pelletkachel nieuwe situatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: pelletkachel nieuwe situatie

Bericht door gergeurtjens »

Ramon of pelletpower, kun je deze beweringen vertalen in een schema?

Danke Ger
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: pelletkachel nieuwe situatie

Bericht door gergeurtjens »

Nogmaals Situatie bij mij is als volgt:

ik heb in de kamer vvw systeem, en in werkruimte vvw systeem. ook heb ik radiatoren in de kamer, badkamer en 2 slaapkamers. alle temostaatkranen staan dicht behalve op badkamer.
Kom ik morgens naar beneden is het bv 20 graden, zet ik de pelletkachel aan. (buffervat is nu 60 graden, dmv vw.element)
Vervolgens warmt de pelletkachel naar 70 graden, (af en toe start de pomp 10 sec).
Ik zie dat de pomp bij 50 graden continu begint te lopen.
Als deze pomp begint te lopen, heb ik schakeling gemaakt dat ook de pomp buffervat (zie schema) begint te lopen, 3 wegklep schakel om naar buffervat systeem zal ik maar zeggen. en vw element(buffervat) schakelt uit.
Dit heb ik gedaan omdat, als alles zo opstart de temperatuur in buffervat zakt naar 40 graden en dat dan vw element constant bijverwarmt, omdat deze afgesteld staat op 60 graden.
Als de kamer op temperatuur is zet ik de kachel uit, als de watertemperatuur gezakt is tot 50 graden gaat de pelletkachel uit en daarmee stopt ook de pomp boven en 3 wegklep gaat weer op cv stand en vw element buffervat schakelt weer aan en verwarmt buffervat weer naar 60 graden.
En af en toe als kamer te koud is herhaald zich bovenstaande. zet kachel weer aan enz enz.

Denk dat ik qua stookgedrag helemaal verkeerd bezig ben maar daarom deze noodkreet .

ps: ik heb op de vvw systeem temperatuurvoeler geïnstalleerd dat pomp vvw beginnen te lopen bj 40 graden.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: pelletkachel nieuwe situatie

Bericht door pelletpower »

Ok, dan hebben we het goed begrepen. De pelletkachel warmt dus nooit de buffer op zonder dat deze leeggetrokken wordt. Haal die dingen uit elkaar, het is links of rechts, maar je kunt niet tegelijk links en rechts afslaan en denken dat het goed gaat. Die pomp vanuit je buffer naar het huis moet geschakeld worden vanuit warmtevraag van je huis. De pomp in de pelletketel hoort geschakeld te worden door de warmtevraag in je buffer. Dit staat los van elkaar. Als je woning warmte vraagt komt dit uit de buffer, koelt deze af tot bijvoorbeeld 70 graden (hoger dan je verwarmingselement) dan springt de pelletkachel bij. Lukt hem niet om op te starten, pellets op, enz, dan koelt buffer verder af en bij 60 gr komt verwarmingselement in. Als je het zo maakt ga een een eind in de goede richting.
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: pelletkachel nieuwe situatie

Bericht door LeaD »

En toch is de opstelling juist . De temperatuurvraag wordt geregeld door thermostatische kranen op de radiatoren . Voor de vloerverwarming idem .

Als de pelletkachel de warmtevraag niet kan bijhouden is deze gewoon te klein .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: pelletkachel nieuwe situatie

Bericht door gergeurtjens »

kachel is Edilkamin cherie up H 16.2 KW, vermogen naar water 11.8 KW, buffervat 300 liter
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: pelletkachel nieuwe situatie

Bericht door gergeurtjens »

Als de kachel uitstaat en 3 wegklep staat op cv systeem regels deze de temp via de CV. (thermostaat in werkruimte)

Maar via ander pelletkachelsysteem waar moet ik dan de pompen op aansluiten cq regelen is me niet zo duidelijk.
Waar komt dan de warmtevraag (thermostaat?) vanaf en wat laat dan mijn kachel opstarten? enz en de pompen?
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: pelletkachel nieuwe situatie

Bericht door pelletpower »

En toch is de opstelling juist . De temperatuurvraag wordt geregeld door thermostatische kranen op de radiatoren . Voor de vloerverwarming idem
Dat denk ik dus niet. Als er geen warmtevraag is, hoort de pomp richting huis niet te draaien. Dat is onnodig verlies.
Als de kachel uitstaat en 3 wegklep staat op cv systeem regels deze de temp via de CV. (thermostaat in werkruimte)

Maar via ander pelletkachelsysteem waar moet ik dan de pompen op aansluiten cq regelen is me niet zo duidelijk.
Waar komt dan de warmtevraag (thermostaat?) vanaf en wat laat dan mijn kachel opstarten? enz en de pompen?
Tsja, hoe? Vele wegen naar Rome. Hier zijn deze sturingen gescheiden ivm een of ander protocol van de gas cv. Extra kamerthermostaat voor pomp die warmte uit de buffer haalt. Dat is nog een ouderwetse kwikthermostaat van Honeywell, lekker simpel. In plaats van driewegklep gebruiken we terugslagkleppen zoals CP dat veel gebruikte. Gaat perfect zonder elkaar in de weg te zitten. Zo'n thermostaat heb ik nog wel liggen. Terugslagkleppen heb je al. Dan blijft sturing buffer-pelletkachel over....
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: pelletkachel nieuwe situatie

Bericht door gergeurtjens »

Heb Toon thermostaat in werkruimte hangen ( maar die schakelt aleen aan en uit op CV). en ook nog wel honeywell ergens liggen zie foto.
honeywell.jpg
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: pelletkachel nieuwe situatie

Bericht door LeaD »

Gergeurjtes is 's morgens zelf de thermostaat : als hij beneden komt zet hij de kachel aan .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: pelletkachel nieuwe situatie

Bericht door Ramon »

LeaD schreef: 23 nov 2020, 12:37 Gergeurjtes is 's morgens zelf de thermostaat : als hij beneden komt zet hij de kachel aan .
Maar leg mij dan eens uit waar het buffervat voor dient...
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: pelletkachel nieuwe situatie

Bericht door gergeurtjens »

yep dat is de grote vraag die ik mezelf ook stel.
Maar hoe moet ik het dan installeren?
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: pelletkachel nieuwe situatie

Bericht door pelletpower »

Inderdaad, buffervat van 300 liter is goed voor sanitair water. Vergeet ruimteverwarming op de zon, immers in de winter schijnt de zon niet. Gaat toch een en ander veranderen dan?
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: pelletkachel nieuwe situatie

Bericht door pelletpower »

Pelletkachel hydraulisch rechtstreeks op je verwarming met een kamerthermostaat? Kamer koud, pellet start, water verwarmt dan ook de andere ruimtes?

Blijft lastig en elke keer maatwerk. Verdiep jezelf eens wat en hoe het wil hebben. Blijft persoonlijk en niet elke installateur snapt dit. Doel is je huis verwarmen op de manier die JIJ wil hebben.
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: pelletkachel nieuwe situatie

Bericht door gergeurtjens »

iemand schema voor me, ga ik proberen hoe een en ander werkt zonder buffervat als test
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: pelletkachel nieuwe situatie

Bericht door pelletpower »

download/file.php?id=1822&mode=view

Hier is er eentje. Er zijn er wel meer te vinden
Plaats reactie