Vloer babykamer erg koud

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ktw.vanloon
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2020, 11:22

Vloer babykamer erg koud

Bericht door ktw.vanloon »

Goedemorgen,

Ik ben erg benieuwd naar een geschikte oplossing voor het volgende probleem. Ik wil hier wel bij opmerken dat wij op zoek zijn naar een koophuis dus dat de oplossing voor waarschijnlijk nog 1 winter nodig is.

Wij wonen in een huurappartement in de binnenstad van Arnhem. Onze woning beschikt over dubbel glas en centrale verwarming in elk vertrek. De 1/3 van de woning bevindt zich boven een soort van carport waar auto's onder door kunnen naar de achterliggende garages. De overige 2/3 van de woning bevindt zich boven een galerie. Deze galerie is merendeels gesloten en beschikt niet over een centrale verwarming. Als er iemand is dan stoken ze een gedeelte met een klein gaskacheltje. Nu is het zo dat in de herfst en winter de vloer echt ijskoud is. zelfs zo koud dat de verwarming constant loeit om het in de woning 20 graden te krijgen. Nu is dit al met al niet zo'n heel groot probleem en met het dragen van sloffen en een vloerkleed plaatsen in de winter is het goed te doen. Alleen nu krijgen wij deze winter een dochter en hiervoor ben ik toch even aan het kijken naar de mogelijkheden om met name de slaapkamer waar wij zelf op slapen en onze dochter in de eerste maanden ook zal slapen warmer te krijgen. In de winter schat ik dat de temperatuur hier rond de 12 graden is. De slaapkamer is 11m² en in de winter is het hier het koudst van alle vertrekken. Er liggen van die groene ondervloerplaten van 5mm direct op beton en daarboven laminaat.

Denken jullie dat het nut kan hebben om in de winter boven op het laminaat XPS platen te leggen en daarop een tapijt? Ik merk namelijk dat het leggen van een vloerkleed in de woonkamer in de winter namelijk al wel wat scheelt. Echter is onze woonkamer 3 x zo groot als de slaapkamer en nu lijkt het soms al dat er te weinig zuurstof in onze slaapkamer is (raam staat altijd op een kier). Ik wil voorkomen dat ik door het plaatsen van bovengenoemde er een vocht probleem zal gaan ontstaan.

Ik hoor graag jullie gedachten hierover.

Met vriendelijke groet,
Koen
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Vloer babykamer erg koud

Bericht door alefarendsen »

XPS en een vloerkleed zal zeker wat helpen, maar als je hier over een jaar al weer weg gaat, dan zou ik er niet in investeren en gewoon nog een wintertje flink stoken om het aangenaam te maken en de eerste weken door te komen na de komst van de kleine.

Wellicht op de plekken waar je loopt een vloerkleed zodat het wat aangenamer wordt?

Over 12 graden gesproken, onze eerste kleine sliep een winter in een kamertje waar het 8 graden werd, ze sliep heerlijk. Toegegeven, dat was toen ze een half jaar oud wat, niet toen ze net geboren was.

Onze indicatoren voor de slaapkamer zijn luchtvochtigheid (te hoog dan meer verwarmen) en CO2 gehalte (te hoog is meer ventileren). Als allebei goed, dan is de verwarming uit, onafhankelijk van de temp. Je opmerking over te weinig zuurstof doet me vermoeden dat het CO2 gehalte in je slaapkamer te hoog is en je nog meer moet ventileren. Je produceert aardig wat CO2 met z'n 2'en, laat staan met z'n 3'en straks. En als je dan je raam open gaat zetten, heeft je XPS meteen geen zin meer.

Groet,
Alef
CvP
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Vloer babykamer erg koud

Bericht door CvP »

Als je het voor de kou doet: gewoon baby extra inpakken. Dat is het meest ecologisch!
Ter info: in de scandinavische landen zetten ze regelmatig kinderwagen met kind buiten. Beetje kou slapen ze goed op!
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Vloer babykamer erg koud

Bericht door alefarendsen »

CvP schreef: 12 sep 2020, 17:17 Als je het voor de kou doet: gewoon baby extra inpakken. Dat is het meest ecologisch!
Ter info: in de scandinavische landen zetten ze regelmatig kinderwagen met kind buiten. Beetje kou slapen ze goed op!
Eens, die van ons hebben veel buiten geslapen. Mutsje op en klaar.

Maar... moeder de vrouw vond het toch wel prettig om in de eerste periode als de kleine 's nachts nog drinken wilde toch een beetje warm te liggen.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vloer babykamer erg koud

Bericht door JantjeV8 »

Met een tapijt of laagje xps doe je niet anders dan het contact onderbreken met de betonnen (toch??) ondervloer. Isoleren kun je het niet noemen, dat doe je buitenom.

Het bedje warm inpakken zal het eenvoudigst zijn.
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: Vloer babykamer erg koud

Bericht door hobbes »

tocht en vocht zijn je grootste vijanden in huis en voor jezelf. Ik zou niet zo snel iets los op de vloer leggen, het laatste wat je wil is vallen met je baby. je kunt wel een elektrische kachel in de kamer zetten. Laat hem alleen branden als het echt nodig is en als je erbij bent vanwege het brandgevaar! je hebt ze ook die afslaan bij een ingestelde temperatuur.
Plaats reactie