finoven in je eigen kleur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

verhage
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mei 2008, 15:58

finoven in je eigen kleur

Bericht door verhage »

ik wil een finoven kopen/maken van vuurvast beton, bij 12 ambachten waarschijnlijk. ik vind de kachel met tegels niet mooi maar vond op internet foto's van mensen die hem een eigen kleur hadden gegeven. kan dat met gewone muurverf op granolstructuurverf of iets dergelijks of zijn aar speciale verven voor
ik zie graag reakties op mijn mail xxxx
met vriendelijke groet

jan
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door kockie »

Als we de antwoorden hier posten, heeft iedereen er wat aan. Je email adres op een forum zetten is vragen om spam!!!

Dus: reacties svp hier posten, Jan krijgt automagisch bericht van jullie posts.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door Speksteenkachel »

Een Tigchelkachel is ook in diverse kleuren verkrijgbaar.
Misschien dat je dezelfde soort verf voor je finoven kunt gebruiken.
Onderaan de pagina staan diverse kleuren.

http://www.tigchelkachels.nl/?pag_id=1387&site_id=31
Altech Eclips
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door ro »

Aangezien de temperaturen aan de buitenkant van dit soort kachels nooit zo extreem zijn denk ik dat je met een goede kwaliteit betonverf o.i.d. ook best uit de voeten zou kunnen. Je zou ook eens kunnen navragen wat normale lakken of muurverven kunnen verdragen.
Ik heb ooit wel eens een radiator geschilderd met gewone hoogglanslak van de HEMA. De eerst dagen stonk het wel wat als de radiator heet werd maar dat was na een week helemaal verdwenen. Als je je finoven van leem gaat maken zou je misschien ook leemverf kunnen gebruiken.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door kockie »

Ik heb mijn (gemodificeerde) bergkachel met muurverf geverfd. Dit is natuurlijk ook in kleur verkrijgbaar. Alleen bij de stookdeur zitten wat bladdertjes.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door Albert van WdJ »

Bij de bouwmarkten verkopen ze verfsoorten die op de betonnen buitenhaarden/barbecue's kunnen worden toegepast. Meestal wordt dan eerst een kwartsverf als hechtmiddel aangebracht.
Zo'n barbecue wordt na een paar uurtjes stoken best behoorlijk heet op sommige delen. Daar kan die verf goed tegen.

Zelf heb ik mijn buitenhaard met gewone betonverf behandeld, en dat geeft na vele stevige stookbeurten geen krimp nog bladder. (ik stook eerst een uurtje hout, en ga dan pas op het overblijvende houtskool barbecuen)
Daarnaast regent de haard nat, en bevriest 's winters ook nog eens. Dus die betonverf heeft heel wat te verduren, maar is nog in prima staat.

Wel moet je opletten dat de ondergrond niet meer alkalisch is. Ik weet niet hoe dat zit bij vuurbeton, maar gewone beton kun je het eerste halfjaar niet behandelen met verf. De verf verzeept dan, en komt er als poeder af omdat het bindmiddel in de verf afbreekt. Tenzij je een voorstrijkmiddel gebruikt, maar die is mogelijk weer niet bestand tegen hoge temperaturen.


Albert
Change, before you have to.
Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door Klaas2 »

De (overigens zeer fraaie) kleuren van de kachels van Tigchelaar zijn niet gemaakt door beton te verven, maar door ze in de massa te kleuren met pigmenten.
Zelf heb ik bij Concrete een brede bergkachel besteld die wit wordt. Ook door het mengen van pigmenten in het beton.
(hoera! de kachel is klaar! ik krijg hem vrijdag a.s.)

Bij de twaalf ambachten kan je er tegenwoordig ook voor kiezen, om geen tegels te gebruiken. Leemstuc kan ook (nadat ie af is). Leemstuc is te verkrijgen in verschillende kleuren en texturen. Er staat op hun site een foto van een standaard tegelkachel (geloof ik) die voor de helft is voorzien van tegels en voor de helft met leemstuc.

Ik geloof dat die kachel bij de 12 ambachten wordt gemaakt door eerst de tegels in de mal te leggen, de naden af te sluiten met rubber band o.i.d. en daarna de boel vol te gieten met vuurvast beton. Het niet gebruiken van die tegels maakt het bouwen van die kachel m.i. alleen maar makkelijker. Maar bel ze maar, dat is informatie uit de eerste hand uiteraard.

Groeten, Klaas
(gaat komend weekeinde zijn kachel in elkaar stapelen. Brrrrrr! spannend!!!)
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door Leon »

Klaas,

Wat wordt verstaan onder een brede versie van de Bergkachel?
Ik kan er op hun site niets over vinden.
Welke capaciteit heeft de kachel?

Groet leon
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door Pigion »

Voor een brede prefab kachel met accumulerende eigenschappen kan je ook eens kijken bij www.poele.com. De kachels is fors, doch minder oudbollig als de kachel uit Friesland. Kan ook in meerdere kleuren worden geleverd.
Heeft iemand overigens ervaring met deze kachel????
Pigion
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door Speksteenkachel »

Kachels zien er inderdaad mooi uit, ik ken ze echter niet.
Van Tigchelkachels lees ik op diverse fora alleen maar positieve dingen.
Volgens mij zitten er hier op het forum ook een paar gebruikers en heeft Maarten er 1 besteld.
Hoe staat het daar eigenlijk mee Maarten?
Altech Eclips
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door peterberg »

Leon schreef:Wat wordt verstaan onder een brede versie van de Bergkachel?
Ik kan er op hun site niets over vinden.
Welke capaciteit heeft de kachel?
Leon, een jaar geleden heeft Klaas een ontwikkeling waar ik mee bezig was besteld. De kachel van Kockie is een brede of 8 versie, maar zonder mantel. Klaas krijgt de eerste met de bijbehorende mantelplaten. Diepte is 70 cm, breedte 98 cm, hoogte 210 cm, met bovenuitgang, weegt ongeveer 1800 kg. Capaciteit heb ik niet paraat. Nog geen foto's van, pas als alles klopt wordt-ie op de site gezet.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door Klaas2 »

Leon,
(en andere geinteresseerden)

Concrete gaat ook kachels maken met een breedte van 98 cm i.p.v. 70 cm. De diepte, 70cm, blijft ongewijzigd. Ik krijg het eerste exemplaar.
In plaats van één tegenstroomkanaal aan de achterkant van de kachel zijn er drie: eentje achter en één aan elke zijkant.
Van deze kachel komen er, als ik het goed begrepen heb drie versies: ik heb er eentje waarbij het achterste tegenstroomkanaal wordt "opgeofferd" als intern opgaand rookkanaal. De aansluiting van de schoorsteen zit dus boven op de kachel. Ten slotte is er **meen ik** een laatste versie met een kop er op. "Mijn" kachel is 2.10 meter hoog, ik heb geen idee of er ook de smaak 1.80 is. Maar goed, voor de precieze informatie: bel Concrete.

Het vermogen van de kachel is, net als bij de 70x70 cm kachels, ca. 0.5kW per m2 De bovenkant is geisoleerd, dus dat telt nauwelijks en de onderkant staat op een fundering. Blijft dus over de verticale wanden, dat maakt: (2*2.10*0.7 + 2*2.10*0.98 )*0.5 = ca. 3.5 kW.

Het ding ziet er ietsjes anders uit dan de 70x70 kachels. Daar waar bij de huidige kachels de mantelstenen aan de zijkanten en voorkant ongeveer even groot zijn (of het zelfde, dat weet ik niet), zijn de stenen bij de brede kachel aan voor- en achterzijde de helft van de hoogte. Dus alsof er een mantelsteen van de "gewone" 70x70 kachel is "opgerekt" van 70 tot 98 cm breed en daarna horizontaal door midden gedeeld (is dit nog te volgen?).

Om het helemaal exotisch te maken, zijn de mantelstenen wit gekleurd middels pigmenten in het beton. Dat was tamelijk lastig. Juist wit bleek heel erg moeilijk te zijn, Concrete overweegt dan ook om die kleur uit het assortiment te halen......

Nu ga ik iets heeeel gevaarlijks optypen.....
Nou heb ik begrepen, dat de noeste werkers van Concrete een heleboel mantelstenen hebben gegoten voor ze tevreden waren met de kleur. Ik heb geen idee wat er met die stenen gebeurt. Dus: wellicht is er nog geen bestemming voor en zijn ze voor een aantrekkelijke hoeveelheid euri's te koop, kan je ze nog altijd zelf verven met radiatorlak o.i.d.

(Nogmaals, misschien is dit allemaal pure onzin en gebeurt er al iets met die stenen of zijn ze verschrot! Maar wie weet, een belletje..... hoop alleen dat die gasten nu niet platgebeld gaan worden. bijvoorbaat al sorry daarvoor...)

Groeten, Klaas.
Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door Klaas2 »

Nou moe,

zie ik zojuist dat peterberg nog net voor mij iets gepost heeft.
Als hij nog geen idee heeft van het vermogen, dan moet je mijn natte vinger berekening natuurlijk direct vergeten!

Als iemand dat kan weten, is hij het. Het is ten slotte zijn geesteskindje!

Groeten, Klaas.
Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door Klaas2 »

Nu ik toch aan het typen ben, ik heb ook een vraagje over het "instoken" van een nieuwe kachel.

Kan meteen de fik er in? of de eerste week rustigjes aan?

Klaas.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: finoven in je eigen kleur

Bericht door peterberg »

Klaas2 schreef:Nu ik toch aan het typen ben, ik heb ook een vraagje over het "instoken" van een nieuwe kachel.
Kan meteen de fik er in? of de eerste week rustigjes aan?
Doe het de eerste week rustig aan, voer elke dag wat op. Het vocht moet er nog uit, en dat is niet in een stook gebeurd. Daarna duurt het nog wel twee weken (naar schatting) voordat het huis echt gaat reageren op de continue verwarming. Lang geleden heb ik een grote kachel geleverd aan een vent in de Franse Alpen. Het huis stond met de rug in de berg en het duurde bij hem een maand voordat er een duidelijke omslag merkbaar was.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie