Hoeveel ruimte voor houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Janb
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2020, 08:31

Hoeveel ruimte voor houtvergasser

Bericht door Janb »

Hallo mensen hier op het forum . Ik heb een vraag ik ben nieuw hier ma lees al hele tijd mee hier . Mijn vraag aan jullie is hoeveel ruimte ben ik nodig waar ik alles neer kan zetten dus de houtvergasser denk 50 tot 75 kw plus buffers dacht aan plusminus 5000 liter ik ga namelijk nieuwe schuur bouwen en wil ik graag een ruimte voor vrij houden bvd
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Hoeveel ruimte voor houtvergasser

Bericht door Paul Joosten »

Belangrijkste is denk ik bepalen wat je warmtebehoefte en gewenst stookgedrag is. Het vermogen van de houtvergasser bepaalt hoeveel warmte je per tijdseenheid kunt opwekken, de omvang van het buffer hoeveel je kunt opslaan. Je kunt met een klein vermogen redelijk continue stoken of juist met een flink vermogen een buffer snel opladen en de opgeslagen warmte langzamer weer benutten. Er zit nogal wat verschil tussen 50 en 75 kW, 50%. Dat zie je ook terug in de afmetingen. Ook buffers heb je in soorten en maten. Een hele grote, meerdere kleinere (serie of parallel), totaal volume?

Wat is je warmtebehoefte per etmaal en wil je regelmatig of juist af en toe met korte forse stookbeurten gaan werken?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hoeveel ruimte voor houtvergasser

Bericht door pelletpower »

Als ik zo zie wat mijn installatie in beslag neemt, zou ik zeggen een 25 m2 minimum als je ook nog een bakje hout weg wilt zetten en rond moet kunnen lopen.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Hoeveel ruimte voor houtvergasser

Bericht door jgroot »

Ook even goed kijken hoe je met je rookkanaal weg kan komen, en of deze een beetje op een gunstige plaats zit. De vergasser zelf valt voor wat betreft ruimte wel mee, het zijn vooral de buffers die veel ruimte innemen. Het is dus van belang wat je precies met de installatie wilt bereiken zoals Paul reeds aangaf.
Janb
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2020, 08:31

Re: Hoeveel ruimte voor houtvergasser

Bericht door Janb »

Oké ik wil mijn huis en de schuur er mee verwarmen overal lig vloer verwarming alleen op de slaapkamers boven niet 3 radiators dus mischien ook we handig als ik weet hoeveel buffers ik moet kwa ruimte .huis en schuur zijn goed geïsoleerd overal dubbel glas en zit zo’n beetje 15 mtr van huis af met het hele zooitje
Janb
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2020, 08:31

Re: Hoeveel ruimte voor houtvergasser

Bericht door Janb »

Ik denk dat ik twee keer per dag wil gaan stoken als dat kan smorgens en savonds later mijn huis is 700 cub en m’n schuur 800
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Hoeveel ruimte voor houtvergasser

Bericht door jgroot »

Heb je ook een globaal idee wat je totale warmteverlies is in de woning en in de schuur? Anders is er weinig zinnigs over te melden.

hieronder een stukje uit de Attack handleiding m.b.t. bepaling van de buffercapaciteit, misschien dat je hiermee weer wat verder komt.

5.4.8 AANSLUITING OP BUFFERVATEN
Het aansluitsysteem berust in de verwarming van de buffervaten, waar de geaccumuleerde hitte
geleidelijk aan uit de buffervaten wordt afgenomen al naargelang de vraag uit de verwarmde ruimte.
Bij het gebruik van de ketel op vol vermogen warmen de buffers op tot 80 - 90 °C. Het stoken met de
buffervaten in verbinding met de ketel ATTACK SLX levert enkele voordelen op. Tot de belangrijkste
voordelen behoren het hogere rendement, het lagere brandstofverbruik, een verlengde levensduur van
de ketel, een schoner bedrijf, een minimale vorming van zuren en condensaat, een hoger comfort, een
lager risico op oververhitting van de ketel en brandstofbesparing.
De aanbevolen inhoud van het buffervat voor de ketel ATTACK SLX 25 is 2000 l (zie voor andere
vermogens de technische parameters). De ketel slaagt erin om bij een lading van hardhout in de
vulkamer (hetgeen overeenkomt met ca. 7 uur bedrijf op vol vermogen van 25 kW) 180 kWh energie
te produceren, hetgeen overeenkomt met het opladen van 2000 l uit de opslagtank van 20 °C naar 90
°C, indien het daarbij niet komt tot enige energieafname (daarom dient u bij het kiezen van de grootte
van het buffervat in gedachten te hebben, dat het afhankelijk van de grootte van het buffervat nodig is
om de ketel ook te laten lopen. Dat betekent, dat als we een reservoir hebben van 2000 l, we een volle
kamer hout laden. Indien we een reservoir hebben van 1000 l, vullen we de kamer voor de helft - op
voorwaarde dat het niet komt tot een energieafname uit het buffervat). Indien het buffervat al geladen
is (de ondertemperatuur van het buffervat bereikt 70 °C) en de ketel heeft zijn ingestelde
keteltemperatuur bereikt, dan laden we geen hout meer bij in de ketel. Indien er in deze toestand in de
ketel hout bijgestopt zou worden, dan wordt het hout niet verbrand (omdat de ketel al zijn ingestelde
temperatuur heeft bereikt en de ventilator uitgeschakeld is). Het zou dan komen tot het uitdrogen ervan
en de vorming van condensaat in de vulkamer, hetgeen de levensduur van de ketel vermindert. In de
ketel moet er altijd worden bijgeladen voordat het buffervat bijna leeg is.

Voorbeeld 1:
De buitentemperatuur van de omgeving is -5 °C en het warmteverlies van het object bij deze
temperatuur is 10 kW. De ketel heeft bij bedrijf op vol vermogen 25 kW. We hebben een buffervat met
een inhoud van 2000 l, waarbij dit leeg is (de boventemperatuur en de ondertemperatuur is 20 °C).
Aangezien het stooksysteem (om het warmteverlies te dekken) uit het buffervat 10 kW vermogen haalt
en de ketel een vermogen heeft van 25 kW, wordt het buffervat verwarmd voor het verschil ertussen,
dus een vermogen van 15 kW. Het vermogen van 15 kW vormt bij laden van de kamer met hardhout
en een bedrijfsduur van ca. 7 uur 105 kWh energie. 105 kWh energie verwarmt het buffervat van 20
°C naar 65 °C. Dat betekent dat dit veilig, economisch bedrijf is zonder dat de ketel zinloos wordt
uitgeschakeld of de overbodige warmte als afval wordt weggevoerd (de ketel is afgekoeld door het
koelcircuit). De ketel is in staat om zo een warmteverlies te dekken van maximaal 15 h op één enkele
keer laden met hout.
Janb
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2020, 08:31

Re: Hoeveel ruimte voor houtvergasser

Bericht door Janb »

De schuur is nieuw en het huis wordt helemaal nieuw kwa beglazing en isolatie
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Hoeveel ruimte voor houtvergasser

Bericht door Paul Joosten »

Dat zal niet alleen met een mondelinge afspraak zijn geregeld. Staat er niets over de warmtebehoefte in de contracten? Een warmteverliesberekening zou nog mooier zijn. Je kunt het hiermee zelf misschien ook wel berekenen: https://www.u-wert.net/
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Hoeveel ruimte voor houtvergasser

Bericht door jgroot »

Het ligt er een beetje aan welk type ventilatie je gaat kiezen en de temperaturen die je wilt kunnen garanderen. Voor nieuwbouw (In nederland) kun je op dit moment globaal aanhouden dat je tussen de 10 en 15 Watt/m3 nodig hebt. Afhankelijk van de tijd die je wilt overbruggen moet je de buffers selecteren. Persoonlijk denk ik dat je met een 35 of 45 KW houtvergasser en 2 of 3 vaten een heel eind komt.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Hoeveel ruimte voor houtvergasser

Bericht door Sandman79 »

35 kw houtvergasser? Mja, toch eens eerst even kijken welke warmtebeheofte er efftief is. Mijn houtvergasser is maar de helft qua vermogen. Maar wel dak/muur en kelderisolatie bijgeplaatst met een deftige R-waarde en driedubbelglas...
Arjan O
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jul 2019, 13:33

Re: Hoeveel ruimte voor houtvergasser

Bericht door Arjan O »

Ik had (heb hem nog maar niet meer aangesloten) een 55kw vergasser met 2250l buffer
Daar kon ik mijn ongeisoleerd woning met 1 stook 's nachts de hele dag op verwarmen (constant 20-22 graden)
Mijn woning is ca 400m3 (alleen begane grond aangezien ik boven geen verwarming heb /had en niet gebruikte))
Met een voldoende buffer kan je zo zwaar pakken als je wilt, met een kleine buffer is het toch van belang dat je je warmteverlies weet
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Hoeveel ruimte voor houtvergasser

Bericht door wbe »

wij hebben inmiddels meerdere winters met een 55 kw vergasser gestookt. hierbij staat een 1000L buffer welke volgens de richtlijnen dus veel te klein zou zijn. omdat de ruimte beperkt was heb en we het toch zo gedaan en bleek ook goed te werken als je maar goed oplet.

ik laat de temperatuur van de woning dan schommelen tussen de 19 en 22 graden. door pas weer te gaan stoken als de temperatuur naar 19 graden is gezakt kan er een volledige vulling (wilg of populier) aan warmte in de vloerverwarming gestoken worden. de buffer ontvangt dan geen warmte. daarna vul ik hem nogmaals en verwarmt hij de 1000L buffer. door de aan de buffer gokoppelde thermostaat gaat de pomp uit als het 22 graden is in de woning. op deze manier moet ik dan afhankelijk van de buiten temperatuur om de dag of meerdere dagen stoken. het schommelen van de temeratuur hebben wij geen problemen mee en is soms zelfs wel prettig. onze woning is inmiddels redelijk goed geisoleerd dat scheelt natuurlijk ook maar daarnaast werd het tapwater in de zonneboiler ook mee verwarmt in deze opzet.

alles stond hier in de bijkeuken van 4x4 meter waar dan ook nog twee kruiwagens met hout, een motorfiets, twee fietsen en een trap naar de zolder stonden.

ondertusen is de houtvergasser verplaatst naar de vorig jaar gebouwde schuur en heb ik de buffertank en expansievat gedeeltelijk boven de vergasser geplaatst.

het is dus maar net wat de wensen zijn en welke ruimte je in welke vorm ter beschikking hebt.

groet Watze
Plaats reactie