test je noodkoeling!

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Ramon »

Klopt het wel dat je hard moet duwen op deze handmatig te laten openen?
Ik weer niet of het klopt, maar bij mij moet je ook erg hard duwen voor hij gaat lopen. Het is ook een soort van alles of niets.
En zou het met te weinig waterdruk te maken kunnen hebben? Lijkt me wel sterk want ik heb vanuit de meterput 10 meter 16 mm rechtstreeks naar de garage laten leggen
Als er geen stroming is, is de druk overal hetzelfde...
Volgens mij heeft het niks met druk te maken.

Bij mij, als je het rode knopje indruk, doe je precies hetzelfde als de cilinder gevuld met kwik(volgens mij)

Bij mij kan je heel mooi zien, als ik aan het stalen buisje jutter, terwijl de voeler koud is, dat er ruimte opzit. (Waar het stalen omhulsel met buisje vloeistof de klep ingaat)

Omdat de vloeistof in de cilinder koud is, staat hij slap, net zoals een hydraulische krik onder een auto als hij in staat.

Naarmate de temperatuur van de voeler stijgt, kun je bij mij, door eraan te jutteren, voelen dat er spanning op komt. Alsof de krik net tegen de onderkant van de auto staat. Naarmate de temperatuur nog verder toeneemt neemt de spanning ook roe, en op een gegeven moment moet de auto loskomen van de grond, en het rubber van zijn afdichting. Hij zal beginnen met langzaam druppen (bij mij) en gaat steeds sneller. Ik vond dat hij te vroeg openging, dus toen hij een keer openging, kon ik hem heel mooi gelijk afstellen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Ramon »

Screenshot_20201023-210341_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20201023-210205_Samsung Internet.jpg
Heb je niet toevallig de 103 graden versie ofzo?
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: test je noodkoeling!

Bericht door jgroot »

Er staat 97 graden op. :D . Dus lijkt me niet.
Ondanks hij nog nieuw is maar uitwisselen denk ik he.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Albert van WdJ »

Ramon schreef: 23 okt 2020, 20:48 Bij mij, als je het rode knopje indruk, doe je precies hetzelfde als de cilinder gevuld met kwik(volgens mij)
Er zit geen kwik in hoor. Het is een heldere vloeistof, die ook snel verdampt als de voeler lek is. Het zal mogelijk een koolwaterstof zijn.
(Volgens mij wordt kwik ook nergens meer in consumentenproducten gebruikt.)
Ooit heb ik wel eens een capillairdraad van een boilervoeler per ongeluk doorgeknipt. Vrij vervelende situatie, wanneer dat binnenshuis gebeurt :?
Change, before you have to.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Ramon »

jgroot schreef: 23 okt 2020, 21:17 Er staat 97 graden op. :D . Dus lijkt me niet.
Ondanks hij nog nieuw is maar uitwisselen denk ik he.
Blijft raar... kan je niet die klip eruit trekken en kijken of je binnenin wat kan verstellen? Of dat je kan zien wat het probleem is? Heb je hem nieuw gekocht? Is het nog garantie?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Ramon »

Er zit geen kwik in hoor. Het is een heldere vloeistof, die ook snel verdampt als de voeler lek is. Het zal mogelijk een koolwaterstof zijn.
Screenshot_20201024-180642_Drive.jpg
Methyl cloride lees ik. Geen flauw idee wat dat is...
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Albert van WdJ »

Ramon schreef: 24 okt 2020, 18:08
Methyl cloride lees ik. Geen flauw idee wat dat is...
Een gechloreerde koolwaterstof. Ik weet niet of ze dit nog steeds gebruiken. Volgens mij was dit zo'n ozonlaag-aantaster.
Change, before you have to.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: test je noodkoeling!

Bericht door jgroot »

Ramon schreef: 24 okt 2020, 17:59
jgroot schreef: 23 okt 2020, 21:17 Er staat 97 graden op. :D . Dus lijkt me niet.
Ondanks hij nog nieuw is maar uitwisselen denk ik he.
Blijft raar... kan je niet die klip eruit trekken en kijken of je binnenin wat kan verstellen? Of dat je kan zien wat het probleem is? Heb je hem nieuw gekocht? Is het nog garantie?

Zeker nieuw gekocht. Heb de klep uitgebouwd en alles losgehad. Geen verschil met testen daarna. Vandaag wederom uitgebouwd en getest bij mijn zwager met de waterkoker op de keuken. Op laten warmen en dan blazen maar. Tot mijn verbazing werkte het daar wel. De klep ging niet ver open maar ik kon er wel zonder heel veel moeite doorheen blazen. De klep werkt dus uiteindelijk wel. Ik kan alleen nog niet verklaren waarom het dan in de installatie in de garage niet werkte. En zal ik er dan op vertrouwen dat het werkt, of toch maar een nieuwe kopen?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Ramon »

Misschien een domme opmerking...

Had je hem wel goed aangesloten? Er staat namelijk een pijl op, waar het water in moet en uit moet komen.
Ik zie op de foto de pijl staan, maar kan niet zien aan welke kant je vergasser staat.
Kun je hem niet nog eens testen met je zwagers waterkoker aangesloten bij jou. Ik zou hem toch wel een keer testen als hij aangesloten is.

Ik verwacht dat hij het gewoon goed doet. Misschien was die waterkoker gewoon net niet krachtig genoeg...
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: test je noodkoeling!

Bericht door jgroot »

Ramon schreef: 24 okt 2020, 19:51 Misschien een domme opmerking...

Had je hem wel goed aangesloten? Er staat namelijk een pijl op, waar het water in moet en uit moet komen.
Ik zie op de foto de pijl staan, maar kan niet zien aan welke kant je vergasser staat.
Kun je hem niet nog eens testen met je zwagers waterkoker aangesloten bij jou. Ik zou hem toch wel een keer testen als hij aangesloten is.

Ik verwacht dat hij het gewoon goed doet. Misschien was die waterkoker gewoon net niet krachtig genoeg...
Goed ingebouwd en zelfs ook een keer andersom om het zeker te weten. Ik ga nog een keer testen met die waterkoker bij mij thuis. Werkt het dan niet koop ik gewoon een andere klep. Ik laat het nog horen.
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: test je noodkoeling!

Bericht door LeaD »

Je kan het ook eens met een verfverschroeier voorzichtig proberen, zo kom je boven de 100°C uit en kun je zien of de klep volledig open gaat .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Albert van WdJ »

LeaD schreef: 24 okt 2020, 20:10 Je kan het ook eens met een verfverschroeier voorzichtig proberen, zo kom je boven de 100°C uit en kun je zien of de klep volledig open gaat .
In dat geval zou ik zeker een nieuwe kopen. Beter gezegd, op basis van garantie kosteloos een nieuwe vragen.
Want als hij open moet gaan bij 97 graden Celsius, dan moet hij dat ook gewoon doen.
Change, before you have to.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Ramon »

LeaD schreef: 24 okt 2020, 20:10 Je kan het ook eens met een verfverschroeier voorzichtig proberen, zo kom je boven de 100°C uit en kun je zien of de klep volledig open gaat .
Dat is wel listig denk ik. Op een gegeven moment is de klep helemaal open en stel dat je iets te lang doorverwarmd...
Dan loopt de druk opeens gigantisch op. Plus, ik las dat het spul wat erin gebruikt wordt, brandbaar is...

En je weet dan ook niet echt of hij nu bij 100 graden opengaat of bij 110
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: test je noodkoeling!

Bericht door LeaD »

Er staat "voorzichtig" .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Ramon »

Screenshot_20201024-211152_Samsung Internet.jpg
Hij zou bij 107 graden helemaal open moeten zijn.

Hier een foto van die van mij:
Screenshot_20201024-212450_Gallery.jpg
Ik zou er dan zo een kopen. Die kan je in ieder geval afstellen
Bijlagen
Screenshot_20201024-211246_Drive.jpg
Plaats reactie