Buffervat icm warmtepomp ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door TLS »

JantjeV8 schreef: 03 jun 2020, 07:50
TLS schreef: 02 jun 2020, 08:36 Het is best mogelijk dat ik de bovenste laag van m'n buffer opstook met een elektrisch element en de WP enkel gebruik voor ruimteverwarming.
Heb je ook overwogen om dan dat verwarmingselement rechtstreeks in een sww-boiler te steken? In plaats van indirect via buffer naar boiler?
Ik heb geen SWW-boiler, teveel gedoe met legionella, én ik zou er al twee moeten hebben voor warm leidingwater en warm regen/put water... Met mijn technisch water doe ik directe aanmaak warm water via platenwisselaars.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door TLS »

Ramon schreef: 03 jun 2020, 22:00 Misschien ben ik achterlijk...

Maar wat heb je aan een buffervat van 250 liter voor je verwarmingscircuit???

Ik neem aan dat je hem met je warmtepomp ga verwarmen. Je warmtepomp is gemaakt om met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur te werken. Er vanuit gaande dat dar 35 a 40 graden is, ga je 250 liter opwarmen naar 40 graden. En dat doe je om het pendelen te voorkomen.

Dat je nu een boiler van 250 liter ga gebruiken... Slim in mij optiek.
Kan eigenlijk niet anders.

Maar een buffervat van 250 liter voor je verwarming...!
In mijn ogen niet heel slim...
Als mijn cv ketel aanslaat om mijn huis te verwarmen (vloerverwarming), staat hij minimaal een uur aan. Dat is denk ik zeker 500 liter. Mijn aanvoer temp is 35 graden. Retour 20.
15 graden netto. 15 x 500 x 0.00163 = 8.7 kWh
Dat is ongeveer 1 kuub gas.

Ik zou eerder kijken wat de oorzaak is dat je verwarming zo vaak (en waarschijnlijk kort) aanslaat...
Dat denk ik ook. 250l is de moeite niet. 250l tussen 25 en 45°C heb je maar een equivalente energie van 5.8kWh van. Daar kom je niet ver mee denk ik.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door TLS »

JW te R schreef: 03 jun 2020, 09:27 Nog een belangrijke reden om een buffervat te hebben bij een warmtepomp: zodra de buitentemperatuur richting 0 graden gaat, moet de buitenunit regelmatig ontdooien om het opgebouwde ijs er af te krijgen. De binnenunit moet daarvoor de warmte leveren. Als je een buffer hebt kan de warmte daar uit komen. Heb je die niet of is deze uitgeput, dan gaat het ontdooien electrisch.
Klopt, maar ik denk wel niet dat je daar iets van gaat merken zelfs zonder buffer, er wordt gewoon wat warmte uit het CV-circuit genomen. Ik vind het vooral een dwaas gedoe die ontdooi-cycli... Ik zie dat m'n warmtepomp ijsvrij kan blijven werken tot zo'n 4°C buiten-temperatuur. Meestal haal je dit wel overdag maar niet 's nachts. Daarom laat ik ook m'n 1500l buffer overdag laden via de WP, dan heb je ook de kans dat dit nog (gedeeltelijk) op zonnestroom kan.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door JW te R »

TLS schreef: 04 jun 2020, 11:02 Ik zie dat m'n warmtepomp ijsvrij kan blijven werken tot zo'n 4°C buiten-temperatuur.
Klopt, maar daar heb je niks aan als het 2 graden vriest. En dan wil ik er ook graag warm bij zitten.
En je mag die ontdooicycli dwaas gedoe noemen, maar ze zijn wel noodzakelijk.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door TLS »

Vanaf een bepaalde buitentemperatuur zijn deze inderdaad noodzakelijk, maar mijn punt is dat een deel te vermijden is door je buffer aan te spreken.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door prensel »

Ramon schreef: 03 jun 2020, 22:00 Maar wat heb je aan een buffervat van 250 liter voor je verwarmingscircuit???

Ik zou eerder kijken wat de oorzaak is dat je verwarming zo vaak (en waarschijnlijk kort) aanslaat...
Ik heb in totaal 20 zones vloer en muurverwarming door het hele huis. Elke zone wordt apart gestuurd middels een temperatuursensor in het midden van de zone en een via KNX aangestuurd ventiel op de verdeler.
Zodra er een zone opengaat geeft de KNX ook een warmtevraagsignaal aan de wp. Als alle zones dicht zijn is er geen warmtevraag.
Dus met maar een of twee zones open is er een relatief kleine warmtevraag en slaat de wp maar enkele minuten aan. Door een buffervat erbij te plaatsen wordt de warmtevraag anders gestuurd en kunnen de altijd zones warmte afnemen zolang nodig.
Dat is een beetje de gedachte waar ik alles op baseer.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door JW te R »

20 zones? Nu maak je me nieuwsgierig. Wat kun je vertellen over de details, zoals vermogen van de warmtepomp, vloeroppervlak?
Ook als je alleen maar het pendelen wilt beperken wil je niet dat de watertemperatuur in de buffer te ver oploopt, omdat daarmee het rendement van de warmtepomp onderuit gaat. Daardoor is de hoeveelheid energie die je kunt bufferen in een buffervat beperkt. Vuistregel is ca 1 kWh per m3 per graad temperatuurverschil.
Aangenomen dat je buffervat gevuld is met water van 35 graden (hoger zou ik niet gaan zitten met alleen vloer- en wandverwarming), en je koelt het in je circuit af tot 25 graden, heb je in jouw geval 2,5 kWh gebufferd. Dat lijkt mij erg weinig voor een systeem met 20 zones.
Buffertemperatuur verder opvoeren levert meer reserve op, maar gaat ten koste van het rendement van je warmtepomp.

Overigens: ik heb een paar jaar geleden een zoneregeling met KNX gemaakt; werkt erg leuk.
In jouw geval moet je denk ik wel de aansturing van de warmtepomp helemaal loskoppelen van de warmtevraag uit de zones. De warmtepomp is er dan alleen nog om de buffer op temperatuur te houden.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door TLS »

In jouw geval moet je denk ik wel de aansturing van de warmtepomp helemaal loskoppelen van de warmtevraag uit de zones. De warmtepomp is er dan alleen nog om de buffer op temperatuur te houden.
Ik denk ook dat dat een goed idee is. veelvuldig schakelen van de WP is te vermijden want je moet rekening houden met aanloop-periode tot wanneer de WP effectief warmte levert, terwijl je er vanaf de start aardig wat stroom in stopt...

Andere bedenking die ik me maak: ben je niet aan het over-engineeren? vloer en wandverwarming hebben toch een redelijke thermische inertie dus heeft al dat individueel schakelen van zones wel zoveel zin? Je mag nu wel niet meer stoppen he :D
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door Ramon »

Dus met maar een of twee zones open is er een relatief kleine warmtevraag en slaat de wp maar enkele minuten aan. 
Andere bedenking die ik me maak: ben je niet aan het over-engineeren? vloer en wandverwarming hebben toch een redelijke thermische inertie dus heeft al dat individueel schakelen van zones wel zoveel zin?
Ik heb dezelfde bedenking.

Ik ken iemand, die heeft een honeywell klokthermostaat, met zone regeling, voor vloerverwarming met 12 groepen. De honeywell klokthermostaat schakelde elke 15 minuten, voor 5 minuten aan. (In de winter)
Zijn leidingwerk naar de vloerverwarming loopt door de schuur, circa 15m.
Je kan je wel voorstellen wat het resultaat is:
Je bent heel de dag je leidingen aan het warm houden...

Het eerste wat we gedaan hebben, de schakelmomenten naar 3 uur verhoogd. Het resultaat: hij schakelt eens in de 3 uur nog geen 3 kwartier aan.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door JW te R »

TLS schreef: 05 jun 2020, 19:07 vloer en wandverwarming hebben toch een redelijke thermische inertie dus heeft al dat individueel schakelen van zones wel zoveel zin?
Het indelen van je pand in zones heeft niet zoveel te maken met de inertie van vloeren en wanden maar meer met het feit dat je niet overal dezelfde temperatuur wilt handhaven, en dat niet elke ruimte evenveel warmte verliest. Juist met het kunnen instellen en handhaven van verschillende temperaturen in de ruimtes kun je heel veel energie besparen zonder op comfort in te leveren. En daarbij kan het inderdaad gebeuren dat het systeem als geheel op sommige momenten heel weinig energie vraagt.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door Ramon »

Toch zou ik kijken of je de schakelmomenten kunt beperken. Eens in de 3 uur is vaak genoeg. Dan gaan je groepen naar je slaapkamers bijvoorbeeld tien min aan, je douche 20 min, je woonkamer 30 min, hal 5 min, etc. Zo schakelen ze allemaal tegelijk in, en gaan ze na elkaar uit. Zo voorkom je dat je talloze opstart momenten krijg...

Als je het slim kunt plannen, en bijv je douche na je slaapkamer doet, voorkom je ook nog eens dat je 1 groep op het laatst overhoudt, en misschien teveel warmte produceert (voor die ene groep).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door TLS »

JW te R schreef: 05 jun 2020, 21:27 Het indelen van je pand in zones heeft niet zoveel te maken met de inertie van vloeren en wanden maar meer met het feit dat je niet overal dezelfde temperatuur wilt handhaven, en dat niet elke ruimte evenveel warmte verliest. Juist met het kunnen instellen en handhaven van verschillende temperaturen in de ruimtes kun je heel veel energie besparen zonder op comfort in te leveren. En daarbij kan het inderdaad gebeuren dat het systeem als geheel op sommige momenten heel weinig energie vraagt.
Ik bereik bijna hetzelfde met een passief systeem: gewoon smoor-kleppen op de kringen; zo kan je een vaste verdeling van de warmte aanhouden. Het is geen erg dynamisch systeem maar het beperkt wel de schakelmomenten.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door Ramon »

Ik bereik bijna hetzelfde met een passief systeem: gewoon smoor-kleppen op de kringen; zo kan je een vaste verdeling van de warmte aanhouden.
Heb ik ook.
Goede14
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jun 2020, 15:46

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door Goede14 »

Ik heb een buffervat van 1000 liter om de hiernavolgende redenen en dit sinds 2007

a)warmtepomp (water/water horizontaal captatienet) is niet modulerend
b) buffervat is ideaal voor warmteopslag van zonnecollectoren (in de zomer gebruik ik die voor verwarming zwembad buiten, in de tussenseizoenen en winter voor verwarming binnen
c) je hebt altijd een voldoende grote voorraad van sanitair warm water
b) je kan produceren op het moment dat de elektriciteit het goedkoopst is (nachttarief) of dat het je het beste uitkomt (zonnepanelen en slimme meter)

ziezo

Heb er spijt van dat mijn buiffervat niet groter is, mocht ik herbeginnen, ik steek er één van vijf meter hoog, vertrekkend, in de kelder, gelaagd en met verschillende aftappunten tussen de 3000 en de 5000 liter

halverwege voor vloerverwarming, bovenaan voor de radiatoren (op het verdiep)
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door Ramon »

Een grotere buffer is niet per definitie beter.

Zonder buffer heb je nauwelijks verliezen, met buffer heb je meer mogelijkheden.

Als je niet uitkijkt, heft het voordeel van een grotere buffer niet op tegen het nadeel van grotere verliezen...
Plaats reactie