Adiabatische koeling

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Adiabatische koeling

Bericht door Stan1979 »

Niet extreem maar wel teveel voor een systeem D.

Ik zit op max 400m3 geloof ik per uur.
TLS schreef: 28 aug 2020, 08:40 Hier in België worden pluimvee-stallen gekoeld via adiabatisch principe. Grote ventilatoren icm vernevelaars koelen het (pluim)vee tijdens warme periodes waar gewone ventilatie niet meer volstaat.
In zuiderse landen staan er ook dikwijls vernevelaars opgesteld op terrasjes, ook principe van adiabatische koeling.
Tijdens een hitte-golf helpt het ook om een natte T-shirt aan te doen: ook adiabatische koeling.

Of het zo praktisch is om dit binnenin een woning te doen stel ik me vragen bij. Ik denk dat je een 'warm lichaam' nodig hebt om op te vernevelen, en dat de woning zelf of de binnenlucht hier niet warm genoeg voor zijn.

Het principe werkt maar of het cijfermatig allemaal gaat effectief zijn weet ik zo niet.
Klopt bij vee wordt het vaker gebruik maar daar speelt vochtigheid minder een punt als in een huis natuurlijk.
Ik denk als het echt super zou werken, er wel meer toestellen op de markt zouden zijn, maar nu de hitte extremen hier alleen maar meer en meer worden is het wellicht een goede aanvulling.
Of ik er veel geld aan ga uitgeven, nee dat denk ik niet.
sjoerdb
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 jan 2012, 21:24

Re: Adiabatische koeling

Bericht door sjoerdb »

Ik ken uit Amerika de "swamp" koelers, grote ventilator op het dak die lucht naar binnen zuigt, gefilterd door gaaswerk/doek. wat continue nat gehouden wordt door van boven af water er op de druppelen. Is dat vergelijkbaar met waar jullie het over hebben?
Plaats reactie