Problemen met zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Arjan O
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jul 2019, 13:33

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door Arjan O »

Ik spoel altijd op maximale druk(ongeveer 5 bar) dit om ook zeker te zijn dat de koppelingen goed zijn (niet goed scheuren ze, en ik heb liever dat dat gebeurt als ik erbij ben dan dat ik net weg ben

Ik stuur je een pb, Drenthe is een ruim begrip :) Drenthe grens is 10km hiervandaan ofzo maar andere kant Drenthe is weer anders :)
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door LeaD »

MarB schreef: 18 jun 2020, 19:26 . Ik heb gevraagd of dan ook gecheckt kan worden of het expansievat niet lek is maar deze is wel net nieuw (Flamco 8 liter) en staat op internet dat deze geleverd wordt met een voordruk van 2,5 bar. Ik begrijp ook van jullie dat spoelen met 5 bar niet abnormaal is. Maar dan gaat er toch wel tijdens het spoelen veel vloeistof naar het expansie vat?
Met een voordruk van 2.5 bar gaat er 3.3L vloeistof in het expansievat zitten bij 5 bar vuldruk , heb je nog 4.7 L ongebruikte ruimte over, dus 2.5 bar is veel te hoog .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door Ramon »

Voordruk is toch ongeveer 1/2 van werkdruk?

Dus 3 bar werkdruk, 1,5 bar voordruk?

Staat je membraan mooi vlak...
Arjan O
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jul 2019, 13:33

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door Arjan O »

Ramon schreef: 19 jun 2020, 07:36 Voordruk is toch ongeveer 1/2 van werkdruk?

Dus 3 bar werkdruk, 1,5 bar voordruk?

Staat je membraan mooi vlak...

Klopt, helft van je werkdruk kan je als richtlijn nemen

Glycol expansievaten zijn er in de betaalbare modellen niet altijd voor de juiste druk, gelukkig kan je de meesten druk uit laten lopen en hem zelf goed afstellen
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door LeaD »

Dus 3 bar werkdruk, 1 bar voordruk !

Dan staat je membraan mooi vlak :fff
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door TLS »

LeaD schreef: 18 jun 2020, 23:13 Met een voordruk van 2.5 bar gaat er 3.3L vloeistof in het expansievat zitten bij 5 bar vuldruk , heb je nog 4.7 L ongebruikte ruimte over, dus 2.5 bar is veel te hoog .
Interessant, kunt u daar eens wat achtergrond-info rond geven, hoe berekent u dat? Ikzelf heb een 250l expansievat met 1.5bar voordruk, de werkdruk in m'n systeem is 2.5bar. Ik zou intuitief stellen dat het membraan vlak zou staan bij 1.5bar werkdruk? hoeveel liter water zit er momenteel in m'n expansievat?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door LeaD »

72 L
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door LeaD »

Druk x Volume = constante = Druk 1 x Vulume 1 = p x V

Let op , het is absolute druk , dus afgelezen manometerdruk + 1 atmosfeer ( of + 1bar ) .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door LeaD »

TLS schreef: 20 jun 2020, 09:40 Ik zou intuitief stellen dat het membraan vlak zou staan bij 1.5bar werkdruk? hoeveel liter water zit er momenteel in m'n expansievat?
Bij 0 bar werkdruk is uw expansievat gevuld met 250L lucht .Bij 1.5 bar werkdruk is uw vat nog altijd gevuld met 250 L lucht , mocht uw membraan vlak staan dan moet er 125 L vloeistof worden toegevoerd, en zou de druk in het luchtgedeelte drastisch toenemen , nagelaten dat een membraan op spanning ook nog voor wat tegendruk zorgt .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door TLS »

zit dat membraan niet in de midden, en zit de voordruk niet enkel in het bovenste afgesloten gedeelte? Ik ging ervan uit dat er dan 125l van de 250l op voordruk staat. En wat belet het ontsnappen van het onderste gedeelte lucht?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door LeaD »

Membraan zit in het midden en heeft de vorm van de mantel waarin deze zit ( meestal de helft , bij de groter zoals die van jou zal het de vorm van de fles hebben ) . De natte aansluiting dient dan ook bovenaan geplaatst te zijn opdat het goed ontlucht zou kunnen worden .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door TLS »

ah, mijn licht begint te branden. Ik dacht dat het membraan meer als 'veer' werd gebruikt, maar de lucht is dus dominant als ik het goed begrijp.

P*V=constant; dus bij verdubbeling van de druk (1.5 naar 3 bar) halveert het volume dus 125l water in het vat en membraan staat vlak.

In mijn geval heb ik 2.5bar werkdruk, dus zit er 104l water in m'n 250l expansievat. Juist?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door Ramon »

Dus 3 bar werkdruk, 1 bar voordruk !

Dan staat je membraan mooi vlak 
Huh??? Hoe kom je daarbij???
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door Ramon »

Als je een expansievat hebt van 100 liter, en je hebt hem op 1 bar voordruk staan,

En je gaat je cv leiding vullen (op druk zetten) tot 1 bar,

Zit er nog 100 liter lucht in je expansievat, 0 liter water.

Ga je de druk verhogen tot 2 bar, zit er 50 liter lucht in, 50 liter water. 100 liter lucht van 1 bar, is 50 liter lucht van 2 bar, en GEEN 3.
Laatst gewijzigd door Ramon op 20 jun 2020, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Problemen met zonneboiler

Bericht door Ramon »

dus bij verdubbeling van de druk (1.5 naar 3 bar) halveert het volume dus 125l water in het vat en membraan staat vlak.
Juist!
Plaats reactie