Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door benthuis »

cee schreef:Bij deze is dit handige tool besteld, ziet er een veel te handig en leuk ding uit; voor het grove werk ga ik dan wel de grote kliefbijl mij m'n pa gaan "lenen".
Ebay... X27 en X11 voor rond de 90 euro
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Pieke »

Elders gezien voor resp. 79 en 50 euro,morgen in huis en gratis verzonden.Ik heb overgens ook een kunststof steel,werkt lekker.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Johnnw
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jan 2012, 20:13
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Johnnw »

Fiskars heeft een glasfiber steel maar dat terzijde. Ik heb een fiskars X25 en x27 de 25 vind ik fijner kan je wat zekerder mee slaan helemaal op een hoog hakblok. Deze doet zeker niet onder voor X27, maar het zijn super bijlen niet te kapot te krijgen. Eén foto gezien dat hij kapot was, maar die persoon gebruikte hem ook als wig hamer en daar kunnen ze dus niet tegen.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Broekhoest »

FIskars kloofblijlen zijn een verademing als je altijd met zware kloofblijlen (met tekorte steel) hebt gewerkt.

Iets anders, wellicht dat het hier eerder al besproken is; de zaagbok.
Iemand ervaring met de Wolfkraft zaagbok? Lijkt me vooral ideaal als je bv wilgentenen wilt inkorten. Enorme tijdswinst.
Weet eigelijk niet of ik deze link mag plaatsen..........enkel voor de illustratie:
http://www.redcoon.nl/B418428-wolfcraft ... tsplijters
Gebruikersavatar
forbert
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 jan 2013, 01:43

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door forbert »

Ik zweer bij Gransfors, gesmede bijlen.
Het kloofmasjientje voor weinig op marktplaats gekocht staat te verstoffen.
Begin nu wel erg nieuwsgierig te worden naar de X27 Fiskars.
Iemand al 's met beide gewerkt?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Tim »

Hey,

Qua zaagbokken, kun je niet beter een exemplaar maken van een paar ouwe balkjes? Houdt het minstens zo lang vol als zo'n winkelding, kun je zelf maken en is goedkoper.

En je zaagt niet in het staal als je ernaast gaat :mrgreen:

Tim
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door frans »

Ik had nog een miskoop bijltje liggen.
Het staal was men vergeten te harden denk ik.
Heb hem opgeofferd aan een experiment om het snijgedeelte te vervangen door een oude ijzervijl.
Vuursmeden kan ik niet bij gebrek aan het benodigde gereedschap dus heb ik het gelast.
Toen dat netjes was gedaan bleek e.e.a. toch te scheuren, het waaide ook nogal stevig.
Ik heb er toen de gasbrander op gezet en toen de zaak zacht begon te gloeien, het nog eens gelast.
Mooi is anders maar het snij gedeelte is nu een stuk beter geworden.
Het vastzetten van de steel heb ik gedaan door de steel schuin af te zagen en het afgezaagde deel, ingesmeerd met goede lijm, er als een wig in te slaan.
bijl 1_1.JPG
bijl 2_1.JPG
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Erikvr »

@broekhoest zo'n Wolfgang zaagbok heb ik ook sinds een jaar, super handig bij dunner hout. Je gooit hem vol en zaagt in een keer de takken door. ben er zeer tevreden mee.

De hobbykettingzaag onlangs ingeruild voor een gebruikte Dolmar PS460 met haakse ketting, dat zaagt wel even wat anders (beter dus). Een handig hulpmiddel voor het zagen van stammen op lengte is een lange tie-wrap aan het handvat van de kettingzaag vast te maken, zodat deze naar achter wijst. Deze knip je af zodat de totale lengte van zaag + tie-wrap 1 meter is. Bij het afzagen van stammen houdt je dan de achterkant van de tie-wrap tegen het eind van de stam en maak je met de tip van de zaag een inkeping, Op deze inkeping zaag je de stam dan op 1 meter af..

Overigens is het oppassen met de Fiskars bijlen in combinatie met een autobandhakblok. Als je in de zijkant van de band slaat kom je tegen de stalen verstevigingsringen in de band.
groet,
Erik
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Pietje »

Erikvr schreef:... met haakse ketting, dat zaagt wel even wat anders (beter dus).
En maar vijlen... :lol:

Een haakse ketting kan je het gevoel geven dat je beter zaagt. De ketting pakt veel agressiever en trekt zich hard het hout in. Echter, de scherpe spitse punt is veel gevoeliger voor slijtage. Dus je moet ten opzichte van een halfhaakse beitel veel sneller vijlen, en meer vijlen tot de punt weer scherp is. Persoonlijk vind ik de haakse ketting te onrustig, te agressief. (Tja, ben maar een klein manneke ;-) )

Maar met deze Dolmar heb je wel een lekkere zaag in de hand. :D
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Erikvr »

Pietje schreef: Echter, de scherpe spitse punt is veel gevoeliger voor slijtage. Dus je moet ten opzichte van een halfhaakse beitel veel sneller vijlen, en meer vijlen tot de punt weer scherp is. Persoonlijk vind ik de haakse ketting te onrustig, te agressief.
Heb nog niet genoeg kunnen zagen om de slijtage te testen, maar heb dit inderdaad ook gehoord. Halfhaakse kettingen zijn voor 3/8 1.5 mm zaagbladen volgens mij nauwelijks te krijgen, dat is allemaal haaks. Mijn vijlset inmiddels ook maar uitgebreid.
Nu nog wat flinke stammen want ik heb al mijn hout inmiddels al verkleind..

Erik
groet,
Erik
BioPower
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 apr 2013, 20:02
Locatie: Bakareboda Zweden

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door BioPower »

Even mijn machientjes voorstellen. Ik heb een Stihl MS 251 zaag. Ben begonnen paar jaar terug met een Partner 1,8 pk van 180 euro, voor brandhout zagen ging dat wel, maar ging steeds meer bij klanten zagen en dat ging echt niet meer, daarom een Stihl gekocht. 3 pk, een semi proff machine. Wil nog eens een keer een MS 660 erbij en een kleine tophandle voor snoeien, maar eerst gaat het prima zo. Gebruik hem toch nog meest voor prive. Heb nu even een Echo CS450 op bezoek gisteren paar uur mee gezaagd, niet slecht maar mijn Stihl zaagt lekkerder en hangt beter aan het gas. heeft ook 3 pk (3,1 zelfs) maar mijn stihl voelt sterker en lichter aan. Voor kloven heb ik een kloofmachine van AL-KO, niks speciaals kan 5 ton aan, vrij langzaam, maar met de juiste foefjes en techniek kan ik er toch snel mee kloven. Ik leg altijd een blok hout achter het mes, zodat die niet de hele weg terug aflegt als ik een volgend blok hout pak.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door David86 »

frans schreef: Vuursmeden kan ik niet bij gebrek aan het benodigde gereedschap dus heb ik het gelast.
Toen dat netjes was gedaan bleek e.e.a. toch te scheuren, het waaide ook nogal stevig.

Lassen brengt nogal wat spanning in staal, zeker als je een hard stuk op een zacht stuk last. De spanning even spanning aflaten voor gebruik is dan zeker aan te raden, zeker als het een stuk gereedschap betreft. Dit kan relatief eenvoudig door je werkstukje even in de oven van moeders de vrouw te deponeren en hem daar op de hoogste stand laten vertoeven totdat hij goed door en door warm is, daarna oven uitzetten en lekker laten liggen. Met een gasbrander kan ook maar door de hogere temperatuur heb je kans (te heet) het harde staal zacht te laten worden en dat wil je nu juist niet.

Groeten,
..
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 »

Afbeelding

Constructiefout bij het duwijzer van de zelfbouwkliever.
Pa onderschat precies hoeveel kracht erop vrijkomt. :) Verleden keer had ik hem gezegd van: dat splijtkuis zit niet stevig genoeg vast. -> splijtkruis plooide om.

Zelfde met duwijzer: Weer zijn commentaar: dat is stevig genoeg... Niet dus. :)

Heb ondertussen zelf een lasapparaatje :).
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Probleem is dat eend eel van de perskracht verloren gaat in wrijving.

De cilinder duwt de 'duwer' naar voren tot tegen het hout. Zodra de duwer het hout raakt wil die gaan kantelen. Immers de cilinder duwt een centimeter of 10 boven de zware onderbalk tegen de duwer, terwijl de omklemming dus bij die onderbalk zit. Er ontstaat daar een moment, dat moment geeft een lastige krachtafdracht op die lassen, in elk geval niet loodrecht.

Ik olie de onderbalk ook altijd in voordat ik begin te kloven, daar krijg je behoorlijk wat extra perskracht voor terug.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 »

is helemaal niet op de las gebroken he. gewoon de staalplaat zelf netjes in 2. Wel een tip van de balk in te vetten. Wat voor vet gebruik je daarvoor? gewoon universeel smeervet? of?
Plaats reactie