Koeling met WTW

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Koeling met WTW

Bericht door Stan1979 »

Iets te snel gegoogled.

Aansluitwaarde is 5-6 Kw maar dat is voornamelijk voor het verwarmen zie ik nu. Excuses verkeerd gekeken.
Rond de 2 Kw bij een trio systeem.

Maar dan toch een aanschafprijs en ik heb een systeem waar het theoretisch mee moet kunnen.

Zou ik een nieuw topic openen met adiabatische koeling zouden er dan meer mensen dit bekijken?
Wellicht ervaringen delen of juist afraden...

Liever alle info dan geen info
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Koeling met WTW

Bericht door Pigion »

Ik ken het huis niet. Om een zinvol antwoord te kunnen geven, moett je iets meer zeggen over het type huis, de isolatie, de vloeren etc.
Wij hebben als gezin 14 jaar in de tropen gewoond en sinds aug. 1987 terug in Nederland.Ik kan daarom met recht zeggen ervaring te hebben de warmte en airconditioning.
Allerbelangrijkste regel: ZORG DAT HET NIET WARM WORDT IN HUIS.
- Optimale zonwering, dus aan de buitenzijde. Optimaal zijn rolluiken, normale dichte luiken of met vaste / beweegbare shutters. Voor slaapkamers met ramen "op de (namiddag) zon" eigenlijk een eerste voorwaarde. Veel rolluiken laten toch nog wat licht door via een perforatie tussen de lamellen als zij iets worden opgetrokken.
- Overdag alles dicht, niet ventileren. "s-nachts alles tegen elkaar open, liefts ook alle binnen- en buitendeuren. Tegen deze regel wordt veel gezondigd.
- Een huis met veel massa is gemakkelijker koel te houden overdag. Grotwoning is ideaal in dat opzicht.
- Zon weghouden van de muren door b.v. lei-lindes te planten of simpel op die 20 zeer warme zomerdagen de muren afschermen met een knikparasol of markiesdoek. Ik gebruik schaduwgaas op bepaalde ramen af te dekken en toch noch wat licht in de kamer te houden en zicht naar buiten.
- Gewoon ouderwets vitrages dicht en overgordijnen overdag dicht.
Wij passen zelf een mix van bovenstaande maatregelen toe en houden het huis aangenaam koel voor enige dagen. Dan trekt de warmte toch door de goed geïsoleerde muren. Het eerst op de bovenverdieping ondanks 18 cm isolatie tussen de gordingen, screens voor de ramen en de dakramen. 's-Nachts wordt er stevig geventileerd via volledig openstaande dakramen, op en deuren/ramen etc. beneden.
Mocht dat allemaal niet kunnen, dan zou ik een split-unit arco aanschaffen en op een straategische plaats installeren. Voor € 2000,- moet dat lukken.
Pigion
roger de poger
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mar 2013, 09:59

Re: Koeling met WTW

Bericht door roger de poger »

Ik heb zelf een Homevap gebouwd. Of eigenlijk twee zelfs! Eén om te koelen en één om te bevochtigen. Ik gebruik ze icm mijn bestaande WTW ventilatie. Kijk hier https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2012328 eens.
As we speak loopt de temperatuur al flink op buiten. Ik meet buiten 33 en de WTW blaast 23,5 in.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Koeling met WTW

Bericht door benthuis »

Heb even vluchtig op Tweakers gekeken! Geen kattepis (dat zou stinken).
Zou je het nog een keer bouwen of aanraden aan de hobbyist?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie