Koeling met WTW

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Koeling met WTW

Bericht door Stan1979 »

Beste forummers,

Ik zit met een nieuw projectje waar ik wellicht jullie hulp en ervaring nodig heb.

Ik wil graag mijn huis verder koelen in de zomer.
De laatste jaren worden de pieken toch steeds groter in temperatuur en mijn huis daarom ook warmer.
Normaal koelden we alleen de slaapkamer als dit nodig was met een mobiele airco.
Niet mijn voorkeur, veel energieverbruik en relatief weinig rendement en veel lawaai.

Nu hebben we ook 2 kinderen ondertussen en zou ik graag dus wat extra gaan koelen zodat zij ook heerlijk kunnen slapen.

Het systeem D is als volgt, badkamer beneden.
Systeem zuigt af in keuken, badkamer, afzuigkap en wc.
Systeem retour is allemaal op de 1ste etage, elke kamer wordt zo voorzien van voorverwarmde frisse lucht.
Zomerkoeling zit er ook op maar koelt alleen 's nachts natuurlijk.
Om te gaan slapen is het dus soms te warm voor de kids, die gaan tussen 19 en 20 uur naar bed.
Systeem draait al zo'n 10 jaar zonder problemen. (wel een lage luchtvochtigheid in de winter)

Nu wil ik dus extra koelen met het systeem en aangezien ze een combi deal hebben ook de luchtbevochtiger er direct bij aanschaffen.

Wie heeft er ervaring met een HomeVap of een ander adiabatische koeling systeem?
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Koeling met WTW

Bericht door Paide »

Slim concept voor als je al een WTW hebt staan. In de zomer kun je het gebruiken voor koeling, in de winter om de lucht te bevochtigen.
Toch denk ik dat het koel-effect beperkt is. Waarschijnlijk draai je niet op 600m3/uur maar op veel minder, eerder rond de 200 m3/uur?
Dan blijft maar een paar honderd watt aan koelvermogen over voor heel je huis.
Met lucht van 20c ga je een huis van 25-30c maar weinig koelen. Het zal werken met weinig energieverbruik, maar verwacht geen frisse slaapkamers, eerder een beetje topkoeling.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Koeling met WTW

Bericht door Stan1979 »

Bedank voor je reactie Paide.

Ik verwacht ook geen airco natuurlijk, als de top warmte maar eruit is dan voelt het al anders in huis.
Ook zal de vochtigheid wat lager zijn omdat de warme buitenlucht door een koudere wisselaar gaat lijkt me, of denk ik verkeerd?

Ik ventileer op max 350m3/h. Dit kan natuurlijk perfect tijdens de warmste dagen, de zon schijnt dan ook uitbundig en de zonnepanelen leveren dan toch veel terug.

Jammer dat niemand er ervaring mee heeft hier, het concept is mooi maar ervaring is meer waard natuurlijk.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Koeling met WTW

Bericht door jgroot »

Het debiet en het comfort vervolgens is vrij beperkt inderdaad. Ik zou mijn geld investeren in een goede split unit.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Koeling met WTW

Bericht door Stan1979 »

Das niet echt ecologisch gedacht :shock:

Nee zonder gekheid, ik snap dat een airco het beste koelt maar hiernaast ook veel energie verbruikt.
Aangezien ik nu mijn verbruik en opbrengst van de panelen gelijk heb, kom ik dan weer in onbalans qua verbruik.

Vandaar ben ik op zoek naar zoiets maar ook niet om maximaal te koelen, dat is niet mijn wens.

Vorig jaar tijdens de heetste periode was de temperatuur in huis max 27 graden einde dag. ondanks dat het buiten 35+ was.

De nachtkoeling doet goed zijn werk om de temperatuur weer wat naar beneden te krijgen alleen om naar bed te gaan is het net te warm.

Daarom dacht ik een adiabatische indirecte koeling wel een goed alternatief zou zijn ipv een energieverslindende, milieu onvriendelijke, en luchtdrogende airco.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Koeling met WTW

Bericht door jgroot »

dat is misschien wel waar, maar ligt sterk aan de gebruiker. Maar een airco van een goed merk heeft in ieder geval een goed rendement. Ook al gekeken naar het aansluiten van een aardwarmtewisselaar? Van Zehnder (Vroeger Stork) de Comfofond L.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Koeling met WTW

Bericht door Paide »

Stan1979 schreef: 22 jun 2020, 17:54 Ik verwacht ook geen airco natuurlijk, als de top warmte maar eruit is dan voelt het al anders in huis.
In dat geval is je verwachting juist denk ik en moet je het misschien gewoon proberen. Ik heb de site bekeken, maar het zijn twee units? Eentje voor de zomerkoeling en eentje voor de winterbevochtiging... Praktisch hetzelfde kastje. Je zou met 1 unit kunnen beginnen en elk half jaar dat ding verwisselen van plek.
Stan1979 schreef: 22 jun 2020, 17:54 Ook zal de vochtigheid wat lager zijn omdat de warme buitenlucht door een koudere wisselaar gaat lijkt me, of denk ik verkeerd?
De luchtvochtigheid zal alleen verlaagd worden als er condensatie plaats gaat vinden in de warmtewisselaar. Ik denk dat de 18-20c die in de folder genoemd wordt te laag is om dat voor elkaar te krijgen, misschien alleen op heel benauwde dagen.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Koeling met WTW

Bericht door Stan1979 »

Klopt het zijn 2 units.

Helaas zijn deze niet exact dezelfde.
De verdamper heeft ook een verwarmingselement.
Maar hierbuiten weet ik het niet.

Ik kan ook de koeler aanschaffen en kijken of ik met een losse verwarmer hetzelfde effect kan krijgen.

Ik zie trouwens dat de inzet cassettes van de koeler en verdamper verschillend zijn dus ik vrees dat er meer verschil in zit dan alleen de voorverwarmer.

Wat wel zo is dat de koeler veel langer aan zal staan dan een airco.
Dus de (minder) koele lucht zal wel langer door het huis gaan dan de koudere lucht van een airco.

's Nachts zal de zomerkoeling zijn werk doen, dus wellicht is dit voldoende om het huis wat koeler te houden.

Nu ik de reviews ervan lees wordt ik ook niet vrolijk moet ik zeggen....
Ik twijfel enorm om de stap te wagen.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Koeling met WTW

Bericht door Paide »

het is wel serieus geld ja...
Hoe handig ben je en hoeveel zin heb je in een klusprojectje?
Je zou zo'n vervangingscasette kunnen kopen en er een kastje omheen klussen. Misschien niet alle regelknoppen, maar wel het resultaat :fff
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Koeling met WTW

Bericht door Ingir »

Stan1979 schreef: 22 jun 2020, 20:56 ...ik snap dat een airco het beste koelt maar hiernaast ook veel energie verbruikt.
Aangezien ik nu mijn verbruik en opbrengst van de panelen gelijk heb, kom ik dan weer in onbalans qua verbruik.
Actieve koeling dmv airco is juist ideaal in combinatie met zonnepanelen. Immers, wanneer de koelingsbehoefte maximaal is is ook de PV-opbrengst optimaal. Onbalans van PV-opbrengst en verbruik is vooral in de winter... dus al aanwezige zonnepanelen is een goede reden om actief te koelen.

Het stroomverbruik van moderne airco's (split-unit inverter) valt reuze mee, ze zijn fluisterstil en gaan lang mee. Bij ons draait de airco al sinds 2005 zonder problemen op onze slaapkamer, destijds laten installeren voor € 1.250 door een erkende STEK-installateur (alle verbindingen gesoldeerd, systeem afgeperst en gevacumeerd). Inmiddels dus het 16e zomerseizoen plezier van een goede nachtrust.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Koeling met WTW

Bericht door Stan1979 »

Snap ik maar dan moet ik dus extra panelen gaan leggen om het verbruik weer recht te trekken.

Wat is het verbruik van een gemiddelde airco?

Trio airco unit voor 3 slaapkamers verbruikt zo'n 6 kw per uur, 4 uur per dag.
Das zo'n 24Kw extra verbruik, dat is meer dan mijn panelen leveren per dag dus de opbrengst is weg aan airco buiten nog mijn gewoon verbruik.

24 Kw, zeg 25-50 warme dagen per jaar dat is 750-1250Kw per jaar, dus 3-4 extra panelen op het dak.
Op mijn huidige omvormer passen geen extra panelen.
Dus airco, 3000 euro
Extra panelen en omvormer, 1500 euro

4500 euro voor een stukje comfort, ik vind het veel geld.
Hiernaast nog een stukje milieu wat mij tegenstaat. Veel koudemiddel in huis, energieverslindend en mijn ventilatie systeem pompt nogsteeds warme lucht in de kamers boven wat de airco weer af moet koelen. En ik krijg een drogere lucht in huis wat in de zomer niet nodig is.

Dan is adiabatische koeling een beter alternatief lijkt mij. Ok het systeem moet op de max stand draaien van 's morgens tot 's avonds.
166 watt x 16 uur 2,66Kw per dag. Das toch een aardig verschil met 24Kw vind ik.

Ik zou graag ervaringen weten maar die zijn moeilijk te vinden.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Koeling met WTW

Bericht door jgroot »

Een airco verbruikt zeker geen 6 KW per uur. Gemiddeld denk ik eerder 1 KW.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Koeling met WTW

Bericht door kockie »

Stan1979 schreef: 30 jun 2020, 00:26 Snap ik maar dan moet ik dus extra panelen gaan leggen om het verbruik weer recht te trekken.

Wat is het verbruik van een gemiddelde airco?

Trio airco unit voor 3 slaapkamers verbruikt zo'n 6 kW per uur, 4 uur per dag.
Das zo'n 24kWh extra verbruik, dat is meer dan mijn panelen leveren per dag dus de opbrengst is weg aan airco buiten nog mijn gewoon verbruik.

24 kWh, zeg 25-50 warme dagen per jaar dat is 750-1250kWh per jaar, dus 3-4 extra panelen op het dak.
Op mijn huidige omvormer passen geen extra panelen.
Dus airco, 3000 euro
Extra panelen en omvormer, 1500 euro

4500 euro voor een stukje comfort, ik vind het veel geld.
Hiernaast nog een stukje milieu wat mij tegenstaat. Veel koudemiddel in huis, energieverslindend en mijn ventilatie systeem pompt nogsteeds warme lucht in de kamers boven wat de airco weer af moet koelen. En ik krijg een drogere lucht in huis wat in de zomer niet nodig is.

Dan is adiabatische koeling een beter alternatief lijkt mij. Ok het systeem moet op de max stand draaien van 's morgens tot 's avonds.
166 Watt x 16 uur 2,66kWh per dag. Das toch een aardig verschil met 24kWh vind ik.

Ik zou graag ervaringen weten maar die zijn moeilijk te vinden.

Even wat verbeteringen aangebracht in de kW's en kWh's

kW is een eenheid van vermogen
kWh is de eenheid voor hoeveelheid energie (geen SI eenheid overigens)

Met vriendelijke groet,

De eenhedenpolitie :wink: :geek:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Koeling met WTW

Bericht door kockie »

Een airco van 6kW moet afgezekerd worden met een 26A zekering (of 3 fasen zijn), dan heb je het over een enorm groot ding. De airco waarmee we op mijn werk meerdere grote ruimtes koel houden is 3kW elektrisch en die draait eigenlijk nooit voluit.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Koeling met WTW

Bericht door dormos »

25-50 warme dagen per jaar
Mijn ervaring is dat het eerder hooguit 10-15 dagen per jaar zo heet is dat lekker slapen lastig wordt, zeker als je onder het dak slaapt zoals bij ons.
Heb vorig jaar voor onze slaapkamer een mobiele airco gekocht om te proberen, en die heeft tijdens de hittegolf een paar keer gedraaid.
Tijdens de laatste warme periode om 18:00 aangezet, en bij naar bed gaan uit en ramen open.

Bevalt eigenlijk zo goed dat ik voor m'n twee thuiwonende jongens ook kleine mobiele airco's heb aangeschaft. Staan in een brede vensterbank, passende plaat in de raamopening gemaakt en airco met de uitvoer door de plaat heen.

Stroomverbruik valt mee voor die paar dagen en valt samen met de PV opbrengst.

Niet helemaal eco, maar laat dit dan mijn zonde zijn in een gasloos huis en een netto jaarverbruik van een paar honderd kWh per jaar.
Plaats reactie