Ervaringen met na-isoleren spouwmuur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Andy
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jan 2009, 16:58

Ervaringen met na-isoleren spouwmuur

Bericht door Andy »

Hoi,

ik ben op zoek naar mensen die hun spouwmuur hebben laten na-isoleren met thermoparels, pur enz. en wat hun ervaring hiermee is. Het gaat mij dus om de ervaringen (positief of negatief) van mensen hierover en niet om de welles/nietes discussie of je je spouw moet laten isoleren of niet.

Alvast bedankt
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Ervaringen met na-isoleren spouwmuur

Bericht door walter vaes »

wij hebben al 35 jaar uf schuim in onze muur.
(is wel het minst goede van alle vulmiddellen, maar vroeger was dat het enigste in Belgïe)
Persoonlijk zou ik de mensen afraden om UF schuim te nemen.
Het is wel het goedkoopst van alle vullingen, maar als het slecht word gemixed (teveel water), dan kan je wel problemen krijgen. (wij hebben geluk, onze uf is nog in redelijke staat)
We gaan ook nog laten naspuiten met thermoparels, wegens verbouwingen.

De universiteit van gent heeft onderzoeken gedaan en is een 2 de onderzoek gestart.
Ze hebben bij mij ook de oude UF gecontroleerd.
Door gesprek met deze proffessor, ben ik er nog meer van overtuigd dat het opvullen van een spouw, wel degelijk een goede investering is.

zolang je een dampopen steen hebt en genoeg ventileerd (moet je altijd) zal dit een goedkope manier zijn om je huis te isoleren.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Ervaringen met na-isoleren spouwmuur

Bericht door willem »

Ik heb, na div fora's - google'n proeven gedaan en op internet gezien, bewust gekozen voor HR thermoparels.
Tot nu toe zeer tevreden, maar het is wel droger geworden in huis (35-39 % rv) Daar ik ook een speksteenkachel stook was de rv niet al te hoog, maar sinds er geisoleerd is + de kachel erbij aan is het verder gedaald, maar dit wordt weer ondervangen. Ook heb ik al de gevels schoon gespoten en daarna geimpregneerd.

Let wel: je hebt thermoparels en HR thermoparels, brandklasse 1 en te herkennen aan de meegemengde blauwe korrel (10%)
wiwi
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 dec 2008, 21:04

Re: Ervaringen met na-isoleren spouwmuur

Bericht door wiwi »

Ik zit met het probleem dat lateien tot tegen het buitenspouwblad zijn gegoten en dus, na het isoleren van de spouw, voor koudebruggen gaan zorgen. De vraag is nu of deze koudebruggen een vochtprobleem gaan veroorzaken (momenteel hebben we geen vochtproblemen)? Iemand hier een antwoord op?
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Ervaringen met na-isoleren spouwmuur

Bericht door maarten »

Andy,

mijn spouw was geheel open ( van boven ) voor en achter en zijkant van de woning. De wind of beter de storm koelde mijn muren zeer snel weer af, hier was met de c v en houtkachel niet tegen op te stoken.
Ik heb de spouw laten vullen met: Dancowol, isolatie dikte 60 mm warmtegeleidingscoefficient x0.045 r = 1.3. Kosten: € 1279.01 bij thermecon isolatie nederland, gevestigt te Zierikzee, in feb. 2004
Dit heb ik binnen twee jaar terug verdient en het bevaltnog steeds goed.
Geen vocht plekken of wat meer.

grt Maarten

ik leer graag
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Ervaringen met na-isoleren spouwmuur

Bericht door Albert van WdJ »

Andy,

Ook ik heb dancowool (kleine stukjes glaswol) in mijn spouw laten aanbrengen ca. 1 jaar geleden. Door dezelfde leverancier als Maarten. Scheelt mij ongeveer 1000m3 gas per jaar. Warmtecomfort in huis is ook enorm toegenomen, daarnaast is mijn luchtvochtigheid gezakt van gemiddeld 85% naar 65-70%. Bij het aanbrengen van Damcowool moet echter ook het buitenspouwblad worden geinpregneerd, zodat niet gemakkelijk regenwater in de stenen en voegen dringt. Anders is er een mogelijkheid van vochtproblemen.

Tot op heden heb ik geen enkel vochtprobleem geconstateerd. Ook niet op de regenzijde van het huis.

Je moet er ook rekening mee houden dat voor de kruipkelder opnieuw ventilatie moet worden aangebracht middels renovatiekokers. Dit omdat de meeste kruipkelders ventileren via de spouw. (hoezo stilstaande lucht in de spouw :( .)

Omdat ik de spouw-impregnering zelf heb uitgevoerd, is mijn terugverdientijd op de hele investering ca. 6 jaar bij de huidige gasprijs.
Change, before you have to.
Plaats reactie