Het roken van een houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gijs Kasius
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jan 2009, 13:49

Het roken van een houtvergasser

Bericht door Gijs Kasius »

ik stook sinds een paar maanden met een viessmann vitolig 200 stukhoutvergasser.
op zich werkt het goed, zou het niet zo zijn dat de kachel erg veel rookt, ik verstook droog en schoon hardhout gemixt met lichter hout zoals wilg en vurenhout.

vooral na het aansteken heeft de kachel erg veel moeite om op temperatuur te komen binnen een korte tijd en als de kachel niet snel op de goede temperatuur is blijft hij te lang roken wat reden geeft tot klagen van omwonenden.
op vrij korte afstand van mij staat een ligboxenstal en aangezien de rook erg neerslaat heeft deze buurman er erg veel last van, dit hebben we al getracht op te lossen door de schoorsteen te verhogen en de kap er af te halen zo dat de rook recht omhoog kan gaan, maar dit werkt niet afdoende.

we Schrijven nu 10 nov 2009

naar aanleiding van de problemen heb ik steeds in overleg gestaan met A.Blokland van Degin B.V, in overleg hebben we voor het aanzuiggat naar de verbrandingskamer een soort rekje gemaakt, dit rekje voorkomt dat de inlaat volloopt met fijn hout ( ik verstook veel fijnere brandstof ).
het resultaat is verbluffend tot nog toe.
het rendement van de kachel is veel hoger en het roken, behoudens een zeer korte periode tijdijns het aansteken is vrijwel voorbij.

het schijnt een enkele keer meer voor te komen dat indien men veel fijn hout vergast dat men deze problemen heeft, maar het is dus op te lossen op vrij simpele wijze.
Gijs Kasius
Laatst gewijzigd door Gijs Kasius op 10 nov 2009, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Het roken van een houtvergasser

Bericht door Dutch John »

Geen ervaring met de genoemde stukhoutvergasser, wel met houtvergassing in het algemeen.

Rook en stank worden veroorzaakt door onvolledige vergassing. Op zijn beurt weer veroorzaakt door een te lage procestemperatuur, door te weinig zuurstof of door een combinatie van beide. Nat hout is een bekende oorzaak van een te lage vergassingstemperatuur, maar zal hier geen rol spelen. Het kan ook zijn dat het hout waarmee je start te grof van formaat is en het te lang duurt voordat een gloeiend houtskoolbed gevormd is. In dat geval starten met fijner hout en houtskool dat over is van de vorige stookbeurt. Een geblazen vergasser moet m.i. binnen enkele minuten een gloeibed kunnen vormen.

Het zou ook kunnen dat de lambda sonde stuk is of z'n verstand in de war is. In dat geval kan alleen de installateur uitkomst bieden.

Nb. wat bedoel je met hardhout. Europees of oliehoudend tropisch?


Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Het roken van een houtvergasser

Bericht door Atlas »

@ Gijs,

Ik sluit mij aan bij hetgene DJ heeft gezegd.


Het water van je Viessman houtvergasser (toch een gerenommeerd merk!) zou na een tijdje al op werktemperatuur moeten zijn. Is hij dat, dan zou het water in je installatie zo ca 85 c. of wellicht nog meer als werktemperatuur moeten geven. Bij een dergelijke temperatuur van het water en een goed werkende ketel zou het zo moeten zijn dat je geen rookgassen uit je schoorsteen zou mogen kunnen zien. Zij zijn dan volledig verbrand. Ook omdat de lambda zonde het verbrandingsproces voordurend bijstuurd mag een dergelijke ketel geen zichtbare rookgassen te zien geven.

Toevoegend zou ik willen vragen: Werkt je thermomix ventiel wel naar behoren?
Wat zijn trouwens de temperaturen van je rookgassen, het toevoerwater en het retourwater?

Om wat beter zicht te krijgen op je probleem te krijgen is het wellicht handig dat je antwoord kunt geven op de volgende vragen: Is houtvergassen je hoofdverwarming of staat hij tussen de cv geschakeld? Is de capaciteit in overeenstemming met de warmtevraag. Stook je met een buffervat? De vraag is bedoeld om uit te kunnen sluiten dat je ketel voordurend aan het moduleren is, het zich dus steeds aanpassen aan een andere warmtebehoefte.

Atlas.
Gijs Kasius
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jan 2009, 13:49

Re: Het roken van een houtvergasser

Bericht door Gijs Kasius »

atlas schreef:@ Gijs,

Ik sluit mij aan bij hetgene DJ heeft gezegd.


Het water van je Viessman houtvergasser (toch een gerenommeerd merk!) zou na een tijdje al op werktemperatuur moeten zijn. Is hij dat, dan zou het water in je installatie zo ca 85 c. of wellicht nog meer als werktemperatuur moeten geven. Bij een dergelijke temperatuur van het water en een goed werkende ketel zou het zo moeten zijn dat je geen rookgassen uit je schoorsteen zou mogen kunnen zien. Zij zijn dan volledig verbrand. Ook omdat de lambda zonde het verbrandingsproces voordurend bijstuurd mag een dergelijke ketel geen zichtbare rookgassen te zien geven.

Toevoegend zou ik willen vragen: Werkt je thermomix ventiel wel naar behoren?
Wat zijn trouwens de temperaturen van je rookgassen, het toevoerwater en het retourwater?

Om wat beter zicht te krijgen op je probleem te krijgen is het wellicht handig dat je antwoord kunt geven op de volgende vragen: Is houtvergassen je hoofdverwarming of staat hij tussen de cv geschakeld? Is de capaciteit in overeenstemming met de warmtevraag. Stook je met een buffervat? De vraag is bedoeld om uit te kunnen sluiten dat je ketel voordurend aan het moduleren is, het zich dus steeds aanpassen aan een andere warmtebehoefte.

Atlas.
Gijs Kasius
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jan 2009, 13:49

Re: Het roken van een houtvergasser

Bericht door Gijs Kasius »

ik stook mijn hele leven al met vaste brandstofkachels, dus een beetje ervaring heb ik op m'n 51 wel.
ik start de kachel op met onderin proppen papier, dan karton, dan fijnhout, dan wilg en eiken en dan tropisch hardhoud, dat verschild van bankiray tot iroko en azobe, dit alles uit de droogkamer, dus de vochtigheid zou geen probleem mogen geven.

wat mij ontzettend tegenvalt is dat de viessmann 200 40kw heel snel problemen heeft met de sucundaire lucht, het kleinste stukje hout wat voor de poort valt geeft direkt problemen en gaat de kachel smoren, in ieder geval komt hij niet meer op temperatuur.

het gekke is dat de kachel de ene keer zonder probleem brand en de andere keer ondanks dat hij een verbrandingstemperatuur aangeeft van +- 700 graden toch blijft roken en de andere keer bij 550 gr niet rookt, er is mij verteld dat bij het stoken van veel tropisch hardhout de kachel meer zou roken, maar zo als het nu gaat is het echt niet normaal.

ik stook deze kachel ter complete verwarming van ons huis en kattenhoteldotje.nl , dit vraagt een warmtebehoefte! het kattenhotel is 16 x 8 mtr plus 16x 9 mtr, de ruimtes zijn redelijk geisoleerd en hebben een gemiddelde hoogte van 2,5 mtr.
ons huis heeft een inhoud van 600 mtr3.

het grootste gedeelte is voorzien van geisoleerde vloerverwarming en een gedeelte met radiatoren.
de tempertuur van de rookgassen zijn als hij goed brand rond de 230 graden, maar als hij niet op gang wil komen blijft hij vaak hangen rond de 150 a 160 graden.
de systeemtemperatuur is meestal rond de 70 graden, ik werk met een buffer van 3000 ltr.

gr gijs
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Het roken van een houtvergasser

Bericht door Bufferboost »

Beste Gijs,
ik heb op Duitse fora over vergelijkbare problemen van Viessmann (i.e. Orlan). Bij deze een link waar volgens mij een mogelijke oplossing voor je in het verschiet ligt.

mvg Hans.

Verfasser:Johann Harrer Zeit:04.08.2008 19:43:15 914710
hallo Holzheizfreunde,ich habe jetzt meinen Orlan 80 kw eingebaut. Bis auf ein paar Anfangsschwierigkeiten funktioniert der Kessel sehr gut. Was mich gestört hat, war die Regelung, da diese nicht über die Abgastemperatur gesteuert wird. Somit läuft die Pufferladepumpe weiter, wenn der gesamte Kreislauf über 60 Grad aufgeheizt ist. Ich habe nach einer intelligenten und kostengünstigen Ergänzung im Regelungsbereich gesucht und gefunden. Sie heißt ProJet und ist unter [url=www.projet.de zu finden. Sie steuert jetzt meine Pufferladepumpe über den ersten Ausgang. Diese läuft im Differenzprogramm. Das heißt Sie läuft solange bis der Kessel nur noch über 2 Grad über der Puffertemperatur hat. Dieses kann man jedoch frei programmieren. Dazu kann man programmieren das die Pumpe immer läuft sollte der Kessel zB. über 85 Grad gehen. Es gibt dazu bis zu 8 Fühler. Darunter 2 Abgasfühler. Über den 2. Ausgang (Abschaltrelais) lasse ich das Gebläse laufen. Sinkt die Abgastemperatur unter 80 Grad schaltet auch das Gebläse aus, um das Feuer nicht endgültig auszublasen. Auch diese Temperatur ist frei programmierbar. Angesteuert wird das Gebläse jedoch über die Kesselregelung. Außerdem gibt es dazu ein Funkdisplay zum Ablesen der Temperaturen im Wohnzimmer. Ich find das einfach genial. Das Ding kostet ab 99 Euro incl. 2 Fühlern.Mein Kessel läuft jetzt praktisch mit modernster Regelung.Ich kann euch das nur empfehlen, da die Billigkessel meistens keine ausreichende Regelung haben. Außerdem kann (soll) man beim Orlan Kessel keine Pumpe über 100 Watt anschließen. Das alles ist somit erledigt. Ihr könnt mich auch gerne über mail; lamusika@t-online.de kontaktieren, wenn ihr wollt auch über tel. 08027/369 anrufen. Ich kann euch versichern das dieser Beitrag für mich nichts einbringt. mfg Johann Harrer
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Het roken van een houtvergasser

Bericht door nck »

Mij lijkt dat het hele probleem wordt veroorzaakt door de secundaire lucht.

Je zou het volgende kunnen proberen om er achter te komen of de lamba-sonde goed werkt. Bij een goed draaiende kachel het aansteekluik openen, eventuele deurschakeling tijdelijk overbruggen, Het zuurstof-gehalte zal nu zeer snel dalen tot een absoluut minimum waardoor de sec. luchttoevoer vol moet openen. Bij volle opening van de secundaire lucht weer het luik sluiten zal nu na een aantal minuten weer een normale stand moeten geven. (ongeveer 10-20 %)

Droog hout is met een behoorlijk lagere restzuurstof-waarde te stoken als dat er vochtig hout wordt gebruikt. ik heb het beste resultaat in mijn frohling met een zuurstof instelling van 6% bij droog hout en 11% bij vochtig hout. Proefondervindelijk uitgevonden Heel droog hout geeft al gauw te weinig restzuurstof, waardoor de sec. toevoer te vroeg en te ver opengaat met als gevolg te grote afkoeling van het vergassings-proces. En dus overmatige rook. Knijpen van de rest-zuurstof waarde heeft als gevolg dat de sec. lucht niet zo gauw invalt en dus de vergassingstemperatuur in tact blijft.

Verstoffen van de sec. lucht kanalen. De sec. lucht opent wel maar er komt in verhouding onvoldoende lucht in het proces. Dus zal de toevoer verder openen. Verstopping wordt vervolgens weggezogen / weggeblazen en er is een grote overmaar aan sec. lucht en dus een enorme witte rookwolk. De ketel kan dan enige tijd gaan staan galloperen met de luchttoevoeren. Bij onze frohling zie je dat ook soms en is een teken van vervuiling van het sec. circuit. Dit heen en weer regelen kan wel een minuut of 5 aanhouden voordat alles weer is bedaard en geeft ook veel rook.

Niet een te lage rookgastemperatuur instellen, 210-230 graden werkt bij ons optimaal met ongeveer 8 meter afvoerpijp (metalotherm)

Proberen de ketel op een hoger vermogen te laten draaien door een watertemperatuur van 85 graden, het moduleren op een lage temperatuur vindt ik persoonlijk minder prettig werken, mijn instelling is een keteltemperatuur van 85 graden en een inschakeltemperatuur van de ketelpomp van 70 graden. hierdoor heb ik een traject van 15 graden bij warmte vraag en moet de ketel weer vol aan om "bij" te komen. Dit geeft ook een veel betere belading van de buffer omdat de hoeveelheid water in de ketel meestal voldoende is voor de warmtevraag en dus de buffer niet bij hoeft te komen.

Maar papier en karton in een vergasser is een ramp. slecht op gang komen en overal een overmatige hoeveelheid as. Bij mij geen grotere hoeveelheden papier en karton, tenzij de ketel al volop draait en dan nog met mate. Aansteken met een krant een een schep droge houtsnippers uit de takkelhakselaar gaat het snelst bij mij.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gijs Kasius
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jan 2009, 13:49

Re: Het roken van een houtvergasser

Bericht door Gijs Kasius »

naar aanleiding van de problemen heb ik steeds in overleg gestaan met A.Blokland van Degin B.V, in overleg hebben we voor het aanzuiggat naar de verbrandingskamer een soort rekje gemaakt, dit rekje voorkomt dat de inlaat volloopt met fijn hout ( ik verstook veel fijnere brandstof ).
het resultaat is verbluffend tot nog toe.
het rendement van de kachel is veel hoger en het roken, behoudens een zeer korte periode tijdijns het aansteken is vrijwel voorbij.

het schijnt een enkele keer meer voor te komen dat indien men veel fijn hout vergast dat men deze problemen heeft, maar het is dus op te lossen op vrij simpele wijze.
Gijs Kasius
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Het roken van een houtvergasser

Bericht door Albert van WdJ »

Gijs,

Wil je een foto uploaden van je oplossing?

En hoe fijn is je materiaal dat je verstookt?
Want bij houtvergassers mag je toch maar een 10% klein spul meestoken?

Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie