Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Albert van WdJ »

kockie schreef:Je hebt natuurlijk niet alleen te maken met brute kracht, maar ook met een "moment".
Na nog een keer naar het filmpje kijken zie ik dat het kloofgedeelte geen vierkant buis is, maar een vol stuk staal. Vandaar ook die grote autoveer.
Dan praat je niet over 20 kilogram kloofkracht, maar misschien wel het tienvoudige.

Die afgehakte vingers kun je voorkomen, door de blokken aan de zijkant vast te houden, zoals in het filmpje te zien is.
Maar al met al zit je met je vingers wel dicht op het klovend gedeelte.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

En nog een mooie (met een hoog afgehakte vinger percentage):
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Bèr
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2010, 19:54

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Bèr »

Hoe kun je een youtube film toevoegen?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

Bèr schreef:Hoe kun je een youtube film toevoegen?
Kijk hier voor uitleg
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Bèr
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2010, 19:54

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Bèr »

dit is ook een goeie, kan tot 20 cm!

Boulangé
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2011, 20:11

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Boulangé »

Me hier iig vanwege dit topic ook aangemeld.

Wij vebruiken zo'n 10m3 per jaar.
Zagen met Stihl ms180 waar ik niks over te klagen heb.
Einhell RG-EC 2240 elektrische kettingzaag die ik ruk vindt.
Het hout blijft allemaal bij het tandwiel hangen, waardoor het volgens mij uiteindelijk ook in het blad gaat zitten en de ketting zwaar gaat lopen.
Het smeersysteem lijkt ook erg gevoelig, moet goed schoongehouden worden.
Het "rode" lampje van de motor brandt best snel.
Het "snelspansysteem" vindt ik niet echt handig en is snel stuk.
De Stihl heb ik alleen mee gezaagd zonder er wat aan te doen :fff , enigste ervaring is dus dat die het gewoon doet.

Voor de kettingen te slijpen heb ik bij de Lidl een slijpapparaatje gekocht.
Weinig ervaring mee, alleen als je normaal niet slijp is dan ook ineens je ketting op.
Niet echt een geweldige optie volgens mij dus, of mischien voor 2x in t jaar oid.
Asap maar een vijl halen en daar om de 2 uur mee aan de gang.
Of is zo'n speciaal geharde ketting wat ?

Het kloven :
Nu met een Prescott staande 6 ton.
Voldoet goed, na +- 40m3 gekloofd te hebben niks gemankeerd.
2-handsbediening meteen al omzeild (lijkt me ook geen werken)

In mijn ogen is recht hout zonder knoesten het probleem niet met kloven.
We pakken met deze machine schijven van bomen tot een meter dik.
het gaat dus om de beroerde stukken.
daar loopt deze in vast, maar stukkie bij beetje krijgen we die wel klein.
Met de hand heb ik het bij een paar blokken geprobeerd, toen was ik daar klaar mee.

Echter wil ik wel iets anders voor het kloven.
dat moet iig aangedreven worden door een Petter paz1 (die op werkelijk bijna alles loopt, meer vermogen op slaolie als op diesel zelfs !)
Een groot rondsel met 1 mes lijkt mij ook te gevaarlijk.
Iets volgens het "heipaal-principe" zou mischien nog kunnen maar is ook al gevaarlijk genoeg.
Hoewel die met die autoveer weer wat inspiratie geeft :roll:
Zo'n rondsel/kegel lijkt me niet verkeerd.
Hydraulisch is toch wel de manier, alleen het energieverlies van hydrauliek kan ik me maar moeilijk overheen zetten, is evengoed wel het beste te controleren en dus veiligste en makkelijkste ?
Zit wel een beetje te wachten tot de huidige kloofmachine stuk gaat zodat die omgebouwd kan worden.

Om te drogen gebruiken we het oude drooghok van een voormalige bollenschuur.

Het vervoer is weer een verhaal apart. . . . .
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Dat slijp apparaatje ken ik, geloof dat het Topcraft heet, heb ik ook geprobeerd: WAARDELOOS.

De slijpas is slap gelagerd, als je duwt duw je de as waar de steen op zit scheef, het bankschroefje heeft alle kanten op speling, het aanslagje zit veel te los etc etc. Bovenal is de steen niet hard genoeg, met een gewone (Stihl) ketting slijp je juist de steen weg in plaats van andersom. De steen blijft dus totaal niet rond maar wordt 3-hoekig.

2x gebruikt, 2x niks geworden. Ik breng de ketting voor de grote slijpbeurt voortaan gewoon weer weg, voor 7,50 is ie weer scherp. Normaalgesproken echter hoeft dat niet te gebeuren, op tijd vijlen voorkomt dat slijpen.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door frans »

Bij het verkleinen van hout komt ook nog het nodige hout verplaatsen.
Ik heb al jaren geleden een overbodig geworden steenkruiwagen iets aangepast.
Sinds dien doet hij dienst als houtkruiwagen.
Door het rechtopstaande stuk meer naar voren te richten kan er meer hout op en ligt het gewicht meer op het wiel.
Bijlagen
IMG_3948 steenkruiwagen_1.JPG
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Erikvr »

Voor mijn beperkte opslag (ca 8 kuub) gebruik ik een lidl electrische kettingzaag (prima ding, op tijd ketting vijlen) een Wolfcraft opvouwbare zaagbok (kan in een keer 6-10 kleine stammen of takken zagen) en een Fiskars kloofbijl. Dit ding weegt 1,5 kilo en is vlijmscherp. Splijt zonder moeite de meeste blokken en knoesten.
Afbeelding
groet,
Erik
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Atlas »

Hier http://www.carvingtoolshop.eu/forum/ind ... opic=398.0 een instructie om kettingen zelf te slijpen.
Dat is na enig oefenen echt een eitje en is een klusje wat je in 5 minuten kunt doen.
-ketting los? dan vijlen in de bankschroef.
-Ketting op de zaag vijlen gaat echter mij veel beter af; de complete kettingzaag wordt met het blad in de bankschroef gzet. eerst even de ketting weer op spanning brengen en vijlen maar. Meestal onder 30 graden schuin weg vijlen. Een streep met watervaste stift op de werkbank eronder kan je mooi helpen de vijl in de gewenste hoek te houden.
Voordelen van zelf doen;
-vooral dat je hem scherp krijgt op het moment dat jij het wil; je hoeft hem niet weg te brengen en te halen.
-Na enig oefenen krijg je hem scherper dan wanneer je hem laat slijpen.
-zelf even met de vijl erover heen kost bijna geen metaal.; er gaat bijna geen metaal van de tand af. In de tijd dat ik ze liet slijpen presteerden ze het dat ik met 3 beurten mijn ketting op was en weg kon gooien.
-zelf slijpen geeft ook als grote voordeel dat je precies de dikte van het zaagsel kan bepalen door de nok tijdig mee te gaan slijpen.
-het blijft natuurlijk goedkoper.

Tips:
Hoek van vijlen en met welke dikte van vijl staat bij een nieuwe ketting steeds aangegeven op de verpakking.
Koop een aantal vijlen tegelijk; vijl moet wel steeds lekker scherp zijn.
Hou de tanden even sterk. zijn ze aan een kant iets langer dan hier iets meer afvijlen. Vaak is dit ook de oorzaak van dat de zaag "scheef weg wil trekken".
Wees niet bang om de nokken iets in te korten hier kan weinig mee verkeerd gaan.
Gooi de ketting niet weg wanneer je een of 2 tanden mist; hij blijft het wel goed doen.
Ik gebruik een ketting totdat tie totaal op is.

Voor wat betreft het zaagblad; bij een kuup of tien is je zaagblad vaak aan vervanging toe; dit kun je merken aan het scheeftrekken van de zaag terwijl je de ketting tiptop in orde hebt. Natuurlijk heb ik hem al andersom gemonteerd. Zelf vervang ik deze echter nog niet te snel wat wel altijd het advies is omdat de ketting aan de binnenkant van het blad de snede "uitgehold"zou hebben. Na dit eens goed bekeken te hebben kon ik geen uitholling ontdekken. Wel had ik het vermoeden dat de zaagsnede iets ruimer geworden was door het gebruik. Nameten met een schuifmaat leerde mij dat er hier en daar een 3 tiende mm. verschil zat met een nieuw blad.
Op de rand van een stuk goed vlak H-profiel en een vlakke bankhamer/moker de zaak secuur iets aan beide kanten aangetikt; Met dit blad zaag ik alweer 3 kuub hout zonder problemen te ondervinden.

Zaagblad geeft aan de onderkant ook een braam na verloop van tijd; dit met een platte zoetvijl verwijderen door de vijl bijna vlak over het blad te laten vijlen.

Doe jullie voordeel ermee.

O,ja ik zaag met die Liddl/Gamma/boerenbond dingen van 70 euro ook perfect; Lekker elektrisch en dus geen gestink van de uitlaatgassen in mijn houthok. Over het algemeen zijn het niet van de kwalitatief goede apparaten maar het blad en ketting zijn altijd kwaliteitsspul en kosten los ook ca. 60,- euro.

Heb ook gekeken naar losse kettingen per meter; dacht dat dit goedkoper zou zijn; dit kan voor mij echter nog steeds niet uit omdat hier ook de aanschaf van de klinkapperatuur er weer bij moet tellen en zoveel goedkoper was de ketting nu ook weer niet.

Benzine; pas op met Aspen; dat geeft nog wel eens verstoppingen wanneer deze benzine te lang stilstaat :wink:




Atlas
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

10 kuub met een zaag? Mijn OBI zaagblad gaat al > 50 kuub mee. Heb wel 3 kettingen en zaag staat in standaard.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Erikvr »

Wat voor mij makkelijk werkt is deze speciale kettingzaagvijl. Hierop staan hoekmarkeringen (30 graden) zodat je altijd juist vijlt, het plaatje zorgt voor de juiste diepte.
Afbeelding
groet,
Erik
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Atlas »

10 kuub met een zaag?
zoiets ja, maar kan ook 15 zijn. Veel hiervan is echter wel hard en zeer droog eiken. Al dit hout en ook de vuren pallets zijn altijd rijkelijk met stof en soms zand voorzien. Vandaar.

Erik; voor de diepte werkt dat ding goed. heb hem op een gegeven moment aan de kant gedaan. Doe het nu op gevoel; de vijl moet niet te diep in de tand wegzakken. Bij twijfel natuurlijk gebruiken die afstandhouder waar ook de 30 en andere graden verdeling in gegraveerd is.

Mijn pleidooi blijft; zelf vijlen die kettingen; dat doe je al snel beter, je ketting gaat langer mee en het is veel sneller.

Atlas
Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Davy »

Hier,

Simpele kliefhamer met benzine kettingzaak Still...

Ik laat regelmatig mijn ketting slijpen (als ze bot is) bij de handelaar in de straat....

Ik heb de indruk dat een zwaard van 1.3mm veel minder onderhoud nodig heeft dan en zwaard van 1.1 mm kettingdikte...

Ik stapel alles in een "open kot" met enkel een dak erop van 2 meter breed, 2 meter hoog en 13 meter lang...

Groetjes,

Davy
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door bonkelaar »

Erikvr schreef:Wat voor mij makkelijk werkt is deze speciale kettingzaagvijl. Hierop staan hoekmarkeringen (30 graden) zodat je altijd juist vijlt, het plaatje zorgt voor de juiste diepte.
Afbeelding

Hetzelfde hulpstuk gebruik ik ook voor het vijlen van mijn zaagkettingen. Ze bestaan per vijldikte, aangepast aan het type zaagketting.
De meest gebruikte kettingen zijn met een tandsteek van 3/8" voor zwaardere zagen meest boven 50 cc. 0,325" meest voor 40 tot 50 cc zagen en zwaardere elektrische. 3/8"laag profiel voor kleinere zaagjes motorisch en elektrisch.

Voor het op maat brengen van de dieptebegrenzers bestaat ook een malletje van metaal dat je op de zaagtanden legt en dat dan met een verdiept gedeelte precies laat zien of de hoogte goed is. Staat de dieptebegrenzer te hoog dan steekt hij boven het malletje uit en dient afgevijld te worden. Hiervoor bestaat een plat vijltje maar het kan net zo goed met een kleinere driehoek of vierkante vijl.
De spaandikte, ingesteld met de dieptebegrenzer dient 0,6 mm te zijn zo zijn de kettingen af fabriek gemaakt. Vijl je de begrenzers niet dan kunnen de tanden na verloop van meerdere vijlbeurten geen goede spaandiepte meer bereiken en gaat het zagen steeds moeilijker en langzamer. Staan de begrenzers te laag dan wordt de afgenomen spaan te dik, de zaag te agressief, de zaag gaat stoten, trillen, de machine moet te zwaar trekken en komt zelfs tot stilstand in de zaagsnede.

Ben het met Atlas eens, slijpen kost te veel kettingen en vaak worden de punten blauw verbrand waardoor ze ook nog eens sneller bot worden. Heb meerdere dingen geprobeerd o.a. slijpen op het apparaat van een vriend, een hand vijlapparaat (Stihl FG2) prachtig ding maar
mij niet precies genoeg, een losse vijl is mij niet exact genoeg wat snijhoek betreft, ik vind het platte vijlmalletje ideaal.

Zoals reeds beschreven, het zwaard met de motor er nog aan, in de bankschroef en vijlen maar. Snel en zuiver, regelmatig een nieuw vijltje van de juiste diameter en je zaagt altijd met een vlijmscherpe ketting.

Het is jammer maar veel mensen hebben gewoon geen gevoel voor de materie. Het oliegaatje in het zwaard wil nog wel eens verstopt raken met spanen en stof, de zaag gaat dan zwaarder lopen en het zwaard wordt warm door gebrek aan smering. Zaag je dan dom door dan ga je dikke bramen maken langs de randen van je zwaard, de groef slijt sterk en in erge gevallen kleurt de rand van het zwaard plaatselijk blauw en is het zijn harde slijtvaste eigenschappen kwijt. Veel van deze narigheid ontstaat ook door het werken met een botte ketting. Er wordt te veel druk uitgeoefent op de botte zaag de boel loopt warm, maakt bramen en erger.

Ik heb een kleine verzameling (japanse) kettingzagen en kan bij belangstelling wel wat meebrengen naar het treffen in Zeddam, evenals de vijl attributen. Als er hout is kunnen we ook wat laten zien.

Hoor wel of er belangstelling is.

groeten Jos.
Plaats reactie