voorverwarmen retour Nefit ecomline Hr met houtgestookte cv

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ronnus
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 mar 2009, 19:17

Re: voorverwarmen retour Nefit ecomline Hr met houtgestookte cv

Bericht door ronnus »

Hallo, met veel interesse je berichten gelezen.

Hoe bevalt de voorverwarmde retour van je ketel?

Welk type regeling heb je gebruikt om de indirecte boilers te regelen?
Indien mogelijk merk en type benoemen

Ik wil deze zomer ook een hout cv,zonneboiler en cv combineren.

ron
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: voorverwarmen retour Nefit ecomline Hr met houtgestookte cv

Bericht door Albert van WdJ »

Hallo Ron,

De voorverwarming van mijn Nefit bevalt goed. De kachel brandt meestal nog een beetke mee, maar dat is in totaal niet meer dan 2 kuub per dag (bij dagtemp onder 10 graden)

Ik heb een temperatuur-verschil-schakeling via Conrad gekocht (wel enkele jaren terug al toen ik zonneboilerplannen had). Deze schakeling heeft 2 temp.sensoren die het verschil moeten voelen op (vanzelf :) ) twee verschillende plaatsen. De grootte van het verschil kun je instellen met een potmeter. Wordt het verschil groter, dan schakelt het relais (230V) in of uit (wat je wilt)
Bijgaand een foto die bij de schakeling zat.

De boilers staan op z'n kop, waardoor de spiralen boven komen te zitten (waar ook het water het heetst is). Door de spiralen stroomt de retour van de Nefit. De boilers zelf worden gevuld uit een 750 l buffer. De temperatuur-verschil-schakeling voelt het verschil tussen de grote buffer (30 cm bovenin vat) en onderin (15 cm van onder) van de omgedraaide boilers. Wordt dat verschil groter dan ca 7 graden, dan schakelt de pomp op de grote buffer in en vult de boilers van bovenaf met heter water.

Wanneer de grote buffer onder 40 graden komt, dan schakelt een aanlegthermostaat de pomp uit. De boilers zullen dan niet meer gevuld worden. De bedoeling is om nog een stuk vloerverwarming aan te leggen, die dan met die resterende 40 graden aan het werk gaat.

Mijn Nefit heeft zelf ook een boiler van 25 l. Die staat nu in serie met een Nefit 80 l boiler indirect (hout)gestookt. Die boiler zie je links-boven op foto 1. De sensor van de 80l-boiler staat op 60, daarnaast zit op het grote buffervat een extra aanlegthermostaat op ca 50 cm van boven (ingesteld op 60 graden). Een aparte pomp schakelt in als én de aanlegthermostaat en de boilersensor inschakelen. Hiermee voorkom ik dat het water in de boiler niet altijd minimaal tot 60 wordt verwarmt.

Heb je meer vragen, stel ze gerust.

Groet,

Albert
Bijlagen
hout-cv 002 (Large).jpg
hout-cv 001 (Large).jpg
temperatuur verschil schakeling
temperatuur verschil schakeling
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: voorverwarmen retour Nefit ecomline Hr met houtgestookte cv

Bericht door Chicken Power »

Beste Albert,

Kun je nu nog eens een schema maken met hoe het nu werkelijk zo zit?

Je gebruikt indirecte boilers als warmtewisselaars? Tekst en plaatjes kan ik niet goed combineren.

Wel valt me op dat je je laddomat idd foutief ingetekent hebt (aanvoer ipv retourniveau)

De fittingen die je gebruikt zijn absoluut goed, maar leer je aan om zaken zo te ontwerpen, dat je zoveel mogelijk bochten gewoon buigt. De weerstand van die fittingen is veel meer dan goed gebogen en afgebraamde pijp. Buiten dat je ook niet aan zo'n dhz Gamma breiwerkje komt. En het is veel goedkoper. Koper (in dit geval messing) is momenteel wezenloos duur.

Naar mijn eerste idee kan de pomp tussen buffer en 'boiler(s)' vervallen bij een juiste hoogte opstelling en gebruik van een platenwisselaar.

Groet, Cp
Verwijderd.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: voorverwarmen retour Nefit ecomline Hr met houtgestookte cv

Bericht door Albert van WdJ »

Beste CP,

Toen ik mijn schema maakte, had ik nog niet alles helder.
Ik teken ook nooit alles van tevoren, maar heb het wel zo ongeveer in mijn hoofd zitten hoe het gaat worden.
Waarom ik koppelingen gebruik en niet buig, komt door de kleine stukken buis die ik moest gebruiken. En voor die paar stukjes langere buis maakt die enkele koppeling ook niet meer uit. De stalen duimse gasbuis is zonder stevige brander helkemaal al niet te buigen. Die koppelingen had ik trouwens voor een prikkie, en de gasbuis lag nog nutteloos in mijn kruipkelder.

Bijgaand het schema, nu wat aangepast met stroomrichtingen.
aansluitschema houtcv.docx
(12.46 KiB) 294 keer gedownload
Het mixventiel is een oventrop, pomp staat op retour, ca 78 graden retour.

De indirectboilers staan op z'n kop, zodat de wisselaars bovenin zitten.

De boilers worden weer gevoed via een buffer van 750 l. Systeemopbouw vond ik zo zelf makkelijker dan een extra wisselaar aanbrengen in de grote buffer. Aan koper was dat net zo duur, want de boilers had ik voor €30,- stuk. Daarnaast is het een hele klus om dat fatsoenlijk te monteren.
Voordeel is nu ook dat mijn totale buffer wat groter is.

Ik gebruik dus geen platenwisselaar, maar indirectboilers als wisselaar.
En dat werkt goed tot op heden. Nog geen storing gehad in mijn gas-installatie.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie