Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door gergeurtjens »

Dit alles gebeurt zonder de cv ketel erbij te betrekken. kan misschien dat daar de foute manier zit, want de pomp van de CV ketel werkt niet mee in dit geval? daardoor te weinig flow?
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door ready to burn »

Ik probeer het gewoon nog een keer. :D

Als je dit "probleem" stapsgewijs wil oplossen, vergeet even de afgiftezijde, en concentreer je op het laden van het vat.
Geef nou eens een duidelijke omschrijving wat er volgens jou fout bij het laden van het vat??
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door gergeurtjens »

Bij het laden van het buffervat gaat volgens mij niks fout, de leiding ernaar toe is heet en buffervat is al op temperatuur dmv zonnepanelen.
de retour naar onderen wordt ook warm, MAAAAAAAAAAAAR
Maar dan komt volgens mij het probleem. de buis boven uit het buffervat worden maar een meter ofzo heet en daarna koelen ze af. en verderop de verwarmingsbuizen blijven koud.
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door ready to burn »

gergeurtjens schreef: 03 sep 2020, 10:14 Bij het laden van het buffervat gaat volgens mij niks fout, de leiding ernaar toe is heet en buffervat is al op temperatuur dmv zonnepanelen.
de retour naar onderen wordt ook warm, MAAAAAAAAAAAAR
Bij het laden van het vat bedoelde ik niet het verwarmen van het vat door middel van je elektrische element, maar het verwarmen van het vat d.m.v. de pelletketel. Kan je met zekerheid zeggen dat dit goed werkt?
Want als dat zou is, kan je dat afvinken en je concentreren op de afgiftezijde.
Als je probleem in de afgiftekant zit, hoef je je verder niet meer druk te maken over het laadventiel. Dit zijn 2 aparte (gescheiden) circuits, en hebben niets met elkaar te maken.
gergeurtjens schreef: 03 sep 2020, 10:14 Maar dan komt volgens mij het probleem. de buis boven uit het buffervat worden maar een meter ofzo heet en daarna koelen ze af. en verderop de verwarmingsbuizen blijven koud.
Dit is de afgiftkant. Dit werkt nu onafhankelijk van de pelletketel !!
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door Ruuben »

gergeurtjens schreef: 03 sep 2020, 09:54 installateur is erbij geweest, installatie was goed aangesloten.
:fff
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door gergeurtjens »

Ja Ruuben dat is zeker een compliment en ook een woord van dank naar jou toe,
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door LeaD »

Dan blijft nog de vraag, waarom haal je de anticondensklep er van tussen als dit gedeelte naar behoren werkt .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door gergeurtjens »

Had twijfels over werking klep vandaar, maar ga deze wel weer terugplaatsen
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door ready to burn »

gergeurtjens schreef: 03 sep 2020, 12:42 Had twijfels over werking klep vandaar, maar ga deze wel weer terugplaatsen
Ben ik toch nog wel benieuwd waardoor die twijfels zijn ontstaan?
Waarom dacht je dat die klep niet goed werkte?




Ga om te testen of de pelletketel het vat verwarmt als volgt te werk.
1. trek de stekker van het elektrische verwarmings-element uit het stopcontact. ( Dit is voor later. en schept nu alleen maar verwarring)
2. steek de pelletketel aan.
3. monitor de temp. van de leidingen achter je kachel.
4. als alles goed gaat blijft leiding A koud totdat het vat op temp. is. Als dat zover is zullen alle temp. van alle leidingen achter de kachel langzaam toenemen.
5, verwarm het vat tot 70 a 80 graden. Leiding A is dan ook ongeveer die temp. Bij een koude start kan dit dus zomaar 2 uur duren.
Als Mevrouw Geurtjens op dat moment onder de douche staat ,zal het wat langer duren.
Als er nog warmte in zit omdat het elektrische element al een deel verwarmt heeft zal het wat korter duren.
Als de temp van de ketel nou snel stijgt (naar de 80 graden) is er geen of weinig stroming. dan heb je waarschijnlijk een stromingsprobleem en kan je de ketel beter snel uitzetten.

Tip: schrijf tijden en temp. op, en vermeld dat hier even.

Als dit nou allemaal goed werkt kan je stellen dat de opwekkant goed werkt, is je vat geladen, en wordt het tijd naar de afgiftekant te gaan kijken.

Afbeelding
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door gergeurtjens »

oke thanks ga ik uitproberen.

In de tussentijd ben ik natuurlijk ook ff eigenwijs geweest en heb de CV ketelpomp op continu gezet, en wat zien ik,alles wordt warm, radiatoren, buizen enz

Is dit misschien een indicatie ( en nu niet gelijk boos worden met zijn allen) dat de pomp die er eerst tussen gemonteerd was, eigenlijk nodig is, en die ik misschien wel kan schakelen( aan als ook de pelletkachelpomp aan slaat.)

Maar anticondensklep ga ik natuurlijk ook weer terug inbouwen.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door pelletpower »

CV ketelpomp op continu gezet
Nou, na 27 pagina's gaat het ergens komen. Al iemand gedacht aan de warmtewisselaar in de cv ketel? Ga je daar warm water doorheen pompen? Maw, ga je de cv schoorsteen verwarmen? Het lijkt me niet wenselijk dat je de cv ketel gaat voeden met war water. Als je met terugslagkleppen en een aparte pomp werkt, heb je hier geen last van.

Probeerde je nu je huis te verwarmen op basis van thermosyphon? Dus zonder pomp?
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door ready to burn »

pelletpower schreef: 03 sep 2020, 15:19
CV ketelpomp op continu gezet
Nou, na 27 pagina's gaat het ergens komen. Al iemand gedacht aan de warmtewisselaar in de cv ketel? Ga je daar warm water doorheen pompen? Maw, ga je de cv schoorsteen verwarmen? Het lijkt me niet wenselijk dat je de cv ketel gaat voeden met war water. Als je met terugslagkleppen en een aparte pomp werkt, heb je hier geen last van.

Ja zeker wel. 24 blz terug al: viewtopic.php?f=3&t=7496&start=30#p111322
Ik zou ook zeker voor een aparte pomp hebben gekozen, ben ook nog steeds een beetje bang dat als de kamerthermostaat hoog gezet wordt ,de ketel in storing slaat ( uit mijn hoofd: Error code 01 geen stroming, te kleine delta T over de aanvoer en retour)
Persoonlijk had ik voor een ander hydraulisch schema gekozen, en ook al van tevoren over de naregeling hebben bedacht i.v.m. het atelier en de te warme woonkamer.
Denk dat dat dingen zijn die nu allemaal nog moeten gaan komen. ( Dus nog een keer 27 blz te gaan :wink: )
Ik had al het e.e.a. geopperd, maar dat is niet opgepikt.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door Ruuben »

Alles gaat gewoon werken zoals bedacht. Ergens in er een verschil tussen ontwerp en de uitvoering. Dat gaat gevonden worden.
Je CV pomp heeft niets te maken met waarom je pelletkachel de buffer niet warm maakt.
Is de voordruk bij je pelletkachel hoog genoeg? Waarom helpt die expert niet bij het vinden van je storing?
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door gergeurtjens »

expert is paar dagen weg en wij gaan maandag naar portugal voor 10 dagen, dus tijd om nog ff na te denken
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door pelletpower »

Buffer wordt inmiddels warm toch?
Plaats reactie