Waterzijdig inregelen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PeBe
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jan 2009, 19:10

Waterzijdig inregelen

Bericht door PeBe »

Men zegt dat bij waterzijdig inregelen alle thermostaatkranen open moeten. Stel dat ik dat een of twee radiatoren altijd bijna dicht heb, moet je die dan ook helemaal open zetten? De uiteindelijke flow moet toch optimaal zijn bij de stand van de thermostaatkraann zoals bij gebruik en niet bij vollast?

Kan iemand mij dit uitleggen?
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Waterzijdig inregelen

Bericht door bonkelaar »

Hallo PeBe

Radiatoren die je nooit gebruikt zou je ook niet mee laten doen. Als deze echter bij extreem koude dagen toch worden ingeschakeld en ze zijn niet mee ingeregeld dan valt je hele regeling in duigen, juist terwijl je het wellicht het meest nodig hebt.

Als je een goed gemiddelde zoekt is het buiten sluiten van niet gebruikte radiatoren in orde.

Is niet mijn specialiteit dit inregelen. Heb eens een paar boeken over installatietechniek doorgeworsteld vooral omdat regelingen mij interesseerden. Het enige dat ik heb onthouden is dat het waterzijdig inregelen vooral iets is dat voor grote gebouwen en complexe installaties nut heeft. Misschien dat er nieuwe inzichten zijn, dan laat ik mij graag voorlichten, maar die paar radiatortjes in een woning worden ook zo wel warm.

Als je ziet hoe piepklein de kanaaltjes zijn in een thermostaatknop, hoe ver zou je dan de voetventielen moeten knijpen om waterzijdig iets te regelen. Je ruimtes moeten dan ook een vergelijkbaar energieverlies hebben en exact afgestemde radiatorafmetingen. Als hier de boel niet nauwkeurig is ontworpen kun je beter de thermostaatknop de flow laten bepalen. Wordt het tenminste warm.

Zoals gezegd, mijn logica, heb wel eens iets gelezen. Hoor graag dat er nieuwe inzichten zijn.

met vriendelijke groet

Jos.
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Re: Waterzijdig inregelen

Bericht door John O »

PeBe schreef:Men zegt dat bij waterzijdig inregelen alle thermostaatkranen open moeten. Stel dat ik dat een of twee radiatoren altijd bijna dicht heb,
Bijna altijd dicht is dus soms open. Als ze soms open staan zullen de goed ingeregeld moeten zijn.
PeBe schreef: moet je die dan ook helemaal open zetten? De uiteindelijke flow moet toch optimaal zijn bij de stand van de thermostaatkraan zoals bij gebruik en niet bij vollast?

Kan iemand mij dit uitleggen?
Een thermostaat kraan heeft invloed op de inregeling van een installatie. Door zoninstraling zou een ruimte warm genoeg kunnen zijn, terwijl de ruimte aan de andere kant van het gebouw dat niet is. Daar gaat je inregeling.... Dus:

Inregelen doe je op een installatie die volledig in gebruik is. Alle thermostaatkranen volledig open. Alle radiatorkranen volledig open. Waarom? Om het simpele feit dat als ze ooit wel gebruikt worden, deze radiatoren het juiste (en niet een te groot) vermogen kunnen afgeven. De thermostaatkraan past het afgegeven vermogen aan aan de vraag.

Als je later radiatoren sluit (al dan niet thermostatisch) heeft dit uiteraard invloed op de inregeling, als je in dergelijke gevallen een optimalere inregeling wilt behouden zal je een toeren/druk geregelde pomp moeten gebruiken.
Groetjes, John
PeBe
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jan 2009, 19:10

Re: Waterzijdig inregelen

Bericht door PeBe »

OK bedankt
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: Waterzijdig inregelen

Bericht door John Doh »

Ik zou misschien eerst moeten vragen wat je beoogt met het inregelen?

Ik kan een paar redenen bedenken:
==> je wilt een zo hoog mogelijk rendement uit je CV-ketel
==> je wilt het ergens wat warmer hebben, de betreffende radiator doet onvoldoende mee

Het rendement van moderne HR gasketels kan zo hoog worden vanwege de condensatie van de rookgassen. Daarvoor is het nodig dat de retourtemperatuur van de CV-installatie beneden het dauwpunt van die rookgassen komt, anders condenseert er niks. Slechte ingeregeling van CV-installaties kan leiden tot hoge retourtemperaturen en dus tot een matig rendement. Er loopt dan teveel water over één of meer radiatoren, waardoor het onvoldoende gelegenheid krijgt om af te koelen. Knijpen van die radiator is dan het devies.

Het tweede geval is soms aan de orde bij installaties waarbij ergens een radiator is aangesloten met lange, dunne pijpjes. Die geven relatief veel weerstand, waardoor het water liever door andere radiatoren stroomt en de flow over die éne radiator te klein blijft. In dat geval moeten de andere radiatoren worden geknepen, om meer drukverschil ter beschikking te krijgen.

Overigens begrens je door het inregelen alleen de maximale flow over een radiator, in normaal bedrijf doet de thermostatische radiatorkraan mee. Alle radiatoren open of juist niet tijdens inregelen is helemaal nog niet zo'n eenvoudige kwestie, omdat de pompkarakteristiek van de circulatiepomp in de ketel dan ook een rol gaat spelen. Hoe meer radiatoren open, hoe groter de flow en hoe lager het beschikbare drukverschil. Alles open is dan helemaal niet representatief voor de normale bedrijfstoestand.
John
Plaats reactie