installatie CV kachel - condensklep

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

installatie CV kachel - condensklep

Bericht door TLS »

Hallo, met de winter voor de deur ga ik m'n CV-kachel aansluiten. Ik stel me de volgende vraag:
Kan men voor een condensklep eigenlijk gewoon een standaard 3-weg thermostatische mengklep nemen?

- koude ingang van de klep aan vertrek CV-haard
- warme ingang klep op retour buffer en retour CV-haard
- uitgang van de klep op aanvoer buffer

werking: de klep instellen op pakweg 45°C. Bij koude haard zal de klep alles via de warme ingang nemen en is de CV-haard eigenlijk ge-bypassed. Bij warme haard >45°C zal de klep alles via de koude ingang nemen en is de bypass volledig dicht.

Zie ik het goed en is een condens-klep een gewone thermostatische drieweg?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: installatie CV kachel - condensklep

Bericht door pelletpower »

Op aanraden van Kockie heb ik het patroon van mijn Laddomat door een warmere vervangen, 80 gr ipv 60. De kachel is daar toch wel van opgeknapt. Stinkt en rookt haast niet meer. 45 gr lijkt me wat aan de lage kant.

En als je het niet zeker weet...Laddomat of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: installatie CV kachel - condensklep

Bericht door TLS »

ik ging sowieso een instelbare thermostaat nemen
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: installatie CV kachel - condensklep

Bericht door kockie »

Bonkelaar heeft het met een 3-weg mengklep opgelost. Ergens in dit forum staan zelfs typenummers. Even de zoekfunctie gebruiken en je vindt het vast!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: installatie CV kachel - condensklep

Bericht door TLS »

sorry, m'n voorgestelde oplossing met thermostatiche drieweg slaat op niets. Een thermostatische drieweg zou de warmte van de kachel aan de koude aansluiting niet voelen en steeds in bypass blijven via de warme aansluiting.

Ik ga het zo'n modulerende pomp en watertemp meting proberen, zonder iets van kleppen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: installatie CV kachel - condensklep

Bericht door LeaD »

Ik ga het proberen met een driewegklep met instelbare remote sensor .
Klep ligt klaar maar ik vind geen pijlbuis waar de 13mm dikke voeler in past . Het zal zelfbouw worden .
V3W_AGFern-Thermostat-1_400x702.jpg
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: installatie CV kachel - condensklep

Bericht door TLS »

Dat zou kunnen werken LeaD. anders gewoon de sensor met alu tape op de mantel kleven?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie