Pagina 1 van 1

relatie luchttoevoer en soort te verbranden hout

Geplaatst: 19 mar 2006, 21:58
door mark
Hallo,

Het leek mij en misschien ook voor anderen leuk om eens hierover wat meningen te horen.Gebruik je voor traag vergassend hout nu veel verbrandingslucht of weinig?En dan natuurlijk voor snel vergassend hout dezelfde vraag.
Om natuurlijk het beste redement uit het hout te halen. :D

groet mark

Geplaatst: 20 mar 2006, 21:17
door Dirk Bauwens
1 kilogram van gelijk welke houtsoort heeft, praktisch gezien, ongeveer 10 kubieke meter lucht nodig om volledig te kunnen verbranden.

Licht hout, dun gezaagd hout, harshoudend hout etc. vergast sneller en heeft alleen daarom per tijdseenheid m??r lucht nodig dan zwaar hout.

De kachel ?n de schoorsteen moeten echter deze gashoeveelheid ook aankunnen. Daarom is het aangewezen om, wanneer men met dunner of lichter hout stookt, met minder hout per keer, maar vaker te stoken.

Dirk

Geplaatst: 20 mar 2006, 21:32
door mark
Dirk,

Bedankt voor de duidelijk uitleg :D .Maar nu nog proberen uit te rekenen hoeveel lucht mijn schoorsteen aankan.En niet te vergeten de inlaat van mijn kachel.

mark

Geplaatst: 21 mar 2006, 11:12
door Dirk Bauwens
mark schreef:...nu nog proberen uit te rekenen hoeveel lucht mijn schoorsteen aankan. En niet te vergeten de inlaat van mijn kachel.
Mark,

Die berekeningen zijn zo complex dat het voor de meesten eigenlijk alleen maar proefondervindelijk te bepalen is. In theorie zuigen de door de schoorsteen verdwijnende verbrande gassen een zelfde hoeveelheid verse lucht aan.

Fetze heeft veel tijd gestopt in dit proefondervindelijk bepalen van de hoeveelheid verbrandingslucht die de verbrandingskamer mag binnenkomen en op welke manier. Ook aan de goede menging van deze lucht met de brandbare gassen heeft hij veel aandacht besteed.

Een goed kachelontwerp, gecombineerd (!) met de goede stookmethode (=omgekeerd verbranden), geeft een moeilijk te verbeteren verbrandingsproces.

Dirk

Geplaatst: 21 mar 2006, 14:33
door mark
Hoi Dirk,

Ik had al veel van Fetze gehoord en besproken over zijn ontwerp en luchtverbruik.Maar dit toch een keer te toetsen wat andere daar van vinden weet je het toch zeker dat het zo werkt.

groeten mark

Geplaatst: 21 mar 2006, 15:18
door Dirk Bauwens
mark schreef:Maar dit toch een keer te toetsen...
Dat is de juiste mentaliteit, Mark!

Dirk