finoven in je eigen kleur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door Leon »

Nu begrijp ik het even helemaal niet meer....
Als ik aan mijn kachel voel dan is de achterkant het minst warm, en hoe lager ik voel, hoe meer temperatuursverschil er is (met zijkanten en voorkant). Als dan bij het brede model aan drie kanten tegenstroomkanalen zitten, kun je aan die kanten toch ook lagere temperaturen verwachten....
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door peterberg »

Leon schreef:Nu begrijp ik het even helemaal niet meer....
Als ik aan mijn kachel voel dan is de achterkant het minst warm, en hoe lager ik voel, hoe meer temperatuursverschil er is (met zijkanten en voorkant). Als dan bij het brede model aan drie kanten tegenstroomkanalen zitten, kun je aan die kanten toch ook lagere temperaturen verwachten....
Je hebt gelijk, maar toch ook weer niet. Met dezelfde hoeveelheid hout, verstookt in een versie 7 en versie 8 wordt de 8 minder warm. Maar die laatste kan ook meer warmte opslaan, en doordat-ie groter is verspreidt hij die warmte ook meer. Per saldo is de oppervlakte temperatuur lager, desondanks komt er meer warmte in de kachel terecht. Voornamelijk omdat de afgas temperatuur lager is en hij dus een hoger rendement haalt dan de 7. Volgens de metingen bij Kockie zou dat ergens in de buurt van de 95% moeten zitten, gestart vanaf koud. Het duurt ook langer voordat het ding "vol" is, twee keer stoken achter elkaar zal voor Klaas waarschijnlijk normaal zijn.
Hoop dat dit een beetje begrijpelijk is.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door maarten »

Speksteenkachel,

Ik heb inderdaad een tigchelkachel besteld. Helaas zit ik nog steeds te wachten op de levering van het ding.
Gek wordt ik van dat gedraai van die gasmeter.
Einde maand hoop ik hem toch wel in huis te hebben na drie maand gewacht te hebben.
Een goede kennis,Casper, heeft er ook een die nu een dikke maand brand en hij is zeer tevreden. Ongeveer 60 m2 verwarmd het ding in een huis van rond 1600 met drie koude muren, 2x buiten muur 1x leegstand.
Ziet er ook mooi uit, netjes, bijna perfect, afgewerkt en staat met een uurtje in elkaar zonder ijzerdraadjes of enig ander gereedschap. ( oké, 'n rubber hamer).
Er kon direct vol gestookt worden, wat we niet gedaan hebben, want deze kachel is voor gedroogd af werkplaats.
Nog n dag of 12, dan hoor je meer.

grt Maarten

ik leer graag
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door Speksteenkachel »

Maarten welk model heeft je kennis en welk model had je zelf ook alweer besteld?
De 4D,6D,8D of 10D?
Kachels zien er inderdaad prachtig uit, misschien dat ik er in de toekomst zelf nog wel 1 plaats :)
M'n kleine Altech Eclips doet het echter ook nog prima, 7 kuub hout op jaarbasis om de woonkamer van 45m2 te verwarmen. (20-22'C)
Echter door z'n geringe massa 250 kg wat langer doorstoken, maar het houtverbruik valt reuze mee.
Altech Eclips
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door maarten »

Speksteenkachel,

Cas heeft een 4D, de kleinste.
Ik heb de 6D besteld.

Cas verstookt veel minder dan ik met de bergkachel moest doen, twee berg ladingen voor EEN stook beurt is voor Cas meer dan een dag stoken= 3 x vullen. Ik bereikte zelfs de mantel temp. niet, hooguit 100 gr.c.

Mijn oude, de schat, Altechje verstookte minder dan de berg, idd wat langer doorstoken, maar hield de boel wel warm. En ik hield hem 24 uur/dag aan.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door peterberg »

maarten schreef:...Ik bereikte zelfs de mantel temp. niet, hooguit 100 gr.c...
Maarten toch!
Appels met peren vergelijken gaat niet goed, dat weet je toch ook wel.

De Tigchelkachel bereikt een hogere mantel temperatuur omdat-ie een enkelvoudige wand heeft van 60 mm. De Bergkachel is dubbelwandig, 50 mm + 80 mm, en is daardoor trager. Met opwarmen, maar ook met afkoelen. Mantel temperaturen van 100 graden is heel wat voor dit ding.

Het zijn allebei kachels van vuurbeton, maar met heel verschillende karakters.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door maarten »

Een verschillend temperament die twee, de een is heet de ander wat ...ehhh... koel.

grt Maarten

ik leer graag

Ps.
Ik heb even terug gelezen, er klopte iets niet naar mijn idee in mijn vorige reactie, ik sla niet alles in mijn kop op, en zie een voutje van mij. Mijn bergkachel kwam niet of met veel stoken op de 50 graden, na een uur.
De tigchel komt bij Cas met gemak boven de 100 graden.
luigi
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 dec 2007, 19:58
Locatie: Boissy St Léger ( France )
Contacteer:

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door luigi »

vorig jaar stond er op de beurs een finoven die witgeverfd was , de kachel was in functie en na enkele dagen was reeds schilfering te merken en boven de deur zelf verkleuring naar bruin toe , dus geen aanrader eigenlijk ...
Behalve het alomgekende grijs is stéatiet ook te vinden in andere kleuren zoals wit , groen , blauw , rose , bruin , ...
afhankelijk van welke vulkaanstreek ze komen
in kleine hoeveelheden zijn ze te vinden in boetieks voor kunstenaars in de beeldhouwkunst
ikzelf heb er ooit eens gekocht om een elektrisch ( grijs :( ) speksteen kacheltje zo om te vormen in een mozaïk van verschillende kleurtjes
Het resultaat was echt niet mis maar de schilletjes die ik gesneden had op 5mm waren iets te fijn , het zwarte kleur van de hittebestendige lijm kwam er te genuanceerd door .
In mijn volgende poging zal ik ze op 1cm dikte snijden
temeer vermindert dit niets aan de stalingswarmte gezien het ook speksteen is .
Kwestie van je verbeelding te laten werken en op voorhand te weten welke mozaïk je wil maken voor de finoven
hello, hier ben ik , net als jullie op zoek naar ecologische alternatieve energieën , alle ideën zijn dus welkom . Zelfs combinaties kunnen tot goeie resultaten leiden .
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door peterberg »

maarten schreef:Ik heb even terug gelezen, er klopte iets niet naar mijn idee in mijn vorige reactie, ik sla niet alles in mijn kop op, en zie een voutje van mij. Mijn bergkachel kwam niet of met veel stoken op de 50 graden, na een uur.
De tigchel komt bij Cas met gemak boven de 100 graden.
Maar in deze reactie zit ook een voutje, Maarten.
Volgens jouzelf heb je op 29 november 85 gr. C gehaald (de dag dat ik bij jou geweest ben, en de volgende dag, 30 november 88 gr. C.
zie http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... a&start=45
Dat is wel wat meer dan 50 graden of is dat alleen bedoeld onder het motto van: overdrijving maakt de zaak duidelijk?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door maarten »

Peter,

Ik ben nu in het bezit van een andere kachel. Ook beton.
Met de hoeveelheid hout die in een 20 liter vat ( n draag kan zonder zijkant er in) past stook ik het hier behaaglijk. Dat is 2x vullen waarmee de mantel + - 120 graden bereikt.
's avonds is het hier rond , meest boven, de 20 graden. 's morgens is het hier nog 18 graden. dat is ongeveer met de zelfde buiten temperatuur gemeten als toen ik mijn berg kreeg.
En dat met de hoeveelheid hout die één lading van een bergkachel vertegenwoordicht.
Met de berg kreeg ik ook wel een mantel temperatuur van tegen de 100 graden maar dan wel na 41/2 uur stoken. Wat dan ook 1 m3 hout per week kostte
Bij één lading kwam de manteltemp niet boven de 50 graden uit, en was het ding 's morgens gewoon koud, lauw.
Ik heb vroeger, voordat er druk geisoleerd werd, een kachel van de 12 ambachten mogen voelen, meerdere keren. Ik heb zelfs de maat tekening nog ergens liggen.
Nu wil ik niet lelijk gaan doen of schelden, maar deze kachel was toch, naar mijn idee,beter dan de bergkachel.
Ik vergelijk geen appels met peren, er zijn gewoon verschillen in de vele kachels. Als ik kijk naar het resultaat, daar gaat het om, de warmte en de verbruikte hoeveelheid hout krijg ik een ranglijstje.
1) de tichel kachel.
2) de 12 ambachten
3) mijn oude Altech
4) de bergkachel.
Meer vergelijk, van wat ik zelf heb mogen ervaren, heb ik niet. Op de potkachel en godin van vroeger na maar dat waren dan ook eigenlijk kolenkachels
De service vindt ik ook ver ondermaats. Het kan niet aan de kachel liggen! wordt er gezegt
Uw hout is te nat ( <14% ), isolatie wellicht niet goed, is de schoorsteen wel goed?, geveegd?, geisoleerd? Te weinig hout? te grof hout?
Wat naar mijn idee neer komt op : Zoek het maar uit.
Ik zal er hier en daar best wat naast zitten wat temp. betreft, ik ga niet alles onthouden en ook niet na lezen. Het feit blijft: De bergkachel krijgt het niet warm, wordt niet warm .
( met de aanbevolen hoeveelheid hout van de juiste maat en droogte)
Nogmaals: Dit is geen gemopper of zwart makerij. Deze kachel is voor mij, na alle positieve berichten, een erg negatieve ervaring.
Naar ik begrepen heb zijn er meerdere mensen die niet tevreden zijn. Ik hoop daar nog wat van te vernemen naast de goede berichten.
Ook van Mickenhans verneem ik graag nog wat, die heeft mijn 'oude' bergkachel voor een zacht prijsje overgenomen.

grt Maarten

ik leer graag
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door Speksteenkachel »

Heb je al een foto van je nieuwe Tigchel?
Als ik het zo lees bevalt ie prima.
Met een jaarverbruik van 7 kuub doet m'n Altech Eclips het ook wel zuinig aan.
Door z'n kleine massa (250kg) wel bijna continu stoken.
Altech Eclips
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door maarten »

Speksteenkachel,
Ik ben erg handig met computers, dus ik krijg hier geen foto bij.
Kijk op het net bij: tigchelkachels en je ziet de 6D op het kleine fototje links bij de afb. van 3 kachels. Dat is 'm. Zelfde kleur.
Hij voldoet, tot nu, boven verwachting.
Hij is iets lager dan de bergkachel, en, op de boven en onderplaat na, 63 cm vierkant. Boven en onderplaat zijn 70 cm, net als de berg in zijn geheel is.
Hij 'oogt' ook veel slanker, wellicht omdat hij iets lager is of omdat het deurtje niet van onder zit. Ik weet het niet zo gauw te duiden. Denk ook dat een bergkachel mooier is in een modern huis, zo als bij Leon.
Met mijn altech moest ik ook continue stoken. Kon hem ook 'laag' zetten, dat was dan denk ik geen goede verbranding, maar! hij hield het warm!
Nu durf ik je de tigchel kachel wel aan te raden, presteerd prima ( in vergelijk met andere kachels en temperaturen buiten)

grt Maarten

ik leer graag
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door Speksteenkachel »

Ik heb hem zien staan, prachtige kachel.
Wat weegt de 6D en hoe hoog is hij?
Altech Eclips
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door mark »

Maarten, gefeliciteerd met je tigchel. Ik ben blij dat hij voldoet in jouw situatie. Ik dacht in het begin als de tigchel het ook maar redt bij jou. Omdat de vorige niet het resultaat leverde dat je verwachtte. In ieder geval welkom bij de club.

groet Mark
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door maarten »

speksteen,
hij is 1.50 meter hoog en weegt, niet nagewogen, 850 kg. En is keurig afgewerkt


Mark,
Ik denk dat deze het wel blijft doen, het opwarmen gaat 'snel' en tot nu ben ik tevreden.
Nog even afwachten.
De symbolische club?

grt Maarten

ik leer graag
Plaats reactie