Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Pieke »

JantjeV8 schreef:Op zich hartstikke leuk, die verschillende visies. Maar welke probleem van de bestaande klovers wil je oplossen? Waar loop je tegenaan?
Ik heb een maandje geleden een berg stammen op de kop getikt.In opdracht van de gemeente was een bedrijf bezig hier in de buurt om bosperceeltjes uit te dunnen.Als ik ergens een kettingzaag hoor,dan word ik toch altijd nieuwsgierig of er "wat te halen valt".Ik vraag dan altijd quasi nonchalant "Zal ik dat hout gratis voor jullie wegbrengen!?" De laatste jaren is het hout al dikwijls al vergeven en krijg je dan nul op het rekest.Maar ja ...niet geschoten is altijd mis.Tot mijn verbazing deelde ze mede "alsjeblieft, neem mee,neem mee!!" Nadat ik me 'ns goed in de ogen had gewreven, ben ik gaan inladen.....als een bezetene.Voordat anderen er lucht van kreeg.100den stammen van 20 tot 40 cm,lagen allemaal klaar in stukken van een meter. Na donatie van een traytje bier en wat pakjes peuken,begonnen ze ook nog mee te helpen met opladen.Enfin...tot zover dit buitenkansje.

Vervolgens natuurlijk zagen en hakken.Had net een nieuwe zaag,dus dat ging super.Hakken doe ik ook liefst met de bijl ( 2x warm ),bij lastige stukken, dan zwengel ik de klover ff aan.Al met al toch ruim 95% met de bijl gedaan.Ik heb de blokjes vrij klein gehakt,daar ik haast door mijn voorraad heen ben,hopende dat deze lading komend stookseizoen klaar zou zijn. ( Gaat niet lukken in de buitenlucht,maar ik wil in de zomer een droogkast in elkaar flansen om het proces te bespoedigen )

Om uiteindelijk je vraag te beantwoorden.Ik heb in een week tijd ( 3 middagen ) 10 kuub gestapeld.Ging prima,alleen heb ik in de week erna zo'n een verschrikkelijk spierpijn gehad in mijn arm.Overdag ging 't,maar als ik 'm niet gebruikte dan kwam na 3 uur een vreselijk stekelijk pijn in m'n arm.Dus weinig slaap gehad die week.Het was meer een gevoel als mijn arm sliep,maar dan erger.Ik had echt het gevoel "Ik hak 'm eraf!!"Niet te harden!!

Edit.... Mijns inziens bezit ik wel de kennis om de bijl het werk te laten doen,dit was gewoon wat te veel hooi op de vork.Of teveel blokken op het hakblok.

Nou vind ik dit een leuk topic en ik wilde gewoon 'ns een alternatief ontwikkelen en mijn arm te ontlasten. ( blijkt het al te bestaan :? ) Maar wellicht heb ik onbewust in het verleden al 'ns een vergelijkend concept gezien.

Ook kan ik genieten van die filmpjes van die zaag en kloogmachines ineen.Ik zou best in de brandhouthandel willen stappen,lijkt me heerlijk.Lekker buiten!!Ik kan hier in de tuin 1000 kuub hakken en opslaan,maar ik heb geen achteringang,dus qua logistiek niet te doen.

Maar ik heb mijn droomhuisje op het oog.Op een perceel van 900 m2 vrij toegankelijk en nabij een riviertje.Maar hier komt nog een draadje over in het duurzaam bouwen topic.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
de snor
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 feb 2013, 18:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door de snor »

sorry foutje van mij.

groeten de snor.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door frans »

Ik heb mijn hout klover voorzien van een hulpmiddel om de terug slag automatisch te laten verlopen.
Reden: Ik maak in het blok meerdere barsten, en kantel het dan 90 graden en doe dan het zelfde.
Het blok valt dan in meerdere stukken uit elkaar.
Afhankelijk van het stuk hout is het vaak voldoende om het blok een paar cm. diep te splijten.
Zoals gebruikelijk is alles gemaakt van de aanwezige “troep”
Het “mooi” maken is er nooit van gekomen, het werkt zo goed.
De eerst toegepaste micro schakelaar voldeed niet.
De huidige is lelijker maar voldoet beter.
n.b. je moest eens weten hoeveel schakel punten je kan verbeteren door er een stukje van een oude gouden ring o.i.d. in te solderen.

De reden voor de aanpassing.
Bij mijn klover wordt de plunjer op de heen en terug slag gestuurd door een klep.
De terug slag moet ook handmatig gestuurd worden.
Door de aanpassing neemt de electro magneet dat taakje over, zodat tijdens die slag hout kan worden weggelegd en nieuw te kloven hout kan worden gepakt.
Om de terug gang minimaal te houden kan de schakelaar op de gewenste plaats worden geduwd, en als het hout er niet tussen past wordt de schakelaar door het aandruk blok verder verschoven.
De ronde magneet is de enige klemming.

Het schema is simpel, een verbreek schakelaar in serie met een electro magneet en dat op een laagspanning trafo aansluiten.
In mijn geval heb ik de minimale spanning ingesteld met behulp van de regelbare speelgoed trein trafo.
Bij gebrek daaraan werkt het ook goed om een auto lampje in serie te solderen. Proefondervindelijk vast stellen welk vermogen je moet toepassen om de electro magneet de nodige kracht te geven.
Die lamp heeft zo het eeuwige leven.

Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Johnnw
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jan 2012, 20:13
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Johnnw »

Mijn nieuwste aanwinst in de strijd met het hout. Een Farma C3.8D hef gedragen bosbouw kraantje. Een kraantje voor het laden van hout en een hulp bij het kloven!!

Afbeelding
GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door GeorgeBfast »

Mooi kraantje! Nog niet eens zo oud zo te zien. Heb je er een knijpbak aan?
Johnnw
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jan 2012, 20:13
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Johnnw »

GeorgeBfast schreef:Mooi kraantje! Nog niet eens zo oud zo te zien. Heb je er een knijpbak aan?
Nope een houtklemmetje van 0,12 vierkante meter!! Ben wel van plan om er schalen bij te maken, om eventueel een keer houtsnippers op te laden. En misschien een spijlenknijper voor het laden van geklooft hout. Bouwjaar is 2008, de bok en het klemmetje zijn nieuw!!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

Johnnw schreef: een houtklemmetje
:pp
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Johnnw
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jan 2012, 20:13
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Johnnw »

@ Kockie,

Als ik weer hout heb dan zal ik even een actie foto maken!!
Gebruikersavatar
cee
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jun 2012, 10:43

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door cee »

Ik heb sinds kort ook een kettingzaag op benzine aangeschaft, en na de eerste testronde doet die z'n werk zeker niet slecht, al heb ik geen vergelijking. Heb een beetje marktonderzoek gedaan en ben uiteindelijk voor een Mcculloch CS 380 gegaan, low budget in vergelijking met bekendere merken maar sinds enkele jaren overgenomen door husqvarna, dus die hebben wel wat kennis in huis, die had een zaagblad van 35cm en voldoende vermogen en dat leek me ideaal om vlot te werken met zo goed als alle taken die ik ermee ging uitvoeren.

Nu nog die 6 kuub hout eens verkleinen die ik bij verre buren op de kop heb getikt na snoeiwerken en we hebben weer wat meer voorraad na deze koude winter die m'n voorraad een ferme knauw heeft gegeven, maar we bouwen weer op! En na die 6 kuub hout gaan de oude fruitboompjes er ook aan moeten geloven in m'n tuin, die geven geen fruit meer, en de perzikbomen zelfs met de grootste moeite amper wat blad, dus rijp voor de stoof!

Klieven doe ik met een kliefbijl, of liever, ga ik doen met een kliefbijl, want ik moet die nog in huis halen...

M'n vriendin zal het niet erg vinden als ik daardoor iets meer van een houthakker look meekrijg. lees: wat meer massa in de armen en schouders voor deze lange zwiebel met z'n kantoorjobje (dat was vroeger anders naar het schijnt, toen ik nog geen kantoorjobje had, haha)

PS: met welke vijl kan je die best bijvijlen, ik neem aan een fijn vijltje, maar je weet maar nooit?
Je moet niet steeds dezelfde fouten maken, er is keus genoeg
Cedric
stone
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jun 2012, 12:37

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door stone »

Hallo,
een steeds terugkerende vraag in dit topic is de slijpvraag van de kettingzaag.
Zelf slijp mijn Husqvarna bij iedere tankbeurt.
Met de hand. Eerst met een vetkrijt een markering (begin/einde) dan in de bankschroef en naar gelang
de noodzaak 2 of 3 halen met een rattestaartje.
Grootte van het rattestaartje hangt af van de ketting.
Moet precies passen in de "hoek".
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door wiha »

De vijl moet aangepast zijn aan de ketting die erop ligt, diameter, te koop bij je kettingzaag leverancier.
Koop er gelijk de twee malletjes bij, anders wordt het al direct een teleurstelling.

grtz, Wiha
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door benthuis »

cee schreef:Klieven doe ik met een kliefbijl, of liever, ga ik doen met een kliefbijl, want ik moet die nog in huis halen...
Ik kan je met alle enthousiasme een Fiskars aanbevelen. Met minder gewicht meer actie... (althans naar mijn beleving)
Ben half getrouwd met het eenhands kloofbijltje!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door David86 »

Ik heb ook een mculloch zaagje gehad,

Geen onaardig apparaat alleen warm starten vond hij niet zo leuk. Ik heb nu het kleinste type Husqvarna, die 50 euro verschil in aanschaf waarde merk je wel, zeker met starten. De Husqvarna start koud altijd op de vierde trek(2x met choke en dan 2x zonder) en warm op de eerste trek, daar kan de mculloch nog wat van leren... De Husqvarna geeft ook wat meer demping aan de trillingen in de handgreep. Qua vermogen ontloopt het elkaar niets maar achteraf ben ik wel blij dat ik die 50 euro extra uitgegeven heb (en mijn beurt afgewacht op een mooie aanbieding) en een Husqvarna gekocht heb. Als de mculloch niet gestolen was was ik nu overigens nog steeds een tevreden mculloch zager, met commentaar op de startprestaties :D
..
Gebruikersavatar
cee
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jun 2012, 10:43

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door cee »

benthuis schreef:
cee schreef:Klieven doe ik met een kliefbijl, of liever, ga ik doen met een kliefbijl, want ik moet die nog in huis halen...
Ik kan je met alle enthousiasme een Fiskars aanbevelen. Met minder gewicht meer actie... (althans naar mijn beleving)
Ben half getrouwd met het eenhands kloofbijltje!
Bij deze is dit handige tool besteld, ziet er een veel te handig en leuk ding uit; voor het grove werk ga ik dan wel de grote kliefbijl mij m'n pa gaan "lenen".
Je moet niet steeds dezelfde fouten maken, er is keus genoeg
Cedric
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Albert van WdJ »

Ik gebruik een Fiskars x27 en een x11
De grote is echt een fantastische kloofbijl. Klap bijna overal doorheen.
En het mooie is dat hij meestal ook makkelijk los te krijgen is uit het hout.

En een kunststof steel is echt ook uit de kunst. Meestal sloeg ik elk jaar wel een houten steel kapot.
Deze geeft echter geen krimp.

De kleine bijl is voor aanmaakhout.

Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie