Meer warmte om water op hogere temperaturen te verwarmen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Meer warmte om water op hogere temperaturen te verwarmen?

Bericht door Atlas »

Beste forum leden.

Ik ben in de natuurkunde niet zo thuis maar het volgende denk ik uit ervaring opgedaan te hebben. Mijn vraag is of deze ervaring inderdaad ook natuurkundig te onderbouwen is.

Ik denk n.l dat het verwarmen van water op lage temperaturen minder energie kost dan op hoge. Dus verwarmen van 20 naar 30 c. kost naar mijn gevoel minder energie dan van 70 naar 80 c. Dit terwijl beiden een verhoging geeft van 10 c. in temperatuur.

Is er inderdaad een verschil aan "energie-input"?

Atlas
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Meer warmte om water op hogere temperaturen te verwarmen?

Bericht door kockie »

Theoretisch gezien klopt je bewering niet, praktisch gezien wel, tenminste als we het over kilo's water hebben en niet over liters...

Theoretisch kost iedere graad temperatuursverhoging van een kilo water 4186 Joule (volgens wikipedia) Dit betreft alleen water in vloeibare fase!

Het verschil met de praktijk is dat verwarmen van water te maken heeft met temperatuursverschillen en warmteverlies. Bij een stijgende temperatuur van het te verwarmen water wordt het verlies van bijvoorbeeld een gasverwarming (vlam) groter doordat het temperatuursverschil van water en vlam minder wordt, waardoor minder warmte kan worden overgedragen. Ook zal door de stijgende temperatuur meer warmte van het water naar de omgeving worden overgedragen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie