buis in buis

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

buis in buis

Bericht door Peterke »

even een gedachtegang posten,

De afstand tussen de warmtewisselaar van de zonneboiler, en de warmtewisselaar achteraan men speksteenkachel voor sww (een later uit te voeren klus) ligt een afstand van ongeveer 15m.
Nu, de normale verbinding tussen de 2 warmtewisselaars bestaan uit 2 leidingen, een toevoer en een retour leiding.
zoals afbeelding hieronder:
Afbeelding


Ik dacht nu als je van die 2 leidingen 1 maakt, dus de toevoerleiding (naar de zonneboiler) in de retourleiding (van de kachel)
Afbeelding
- Ik heb dan de winst dat de toevoerleiding minder afkoelt, omdat de retourleiding er rond zit (betere isolatie)
- maar 1 buis moet wegwerken en isoleren, weliswaar een dikkere.
- een hoger rendement haal?
- de buis over het algemeen dikker is qua diameter en dus meer warmteverlies door de grotere oppervlakte van de buitenste buis? en toch maar 2 leidingen leg?
- technisch niet mogelijk is qua van 1 buis terug 2 maken om te koppelen aan de wisselaars?
- bestaat dit al?

Graag jullie mening
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Re: buis in buis

Bericht door John O »

Peterke schreef: - bestaat dit al?
Ja dit bestaat al, voor warmwater circulatieleidingen wordt dit al een paar jaar toegepast.

http://www.uneto-vni.nl/Applications/ge ... 010447.pdf
Groetjes, John
Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Re: buis in buis

Bericht door Peterke »

Bedankt John O, prachtig artikel

Ik lees in het artikel:
Het systeem is in Duitsland doorgemeten en het blijkt dat je met
een inline-set twintig tot dertig procent minder energie verbruikt
Dus heb je met het buis in buis systeem twintig tot dertig procent meeropbrengst dan met de klasieke 2 aparte leidingen?
Dit systeem zou eigelijk een must moeten zijn voor zonneboilers.
Ik ga me in ieder geval verder informeren (dealer zoeken), en einde Februari begin Maart is er terug Batibouw in Brussel, mischien kom ik daar het product tegen.
max.enschede
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 nov 2008, 23:29
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: buis in buis

Bericht door max.enschede »

Is het niet zo dat buis-in-buis vooral interessant is wanneer de temperatuur in aanvoer en retour leiding vrijwel gelijk is (zoals Duitse warmwater circulatiesystemen)?
Bij zonneboiler wil je toch niet dat er een wisselwerking is tussen de aanvoer en retour temperatuur? Het moet zo heet mogelijk het vat in en zo koud mogelijk eruit, dan hebben de warmtewisselaars het meeste rendement.

Of mis ik nu iets?

Max
"De apparaten om dingen sneller te kunnen doen waren verdwenen. Wat we overhielden, was tijd.."
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Re: buis in buis

Bericht door John O »

max.enschede schreef:Is het niet zo dat buis-in-buis vooral interessant is wanneer de temperatuur in aanvoer en retour leiding vrijwel gelijk is (zoals Duitse warmwater circulatiesystemen)?
Bij zonneboiler wil je toch niet dat er een wisselwerking is tussen de aanvoer en retour temperatuur? Het moet zo heet mogelijk het vat in en zo koud mogelijk eruit, dan hebben de warmtewisselaars het meeste rendement.
Ja daar heb je wel een punt. Het artikel, en dus ook de rendementsberekening zijn volledig op deze toepassing toegesneden.

Maar hoe dan ook, Viega levert het spul en een redelijk gesorteerde installateur zou het moeten kunnen leveren. Er is wel speciaal gereedschap voor nodig. Ik weet niet of dat makkelijk te huur is.
Groetjes, John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: buis in buis

Bericht door Dutch John »

Buis in buis is goed bruikbaar als warmtewisselaar in geval je een lagere aanvoertemperatuur wilt en geen mengcircuit met extra pomp wilt gebruiken. Kouder retourwater om het hete aanvoerwater laten stromen. Sommigen herinneren zich misschien onze waterbedverwarming, aangesloten op het cv circuit. Het is een traag systeem, maar werkt, mede door de traagheid, feilloos.

Ik wens iedereen een voorspoedig, maar vooral gelukkig 2009!!

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Susanne
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:10

Re: buis in buis

Bericht door Susanne »

Zulke gadachtengangen vind ik bijzonder interessant. Buis in buis had ik in gedachten zitten te ontwerpen voor de afvoer van de douche rondom de aanvoer van koud water naar de douche. Maar dit systeem blijkt ook al te bastaan :-) Leuk

Maar ik begrijp jouw idee niet helemaal. Welke buis wil je nu in welke buis? De aanvoer van koud water naar het zonnepaneel wil je niet verwarmen, neem ik aan...
Welk water wil je precies voorverwarmen?

Als je je idee wat duidelijker formuleert, denk ik graag mee. Vooral omdat wij ons systeem van zonnepaneel en warmetwisselaar in de kachel nog moeten bouwen, hihi ;-)

Verwarmende groeten, Susanne
Plaats reactie