CV-zonnegascombiketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009, 12:54

CV-zonnegascombiketel

Bericht door sjoerd »

hallo beste mensen,

zou iemand mij uit kunnen leggen wat nu het echte verschil is tussen een CV-zonnegascombiketel
en een zonneboiler.
en welke leveranciers hebben deze cv.

alvast bedank
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: CV-zonnegascombiketel

Bericht door Albert van WdJ »

Ik lees op de nuon website :

Een cv-zonnegascombiketel is een combiketel die zowel de radiatoren als de warmwatervoorziening verwarmt door middel van zonlicht. Op het dakvlak zal een zonnepaneel moeten worden geplaatst. Het beste rendement wordt behaald als het paneel tussen het zuidwesten en het zuidoosten wordt geplaatst. Is het zonlicht niet toereikend dan zal de ingebouwde cv-ketel het geheel bijverwarmen.


Wanneer je op google zoekt naar zonnegascombiketel krijg je een hele lading treffers.


Het verschil tussen een zonnegascombiketel en een zonneboiler is naar mijn idee dat een zonneboiler gebruikt wordt alleen voor bereiden van warm tapwater en een zonneboilercombiketel gebruikt het zonlicht daarnaast ook voor het verwarmen van radiatoren. En bij tekort aan zonnewarmte zal de zonneboilercombiketel gas gebruiken om bij te verwarmen.

Maar de meeste zonneboilers hebben ook een of ander systeem om na te verwarmen, omdat je onder 60 graden celsius legionellabesmetting kunt oplopen via het warme water. En bijv. in de winter zal het niet gaan om met zonlicht op die 60 graden te komen.

Ik weet niet wat zo'n zonneboilercombiketel kost, maar heb niet het idee dat je in Nederland vaak je radiators kunt verwarmen met zonlicht. Dan moet je systeem minimaal zijn bedoeld voor lage temperatuurverwarming. En als je wel genoeg zon hebt, dan ga je lekker buiten zitten, want dan is het al zo heet, dat je geen radiator meer aan wilt hebben in huis.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Re: CV-zonnegascombiketel

Bericht door John O »

Albert van WdJ schreef:Ik weet niet wat zo'n zonneboilercombiketel kost, maar heb niet het idee dat je in Nederland vaak je radiators kunt verwarmen met zonlicht. Dan moet je systeem minimaal zijn bedoeld voor lage temperatuurverwarming. En als je wel genoeg zon hebt, dan ga je lekker buiten zitten, want dan is het al zo heet, dat je geen radiator meer aan wilt hebben in huis.
Idd, lage temperatuur verwarming zal een vereiste zijn maar met een goede heatpipe collector en en voldoende grote buffer kan dit wel. Ik ken een bedrijfspand dat dit in praktijk brengt. Zonder bijverwarming. Weliswaar met forse investeringen in collectoren, dat wel... Dit soort heatpipes zijn nu eenmaal niet goedkoop.

De zonnegascombi gaan niet uit van een grote buffer (en heatpipes) en moet dus bijspringen met gas als er onvoldoende warmte is. Prima systeem lijkt me, als je niet de meer investering van buffers of heatpipes wilt dragen. Of als je daar niet de ruimte voor hebt...

Maar inderdaad vooral geschikt met lage temperatuur verwarmings systeem.
Groetjes, John
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: CV-zonnegascombiketel

Bericht door walter vaes »

wij gaan voor goedkope condensatieketel (3- 24 kw) + dure 500L boiler(10 cm losse mantel pu isolatie )met dood water (moet maar tot 40/45° gaan) en 8M vlakke panelen
Van Tisun voor bijverwarming van de wandverwarming + sanitair water.
Een goede vlakke plaat is maar iets minder van opbrengst dan heatpipe.
Er zijn meerdere merken die zoiets aanbieden.

Atag heeft een zonnegascombie: maar met 350L boiler geloof ik en ook niet met dood water. (hun systeem is al wat verouderd.)
Plaats reactie