controle uitvoering isolatie spouwmuur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
antonie
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 feb 2009, 15:49

controle uitvoering isolatie spouwmuur

Bericht door antonie »

Wij hebben zeer recent onze spouwmuur laten isoleren door een gecertificeerd bedrijf. Desalniettemin weet ik niet zeker of deze klus goed is uitgevoerd, want ik kan niet door de muren heenkijken. Is de spouw wel helemaal gevuld met isolatiemateriaal? Is het volgens de gebruikelijke criteria goed uitgevoerd?
Als je b.v. een wand laat stucadoren, dan zie je of het resultaat naar je zin is of niet. Daarna betaal je.
Binnenkort zal ik wel de rekening krijgen. Toch zou ik graag eerst een deskundig advies willen inwinnen over het eindresultaat, voordat ik betaal.
Heeft iemand een idee om deze controle aan te pakken? Bij wie? Enige indruk van de kosten?
Bij voorbaat mijn dank voor de reactie.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: controle uitvoering isolatie spouwmuur

Bericht door Bufferboost »

Misschien is het een idee om met een (gehuurde) infraroodcamara opnames te maken van de muur terwijl je binnen het huis op warmte hebt. Let daarbij goed op de overgangen nabij steunmuren, aansluiting op het da en mogelijke koudebruggen. Bekend is dat deze warmtelekken gauw een derde (meestal meer) kunnen bedragen ten opzichte van goed uitgevoerde isolatie. Overigens zullen aannemers, installateurs e.d. in de nabije toekomst steeds vaker op deze manier "getest" worden of het werk goed is uitgevoerd. Een ander belangrijk controle instrument dat al wordt toegepast in de nieuwbouw is de zogenaamde Qv10 test. Een methode om de kierdichtheid van je (nieuwbouw)woning te controleren middels opblazen.
antonie
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 feb 2009, 15:49

Re: controle uitvoering isolatie spouwmuur

Bericht door antonie »

Bufferboost schreef:Misschien is het een idee om met een (gehuurde) infraroodcamara opnames te maken van de muur terwijl je binnen het huis op warmte hebt. Let daarbij goed op de overgangen nabij steunmuren, aansluiting op het da en mogelijke koudebruggen. Bekend is dat deze warmtelekken gauw een derde (meestal meer) kunnen bedragen ten opzichte van goed uitgevoerde isolatie. Overigens zullen aannemers, installateurs e.d. in de nabije toekomst steeds vaker op deze manier "getest" worden of het werk goed is uitgevoerd. Een ander belangrijk controle instrument dat al wordt toegepast in de nieuwbouw is de zogenaamde Qv10 test. Een methode om de kierdichtheid van je (nieuwbouw)woning te controleren middels opblazen.
Bedankt voor je reactie. Interessante optie. Ik ben een "nit wit"en ben niet op de hoogte van allerlei geavanceerde apparatuur. Daarom enkele vragen:
1. Wat kan je bij de muur met een infra rode camera zien of meten?
2. Je hebt het over mogelijke koude bruggen. Laat ik er van uitgaan, dat ik kan zien, dat ze op bepaalde plekken in de spouwmuur zitten en warmtelekken veroorzaken.
Wat kan ik daar nog aan laten doen, als de spouw gevuld is.
3. En indien dat het geval is, had het isolatiebedrijf (volgens de richtlijnen van de certifikatie of isolatiekeurmerk) met het aanbieden van de offerte mij daarop moeten wijzen?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: controle uitvoering isolatie spouwmuur

Bericht door Albert van WdJ »

Antonie,

Ik kan me jouw vraag levendig voorstellen. Het ligt er echter aan waarmee je je spouw hebt laten isoleren. Het ene isolatie-materiaal is makkelijker op alle plekjes te krijgen dan het andere.

Zelf heb ik mijn spouw met glasvezelvlokken laten volblazen. En omdat ik daarna een keer een gat moest maken in de muur, zag ik dat het niet overal gelijkmatig aanwezig is. Ook zijn er renovatiekokers voor beluchting kruipruimte aangebracht, en bij die boorgaten zag ik ook dat het isolatiemateriaal niet (altijd voldoende) aanwezig was.

Nou merk je daar zelf uqa comfort niets van, het huis is behoorlijk comfortabeler warm geworden. Maar ik twijfel er niet aan dat er hier en daar te weinig isolatie-materiaal zit, en elders teveel/compact. Ik zou namelijk 9 m3 gas per vierkante meter spouw moeten besparen, en dat stagneert tot op heden op ca 7 m3.

Ik heb van mijn isolatiebedrijf wel een garantiecertificaat gehad, dat alles goed is uitgevoerd.
Daarnaast staat er waarschijnlijk op je factuur een bedrag voor Komo/BKB
Dit is een instantie die de kwaliteit van het werk controleert (steekproefgewijs).
Je kunt ze altijd verzoeken om bij jou een steekproef af te nemen. Bij wie je moet zijn weet ik niet helaas. Maar bij je offerte of factuur zit waarschijnlijk info hierover.

Albert
Change, before you have to.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: controle uitvoering isolatie spouwmuur

Bericht door willem »

Niet alléén daarom, maar ook om te kijken en te weten hoe dat in z'n werk ging had ik een snipperdag genomen, en dat was maar goed ook. Het werk deden ze wel goed, je muur wordt verrot geboord, en overal waar de spuit inging kwam er links - rechts - boven iso-spul uit de gaatjes. Maar de spouw om de schoorsteen heen werd niet gedaan (standaard) wat wel was afgesproken met de gene die toen kwam kijken.
Na twee tel. toch gebeurd.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: controle uitvoering isolatie spouwmuur

Bericht door Bufferboost »

Op de opnames met een infrarood camara kan je goed zien waar de warmte "weglekt" waarmee je dus bewijs hebt. En zo ook de koudebruggen dus. Als dat er flink wat zijn kan je deze lekken bij benadering berekenen en er mee aantonen dat de afgesproken isolatiewaarde (zie offerte) niet gehaald is/wordt op deze manier. Maarrrrr ... staat de prestatie wel in de offerte? Het kernprobleem bij die certificering is tot op heden nog dat slechts de uitvoering gecertificeerd is. Iets anders is dat de geleverde prestatie gecertificeerd is. Zoals ik in mijn vorige reactie al zei gaan we daar (gelukkig) naar toe. De goede aannemers (en dat zijn er een heleboel hoor) willen dat ook wel omdat ze zich daarmee kunnen onderscheiden, bovendien weten ze vaak onbewust niet dat slecht uitgevoerde isolatiemaatregelen in de bestaande bouw zulke enorme negatieve effecten heeft op het energieverbruik.

Zoals we weten wordt door de overheid veel energie gestoken in het stimuleren van energiereducerende maatregelen, bestaande en nieuwbouw. Een goede zaak. Algemeen bekend bij deskundigen (TNO, NNI, NEN, Senter Novem, etc.) is dat wanneer we nu eens goed zouden gaan controleren of de geleverde prestaties (de Rc-isolatiewaarden) ook daadwerkelijk meetbaar aangebracht zijn er al een enorme energiebesparing in het verschiet ligt. Belangrijk aspect daarbij is de "kierdichtheid" van de aangebrachte isolatie. Aangetoond is dat kieren vanaf 4 mm. en groter een zéér negatief effect hebben op de warmteisolatie. Ook leert de ervaring dat bouwers (en dan heb ik het over de "jongens" die het werk doen) die daarin begeleid worden en als ze geconfronteerd worden met de effecten van hun arbeid, het graag anders doen. Zo zal nu bijvoorbeeld de isolatie vaak aangebracht worden door de metselaar, maar die moet dan wel weten wat de uitwerking van zijn werk is.

Resumé: als je laat verbouwen en je hebt het over isolatiemaatregelen, en dus ook bijvoorbeeld over laten installeren van energieapparaten e.d., zorg er dan voor dat in de opdrachtomschrijving altijd de geleverde prestatie genoemd staat. Bijvoorbeeld: de gerealiseerde gevel isolatie zal meetbaar een RC waarde hebben van 5; het nieuw geleverde energieapparaat zal een structurele, relatieve energiebesparing opleveren van x kWh of zoveel m3 gas. Hoe je dat dan meet kun je afspraken over maken. Daarnaast kan je afspreken dat de aannemer vóórdat hij de isolatie afwerkt waardoor de isolatie niet meer zichtbaar is, tijdens het bouwproces fotoos voor je maakt. Werkt erg goed.
Plaats reactie