nieuw houtkachel in woonkamer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

stephan eco
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jul 2016, 18:00

nieuw houtkachel in woonkamer

Bericht door stephan eco »

beste,

Na een goed werkende houtvergasser wil ik nu een mooie grote houtkachel met een grote glazen ruit.

Nu las ik op het forum dat er een aantal zijn die de kachel gecombineerd hebben met een bel, nu vraag ik me af of dit ook met een inbouwhaard kan.

Het idee is om op zolder een ventilatiebox te plaatsen die langs het rookkanaal lucht blaast naar de inbouwhaard en waarna er dmv overdruk via een kanaalstelsel verspreid word naar verschillende ruimten.

Ik ben alleen bang dat het rendement gewoonweg te weinig is en zoek eigenlijk dus een oplossing om dit op te lossen.
ik heb momenteel onbeperkt hardhout om te stoken balken 8cmx8cm x100 prachtig spul vrachtwagens vol :D
kan dit in een normale houtkachel of is het dan snel afgelopen.


wil geen rocket of massa kachel omdat mijn hoofd verwarming al een 100kw houtvergasser is.

alvast bedankt voor de reacties
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: nieuw houtkachel in woonkamer

Bericht door Ramon »

wil ik nu een mooie grote houtkachel met een grote glazen ruit.
ik heb momenteel onbeperkt hardhout om te stoken balken 8cmx8cm x100 prachtig spul vrachtwagens vol 
mijn hoofd verwarming al een 100kw houtvergasser is.
Heb je een boerderij? Hoe kom je aan vrachtwagens vol hardhout?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: nieuw houtkachel in woonkamer

Bericht door Paul Joosten »

Hier stook ik op zaagrestjes hardhout. Dat heeft me al eens de nodige onderdelen van de kachel gekost en ik vrees dat wanneer je niet héél voorzichtig stookt dat jou dat ook wel zal gebeuren.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: nieuw houtkachel in woonkamer

Bericht door alefarendsen »

wil ik nu een mooie grote houtkachel met een grote glazen ruit.
ik heb momenteel onbeperkt hardhout om te stoken balken 8cmx8cm x100 prachtig spul vrachtwagens vol 
mijn hoofd verwarming al een 100kw houtvergasser is.
Errrr, je hebt een 100kw houtvergasser en wil nu ook een mooie grote kachel met een grote glazen ruit om vrachtwagens vol potentieel bruikbaar hardhout te gaan verstoken? Heb je een kantoorpand ofzo om te verwarmen, of woon je met 20 mensen in een groot huis?

Stuur anders graag even één van die vrachtwagens even angs naar mij, ik kan wel iets ecologischers met dat hout...

gr.,
Alef
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2189
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: nieuw houtkachel in woonkamer

Bericht door benthuis »

alefarendsen schreef: 03 nov 2020, 07:45
wil ik nu een mooie grote houtkachel met een grote glazen ruit.
ik heb momenteel onbeperkt hardhout om te stoken balken 8cmx8cm x100 prachtig spul vrachtwagens vol 
mijn hoofd verwarming al een 100kw houtvergasser is.
Errrr, je hebt een 100kw houtvergasser en wil nu ook een mooie grote kachel met een grote glazen ruit om vrachtwagens vol potentieel bruikbaar hardhout te gaan verstoken? Heb je een kantoorpand ofzo om te verwarmen, of woon je met 20 mensen in een groot huis?

Stuur anders graag even één van die vrachtwagens even angs naar mij, ik kan wel iets ecologischers met dat hout...

gr.,
Alef
Droomkastelen bouwen van blokken?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
stephan eco
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jul 2016, 18:00

Re: nieuw houtkachel in woonkamer

Bericht door stephan eco »

Inmiddels stookt hij al 6 jaar op enkel hardhout gewoon opletten ziet voorlopig nog geen schade aan de brandermond ofzo dus rustig doorstoken.
Heb een boerderij met een leuke buffertank vandaar de 100kw.

De houtkachel die ik erbij wil plaatsen is zeker ook voor de sfeer maar wil eigenlijk dat ik met die kachel het huis warm kan stoken.
Zal niet in het geheel kunnen maar zeker met het buizensysteem moet ik een eind kunnen komen

Zijn er zoal mensen die met een ventilatiebox op die manier aan de gang zijn geweest?
stephan eco
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jul 2016, 18:00

Re: nieuw houtkachel in woonkamer

Bericht door stephan eco »

Paul Joosten schreef: 03 nov 2020, 07:35 Hier stook ik op zaagrestjes hardhout. Dat heeft me al eens de nodige onderdelen van de kachel gekost en ik vrees dat wanneer je niet héél voorzichtig stookt dat jou dat ook wel zal gebeuren.
Voorlopig geen problemen maar wat ging er kapot zodat ik het in de gaten zou kunnen houden
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: nieuw houtkachel in woonkamer

Bericht door alefarendsen »

stephan eco schreef: 03 nov 2020, 08:05 Inmiddels stookt hij al 6 jaar op enkel hardhout gewoon opletten ziet voorlopig nog geen schade aan de brandermond ofzo dus rustig doorstoken.
Heb een boerderij met een leuke buffertank vandaar de 100kw.
Helder!
stephan eco schreef: 03 nov 2020, 08:05 De houtkachel die ik erbij wil plaatsen is zeker ook voor de sfeer maar wil eigenlijk dat ik met die kachel het huis warm kan stoken.
Nog redenen hiervoor? Bevalt de houtvergasser niet? Ik vraag dat omdat ik zelf ook voor een keuze sta. Neig nu naar zo simpel passief mogelijk en zonder buffer / vergasser en een rocket-achtig iets. Zit alleen wel met een tweetal kamers die wat verder weg liggen van de plek waar de kachel moet komen,m dus ben wel benieuwd naar de ventilatie-achtige oplossingen...

M.a.w. ik volg.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: nieuw houtkachel in woonkamer

Bericht door alefarendsen »

benthuis schreef: 03 nov 2020, 07:50 Stuur anders graag even één van die vrachtwagens even angs naar mij, ik kan wel iets ecologischers met dat hout...

gr.,
Alef
Droomkastelen bouwen van blokken?

Nah, zoiets ofzo:

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: nieuw houtkachel in woonkamer

Bericht door Paul Joosten »

stephan eco schreef: 03 nov 2020, 08:08
Paul Joosten schreef: 03 nov 2020, 07:35 Hier stook ik op zaagrestjes hardhout. Dat heeft me al eens de nodige onderdelen van de kachel gekost en ik vrees dat wanneer je niet héél voorzichtig stookt dat jou dat ook wel zal gebeuren.
Voorlopig geen problemen maar wat ging er kapot zodat ik het in de gaten zou kunnen houden
Rooster en zijwand. Gelukkig redelijk simpel te vervangen maar je zit niet op de extra kosten en moeite te wachten. Ook de vervangers beginnen inmiddels wel wat moeite te krijgen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: nieuw houtkachel in woonkamer

Bericht door Gargouille »

stephan eco schreef: 02 nov 2020, 21:28 dmv overdruk via een kanaalstelsel verspreid word naar verschillende ruimten.
stephan eco schreef: 03 nov 2020, 08:05 Heb een boerderij
Overdruk in een niet-luchtdichte woning ? Je gaat gewoon veel warmte naar buiten duwen via de vele kieren en spleten en binnen veel luchtcirculatie creëren. Dat laatste doet dan ook nog een lagere gevoelstemperatuur ontstaan die lager ligt dan de gemeten kamertemperatuur. Twee keer verlies dus.

G
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2189
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: nieuw houtkachel in woonkamer

Bericht door benthuis »

alefarendsen schreef: 03 nov 2020, 08:58
benthuis schreef: 03 nov 2020, 07:50 Stuur anders graag even één van die vrachtwagens even angs naar mij, ik kan wel iets ecologischers met dat hout...

gr.,
Alef
Droomkastelen bouwen van blokken?

Nah, zoiets ofzo:

Super mooi! M'n ouders hadden zoiets in hun woonkamer. Super duurzaam zo. Dit lijkt me een prachtige oplossing! 8x8x100 daar kan je een boel mooie blokjes van maken!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
stephan eco
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jul 2016, 18:00

Re: nieuw houtkachel in woonkamer

Bericht door stephan eco »

Het hout werd gebruikt om staal vast te binden dus is een hapje uit voor de stalen trekband :D
Denk als je daar een vloer mee maakt dat iedereen toch vraag naar de gekke vorm :lol:

Terug komend op het overdruk verhaal.
De gedachte is om van (open)zolder te zuigen en zo door een warmtewisselaar (om de rookgasbuis heen dubbel kanaal ofzo) naar andere ruimte te blazen.

Dus een standaard ventilatiebox die door een wisselaar met wervel erin en zo naar verder gelegen ruimten.

Wil inderdaad niet dat er 400 graden de pijp uitgaat heb nu een mooie kachel gezien maar 82 procent rendement (inbouw met liftdeur)

Het is dus gewoon om in de winter bij een mooi vuurtje te kunnen zitten.
De houtvergasser draaid 1 a 2 keer per week een ronde van 6 uur stoken om zo de buffers te vullen is dus gewoon extra
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: nieuw houtkachel in woonkamer

Bericht door Ramon »

Gaat niet meevallen. Ik heb hetzelfde geprobeerd met warme lucht door een koof om de schoorsteen heen, van zolder naar de slaapkamers te blazen. Je moet allereerst harder stoken omdat je je schoorsteen afkoelt, ten 2e heel hard blazen omdat opgewarmde lucht juist omhoog wil, en ten derde heb je gauw een rook/schroei lucht.

Wel werkte het heel snel. Ik heb het afgeblazen, omdat de pvc buizen, waardoor ik de lucht verspreidde tussen de kamers, begon te smelten, en bijna plat was/werd, en ook begon te stinken. Waarschijnlijk omdat ik niet hard genoeg blies, waardoor de lucht te warm werd, maar dat maakte herrie. Ik had een ventilator op temperatuur, die in de wietcultuur veel gebruikt werd. Die schakelde automatisch en had standen. Alleen bromde hij irritant als hij niet voluit blies
stephan eco
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jul 2016, 18:00

Re: nieuw houtkachel in woonkamer

Bericht door stephan eco »

alefarendsen schreef: 03 nov 2020, 08:58
benthuis schreef: 03 nov 2020, 07:50 Stuur anders graag even één van die vrachtwagens even angs naar mij, ik kan wel iets ecologischers met dat hout...

gr.,
Alef
Droomkastelen bouwen van blokken?

Nah, zoiets ofzo:

Heb wel 3 dragline schoten voor je mag je zo halen :D kom er niet door met de zaag
Plaats reactie