test je noodkoeling!

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

test je noodkoeling!

Bericht door Albert van WdJ »

Ieder jaar moet je even je noodkoeling moeten testen. Dat is naast schoorsteenvegen wel een verplicht nummer bij houtstoken met een hout-cv onder druk.
Het advies is om de kachel naar 95 graden C te stoken, waarna de noodkoeling moet aanslaan. Dus pomp uit en wachten maar.
Totdat blijkt dat je koeling dus niet werkt.
Enige stress zal je dan wel ervaren :mrgreen:

Ik test mijn noodkoeling altijd met de kachel uit.
Ik verwijder simpelweg de voelers uit de kachel en plaats deze in een volle elektrische waterkoker met koud water. Die koker staat dan dus op een krukje naast de kachel. (Een thermometer erbij is erg handig.)

Vervolgens laat ik de waterkoker in etappes op temperatuur komen.
De waterkoker warmt erg snel op. Ik denk/verwacht dat de vloeistofsensors van de noodkoeling een hele snelle temperatuurstijging niet echt kunnen waarderen. Vandaar steeds even wachten na een graad of 10 verhoging.

Zodra ik op/rond 95 graden C ben, zet ik hem uit. meestal stijgt de temperatuur dan nog wat, en gaat de noodkoeling in werking.

Bij mij dus niet deze keer, want de klep zat vast. Ik had hem nl. vorig seizoen een keer niet getest.
Er zit op mijn koeling (Watts sts20) ook een knop voor handmatige bediening. Na wat indruk-geweld, kwam de klep los. En werkte het systeem zonder problemen 3x achter elkaar op de waterkoker.
Bij dat ik de test nooit uitvoer via het opstoken van de kachel. :fff
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: test je noodkoeling!

Bericht door benthuis »

Albert wat een goede wakeup call met stappen plan....
Ik ga m ook doorlopen!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: test je noodkoeling!

Bericht door LeaD »

Een heel stappenplan, maar bij een slecht werkende klep wordt deze niet vervangen ????
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Albert van WdJ »

De klep werkt niet slecht. Hij zat vast omdat zo'n klep eigenlijk niet gebruikt wordt.
Eigenlijk moet je hem regelmatig even kort indrukken met de hand.
Maar hij zit bij mij achter de kachel weggewerkt, achter een afwerkplaat.

Nu heb ik een (afsluitbare) opening gemaakt in de afwerkplaat, zodat ik hem af en toe tussendoor kan testen of hij vast zit.
Change, before you have to.
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: test je noodkoeling!

Bericht door LeaD »

Kom ik bij de garage, en garagist , alles herstelt ? Ja hoor , gewoon overal eens aan friemelen en hij doet het weer ...
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Ramon »

Kom ik bij de garage, en garagist , alles herstelt ? Ja hoor , gewoon overal eens aan friemelen en hij doet het weer ...
Nee, de trommelrem van de handrem zat vast (geroest). We hebben de auto bij de oud ijzer neer gezet. Koop maar een nieuwe.

Dat is jou idee erachter?
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: test je noodkoeling!

Bericht door jgroot »

goede tip. Het koelwater stroomt door de kachel de afvoer in. Kan het restje water gewoon in de leiding blijven zitten?
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: test je noodkoeling!

Bericht door LeaD »

@Ramon , defecte onderdelen dienen worden te vervangen ( en liefst door nieuwe ) . Met veel geweld iets moeten losmaken is geen herstelvorm maar klungelen .
Als een klep komt vast te zitten is er iets fout met de klep . Als het op veiligheid aankomt, nooit twijfelen . Je kan niet weten wanneer de klep terug zal vast komen te zitten .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Albert van WdJ »

jgroot schreef: 13 okt 2020, 07:55 goede tip. Het koelwater stroomt door de kachel de afvoer in. Kan het restje water gewoon in de leiding blijven zitten?
Bij mij zit de watts sts20 aan de afvoerkant, dus tussen kachel en riool. Het water blijft dus onder leidingdruk in het koelcircuit staan.
Nadeel is dat dit water weer zuurstofrijk is, dus enige aantasting aan de binnenwand van de koelleiding zal wel plaatsvinden. Maar gezien de dikte van zo'n koelleiding is dat verwaarloosbaar.
Change, before you have to.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Albert van WdJ »

LeaD schreef: 13 okt 2020, 15:45 Je kan niet weten wanneer de klep terug zal vast komen te zitten .
Dat is zeker een punt van aandacht. Maar ik denk dat hij niet vast komt te zitten wanneer je jaarlijks controleert.
Zal het in ieder geval eens meerdere keren testen dit stookseizoen.

En hoewel ik geen tegenstander ben van een systeem onder druk, vind ik dit wel een nadeel van dit systeem.
Change, before you have to.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Ramon »

Albert van WdJ schreef: 13 okt 2020, 16:12
jgroot schreef: 13 okt 2020, 07:55 goede tip. Het koelwater stroomt door de kachel de afvoer in. Kan het restje water gewoon in de leiding blijven zitten?
Bij mij zit de watts sts20 aan de afvoerkant, dus tussen kachel en riool. Het water blijft dus onder leidingdruk in het koelcircuit staan.
Nadeel is dat dit water weer zuurstofrijk is, dus enige aantasting aan de binnenwand van de koelleiding zal wel plaatsvinden. Maar gezien de dikte van zo'n koelleiding is dat verwaarloosbaar.
Albert, hoe vang je de druk dan op die daar ter plaatse ontstaat? Je gaat immers een x aantal liters van 20 graden naar 85 graden opwarmen, leidingwater. Dan kun je enorme druk in je systeem krijgen. De meeste huishoudens hebben geen expansievat op vers water staan. Kan het zijn dat je 8 bar overdruk ventiel (inlaatcombinatie) gaat druppelen?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Ramon »

Ik heb hem andersom aangesloten. Je hebt dan geen druk op je koelspiraal, en je leidingwater wordt niet warm, geen legionella vorming, en je eventuele koelwater, bij noodkoelinh, verdampt in een paar x stoken eruit.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Albert van WdJ »

Ik weet eigenlijk niet of hij bij mij goed zit.
Ik ben destijds beide manieren van aansluiten tegengekomen.

Ik verwacht niet dat de koelleiding weer snel droog is. En ik heb één keer meegemaakt dat een ongebruikte 28 mm warmtewisselaar in de buffer was doorgeroest vanwege restwater (binnen 2 jaar). Dus daarom liever stilstaand water in de koelleiding.

Ik heb ook meerdere overstortventielen op mijn waterleiding zitten.
Dus overdruk kan altijd weg. Maar de inhoud van de koelleiding in de kachel is wel gering. Daarmee ook de expansie.
Change, before you have to.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: test je noodkoeling!

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb de afgelopen jaren een houtcv systeem gebouwd en getest (open systeem). Mijn les is dat het goed fout kan gaan. Ontsnappende stoom en stoomexplosies vond ik heel indrukwekkend. Ik ben er voorlopig mee gestopt. Ik bouw er pas weer een als ik zeker weet dat het 100 % hufterproof is. Als ik dit lees dan vraag ik me af of de klep tijdens het stookseizoen vast kan zitten....zonder dat je het merkt. Tussen door testen is een soort van Russische roulette. En wat gebeurt er als het fout gaat?
groet!

Ritsaert
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: test je noodkoeling!

Bericht door jgroot »

Ramon schreef: 13 okt 2020, 17:09 Ik heb hem andersom aangesloten. Je hebt dan geen druk op je koelspiraal, en je leidingwater wordt niet warm, geen legionella vorming, en je eventuele koelwater, bij noodkoelinh, verdampt in een paar x stoken eruit.
Ja zo zou het mijn inziens moeten zitten inderdaad. De noodkoeling moet alleen spuien indien nodig.
Plaats reactie