Tegelkachel geschikt voor ons huis?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Tegelkachel geschikt voor ons huis?

Bericht door fietser »

Hallo,

ik heb al een tweetal topics lopen op dit forum over vloerventilatie en wandisolatie van onze woonkamer. We hebben een woonkamer met steensmuren zonder isolatie. We zijn er nog niet over uit of we de twee buitenmuren wel willen gaan isoleren omdat, als we het goed begrijpen, dit met risico's gepaard gaat. (vocht / condensatie, schimmel, vorstschade). We vragen ons ook af hoe veel het rendement van isoleren zal zijn, daar de twee te isoleren buitenmuren veel glas (ramen) hebben en een schoorsteen. Het te isoleren oppervlak is al vrij beperkt hierdoor. Daarom overwegen we om de buitenmuren helemaal niet te gaan isoleren.

Nou zit er momenteel een gaskachel in de woonkamer die aangesloten is op een schoorsteen. Deze schoorsteen bevindt zich in een buitenmuur. Opzich vinden wij de gaskachel prima, maar ik begreep dat een houtkachel droger zou zijn (bij gas verbaranding zou stoom vrijkomen?). Daarom lijkt ons een tegelkachel interessant: deze zou langdurig stralingswarmte afgeven i.t.t. een gewone houtkachel. Ook zou hij een schonere verbranding geven dan een houtkachel en zou je minder vaak hout hoeven bijvullen.

Ik vraag mij nu af of een tegelkachel een interessant en goede aanschaf zou kunnen zijn voor onze woning? De woonkamer is ongeveer 80 m^3 groot. We wonen hier nog maar kort dus we weten niet goed hoe koud de woonkamer in de winter wordt, maar afgelopen januari stond de gaskachel op een lage stand en was het behaaglijk. Wat vinden jullie van tegelkachels? En is het zo dat het (te) lang duurt voordat zo'n ding goed opgewarmd is?
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Tegelkachel geschikt voor ons huis?

Bericht door willem »

Heb je nog enkel of dubbel glas (HR++) Glas isolatie kan ook, neem dan HR+++, dit is een 3-lagen glas,
hebben mijn buren twee geleden laten doen en zijn laaiend enthousiast, ook geluid remmend.

Gaskachel; aardgas is droog en leverd geen vocht in de omgevings-ruimte tov butaan e/o propaan,
deze gassen geven veel vocht af in de omgevings-ruimte, tot zere/brandende ogen aantoe.
Het vroegere stadsgas was wel zeer vochtig, toen het aardgas door de zelfde leidingen ging (gietijzer)
droogde de striktouw verbinding uit met gaslekkage tot gevolg.

Muur-isolatie; wacht tot de "kenner" hier spreekt.

Houtkachel/Tegelkachel; Houtkachel is een goed alternatief, je hebt de conventionele en de moderne
met clean burning-systeem. Deze kachels zie ik zelf als een turbo kachel daar ze in korte tijd veel
hitte afgeven en vrij goed tegen de kou uitstraling kunnen boksen. Vlakbij de kachel zitten is uitgesloten,
je brand erbij vandaan, ze zijn wel sneller afgekoeld.

Tegelkachel; Zolang je geen of weinig isolatie aanbreng niet aan beginnen, ook vloerisolatie.
Een lekkere maar trage warmte, niet sterk genoeg om echte kou weg te houden van niet geïsoleerde muren
en vloer daarom eerst isoleren en daarna tegel of speksteen of andere massakachel.
Begin seizoen heeft de warmte uitstraling meer tijd nodig, in het volledige stookseizoen is het gewoon
bijhouden door dagelijks de benodigde hoeveel hout te stoken.
Voorkeur van plaatsen is +/- centraal in de ruimte die warmte vraagt, wil je de keuken meenemen in die warmte zal je er een 'open keuken' van moeten maken zie ik op de tekening.
Ga je in de toekomst naar zo'n kachel, neem dan een overkill, zodat je een reserve heb voor echte kou.

Je woont er nog maar kort en we hebben dit jaar jaar géén winter gehad dus kan je noch niet veel zeggen
Als we Oost-7 hebben van de winter wil ik je weer horen (lezen).
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Tegelkachel geschikt voor ons huis?

Bericht door remco d »

Isoleren gaat inderdaad voor. Als gas verbranden water als restproduct geeft gaat dat toch ook via de schoorsteen naar buiten of mis ik iets?

Steens muren isoleren, als je dat gaat doen dan het liefst buitenom. Mocht je nieuwe ramen willen nemen ter isolatie, dan zou ik van tevoren duidelijk willen hebben hoe je de muren gaat aanpakken. Anders heb je kans dat de kozijnen lastig staan ten opzichte van de muur isolatie.

Mvg Remco
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Tegelkachel geschikt voor ons huis?

Bericht door fietser »

Dank voor jullie reacties! Als ik het goed begrijp combineert een tegelkachel (trage warmte) niet goed met een ongeisoleerd huis, terwijl een gewone houtkachel dit wel doet.

Opzich zien wij het isoleren an-sich wel zitten, het is meer dat in een ander topic van mij gewaarschuwd werd voor vochtproblemen bij isoleren van binnen-uit. Nou is dit voor ons de enige optie, want beschermd dorpsgezicht. We lezen hier, maar ook buiten dit forum, toch regelmatig dat isoleren van binnenuit niet zonder risico's op vochtproblemen is en dat je dit in ieder geval goed moet uitrekenen en uitvoeren. Daarom onze overweging om er helemaal van af te zien, ook omdat, als we het goed begrijpen, niet te dik mogen isoleren, omdat anders regenwater dieper de muur in kan trekken en minder snel er uit verdampt. (en daardoor ook grotere kans op vorstschade en schimmel)

Ik begreep uit het vorige topic dat een isolatie van 4 cm in de regel nog wel zonder risico's zou kunnen (algemeen gesteld), maar dat levert natuurlijk een beperkte isolatiewaarde op t.o.v. de 10 cm dikke isolatie die wij wilden (houtwolvezelplaten, Gutex). We zouden dus eigenlijk eerst duidelijk moeten hebben of en hoe we willen isoleren, alvorens voor een verwarmingssysteem te kiezen...
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Tegelkachel geschikt voor ons huis?

Bericht door willem »

Als ik het goed begrijp combineert een tegelkachel (trage warmte) niet goed met een ongeisoleerd huis, terwijl een gewone houtkachel dit wel doet.

Klopt, is geen goed huwelijk, de plaatstalen - gietijzer of whatever hebben meer power.
Beide kachels zijn niet met elkaar te verglijken en vragen om een eigen manier van stoken.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Tegelkachel geschikt voor ons huis?

Bericht door peterberg »

Met een massakachel moet je uit gaan van het gegeven dat 24 uur per dag ongeveer dezelfde temperatuur in huis heerst. Die bonk steen wordt in een of meer uur opgewarmd en staat die warmte langzaam weer af. Soms moet er twee keer per etmaal gestookt worden, afhankelijk van de massa van de kachel, de mate van isolatie en de weer omstandigheden.

Met dit in het achterhoofd kun je ook meteen begrijpen waarom isolatie zo belangrijk is, verlies over 24 uur is meer dan in de paar uur dat er daadwerkelijk gestookt wordt. Bezoekers krijgen het op voorhand al warm als ze er toevallig zijn in de korte periode dat de kachel gestookt wordt. Dat komt doordat het met veel geweld gaat, een brullend vuur dat binnen een uur 6 kg hout volledig verbrandt. Bij een ijzeren kachel drijf je dan de tent uit, dat is wat ze verwachten. Maar dat gebeurt helemaal niet, het was al redelijk aangenaam van temperatuur en die stijgt een of twee graden in de uren daarna.

Wij vinden de zachte infrarood straling heerlijk,we hadden het in onze oude huiskamer dat grotendeels zonder isolatie was. En sinds zes jaar in onze nieuwe woning (een passiefhuis) is het effect nog veel nadrukkelijker.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Tegelkachel geschikt voor ons huis?

Bericht door Pigion »

Als de woonkamer steens buitenmuren heeft, moet je je beginnen die goed te isoleren. Bij voorkeur aan de buitenzijde. Dat is het effectiefst en je behoud het comfort van veel massa in het woonvertrek, blijft 's-zomers koeler. Daarna zou ik kijken naar isolatie glas. Niet andersom i.v.m. mogelijke condensatie op de koude muren.
Indien je echt onmiddellijk een accumulerende kachel wil opstellen, dan tussen de ramen aan de koude muur. Dat compenseert de koude-straling van de muur / ramen. Je moet niet denken dat je daarmee het vertrek warm krijgt en stook je 2 x op een dag in een grote accumulerende kachel, dan moet je een grote voorraad brandhout aanleggen. Reken op 20 M3 i.v.m. de droogtijd. Ik weet er van mee te praten en nu ook bij de jaren gaan tellen, overweeg ik de FinOfen van Tigchelaar om te bouwen naar een "Grund-Ofen". Minder houtverbruik, meer sfeer, doch ook minder zuinig en minder comfort omdat de buitenwand minder warm wordt. De basisverwarming is vanaf 1 october een 10 Kw warmtepmp met vloerverwarming en deels ook wandverwarming in de 100 M2 living/keuken/achterkamer in Z-vorm. Heerlijk ruim om ons wellicht in de toekomst met een rolstoel te kunnen verplaatsen naar het vernieuwde terrassen aan ZO en ZW zijde van het huis, aangelegd op dezelfde hoogte als de kamervloer ..... mocht dat zover komen. :x Daar is behoorlijk over nagedacht, het huis heeft de mogelijkheden en ik had de ergie (nog) om het te realiseren.
Pigion
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Tegelkachel geschikt voor ons huis?

Bericht door fietser »

Hallo, wederom dank voor jullie reacties!

Wij blijven enthousiast over de tegelkachel, ook omdat je deze in m.i. fraaie historische uitvoering kunt kopen:

https://www.gloedtegelkachels.nl/werking-tegelkachels

En het idee van een trage gestage verwarming klinkt ons ook goed in de oren. Wij hebben een woonkamer van ongeveer 7 x 4 x 2,8 meter. Omdat wij beiden werken en op werkdagen pas vanaf 18:00 uur thuis zijn, leek ons aanvankelijk de tegelkachel onpraktisch. Echter, wij werken deeltijd, gemiddels 3,5 dagen per week en in het weekeinde zijn we meer bij huis. Daarnaast hebben we nog een kamer waar we tijdelijk in wonen i.v.m. verrbouwing toekomstige woonkamer en deze kamer is reeds voorzien van een gaskachel. Ons idee is om beide ruimten af te wisselen en de grotere woonkamer te voorzien van tegelkachel en deze voornamelijk op dagen dat wij thuis zijn te gebruiken.

Dan blijven we met het isoleren zitten: als ik het goed lees en begrijp dan is isoleren toch wel een goede ingreep / verbetering om stookkosten te beperken. Echter kunnen wij niet van buiten isoleren omdat het een historisch pand betreft met beschermd dorpsgezicht. Van binnen uit isoleren van de buitenmuren is dus de enige optie. Nou had ik hierover al een apart topic op dit forum geopend waar gewaarschuwd werd voor de mogelijke kans op vochtproblemen bij damp-open isoleren van binnenuit doordat je dan het dauwpunt naar binnen zou verplaatsen met kans op vocht en schimmelproblemen en ook zouden de houten vloerbalken die in de muur verankerd liggen vochtschade kunnen oplopen.

Nou heb ik een folder van Rijksoverheid over monumenten isoleren gevonden (https://www.monumentenwacht-gld.nl/info ... nload/file) en ik heb met een man die zich bezighoudt met het restaureren van monumenten gesproken en beide partijen geven aan dat isoleren van binnenuit wel mogelijk is mits goed gedaan, d.w.z. met een dampremmend scherm. (damp-dicht isoleren van binnenuit) Ik lees in deze folder:

"Daarnaast zijn er vanuit oogpunt van instandhouding soms ook redenen om te isoleren. Sommige constructies hebben te lijden van het binnen- of buitenklimaat waardoor er cultuurhistorische waarden verloren gaan. Door thermische isolatie toe te passen worden constructies warmer (buitenisolatie) of afgeschermd van een vochtig binnenklimaat (binnenisolatie met dampremmer)."

Echter lees ik op dit forum dat regen een 1000 keer zo grote vochtbijdrage aan de buitenmuren levert dan vocht geproduceerd door mensen van binnenuit de woning. Ik lees ook dat als je de buitenmuur gaat isoleren van binnenuit, dat je deze muur dan kouder maakt omdat deze minder opwarmt door de laag isolatie aan de binnenzijde. Een koudere buitenmuur neemt meer regenwater op en ik neem aan dat een nattere muur als gevolg ook minder goed isoleert en dat de kans op vorstschade ook toeneemt. Hoe reëel en ernstig deze risico's zijn kan ik niet inschatten? De buitenmuur kan zijn regenwater minder goed (of niet?) meer aan de binnenzijde afgeven omdat hier een dampremmer zit. (ik weet niet of een dampremmer de muur nog wel wat vocht kan laten afgeven?) Of kun je door het toevoegen van een geventileerde luchtspouw tussen buitenmuur en isolatiemateriaal de buitenmuur alsnog de gelegenheid geven het regenwater beter te laten afgeven ondanks dat de buitenmuur kouder wordt t.o.v. niet isoleren van binnenuit? In de folder van de overheid wordt het gebruik van een luchtspouw bij dampdicht isoleren niet aanbevolen:

"Methode: Dampdicht (traditioneel, binnenzijde)
Materialisatie: Isolatie, zoals PUR PIR, EPS, XPS of minerale wol damprem- mende laag, bij voorkeur zonder spouw (detail)."

Kortom, ik begrijp het nog niet goed. Kunnen jullie wellicht nog wat verheldering brengen? M.n. over dampdicht isoleren en het effect daarvan op de buitenmuur die het regenwater moet kunnen afgeven?
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Tegelkachel geschikt voor ons huis?

Bericht door Gargouille »

fietser schreef: 05 jul 2020, 12:30 Kortom, ik begrijp het nog niet goed. Kunnen jullie wellicht nog wat verheldering brengen?
Fietser,

Volgens mij begrijp je het aardig goed intussen.
Het probleem zijn vaak de onvolledige (reclame)teksten. Ze laten telkens een deel van het verhaal weg, net dat deel dat hun prudukt niet goed uitkomt.
De overheid treft ook schuld: door de steeds strengere (bouw)normen worden er steeds vaker prestaties verwacht van oude gebouwen die niet haalbaar zijn of die een enorm risico inhouden. Fabrikanten zien zich soms zelfs genoodzaakt om bepaalde info/restricties uit de folder te halen omdat mét die info de (overheids)normen niet gehaald zouden worden. En de verkoop zou daarmee instorten.

Die folder van de rijksoverheid is zo slecht nog niet. Maar onder paragraaf 6.6.6 lees je ook duidelijk dat je muren niet in aanmerking komen voor binnenisolatie.

-Zet op je plannen eens windrichtingen.
-Is het werkelijk beschermd ? Of enkel straatkant en kan je de andere gevels toch buitenom ? Of wil je dit zelf echt niet ?
-Wil je alle ruimtes op dezelfde (comfort)warmte hebben ? Of is er iets te bedenken met interne compartimentering ?

G
Plaats reactie