Hellingshoek zonnepanelen bij stoppen salderingsregeling

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Hellingshoek zonnepanelen bij stoppen salderingsregeling

Bericht door Ramon »

De huidige optimale hellingshoeken voor de montage van zonnepanelen zijn allemaal gebaseerd op een zo hoog mogelijke opbrengst. Dit is natuurlijk het best, zolang er gesaldeerd kan worden.

Zijn er al hellingshoeken bekend, of formules, waarbij gekeken wordt naar de meest gunstige opbrengst in zomer en winter, wanneer er helemaal NIET meer gesaldeerd wordt? Het e.e.a. hangt natuurlijk af van de prijs die je ervoor krijgt als je teveel terugkeert, en de prijs die je betaald als je te weinig hebt.

Maar stel: ik gebruik per dag 10 kWh, zomer en winter, hoe kan ik dan uitrekenen hoeveel panelen ik het best kan nemen, bij welke hellingshoek, om zoveel mogelijk dekkend te zijn voor een zo groot mogelijk deel van het jaar? Er van uitgaande dat de opbrengst van overdag, voor de nacht gebruikt kan worden.

Ik denk een heel relevante vraag voor de toekomst.
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Hellingshoek zonnepanelen bij stoppen salderingsregeling

Bericht door dormos »

Hellingshoek verandert denk ik niet, je wilt toch het hoogste rendement uit je panelen halen.
Oost en West leggen inplaats van allen Zuid gaat wel effect hebben omdat je dan gedurende een groter deel van de dag opbrengst hebt, hoewel wat lager dan alles Zuid.
Of als het kan Oost, Zuid en West. Heb ik eigenlijk bij toeval, maar straks wellicht zo gek nog niet.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hellingshoek zonnepanelen bij stoppen salderingsregeling

Bericht door Ramon »

Hellingshoek verandert denk ik niet, je wilt toch het hoogste rendement uit je panelen halen.
Het hoogste rendement is per maand verschillend. De zon loodrecht op je panelen is het gunstigst. Maar omdat we in de zomer, langere dagen en meer zo'n hebben, worden ze gunstig gelegd voor in (voor/na)zomer. Niet voor in de winter.

Het hoogste rendement voor de winter is een hellingshoek van 75 graden. Maar wat is nu de meest gunstigste voor een zo groot mogelijk eigen gebruik?
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hellingshoek zonnepanelen bij stoppen salderingsregeling

Bericht door pelletpower »

Verstelbare hoek?

Opbrengst gaat nog steeds lekker nu. Niet lang meer, ongeacht de hellingshoek.

Let wel: als je nu legt dan kun je nog wel een jaar of 10 salderen. Je vraag is voorlopig dus niet relevant. Tenzij je echt zelfvoorzienend wil worden.

Niet druk om maken maar je dak volleggen!
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Hellingshoek zonnepanelen bij stoppen salderingsregeling

Bericht door Woz »

Hangt van je persoonlijke situatie af denk ik.

Ik heb nu wel geen eigen pv-installatie(wel onrechtstreeks via coöperatieve aandelen) maar mijn verbruik is het hoogs in de wintermaanden (+/-150kWh) itt de zomermaanden (+/-75kWh).

Dus dan lijkt me dat ik best panelen zou opstellen langs de oost/west-as ergens tussen 45 en 90gr.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hellingshoek zonnepanelen bij stoppen salderingsregeling

Bericht door Ramon »

Tenzij je echt zelfvoorzienend wil worden.
Ja met die gedachte erachter, vraag ik het
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hellingshoek zonnepanelen bij stoppen salderingsregeling

Bericht door ritsaert snijder »

Over 7 jaar mag je nog maar de helft salderen. Straks bespaar je met je panelen op je eigen consumptie 23 cent. De piekopbrengst die je niet kan gebruiken brengt misschien 6 cent op. Mijn panelen liggen nu pal op het Zuiden Ik merk dat ik veel verbruik in de ochtend en na 16.00 uur. Ik ga dus extra panelen plaatsen gericht op Oost en op West en dan op ongeveer 65 graden. Ik denk dat ik de panelen tot 2025 op een dak plaats en dat ik ze daarna herplaats (ik neem meer kleine omvormers)
groet!

Ritsaert
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hellingshoek zonnepanelen bij stoppen salderingsregeling

Bericht door pelletpower »

Ja met die gedachte erachter, vraag ik het/quote
Ok. Dan nog zou ik voor pal zuid gaan. Hellingshoek optimaliseren voor putje winter en concentreren op batt pakket. Daar gaat echt wat gebeuren.

Vandaag de nieuwe lader aangesloten en 100% zonnestroom. Kicken!

Accu pakket is zelf te doen voor 100€/kWh en loopt door tot 1000€/kWh. Feit blijft dat de zon s nachts niet schijnt.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hellingshoek zonnepanelen bij stoppen salderingsregeling

Bericht door Ramon »

Ik heb al een hybride 48v omvormer, alleen nog geen accupakket.

Zou te steil kwaad kunnen voor de zomer? Ik zat zelf aan 60 graden ofzo te denken
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hellingshoek zonnepanelen bij stoppen salderingsregeling

Bericht door ritsaert snijder »

Ik overweeg om de hoek aanpasbaar te maken. Vooral ook om het te kunnen aanpassen aan de eigen vraag (ik heb niet het idee omdat dagelijks te doen)
groet!

Ritsaert
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hellingshoek zonnepanelen bij stoppen salderingsregeling

Bericht door LeaD »

@Ramon, ik heb de test gedaan op iets van 70°, viel dik tegen . Je kan de panelen dan beter gewoon plat leggen . Diffuus zonlicht heb je de ganse dag .
Accupakket was slechts 24V en 440Ah . In de zomer teveel energie , in de winter lege batterijen omdat je het aantal dagen zonneschijn op je één hand kan tellen .

@RitsaertSnijder . Hou het simpel , leg er gewoon een paar panelen bij i.p.v. een stormgevoelige constructie .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hellingshoek zonnepanelen bij stoppen salderingsregeling

Bericht door pelletpower »

LeaD, ook gemeten over langere periode? Valt me tegen.
Hier pal zuid 20 gr. Factor is 0,9 of beter. Ik kan er nog steeds erg enthousiast van worden.

En in de winter een wkk. Naar mijn idee ontkom je daar niet aan. Dan is je accupakket weer ruim voldoende. Je hebt 10 kWh of maak ik een rekenfout?

Verstelbare hoek is ook niet nieuw. Hier was in t verleden iemand die dit in voor en najaar verstelde. Maar mij teveel gedoe en gevaar voor stormschade inderdaad.
Plaats reactie