Is het correct dat mijn buffervat, bedoelt voor de houtkachel, ook verwarmd wordt door de cv?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kees Jan G.
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2020, 07:25

Is het correct dat mijn buffervat, bedoelt voor de houtkachel, ook verwarmd wordt door de cv?

Bericht door Kees Jan G. »

Als de cv aanslaat omdat er warmte wordt gevraagd in een ruimte, loopt ook de temperatuur van het buffervat op naar 80 graden. Is dit juist?
Het was de bedoeling dat het buffervat de cv zou helpen en niet andersom?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Is het correct dat mijn buffervat, bedoelt voor de houtkachel, ook verwarmd wordt door de cv?

Bericht door kockie »

Welkom op dit forum!

Je geeft zelf het antwoord al in je laatste zin.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Is het correct dat mijn buffervat, bedoelt voor de houtkachel, ook verwarmd wordt door de cv?

Bericht door Paul Joosten »

Kennelijk heb je je buffer en de CV-ketel parallel staan in je systeem? Je kunt dat voorkomen door een terugslagklep bij de pompen te plaatsen van zowel de CV-ketel als het buffer. Je wilt immers ook niet dat bufferwater eerst door de CV-ketel gaat en daar warmte verliest. Kan je een schema laten zien van je installatie? Onderstaand het schema zoals mijn installatie was voordat ik de CV er helemaal uitgegooid heb. Ik heb de terugslagklep van de ketel nog liggen, stuur maar PB als je daar belang bij hebt.Afbeelding

Misschien is het draadje over mijn systeem wel interessant: viewtopic.php?f=3&t=3685. Helaas zijn verschillende afbeeldingen in de loop der jaren verdwenen maar wellicht krijg je er nog nieuwe inzichten door.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is het correct dat mijn buffervat, bedoelt voor de houtkachel, ook verwarmd wordt door de cv?

Bericht door Ramon »

Als je het buffervat en cv ketel in serie zet, kan je dat probleem niet krijgen.

Dus retour van radiatoren/vloerverwarming onder in het buffervat, boven uit het buffervat rechtstreeks cv ketel in, cv ketel uit op vvw en radiatoren.

Dit kan alleen als je je cv ketel ALLEEN laat verwarmen, geen externe pomp, of je moet een bypass maken.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Is het correct dat mijn buffervat, bedoelt voor de houtkachel, ook verwarmd wordt door de cv?

Bericht door Paul Joosten »

Lijkt me geen goed plan Ramon, tenzij er maar heel weinig met de houtkachel bijgestookt wordt. Wanneer het water in het buffervat zelf al warm genoeg is hoeft de CV immers niet meer bij te verwarmen en dan gaat er juist warmte in die ketel verloren.

Ik ben benieuwd naar hoe e.e.a. nu is aangesloten dan kunnen we daar wat nader op reageren.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is het correct dat mijn buffervat, bedoelt voor de houtkachel, ook verwarmd wordt door de cv?

Bericht door Ramon »

Dat lijkt jou misschien geen goed plan.

Ik heb het gehad, en vond het fantastisch. Je laat je cv ketel ALLES regelen. Ga je parallel, moet je weer een regeling oid maken. Plus je cv ketel is modulerend. Meestal heb je zo'n slimme regeling niet op je pomp, en ga je naar aan/uit.

Dat heb ik ook gehad. Het kan wel, maar is weer veel lastiger elektrotechnisch, en je hebt een extra pomp nodig.

Ik vind dat van jou echt geen goed plan.
Kees Jan G.
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2020, 07:25

Re: Is het correct dat mijn buffervat, bedoelt voor de houtkachel, ook verwarmd wordt door de cv?

Bericht door Kees Jan G. »

Bedankt heren!
Ik heb zelf geen aanvullende technische informatie. Ik ben slechts ‘gebruiker’. De meningen over de oplossing lopen uiteen, maar blijkbaar vind iedereen dat de cv het vat niet moet verwarmen. Daarmee weet ik genoeg. Dank!
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Is het correct dat mijn buffervat, bedoelt voor de houtkachel, ook verwarmd wordt door de cv?

Bericht door Albert van WdJ »

Ramon schreef: 04 okt 2020, 10:59 Dat lijkt jou misschien geen goed plan.
Ik heb het gehad, en vond het fantastisch. Je laat je cv ketel ALLES regelen.
Ik vind het ook fantastisch. Bij mij staat het ook in serie. CV ketel regelt alles. Is het buffervat te koud (< 35 graden C) dan gaat de CV zelf meeverwarmen. Het water wat terugkomt uit de woning gaat onderin het buffervat en is altijd <30 graden C.

Instelling van het cv-water heb ik wel op laagste stand staan. Anders brandt de ketel te vaak een beetje mee.

Maar ik heb wel eens gehoord dat niet ieder type/merk cv-ketel warmer retourwater accepteert dan dat hij verwacht te krijgen. En vervolgens in storing gaat. Mijn Nefit ecomline boeit het in het geheel niet en pruttelt gewoon door.
Change, before you have to.
Plaats reactie