Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Hoi Keon,

dank voor je heldere reactie. Ik heb ook wandverwarming overwogen - ook omdat ik radiatoren niet heel mooi vind om te zien - maar ik vroeg mij af of je in mijn geval van weinig tot helemaal niet isoleren er wel goed aan doet om wandverwarming toe te passen omdat:

1. je veel van de warmte verliest aan de buitenmuren (omdat je niet veel isoleert) en daarom de woonkamer niet warm genoeg zou kunnen stoken? (ik heb mij laten vertellen dat wandverwarming alleen bij veel isolatie zou werken)

2. ik zou de wandverwarming graag met een tegel - of houtkachel willen combineren. Stel ik gebruik de wandverwarming een aantal dagen niet. Kan ik dan als gevolg hiervan meer vochtproblemen verwachten in mijn muren dan in de situatie waarin ik geen extra isolatie zou plaatsen?
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Keon »

1. Dat verlies valt wel mee, zie andermaal het Polderhuis. De winst zet'm in het feit dat je werkt op uw comforttemperatuur. Zoals eerder gezegd door Gargouille is het die gemiddelde temperatuur van de kamer-lucht, de wanden, de vloer en het plafond die uw comfortgevoel bepalen.
Met wandverwarming verhoog je de temperatuur van de omgevende wanden zodat de luchttemperatuur naar beneden kan. Je gaat dus sneller een warm gevoel hebben.
Waar het Polderhuis nog op kon verbeteren - in mijn ogen - is door de wandverwarming enkel te voorzien in de onderste helft van de muren (zithoogte) en verder bovenaan. Die twee zones zijn het meest gevoelig voor condensvorming.

Bij oudere panden icm. binnenisolatie moet je wandverwarming eigenlijk zien als een systeem om uw muren droog te houden. Dat je er meteen ook uw woning mee verwarmt is een leuke bonus :mrgreen:

2. De warmtebron voor wandverwarming is van secundair belang. Ieder systeem waarmee je warm water op ca. 28 à 35°C kan aanmaken is bruikbaar.
Als je de kachel een aantal dagen niet laat branden, zal je een voldoende groot buffervat moeten voorzien.
En langs de andere kant, hoe "warmer" het buiten is, hoe kleiner de kans op condens. Richtwaarde is +13°C aan het overgangsvlak binnenisolatie/bakstenen muur, als het buiten +7°C is, volstaat +19°C aan de binnenzijde (zeg maar temp. van het voedingswater voor uw wandverwarming) om de condensvorming te vermijden.
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Keon, wederom dank voor je reactie. Ik ga mij morgen beter inlezen in dit poject, inmiddels heb ik ook de PDF gevonden (https://www.polderhuis.org/Brochure-Pol ... ent-v5.pdf) en het topic op dit forum over dit project.

Het klinkt mij wel goed in de oren - het toevoegen van een matige isolatie i.c.m. een wandverwarmingssysteem.

In de PDF zie ik een constructietekening met bouwmaterialen, ik zie daar nog wel een aantal dingen staan waarvan ik mij afvraag of ze nodig zijn (?) zoals:

* kiesol (vochtwerkende impregnering) => zou je je muren juist niet willen laten 'ademen' en de poriën open willen laten?
* Dichtungsschlemme Remmers (Vochtwerende laag)
* Sperrputz
* Sanierklebeputz
* Cement-stuc (buitenzijde muur)
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Keon »

Je moet weten dat het Polderhuis (ondertussen) tot onder het maaiveld is gezakt. Men heeft dus nogal wat kunstgrepen uitgehaald om de muuraanzetten droog te houden. Bij normale woningen is dit allemaal niet nodig. Een cementpleister doet vaak meer kwaad dan goed, met kalkpleisters kan je dan weer weinig kwaads aanrichten.

Wel nuttig bij 'normale' woningen is om de funderingsmuren ondergronds aan te pakken zodat er minder vocht kan intrekken (aanbrengen van een pleisterlaag van trasskalk) of zodat de muren al ondergronds kunnen gaan uitdampen (via noppen-membraan, steenslag, glasschuimgranulaat,...).

In één van zijn vorige levens heeft Gargouille mij geleerd dat droge baksteen beter isoleert en dat geldt dus ook voor de funderingen. Hoe droger de muren daar hoe minder vocht naar boven kan doorstijgen en hoe beter uw funderingen isoleren (er trekt dus minder warmte de bodem in via uw muren).
Algemeen moet je onthouden dat echt opstijgend vocht een evenwicht is tussen capillair opstijgen van het vocht (via de bakstenen en de mortel) en het uitdampen van vocht, zowel naar buiten als naar binnen. Dat laatste wordt vaak over het hoofd gezien... daarom dat dampopen binnenafwerkingen van groot belang zijn.
Dat is dus een niet te onderschatten voordeel van wandverwarming, je muren kunnen dampopen blijven zowel naar buiten als naar binnen. Het leefvocht zal door de wandverwarming als het ware naar buiten 'geduwd' worden.

Let bij de studie van het Polderhuis ook op de passages aangaande ventilatie. Streef naar een goede luchtdichting en wees niet te beroerd om desnoods simpelweg eens een raam open te zetten. Bij dampopen muren is een volwaardige D-systeem dus geen must, een simpel A-systeem kan ook.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door LeaD »

Ik denk ook aan temperierung, een vorm van wandverwarming om de isolatiewaarde van baksteen te verhogen , samen met een massakachel of andere vorm van stralingswarmte .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Hallo,

ik heb weer enkele nieuwe vragen, hopelijk kunnen jullie mij verder helpen:

1. kun je meubels en kasten wel voor een wandverwarming plaatsen zonder dat je veel inlevert op warmte in de ruimte? Ik lees soms dat dit afgeraden wordt, omdat de objecten die voor de wand staan de warmte opnemen en pas later afgeven.

2. hoe vaak zou dit systeem zoals in het polderhuis is geimplementeerd ingeschakeld moeten zijn: dien je dit (bij lagere buitentemperaturen) altijd ingeschakeld te zijn? Of volstaat periodiek wandverwarmen ook om de muren droog te houden?
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Hallo,

inmiddels lijkt mij de muurisolatie zoals deze bij het polderhuis is uitgevoerd interessant voor ons eigen huis. Dus een combinatie van riet (of houtwolvezelplaat) met leem en wandverwarming. Nu zit er een laag cementgebonden mortel op deze muren waarvan ik niet weet of deze damp-open is en of ik deze eerst moet verwijderen alvorens ik een laag riet + leem kan aanbrengen:

Afbeelding

Afbeelding

Kunnen jullie aan de hand van deze foto's beoordelen of deze laag kan blijven zitten of verwijderd moet worden?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Ramon »

Lijkt gewoon metselmortel die uitgestreken is.

Dampopen dus...

Maarja, ik zou even wachten wat de experts ervan zeggen :lol:
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Keon »

fietser schreef: 15 jul 2020, 23:05 1. kun je meubels en kasten wel voor een wandverwarming plaatsen zonder dat je veel inlevert op warmte in de ruimte? Ik lees soms dat dit afgeraden wordt, omdat de objecten die voor de wand staan de warmte opnemen en pas later afgeven.
Dat is een nadeel ja... maar de focus voor de wandverwarming ligt hier wel op de buitenmuren. Meestal heb je daar geen lange stukken muur. En anders zal je de binneninrichting wat moeten aanpassen... geen gesloten boekenrekken bijvoorbeeld.
2. hoe vaak zou dit systeem zoals in het polderhuis is geimplementeerd ingeschakeld moeten zijn: dien je dit (bij lagere buitentemperaturen) altijd ingeschakeld te zijn? Of volstaat periodiek wandverwarmen ook om de muren droog te houden?
Als je afwezig bent, wordt er geen leefvocht geproduceerd en kan je het systeem uitzetten... Het Polderhuis past bijvoorbeeld nachtverlaging toe.
fietser schreef: 16 jul 2020, 13:43 Nu zit er een laag cementgebonden mortel op deze muren waarvan ik niet weet of deze damp-open is en of ik deze eerst moet verwijderen alvorens ik een laag riet + leem kan aanbrengen...
Alles wat cement of gips bevat best verwijderen. De kristalstructuur van beide producten houdt het vocht te lang vast wat aanleiding kan geven tot vocht- en schimmelproblemen.
Alles wat kalk bevat, mag blijven zitten. Bij twijfel, bruis-test doen in azijn... bij voldoende gasbellen zit er kalk in.
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Hoi,

dank voor je reactie!

Ik heb de bruis test gedaan en een stukje mortel in azijn gestopt. Dat gaat dan bruisen. Een ander stukje - grijzer van kleur - in een gat in de muur dat dichtgestopt is - bruist minder.

Nu vraag ik mij af: hoe weet je of het voldoende bruist / damp-open is? Eigenlijk heb ik weinig zin al dat grijze spul van de muur te verwijderen - dat lijkt mij een hele klus - maar voordat ik tot isoleren over ga hoop ik te leren of dit spul voldoende damp-open is. Ik kan evt. een filmpje plaatsen hier waarin ik wat van het spul in azijn stop.
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Keon »

Cement en gips zijn dampopen dat is het probleem niet, ze houden alleen te lang condensvocht vast.
Probeer op zijn minst de bovenste band van ca. 30 à 40cm vrij te maken van cement en/of gipspleisters. Bovenaan heb je immers de grootste dampdruk in uw ruimte.
En zorg dan dat je in die zone ook een strook wandverwarming hebt, dan zie ik geen problemen.

TIP: als het kan, sluit dan die bovenste strook aan op een apart circuit zodat je dit circuit eventueel kan gebruiken om te koelen in de zomer. De bovenste strook is immers het meest effectief om te koelen.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Gargouille »

Fietser,

Nogmaals: muren van 1 steen breed zijn zeker niet ideaal voor binnenisolatie. Fabrikanten van binnenisolatie sluiten dit type muur uit in de kleine lettertjes.
Je hebt daar aan de regenzijde snel last van doorslaand vocht (regen). Dat komt omdat de voegen ononderbroken doorlopen. Muren van 1,5 of 2 stenen breed hebben daar minder last van.
Je wil dan ook nog de west- en zuidmuren aanpakken... Dat zijn precies de zijdes met veel regen en mogelijk slagregen.

Wandverwarming: het kan helpen om risico's te beheersen, maar leidt mogelijk ook tot extra warmteverliezen.

Ik zou toch aanraden om eerst alle opties te onderzoeken.
-Aan de buitenkant mag je niets veranderen ?
-Ga je bijvoorbeeld ook je dak vernieuwen/ isoleren ?
-Kan je binnen niet met verwarmde, getemperde en onverwarmde zones werken ? Zoja, dan kan je intern de zones aan de koudste zijde steeds probleemloos isoleren( de binnenmuur of vloerplaat tussen verwarmd en onverwarmd bijvoorbeeld).
Door slim op te delen zijn misschien een aantal moeilijke buitenmuren te vermijden met binnenisolatie.
Bij dit type huis is de ruimte onder het dak meestal de best geïsoleerde ruimte na de renovatie en de ruimte beneden vaak de aangenaamste om koel te houden. Toch zie je vaak(altijd) dat men onder het prima geïsoleerde dak KOELE slaapruimtes maakt en tussen de volle muren wil men verwarmde leefruimtes. Misschien is het een idee om dat om te draaien. Waarom geen leefruimte onder het goed geïsoleerde dak ? Koelere kamers op het benedenverdiep tussen de muren. Eventueel aangevuld met een leefkeuken voor de zomer.
En breng isolatie tussen de verschillende temperatuur-zones aan. Vermijdt de moeilijkste buitenmuren(regenzijde) door een andere indeling te overwegen.
Pas de optie met muurverwarming toe op de stukken die je niet kan vermijden.

G
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Wederom hartelijk dank voor jullie reacties, praktische tips en het meedenken. Ik ga binnenkort als ik meer tijd heb uitgebreider reageren, maar voor nu kan ik melden dat:

* het niet mogelijk is om aan de buitenzijde van de buitenmuur te isoleren, want het betreft beschermd dorpsgezicht, en wij willen eveneens zelf niet het historische karakter van dit huis aantasten.
* wij willen, nadat wij de woonkamer opgeknapt hebben, ook de bovenverdieping na-isoleren
* het werken met zones klinkt creatief, echter lijkt mij dit moeilijk. Op de eerste verdieping gaan wonen vind ik eveneens een creatief idee, maar ik zie dat niet zitten. Wel overwegen wij, maar daar zijn wij nog niet uit, om de huidige woonkamer van ongeveer 3,9 meter breed, 6,6 meter lang en 2,9 meter hoog op te splitsen in twee ruimten. Dan herstellen wij namelijk het pand weer naar originele indeling waar een kleinere woonkamer met naastgelegen slaapkamer was. De woonkamer zou in dat geval 3,9 breed keer 4 meter lang en 2,9 meter hoog worden. Wij twijfelen nog wel of wij dit echt willen, we gaan dit eerst testen door een proef scheiding te plaatsen om een indruk / gevoel te krijgen van de nieuwe ruimte. Velen vinden het juist hokkerig worden en wij zien ook nadelen - maar eveneens voordelen: knusser, maar ook interessanter, historisch verantwoord (daar hechten wij waarde aan) en als wij de ruimte met een deur afsluitbaar maken ook warmtetechisch interessanter?

Zou het verkleinen (splitsen) van de woonkamer bij verwarmingsbronnen die hoofdzakelijk stalingswarmte maken (en niet / in mindere mate convectiewarmte) gunstig zijn?

Hierbij nog een link die weer wat hoop lijkt te geven voor ons project: https://www.lowtechmagazine.be/2014/03/ ... latie.html
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door willem »

fietser schreef: 20 jul 2020, 22:44 Wel overwegen wij, maar daar zijn wij nog niet uit, om de huidige woonkamer van ongeveer 3,9 meter breed, 6,6 meter lang en 2,9 meter hoog op te splitsen in twee ruimten. Dan herstellen wij namelijk het pand weer naar originele indeling waar een kleinere woonkamer met naastgelegen slaapkamer was. De woonkamer zou in dat geval 3,9 breed keer 4 meter lang en 2,9 meter hoog worden. Wij twijfelen nog wel of wij dit echt willen, we gaan dit eerst testen door een proef scheiding te plaatsen om een indruk / gevoel te krijgen van de nieuwe ruimte.
Als je wel overweeg om een Tegelkachel of welke massakachel dan ook te nemen en je ga toch vanaf O
weer opbouwen, kijk dan of de kachel niet wat centraal kan staan zodat er meerdere ruimte's verwarmt
kunnen worden, alleen gunstig bij totaal isolatie.
Denk ook na of je over 5 of 8 jaar hout zagen - kloven - stapelen - naar binnen halen ook nog leuk vindt,
en of je genoeg ruimte voor opslag heb om 2á3 jaar te overbruggen.
Als je volgend jaar wil stoken moest je vorig jaar al een wintervoorraad hebben liggen.
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Keon »

Je zal wel moeten kiezen:
- ofwel binnenisolatie en wandverwarming toepassen.
- ofwel verwarmen met stralingswarmte.

Maar beide samen zal niet lukken. Wat je wel kan doen is een kachel(tje) als bijverwarming gebruiken als uw wandverwarming draait op een wp en die wp het op de koudste dagen van het jaar niet geheel kan trekken (zie ook Polderhuis).
Plaats reactie