aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door Atlas »

Beste meedenkers;

Ik hoorde voor de zoveelste keer dat ik tegen roetvorming in de schoorsteen aardappelschillen mee moest stoken. Dit keer niet van medestokers maar van mijn "meester-schoorsteenveger" nota bene. Hij zei dat het gegarandeerd zou helpen. Nu vraag ik mij af;
-hebben jullie hier ook ervaring mee.
en;
-wat gebeurd er dan eigenlijk? Weet iemand wat de chemische reactie van aardappelschillen op het roet is?
en als laatste
-wat zou het beste werken. Droge of verse schillen?

Atlas
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door Albert van WdJ »

Atlas,

Om de discussie hierover te starten:

Vroeger werden de schillen opgehaald door de schillenboer, totdat er kiemremmers gebruikt werden. Schillen op de alom aanwezige composthopen gooien was gevaarlijk, want allerlei aardappelsziektes konden dan in stand blijven. Daarnaast houdt de composthoop ook niet van kiemremmers.
Verbranden in de overal aanwezige kolen en houtkachels was de beste optie. Maaltje piepers geschild, resten in de kachel.

Of de kachel daar nou schoon van werd???

Ik heb het ook vaak gehoord, bij hoog en laag wordt aangegeven dat het werkt tegen roet. Maar nooit een wetenschappelijk onderbouwd verhaal erover gezien of gelezen.

De aardappelschil bevat hoofzakelijk veel water, cellulose, zetmeel en een beetje mineralen.

Cellulose en water en mineralen zitten er ook genoeg in het hout dat we stoken, dus moet het de zetmeel zijn.

Daarbij zat er vroeger aan de aardappels resten grond, tegenwoordig zijn ze meestal schoon.

Of een combinatie van die stoffen die iets doet........?(met of zonder kiemremmers?, maar die remmers worden eigenlijk nog weinig meer gebruikt).

Ik zal het op mijn school eens aan de scheikundigen vragen.


Albert
Change, before you have to.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door Pigion »

@Atlas,
Al ver voor de kiemremmers weden toegepast, was het verhaal van de aardappelschillen al in de wereld. Mijn moeder deed het ook regelmatig, doch of het ook resultaat had...... twijfels, ik denk niet dat het helpt.
Pigion
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door Albert van WdJ »

Pigion,

In mijn voorgaand bericht lijkt het alsof ik bedoel dat er geen schillen in de kachel werden gegooid, voor het kiemremmerstijdperk.

Ik heb mijn verhaal niet helder genoeg weggeschreven. :(

Er was natuurlijk niet overal een schillenboer, of een composthoop etc.

En in de kachel verdween vroeger wel meer afval dan alleen schillen.

Maar alleen van aardappelschillen is dit roetverhaal bekend.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door Speksteenkachel »

Zelf stook ik ze ook geregeld mee.
Bij tips&trucs op de pagina van de brandweer van Ermelo staat het ook vermeld.
Baat het niet dan schaadt het niet.

http://www.brandweer-ermelo.net/veilig_stoken.htm
Altech Eclips
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door Dutch John »

Ik denk dat een mandje natte schillen in een hete kachel voor een kortstondige stuwing van verzadigde waterdamp in de schoorsteen zorgt en zo het roet losweekt. Ik zie het aan de niet geïsoleerde schoorsteen van onze olieketel, die tijdens koude dagen condenseert. Nooit aanslag; ligt geheel onderin.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door Albert van WdJ »

Maar Dutch John,

dan zou je dat toch ook kunnen doen met een handvol appelschillen, sinasappelschillen etc.
Of desnoods wat verse twijgjes hout?
Want dat geeft ook een stoot vocht in een hete kachel.
Change, before you have to.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door Albert van WdJ »

Zat net even te 'googlen' en vond dit citaat op natuurwetenschappen.nl
Als je aardappelschillen in de brandende kachel gooit komt een gedeelte van de roetafzetting in de schoorsteen los. Hoe komt dat?

Dit heeft te maken met de plotselinge temperatuursverlaging in de schoorsteen.

Doordat de schoorsteen samen met de aangekoekte roet al een bepaalde temperatuur heeft, en je gooit er dan aardappelschillen ( of bv ander vers/vochtig hout ) in. Dan wordt de temperatuur in het schoorsteenkanaal verlaagd. Doordat de roet sneller afkoelt en dus krimpt dan de schoorsteen zelf, breekt deze als het ware los van de schoorsteenwand. Als er inderdaad wat roet zou los komen als je bv aardappelschillen in de open haard gooit, dan wordt het hoog tijd dat je de schoorsteen veegt.

met dank aan dhr K. Spijker
Maar er zijn ook berichten te vinden waar juist wordt gezegd dat de schillen droog moeten zijn.
En meerdere brandweersites vermelden het aardappelgebruik tegen creosoot, echter zonder hoe en wat er dan plaats vindt.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door Atlas »

Maar er zijn ook berichten te vinden waar juist wordt gezegd dat de schillen droog moeten zijn.

Er zijn teveel meningen over aardappelschillen en dat is wat ik nu bedoel; een duidelijke wetenschappelijk onderbouwing is er tot nu toe naar mijn mening niet. Ook heb ik de hierboven door mij gestelde vraag ook op het wetenschapsforum gesteld. Dit zonder noemenswaardig resultaat. Wellicht dat er meer mensen met ervaringen zijn danwel met wetenschappelijke verklaringen die de "aardappelschil-tegen-roet-theorie" kunnen onderbouwen?

Groet
Atlas
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door Albert van WdJ »

Tot op heden geeft deze draad geen bevredigend antwoord op het aardappelschillen verbranden.
Ik heb mijn scheikunde-collega's gevraagd, en die konden zo 123 niet zeggen of het klopt, maar dachten dat het mogelijk gewoon een broodje aap verhaal is. Eén collega zou er wat onderzoek naar doen.

Ik was nog even aanhet zoeken op engels-talige sites en vond bijgaande info.
Het is in het Engels :( naar mijn idee echter geen technisch Engels, maar het nivo wat we zo ongeveer op de middelbare school hebben gehad.
:? Mocht iemand toch graag een vertaling hebben, dan wil ik het wel omzetten.
To avoid chimney fires - small fires up in the chimney caused by debris catching a flame - put dried potato peels into the kindling of the first few fires of the season. The starch from the potatoes coats and seals any soot residue left in the stack from the previous year, reducing the risk of unexpected chimney fires.
bron: http://www.bukisa.com/articles/20747_ti ... -your-home
dried potato peels can be used to initiate what is called a "controlled burn" which ignites creosote in the chimney converting the thick tar-like creosote into fluffy carbon deposits which can be removed easily.

there is nothing about potatoes in particular that cleans your chimney just that there something that can burn that's not wood so you won't start a chimney fire when you ignite them.
bron: http://community.discovery.com/eve/foru ... 8821915089
Daarnaast schrijft Shirley op haar blog:
Recent research says that the old recommendation of burning a handful of rock salt each day to prevent creosote build-up doesn’t work, but that the old idea of burning dried potato peels does. So when I peel potatoes, I dry the peels on a cookie sheet in the oven first, then burn them. Another idea that is supported by research and will supposedly help prevent creosote build-up is the regular burning of an aluminum can. I have not tried that one yet (and probably will not).
Bron: http://www.choosingvoluntarysimplicity. ... y-kitchen/
Ik heb haar per email een vraag gesteld waar ik dit onderzoek kan vinden.
Change, before you have to.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door Albert van WdJ »

Shirley antwoordde mijn mail dat de informatie over het onderzoek uit een pamflet kwam dat met het fornuis geleverd was.

Zelf zegt ze ervan (vrij vertaald)
Naar mijn mening is de reden dat brandende droge aardappelschillen helpen creosootopbouw te verhinderen, doordat de droge aardappelschillen een hele hete vlam maken… zo heet dat ik nooit meer dan enkele tegelijkertijd verbrand. Ze leiden tot een gecontroleerde brand van bestaande creosoot.
Vergelijkbaar met verscheidene commerciële producten die het zelfde doen.
De schoorsteen moeten je echter wel regelmatig blijven vegen.


Ik heb gelijk even gekeken naar of ik wat info kan krijgen van de bewuste fornuis leverancier. Maar die zijn helaas :cry: gestopt met houtgestookte fornuizen.
En ze geven alleen nog info over het actuele assortiment.

Maar alles overziend moet de reinigende werking dus komen van droge aardappelschillen. Vooral op engels-talige sites wordt daar melding van gemaakt. En de oorzaak is dan vooral de hitte die daarbij vrijkomt.
Ik zelf vind dat toch een onbevredigende verklaring. Want grote hitte kun je ook op andere wijze maken.
Change, before you have to.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door Dutch John »

Ze heeft het ook over een dagelijks handje zout. Zou ik niet doen. Zeker niet bij een rvs schoorsteen. Hete chloorverbindingen vreten zelfs rvs aan. En de wand is al zo dun.... En de emissies zullen door de chloor ook niet best zijn.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door Albert van WdJ »

DJ,

Ze schrijft wel dat het gebruik van zout niet blijkt te werken.
Op heel veel site wordt het echter wel aangeraden.
Maar daar heb ik geen site bij ontdekt met enig wetenschappelijk onderbouwd verhaal.
Het gaat altijd over -horen zeggen van- en -die en die deed het ook al jaren-.

Volgens mij heeft ze ook direct het woordje "research" van haar blog gehaald. Nu staat er dat er een folder bij het fornuis was. Aan de andere kant van de plas moet je oppassen met dit soort woorden. Want gaat het mis bij iemand die jou info gebruikte, heb je zo een claim op je dak.

Ik heb nog gezocht bij de leverancier van deze fornuizen op de manuals op hun website.
Dat zijn allen manuals betreffende gewone houtkachels.
Geen van de manuals vermeldt echter het gebruik van aardappels.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door Atlas »

Albert,

Dank je voor je onderzoek.
Ik krijg het gevoel dat de mist rondom het aardappel schillen verhaal toch enigsinds aan het optrekken is.
Wat ik duidelijk uit het verhaal haal is dat de droge schillen een enorme plotselinge hitte produceren waardoor de aangezette creosoot weer "vlokkig" zou gaan worden.
Zou iets in kunnen zitten is mijn eerste gedachte, en... is ook uit te proberen. Ik zal mijn zomerse vuurpot, die al flink met roet en creosoot aangeslagen is, eens een portie aardappelschillen "voeren" komende tijd. Kijken of dat helpt.

Hier nog aan toevoegend:
Onze hout-cv-kachel hebben we in Ierland gekocht. Op onze tocht langs verschillende kachelboeren aldaar hebben we vele soorten van kachels gezien en veel verschillende adviezen gekregen.
Een advies kwam echter steeds weer terug: wil je de roet en creosoot uit je kachel verwijderen dan moest je eens per 4-5 weken een dag gaan stoken met kolen.We kregen van bijna allemaal de garantie dat dit zou helpen. Ook werd er hierbij gezegd dat dit kwam doordat de kolen een veel grotere verbrandingstemperatuur hebben waardoor de roet als het ware op zou lossen.
Ook dit hebben we tot nu toe niet uitgeprobeerd. Wellicht dat ook mijn tuinhaard bij het experimenteren hiermee iets laat zien.
Wellicht dat de scheikundige kennissen van Albert ook nog iets kunnen uitproberen?
Wordt vervolgt...

Atlas.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door Dutch John »

atlas schreef: Ook werd er hierbij gezegd dat dit kwam doordat de kolen een veel grotere verbrandingstemperatuur hebben waardoor de roet als het ware op zou lossen.
Dat klopt. Tenminste bij een geblazen kachel/ketel. Maar een lading hout in de houtskoolfase (dus zonder de pyrolysegassen die verzadigd zijn met water) brandt net zo fel. Mits geblazen. Kun je ijzer mee smelten.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie