voorverwarmen retour Nefit ecomline Hr met houtgestookte cv

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

voorverwarmen retour Nefit ecomline Hr met houtgestookte cv

Bericht door Albert van WdJ »

Weet iemand of het problemen geeft voor mijn nefit gas-cv installatie wanneer ik de retour hiervan middels een platenwarmtewisselaar (voor)verwarm?

Zodat ik op die manier de warmte van mijn houtgestookte cv in mijn huis-installatie breng.

De platenwarmtewisselaar wil ik voeden via de buffer van de houtgestookte cv. Dit is een drukloos systeem met open expansievat.

Middels twee sensors die zowel de temperatuur van de cv-retour (voor warmtewisselaar) meet als de temperatuur van de buffer, moet een pomp inschakelen vanuit de buffer, zolang die warmer is dan het cv-retourwater. (Schakeling wordt ook gebuikt voor zonneboilersystemen)

Mocht de nefit cv het retourwater te koud vinden, of is de buffer afgekoeld, dan kan hij zelf bijspringen.

Ik heb een eenvoudig schema toegevoegd om het te verduidelijken.
schema hout-cv met nefit gas-cv.docx
(11.87 KiB) 772 keer gedownload
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Re: voorverwarmen retour Nefit ecomline Hr met houtgestookte cv

Bericht door John O »

Albert van WdJ schreef:Weet iemand of het problemen geeft voor mijn nefit gas-cv installatie wanneer ik de retour hiervan middels een platenwarmtewisselaar (voor)verwarm?

Zodat ik op die manier de warmte van mijn houtgestookte cv in mijn huis-installatie breng.
Dit is een HR ketel, je hebt alleen HR rendement als het retourwater lager in temperatuur is dan 56 graden. Als de ketel warmtevraag krijgt kan de retour maar beter zou koud mogelijk zijn, voor een zo hoog mogelijk rendement.

Ik zou voor een cascade regeling gaan en de pomp naar de wisselaar als eerste ketel sturen. Is de temperatuur dan nog te laag kan de gasketel bijkomen en toch het onverwarmde retourwater gebruiken.
schema hout-cv met nefit gas-cv.docx
Dat gaat niet lukken met Open Office op linux... Open Office kan trouwens wel de office 2003 documenten openen.
Groetjes, John
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: voorverwarmen retour Nefit ecomline Hr met houtgestookte cv

Bericht door Albert van WdJ »

John,

Het hr rendement van de gas-cv vind ik niet zo belangrijk. Ik wil proberen om met de hout-cv zoveel mogelijk mijn warmtevraag af te dekken. Dus eigenlijk wil ik dat de gas-cv dan ook niet aangaat zolang er voldoende warmte in de buffer is.


Maar hoe ziet een cascade-opstelling er technisch dan uit?

Wat moet ik evt. veranderen in mijn opstelling om er een cascade-opstelling van te maken?

Ik heb mijn tekening in nu word2003 bijgevoegd.
Bijlagen
schema hout-cv met nefit gas-cv.doc
(29.5 KiB) 416 keer gedownload
Change, before you have to.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: voorverwarmen retour Nefit ecomline Hr met houtgestookte cv

Bericht door mark »

Ik heb ervaring met nefit een buffervat op de retour om de cv zo min mogelijk mee te laten draaien. Wel veel problemen gehad 12 bezoeken van nefit en een keer ketel vervangen. Ze geven niet snel op gelukkig. Het probleem deed zich alleen voor met warm tapwater na opstarten liep deze langzaam terug en de brander sprong dan niet in ook als het inkomend water slechts 30 graden was. Zelfs douche thermostaat kranen vervangen ze dachten dat dit het probleem was maar nee. Toen hebben we samen alles op schema gezet naar de technische afdeling gestuurd van hun en ze hebben toen een speciaal software gemaakt voor deze situatie en sinds dien storings vrij. Wij hebbben een smartline.

groet Mark
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Re: voorverwarmen retour Nefit ecomline Hr met houtgestookte cv

Bericht door John O »

Albert van WdJ schreef:John,

Het hr rendement van de gas-cv vind ik niet zo belangrijk. Ik wil proberen om met de hout-cv zoveel mogelijk mijn warmtevraag af te dekken. Dus eigenlijk wil ik dat de gas-cv dan ook niet aangaat zolang er voldoende warmte in de buffer is.


Maar hoe ziet een cascade-opstelling er technisch dan uit?

Wat moet ik evt. veranderen in mijn opstelling om er een cascade-opstelling van te maken?

Ik heb mijn tekening in nu word2003 bijgevoegd.
Veel beter! :) (Ik heb wel een conversie gevonden maar dat was nog niet zo makkelijk)


Op zich moet het wel kunnen, een Ecomline regelt op sensoren op retour en aanvoer, geenidee wat die regeling precies gaat doen. En dat smartline verhaal geeft me niet echt veel vertrouwen... Dat soort coulance zal nefit niet makkelijk doen op een oude ecomline.

Hier staat een schets van een systeem met cascade en open verdeler...
http://www.ecologieforum.eu/download/fi ... &mode=view

Maar in dat (en andere) draadje staan nog wel een paar meer oplossingen. Het kan ook zonder openverdeler, de afnamepomp kan dan weg, keerkleppen na de ketels en de ketelpompen goed dimensioneren omdat die het hele systeem dan moeten kunnen draaien. Het wordt dan meer een of/of oplossing. Maar dat kan ook goed zijn. Ik ben wel een fan van de verdeler omdat er altijd stroming mogelijk is, voor alle apparaten.
Groetjes, John
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: voorverwarmen retour Nefit ecomline Hr met houtgestookte cv

Bericht door Albert van WdJ »

Bedankt Mark voor je bijdrage. Maar ik verwacht inderdaad ook niet dat ze bij Nefit zo behulpzaam zijn om mijn evt. storingen op te lossen. Ze zullen mij wel doorverwijzen naar een installateur. En ik wil het juist zelf doen.

John,
Probleem met een open verdeler in mijn systeem is, dat ik de hout-cv in een drukloos circuit wil laten werken. Ik moet dan een extra circuit (onder dezelfde druk als gas-cv) aanleggen tussen drukloos hout-cv en open verdeler. Of kan dat ook anders?

Andersins kan ik het natuurlijk ook gewoon aansluiten zoals ik bedacht heb, en zien wat de cv doet.
Change, before you have to.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: voorverwarmen retour Nefit ecomline Hr met houtgestookte cv

Bericht door mark »

Ik had een nieuwe ketel gekocht en duidelijk vermeld aan de installateur dat ik op deze manier ging draaien. Nefit was hier over om advies gevraagd door de installateur.Daarom hebben ze misschien wat meer werk verricht. De nieuwe module heeft het moduleren bij warm tapwater verwijderd/verhinderd. Als je Nefit geschikt is voor zonneboiler moet het op jouw manier lukken.

groet Mark
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Re: voorverwarmen retour Nefit ecomline Hr met houtgestookte cv

Bericht door John O »

mark schreef:De nieuwe module heeft het moduleren bij warm tapwater verwijderd/verhinderd. Als je Nefit geschikt is voor zonneboiler moet het op jouw manier lukken.
Naverwarming Zonneboiler is een optie die uitgaat van voorverwarmd TAP-water, niet het retour CV water. In zo'n geval zou het kunnen voorkomen dat het retourwater warmer is dan het aanvoerwater en ik ben er bijna zeker van dat die ecomline dan op storing gaat.

Maar proberen kan geen kwaad denk ik...
Groetjes, John
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Re: voorverwarmen retour Nefit ecomline Hr met houtgestookte cv

Bericht door John O »

Albert van WdJ schreef: Probleem met een open verdeler in mijn systeem is, dat ik de hout-cv in een drukloos circuit wil laten werken. Ik moet dan een extra circuit (onder dezelfde druk als gas-cv) aanleggen tussen drukloos hout-cv en open verdeler. Of kan dat ook anders?
Nee, dat klopt. Daar heb je minimaal een pomp voor nodig. En de bijbehorende regeling.
Andersins kan ik het natuurlijk ook gewoon aansluiten zoals ik bedacht heb, en zien wat de cv doet.
Dat kan, ik geloof niet dat dat permanente schade op zal leveren. Ik ben wel nieuwsgierig of dit de storing oplevert uit de vorige mail. Laat je dat nog even weten? Testen als de CV lekker koud is en de kachel fijn heet :)

Als dit inderdaad een probleem gaat geven, mss is het wel mogelijk de retoursensor te verplaatsen naar net voor de WW.... Geheel op eigen risico natuurlijk, ik heb dit nog niet helemaal overdacht :) Denk ook even aan de retour van de boiler in dit opzicht.
Groetjes, John
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: voorverwarmen retour Nefit ecomline Hr met houtgestookte cv

Bericht door Albert van WdJ »

Oke John,

Bedankt voor je reakties. (anderen natuurlijk ook)

Ik ga het systeem aansluiten en dan bericht ik hoe het werkt. Zal wel enkele dagen gaan duren, want ik ben net bezig met de leidingen naar de buffer, en dan het hele leidingwerk naar de cv nog.
Change, before you have to.
pier
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jan 2009, 14:48

Re: voorverwarmen retour Nefit ecomline Hr met houtgestookte cv

Bericht door pier »

om bij problemen toch snel tekunnen overschakelen zou ik aan de ketelzijde van de warmte wisselaar een driewegklep monteren tevens kum je met deze drie weg klep zorgen dat er geen warmte verloren gaat als de hout cv koud is
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: voorverwarmen retour Nefit ecomline Hr met houtgestookte cv

Bericht door Albert van WdJ »

Het heeft even geduurd, maar de aansluiting is gemaakt. Als je aan het knutselen bent, dan is een uur niks. Zelfs een dag is dan kort :( .

Bijgaand een foto van de omleiding van de retour van de nefit cv. Deze retour gaat nu eerst via de inwendige spiralen van twee indirect boilers. (deze staan op z'n kop). De boilers worden gevoed uit het buffervat, en een sensor meet het temperatuurverschil tussen de boilers (onderaan) en het buffervat (bovenaan). Bij meer dan 8-10 graden verschil start de pomp op de buffer totdat het verschil maximaal 4-5 graden is.


Het heeft nu een paar dagen storingsvrij gewerkt, dus in verwacht verder geen problemen.

Nu nog de pijpen isoleren en een extra boiler aansluiten voor warm tapwater. Wanneer alles klaar is, zet ik het complete systeem in de draad http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=776

Albert
Bijlagen
retour cv (Large).jpg
Change, before you have to.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: voorverwarmen retour Nefit ecomline Hr met houtgestookte cv

Bericht door Wouter Gillis »

Albert,

Ik zie dat je koper (bochten) en gegalvaniseerd ijzer door elkaar gebruikt. Ben ik verkeerd of loop je zo veel risico op galvanische corrosie ten nadele van het ijzer...?

groeten,
Wouter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: voorverwarmen retour Nefit ecomline Hr met houtgestookte cv

Bericht door Albert van WdJ »

Wouter,

Ik heb alle koppelingen en kranen gehaald bij een toeleverancier voor installatiebedrijven. Ik ben er vanuit gegaan dat de diverse koppelingen niet chemisch met de pijpen reageert. Aan mijn cv zit ook (qua koppelingen en pijp) gegalvaniseerd, koper en ijzer materiaal.
Het geeft wel wat corrosie, maar niet dusdanig dat er iets doorrrot.

Ik denk zelf dat de materiaalmix in de meeste cv-installaties voorkomt. In heel veel cv-systemen zie je dat koperen koppelingen worden gebruikt op gegalvaniseerde pijp. Ik heb ook wel ijzeren knelkoppelingen gezien, maar de kwaliteit daarvan staat in geen verhouding tot het koperwerk.

Dus, welk alternatief is er dan?

Albert
Change, before you have to.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: voorverwarmen retour Nefit ecomline Hr met houtgestookte cv

Bericht door JantjeV8 »

Het betreft hier staal-verzinkte pijp en messing koppelingen. Messing bestaat ook voor een deel uit zink. Het potentiaalverschil tussen staal en zink is niet zo hoog. Om electrolytische corrosie te verkrijgen is ook zuurstof/buitenlucht nodig en dat zal inwendig niet zo veel voorkomen.
In elk geval is dit een heel gebruikelijke materiaal combinatie.
Plaats reactie