Houtvergasser Buderus of ...

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Soka
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:45

Houtvergasser Buderus of ...

Bericht door Soka »

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met de houtvergasser van Buderus of houtvergassers in het algemeen. Zou voor ons ideaal zijn omdat we goedkoop aan hout geraken en de ketel vrij goedkoop is (2300 € excl). Heb ergens gelezen dat zo'n ketel een bom in huis zou zijn. Wat is hier van aan? Kan zo'n ketel automatisch ontsteken of moet je deze telkens aanmaken met aanmaakblokjes, sprokkelhout, ...?

Alvast bedankt.
Socrates
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2009, 17:58

Re: Houtvergasser Buderus of ...

Bericht door Socrates »

Wij hebben sinds 3 jaar een houtvergasser van Morvan AFX2 en heel af en toe is er eens een knal in de ketel. De reden hiervoor is dat ik de ketel volledig vul voor het vuur goed brandt.
Dus 1 goede raad: vul de ketel NOOIT hoger dan de fabricant aangeeft in de handleiding.

(De schade was wel telkens beperkt: rook en roet in het stookhuis, ikke dus verluchten, stofzuigen en dweilen :) )
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Houtvergasser Buderus of ...

Bericht door Albert van WdJ »

Soka,

Wanneer je de zoekfunctie van het forum gebruikt zie je dat er al heel veel geschreven is over de houtvergassers.

Zelf heb ik een atmosferische ketel aangeschaft om vier redenen:
1 De houtvergassers die ik gezien heb, maakten veel te veel geluid naar mijn zin (is vanzelf subjectief :P )
2. men vertelde mij dat het keramisch vergassergedeelte best snel slijt en, afhankelijk van gebruik om de zoveel jaren vervangen moet worden. En dat kost een paar honderd euro's.
Maar ik weet niet of dat slijten klopt.
3. het rendement is maar een paar procent hoger dan een atmosferische ketel
4. de atmosferische ketel is goedkoper en bevat minder electronische onderdelen.

Ik denk zelf dat een vergasser minder keren per dag bijgevuld moet worden, want je kunt het hout er gewoon instapelen. Een atmosferische ketel laad je anders. Er moet lucht tussen de voorraad hout kunnen stromen.

Maar goed. Je zult op dit forum zowel van het ene als de andere systeem voorstanders vinden.
Change, before you have to.
Slesse
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jan 2009, 20:29

Re: Houtvergasser Buderus of ...

Bericht door Slesse »

Wij hebben sinds 3 weken een houtvergasser van Eta draaien. Type = SH 20 P Twin (hout en pellets).
Deze ketel is identiek aan de ketel(s) van Buderus SFV en 241P.
Technische bijzonderheden vindt u op de zwitserse website van Buderus, NIET op de Duitse. Zie www.buderus.ch
Groeten
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Houtvergasser Buderus of ...

Bericht door bonkelaar »

Soka schreef:Hallo,

Heeft er iemand ervaring met de houtvergasser van Buderus of houtvergassers in het algemeen. Zou voor ons ideaal zijn omdat we goedkoop aan hout geraken en de ketel vrij goedkoop is (2300 € excl). Heb ergens gelezen dat zo'n ketel een bom in huis zou zijn. Wat is hier van aan? Kan zo'n ketel automatisch ontsteken of moet je deze telkens aanmaken met aanmaakblokjes, sprokkelhout, ...?

Alvast bedankt.

Hallo Soka,

De houtvergasser van Buderus wordt voor zover ik weet gemaakt bij Dakon, een Tsjechische dochter van het Buderus concern. Ik meen gezien te hebben dat Buderus ook wel eens ketels van Atmos heeft verkocht, een andere Tsjechische fabrikant.

Er worden van veel verschillende merken houtvergassings-CV ketels aangeboden. Van goedkoop tot duur, met eenvoudige regelingen tot regelingen met lambda sondes aan toe.
Op Duitse forums (o.a. Haustechnikdialog) lees je dat men daar wel tot twintigduizend euro uitgeeft voor een verwarmingsinstallatie met een super geregelde houtvergassingsketel, buffertanks, weersafhankelijke regelaars en wat dies meer zij.
Men moet zich indenken dat daar niet overal een gasnet in de grond ligt en men veelal de keuze heeft tussen olie, tank-gas of hout.
Maar twintigduizend euro uitgeven en daarna nog met hout in de weer moeten zijn om het alleen maar warm te hebben lijkt mij iets te veel van het goede.
Besparing laat dan wel erg lang op zich wachten.

In een houtvergasser kunnen kleine ontploffinkjes ontstaan, meestal bij foute bediening zoals het openen van de deur van de verbrandingsruimte tijdens het brandproces.
Er verbrandt dan een moment een grotere hoeveelheid gevormd houtgas met iets meer geweld dan normaal, gepaard gaande met een Whoep en een rookwolk in de stookruimte. Moet je maar niet nieuwsgierig zijn.

De meeste kachels moeten worden aangestoken, werken niet automatisch. Er is wel ontwikkeling gaande de onsteking en het beladen automatisch te maken.
De kachel is ontworpen om op vol vermogen een lading hout in warmte te veranderen met een hoog rendement. De te verwarmen woning kan deze warmtehoeveelheid normaliter niet verwerken. Om een gelijkmatiger warmteafgifte te bereiken past men buffertanks toe gevuld met water. Dit geeft ook als voordeel dat je maar enkele keren per dag hoeft te stoken. De volle buffers houden de boel dan warm.

Onze installatie heeft een houtvergasser van Atmos, de DC 32 S met 35 KW. We hebben nog iets te weinig buffervolume, momenteel 1750 ltr, moet ca 3000 liter worden.
Is gecombineerd met de bestaande gas CV, een principe schema staat elders op dit Forum.
Heb de installatie zelf gebouwd met bij elkaar verzamelde onderdelen, low budget, om de terugverdientijd acceptabel te houden.
De installatie bevalt goed, is betrouwbaar, en bespaart.

groeten Jos
jmekke
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mar 2009, 22:53

Re: Houtvergasser Buderus of ...

Bericht door jmekke »

Jos,

ik heb een vraagje voor u. Mijn houtketel is doorgebrand en moet dus veranderen. Op het ogenblik heb ik een atmosferische ketel van 40Kw, op gietijzeren radiatoren buffervat 250 liter + volume van gietijzeren radiatoren. Meestal stook ik die niet hoger dan 60°C omdat ik anders gewoon niet met de warmte wegkan. Als ik die helemaal opvul met hout heb ik een automonie, voor 250m² te verwarmen, binnen temperatuur 21 en buitentemperatuur 4 van 12 uur. Vanaf 12 graden buitemperatuur wordt dit onbruikbaar omdat ik gewoon met de warmte niet meer wegkan.

Nu de vragen:
1.Met uw atmos DC32, hoeveel autonomie heb je dan?
1.b. wordt die luchttoevooer electrisch of mechanisch geregeld?
1.c. Heb je ventilator? Zo ja, loopt die nooit vast door roetaanslag?
2.Wat doe je met de overschot van warmte bij "warmere" dagen?
3.Mag je vergasser bijvullen als hij niet helemaal leeggebrand is?
4. heeft een vergasser een veel beter reement dan een atmosferische ketel?
5. War doe je in geval van stroommuitval? Het gehele circuit slaat dan over op natuurlijke circulatie, maar je ketel en buffer staan op 65°, je ketel zit vol hout. Dan heb je toch nooit genoeg watervolume om al die hitte in kwijt te kunnen? Of je moet een gigantische buffer vorzien.
6. Moet je een atmosferische ketel ook aansluiten met een driewegsklep duwen tot 65°. Destijds werd er bij de installatie niets gemeld van drieweg of buffer. Retour aansluitn op koud water, uitvoer op warm water, aankoppelen schouw, opvulllen en stekske aansteken. Dat was de installatie. Die heeft het 15 jaar uitgezongen, maar ik vind dat aan de korte tijd.....
7. Met m'n kleine buffer heb ik geen problemen, maar hoe garandeer je met de circulerende schma's dat de radiatoren prioriteit krijgen over de buffer. In de meeste schem's duw je warm water in de buffer en trek je die er via een ander cricuit weer uit. Reken dan de responstijd en het verlies in de buffer, en je ben enkel bezig de buffer en de kelder te verwarmen. Ik heb de indruk dat die bij grotere buffers nog erger wordt.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Houtvergasser Buderus of ...

Bericht door bonkelaar »

Hallo jmekke

Mijn huis is iet erg goed geisoleerd, maar met mijn 32 KW Atmos heb ik met 1 ketelvulling een autonomie van ongeveer een halve dag.
Dit is wel uitgegaan van een Buffertemperatuur van ca 75 graden max. tot 40 graden minimaal. Onder de 40 graden is het effect op de
verwarming niet meer noemenswaardig.

Luchttoevoer mechanisch, klep met kettinkje.

Zit een ventilator op, nooit roetaanslag, nog nooit vuil geworden of iets van dien aard.
Kachel is achterin bij de warmtewisselaars kurkdroog en schoon, wordt eenmaal in de twee weken
uitgeborsteld, kwartiertje tot een half uur werk, verder geen onderhoud.

Overschot van warmte gaat in de buffer, bij warme dagen stook je bijvoorbeeld maar één keer daags in plaats van de twee keer
op koude dagen.

Vergasser bijvullen gaat prima maar dan moet hij tot ongeveer een kwart zijn leeggebrand. Onderin ligt dan een dikke laag gloed, daarop kun je gewoon
bijvullen en dan gaat het vergassingsproces weet prima verder.
OP deze dikke laag goed verbrand ik altijd al het vloer-afval uit het houthok, je kunt dan ook krullen en zaagsel verbranden op zo'n dikke gloedlaag.

Houtvergassers hebben een veel beter rendement omdat de verbranding erg schoon is en de hete rookgassen beter door allerlei warmtewisselaars geleid kunnen worden.
Er is geen gevaar voor roet, teer en andere narigheid. Dit kan wel maar dan moet je het wel heel erg verkeerd doen. Bij mij is het alleen grijswit stof.

Bij stroomuitval gaan bij mij de pompen uit en ligt de circulatie nagenoeg op zijn gat. De ketel gaat dan oververhitten, eerst gaat de luchtklep dicht en smoort de verbranding, daarna gaat bij 97 graden het koelspiraal in werking, net zolang tot het hout is opgebrand, of de temperatuur weer onder de 97 graden komt.
Is er geen waterdruk dan zal het overdrukventiel gaan stomen tot er geen water meer is, daarna zal het een GAU worden, smeltende ketel, schade, beter niet aan denken.

Maar als al het water tot stoom is gekookt en door de overdruk geblazen is er al veel hout weggebrand, zal niet direct tot brand leiden. ketel zou wel sterk kunnen beschadigen, vervormen, onbruikbaar worden.

Alle ketels worden het best aangesloten met een driewegkraan om de retourwater temperatuur boven de 60 graden te krijgen. Rücklaufanhebung bij de Duitsers.
Bij een gietijzeren ketel zal wellicht het agressieve azijnzuur uit de teervorming niet zo sterk inwerken als op ketelstaal maar de meeste moderne houtketels zijn van ketelstaal, plaatstaal gemaakt en niet meer van gietijzer. Ik ken alleen de Dakon Pyro van gietijzer.

Het vol stoken van buffers is de standaard verwarmingsmethode bij een komfortabele hout cv installatie. Zo lang de buffer in de geisoleerde schil van de woning staat draagt het warmteverlies van buffer en leidingen toch ook bij aan het verwarmen van de woning, al is een hete stookkelder niet iets waar je voor gaat.

Alle volwassen professioneel opgezette stukhout verwarmingen werken met een grote buffercapaciteit. Aangeraden wordt zo'n 100 liter per KW. Bij 40 KW zit je dan op 4000 liter water. Daarvoor moet je eerst al eens plek vrijmaken, maar in de praktijk blijkt het gewoon zinnig om niet als een slaaf van je ketel steeds weer een houtje bij te moeten gooien om te voorkomen dat de boel aan de kook gaat.
Er zijn mensen met een perfect geisoleerd huis die in het voor en naseizoen maar eenmaal in de 2 à 3 dagen stoken vanwege hun ideale buffercapaciteit. Men laat het water dan maximaal verhitten en haalt het uit de buffer door een mengventiel waardoor je erg lang doet met de opgeslagen energie.

Je spreekt over responstijd. Bij een installatie met buffers is er geen responstijd. enkel als hij leeg is. Maar zelfs dan wordt het water uit de houtketel aangevoerd bovenin de buffertank terwijl de afname van het warme water door de huisinstallatie ook boven uit de buffer gaat. Ook dan is er nagenoeg geen responstijd voor wat betreft het hydraulisch gedeelte tussen kachel, buffer en installatie.
De voornaamste responstijd die ik heb waargenomen is die binnen de ketel. Het opwarmen van de ketel tot ca 60 graden middels het drieweg mengventiel. Het duurt echt een kwartiertje en soms iets langer voordat de ketel zo warm is dat het mengventiel warmte naar de installatie levert. Tot die tijd circuleert de warmte alleen in de ketel.

Echter als de buffers warm zijn en je verwarmt de woning door een mengventiel dan is er in de praktijk niets merkbaar van warme of minder warme buffertanks. Stoken doe je alleen om de buffers te laden en zo weer een verse hoeveelheid energie toe te voegen die er later langzaam weer aan wordt onttrokken.
Ik stook de buffers meestal van 50 naar ca 80 graden in de winter terwijl de buffers nog kunnen zakken tot 40 graden. Het mengventiel is ingesteld op ca 55 graden. In de praktijk is het altijd behaaglijk in huis. Je merkt niet of de houtkachel wel of niet brandt. Zo lang de buffers enigzins op temperatuur blijven is het warm in huis.
Pas als je achter raakt met het stoken, je bent een keer laat of zo, dan koelen de buffers af tot onder de 40 graden en schakelt de gasinstallatie in.

De gasinstallatie werkt niet via de buffers, deze worden dan afgekoppeld met een driewegkraan. De oude gasinstallatie is dan weer intact en brandt alsof er nooit een houtinstallatie was.
Komt de buffer weer boven de 40 graden gaat het gas er automatisch af en neemt de buffer het weer over.

Hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb uitgelegd. Je moet echt af van het idee van leiding doorzagen, houtketel er tussen en verder. Als je een beetje Duits kunt is er legio informatie over hoe het zou kunnen want zelfs met drieweg temperatuurverhoging en buffers zijn er veel wegen naar Rome.

groeten Jos.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtvergasser Buderus of ...

Bericht door JantjeV8 »

Het sluit erg aan op bovenstaand verhaal wat ik met belangstelling heb gelezen, mogelijk heb je er iets aan.

Wel is mijn buffer wat kleiner, 2000liter dacht ik, kom je eens laat thuis met erg koud weer kan het voorkomen dat je buffer erg ver terug gezakt is. Dan moet de kachel hard werken voordat hij weer bij is, dat geeft op zich niets, maar het kan dan wel eens kil in huis zijn.
IK bouw er t.z.t. ook nog een reserve systeem tussen zoals hierboven beschreven om in zo'n geval toch warm te blijven. Nu steken we in zo'n geval de open-haard in huis aan en dan is het ook lekker warm.
jacoschelhaas
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2012, 12:29

Re: Houtvergasser Buderus of ...

Bericht door jacoschelhaas »

Sinds een aantal maanden hebben we een Biovent houtvergasser (merk EDER komt uit OOstenrijk) huis staan. Is via een buffervat op de CV aangesloten. Ervaringen tot nu toe zijn prima. Duidelijk veel meer comfort dan met de ouder klassieke houtkachel in huis: alle ruimtes zijn te verwarmen, temperatuur blijft door het bepruikt van een voorraadvat zeer constant. Enig minpunt is dat het niet helemaal lukt om met één keer aansteken de hele dag het huis te verwarmen. Persoonlijk denk ik dat we een net te kleine buffer gekocht hebben. "t is wel even een investering maar dan heb je ook wat...
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Houtvergasser Buderus of ...

Bericht door account verwijderd »

@Bonkelaar,
Met mijn 32 KW Atmos heb ik met 1 ketelvulling een autonomie van ongeveer een halve dag.
Waar haal je dan de electriciteit vandaan om de atmos ventilator te laten draaien? Autonoom is opzich zelf functionerend. :D

Atmosferische kachels, die werken toch ook zonder ventilator?

Woordenboek.nl
Autonoom = onafhankelijk in oorsprong en functie
Is er geen waterdruk dan zal het overdrukventiel gaan stomen tot er geen water meer is, daarna zal het een GAU worden, smeltende ketel, schade, beter niet aan denken.
Hmmm, veel verder dan 180 graden stoom zal je niet komen.

Wat betekent een GUA?

Het volledig verdampen van een ketel kent op zich geen gevaar, het gevaar schuilt echter in de onwetende Nederlander.
Zet nooit de water toevoer open naar een oververhitte ketel.
Nog een item is, mocht het u ooit overkomen, adem nooit in bij een stoomwolk terwijl je een hete ketel bijvuld met koud water. :idea:
Verwijderd
mjvisscher
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2016, 11:35
Locatie: Laren GlD
Contacteer:

Re: Houtvergasser Buderus of ...

Bericht door mjvisscher »

@Bonkelaar:

Hoi Jos,

We gaan binnenkort ook op hout stoken (Laren Gld.). Nu bezig info bij installateurs in te winnen.
Deze komen allemaal met redelijke prijzige merken als je enige regeling wilt, zoals bijvoorbeeld combi gas / hout.
Las deze thread; je hebt al veel ervaring, inclusief regeling.
We wonen niet ver van elkaar af. Heb je zin om ons hiermee te helpen of info te geven?

(kon geen andere optie te vinden je een PB te sturen :)

MVR GR,
Martijn
Plaats reactie