Chamotte of refractaire steen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Marcel
Berichten: 63
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:50
Locatie: Arnhem

Chamotte of refractaire steen

Bericht door Marcel »

Ik wil graag een topic beginnen over chamotte oftewel vuurvaste steen.

Ik heb via marktplaats een partij tweedehands vuurvaste stenen op de kop getikt, genoeg om 1 of 2 vuurhaarden mee te bouwen.

Mijn project om zelf een kachel te bouwen krijgt steeds meer vorm.

Nu zitten er bij de partij zwaardere stenen, maar ook hele lichte.

Wie kan me hier iets over vertellen? Dirk :?:

Ik zal later nog een foto'tje plaatsen.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Marcel,

Heb je een idee waar die vuurvaste stenen oorspronkelijk voor moesten dienen ?

Vuurvaste stenen zijn er in veel soorten. De meest geschikte vuurvaste stenen voor het gebruik in kachels en finovens zijn de "gewone" vuurvaste stenen, die met de kleinste graad van vuurvastheid. Meestal zijn zeer vuurvaste stenen (dwz stenen met een hoger smeltpunt) slecht bestand tegen temperatuursschokken.

Het verschil tussen de lichte en zware stenen is meestal de graad van porositeit. Lichte stenen hebben als voordeel dat ze snel op temperatuur zijn doordat ze zelf weinig warmte kunnen opnemen. Als nadeel zijn deze stenen brozer dan de massieve stenen. Op de plaats waar het hout in de kachel wordt gestopt is het daarom beter om massieve stenen te gebruiken.

Dirk
Marcel
Berichten: 63
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:50
Locatie: Arnhem

Bericht door Marcel »

Dirk,

dank voor je reactie.

Ik ga vandaag de rest ophalen. Partij komt uit de buurt van Eindhoven en zou afkomstig zijn van Phillips.

Maten en foto's volgen

Marcel
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Wat wordt er nu bedoeld met temperatuurschokken?

Mij lijkt het iets van snel opwarmen/afkoelen. Bij wijze van spreken een emmer water over een gloeiende plaat. Of zit ik hiermee helemaal mis?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:Wat wordt er nu bedoeld met temperatuurschokken?
Mij lijkt het iets van snel opwarmen/afkoelen. Bij wijze van spreken een emmer water over een gloeiende plaat. Of zit ik hiermee helemaal mis?
Een emmer water over een gloeiende plaat is een goed voorbeeld van een extreme temperatuursschok. Gelukkig zijn de temperatuursschokken in een kachel veel minder extreem.

Vuurvaste stenen worden soms op die manier getest op hun weerstand tegen temperatuursschommelingen. De steen wordt dan herhaaldelijk roodgloeiend in een bad water gedompeld. Hoe langer de steen het uithoudt zonder te barsten, hoe beter. Stenen die deze extreme test ongeveer 10 keer kunnen ondergaan zonder te barsten, zijn zeer geschikt voor het gebruik in kachels.

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Beetje vreemde test. Dit is toch geen normale bedrijfssituatie? Normaal schommelt de temperatuur toch lang niet zo veel in een kachel?

Kun iemand me uitleggen waarom juist deze extreme situatie nagebootst wordt?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gast

Bericht door Gast »

kockie schreef:Beetje vreemde test. Dit is toch geen normale bedrijfssituatie? Normaal schommelt de temperatuur toch lang niet zo veel in een ?
Zo'n test simuleert een versterkt verouderingsproces wat uitzetten en krimpen betreft. Deze test wordt in Finland toegepast. Een dergelijke test ligt in Finland wel voor de hand omdat in hun sauna's eigenlijk hetzelfde gebeurde. Het vuur in de saunakachel verhit eerst de stenen tot een donkerrode gloed. Achteraf wordt koud water over deze stenen gegooid. Blijkbaar had men in de gaten dat de beste stenen het minst snel barstten.

Bij extreme testen worden de gevolgen van uitzetting en krimping snel duidelijk. Een samenstelling die bijvoorbeeld 10 van dergelijke testen overleeft, zal in een finoven waarschijnlijk levenslang meegaan.

Ook andere materialen worden soms op deze wijze getest.
Als illustratie hieronder de foto van een speciale vuurvaste glasplaat die langs de onderkant met een gasbrander bewerkt wordt en langs de bovenkant met een waterstraal.
Afbeelding

Dirk
Marcel
Berichten: 63
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:50
Locatie: Arnhem

Bericht door Marcel »

Dirk Bauwens schreef:Marcel,

Heb je een idee waar die vuurvaste stenen oorspronkelijk voor moesten dienen ?

Dirk
Ik heb de rest opgehaald.

De stenen zijn afkomstig van een glasoven van Phillips.

Misschien zijn de eerste gloeilampen er wel mee gemaakt :wink:

Foto's volgen nog
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Marcel schreef: De stenen zijn afkomstig van een glasoven...
Marcel,

Volgens een klein beetje opzoekwerk op Google, zouden de stenen die in een glasoven gebruikt worden relatief weinig uitzetten en krimpen. Ik zal ook nog ??n en ander nakijken in mijn boeken.

Dirk
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Chamotte of refractaire steen

Bericht door Lieve »

Misschien een beetje gek, op een post uit 2006 te antwoorden, maar ik zit ook met een paar vragen.

Jaren geleden heb ik als beeldhouwer een grote keramiekoven gebruikt, het gaat om een zeer grote beeldenoven inhoud 2m², gestookt met gas tot 1380°C.
Bij de laatste verhuis 15 jaar geleden is hij niet meer opgebouwd, alhoewel bijna alle materialen bijgehouden zijn.

Graag zou ik hiermee een rocket willen bouwen, indien het materiaal geschikt is.

De oven had een binnenlaag van warmte reflecterende stenen (spierwit) geschikt voor t° tot 1400°C, daarna een laag stenen geschikt tot 1250°C.
Het geheel was ingepakt in thermische dekens met een dikte van 6 cm, resistentie 1000°C + een dunnere laag dekens.
De stenen werden niet verondersteld zoals chamotte steen warmte te accumuleren, maar warmte te reflecteren.
De oven had op de metalen buitenlaag een gemiddelde t° van 80/90°C die na doven van het vuur 12 uur later naar ongeveer 50 gezakt was, met een binnen t°+/- 400°C.

Kent iemand deze materialen?? en is dit bruikbaar??
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Chamotte of refractaire steen

Bericht door hotglass »

Dirk, je veronderstellingen over stenen die bij glasovens van Philips zijn gebruikt zijn echt te kort door de bocht. :shock:

In de eerste plaats de oven zelf……….

-wat voor soort (type)oven is het geweest?
-met welke brandstof is de oven gestookt?
-uit welk deel van de oven komen deze stenen? - er kunnen best 5 verschillende stenen zijn gebruikt in één oven-
-wat voor soort glas is er in gesmolten?
-welke temperatuur heeft de oven op gewerkt?
-hoeveel jaar heeft de oven dienst gedaan?

Dan de stenen zelf………….

-wie is de fabrikant van de stenen?
-staan er type nummers in die ergens terug te vinden zijn?
-en zo zal ik nog wel het een en ander vergeten.

Maar als ik met een stapel stenen zou werken van "onbekende" herkomst, gaan de zwaarste voor de hoogste thermische belasting en de lichtste voor de hoogste isolatiewaarde. Verder blijft het koffiedik kijken en natuurlijk een beetje geluk hebben.

Als je stenen wilt die gegarandeerd een leven lang mee gaan, ga je met goed gevulde beurs op jacht naar de beste adviezen
van verschillende leveranciers en koop je zeker nieuwe stenen. Gebruikte partijen uit de industrie hebben overigens vaak specificaties die ver uitgaan boven de gangbare stenen, maar ja, wel industrieel gebruikt natuurlijk.

Groet,

Ed
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Chamotte of refractaire steen

Bericht door deleted »

Eeuh Ed,

En de vraag van zeven jaar later ?

g
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Chamotte of refractaire steen

Bericht door hotglass »

Ha Gandalf.

7 jaar……….? als je je massakachel niet met benzine stookt! :fff

-Zware vuurvaste stenen die bij het verwerken al bros aanvoelen, moet je niet meer zwaar belasten. Mechanisch niet en thermisch niet. Als accumulerende stenen kunnen ze dan natuurlijk nog jaren mee

-Als ze een tijd buiten gelegen hebben moet je ze eerst voorzichtig droogstoken.
Ik heb met sommige stenen ook wel eens de indruk dat ze vorstschade op gelopen hebben.

7 jaar……? ja natuurlijk, en de beste stenen uitzoeken voor de zwaarste belasting.

Groet,

Ed
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Chamotte of refractaire steen

Bericht door deleted »

7 jaar……?
Nee Ed,
De stenen al 15 jaar.
De vraag 7 jaar.

Maar desondanks kan Lieve toch wat verder: Hoe werden de stenen 15 jaar bewaard ? Afhankelijk daarvan kan je het antwoord van het Orakel van de Hautes Vosges ontcijferen.

Indien goed bewaard zijn ze goed te gebruiken. Een rocket en bell kunnen van deze stenen opgebouwd worden. De beste stenen gebruik je op de plekken die het heetst worden.
Dus de vuurkamer, de riser en de bovenkant van de bell. De mindere stenen voor de onderkant van de bell.
Het geheel kan daarna met gerust hart aan de buitenkant geleemd worden.
Leem met stro werkt het makkelijkst volgens Peterbergs laatste tip.

Stenen metselen met zeer dunne voegen en een vuurvaste mortel.
Een Rocket+ bell haalt temperaturen tot +/_1000 graden. Dus alle stenen lijken geschikt (indien goed bewaard).


Verschillen in accumulerend vermogen en/of isolerend vermogen van de vuurvaste stenen onderling kan je nog gaan compenseren door de leemlaag die je er op zet.
Hotglass gebruikt wel eens houtschilfers ipv stro in de leemlaag.
Dus door de leemlaag dikker te maken en/of beter isolerend (stro of houtsnippers) kan je hem nog enigszins afstemmen op je te verwarmen kamer.G


G
Laatst gewijzigd door deleted op 18 dec 2013, 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Chamotte of refractaire steen

Bericht door hotglass »

Gandalf, Lieve (of natuurlijk Lieve Gandalf :lol: )

Die 7e jaars verwijzing was me even ontgaan……

Ik vermoed dat de spierwitte stenen poreuze en dus licht stenen zijn. Voor de vuurkamer dan al snel te kwetsbaar, maar voor
de heatriser zou ik zoiets graag eens proberen.

Vuurvaste kleimortel (geen vuurvaste cementmortel) is voor chamotte stenen aan te bevelen. Doorgaans is het flexibeler als
cement. Dit zet de stenen minder onder spanning als ze krimpen en uitzetten en daardoor blijven ze langer heel.

Groet,

Ed
Plaats reactie