Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door JantjeV8 »

Heb je je situatie bij die fabrikant voorgelegd en gevraagd hoe hij het aan zou pakken?
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Krelis »

pelletpower schreef: 27 mei 2020, 10:00
Ik krijg de indruk dat er langs elkaar wordt gepraat. #houtvezel
Dat zou heel goed kunnen. Bij houtvezel denk ik aan houtwolcementplaten. Maar het zou ook heel goed die vlokkenplaat kunnen zijn. In beide gevallen zal de isolatie erop gelijmd moeten worden.
Ik snap wel dat DJ zich niet meer laat zien. Gemakzucht.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Krelis »

JantjeV8 schreef: 27 mei 2020, 16:08 Heb je je situatie bij die fabrikant voorgelegd en gevraagd hoe hij het aan zou pakken?
aan wie vraag je dat?
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Krelis schreef: 24 mei 2020, 22:50
fietser schreef: 24 mei 2020, 15:14 Hallo,

ik had de grote hoeveelheid reacties nog niet opgemerkt, dank hiervoor!
Wie is de lokale ecobouwer?
Dat is Frits Hendriksen: https://www.bouwnatuurlijk.nl/
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

JantjeV8 schreef: 27 mei 2020, 16:08 Heb je je situatie bij die fabrikant voorgelegd en gevraagd hoe hij het aan zou pakken?
Zeker, ik heb een uitgebreide reactie ontvangen van de fabrikant van IsoVlas. Ik moet dit nog rustig doorlezen want ik heb het druk gehad met andere zaken de afgelopen tijd.
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

BdK schreef: 24 mei 2020, 18:10 Ik heb geen kennis van steens muur zonder spouw.
Maar ik zou me zorgen maken over vochtproblemen, optrekkend vocht van de vloer (niet ondenkbaar (huis van 1926?) dat de vloer niet geïsoleerd is) en/of regeninslag op de muur.
Vlas is goed vochtregulerend, maar moet het wel kwijt kunnen, ergo kunnen afgeven aan lucht......

Groet,
Bert
Hoi Bert,

goed punt, ik heb in de woonkamermuur binnen in het huis (dus geen buitenmuur), waar een trapkast achter zit, gele vlekken zitten. Ik vraag mij af of dit zoutafzetting is? In ieder geval zijn de muren in de trapkast aan de onderkant vochtig. (niet heel erg maar duidelijk voelbaar) Ik heb een gat in de bodem van de trapkast gezaagd, het hout ziet er daar nog (erg) goed uit, maar ik zie de gele plekken ook onder de grond. Nou zijn de ondergrondse muren onder de trapkast (vier muren) slechts door 1 klein gat verbonden met de ondergrondse ruimte onder de woonkamer. En de woonkamer ventileert denk ik goed ondergronds want deze staat weer in verbinding met de kelderkast middels een gat en ik voel daar duidelijke luchtstroming. Ik vraag mij af hoe ernstig deze foto's er uitzien en wat de oorzaak van het vochtprobleem kan zijn en wat mogelijke oplossingen zijn? Mijn eigen diagnose zou zijn: te weinig ventilatie, immers de vochtige ondergrondse ruimte onder de trap die een muur met woonkamer deelt met vochtproblemen daar loopt denk ik niet een goede luchtstroom door, omdat er maar 1 klein gat is die verbonden is met de woonkamer.

Hierbij enkele foto's die ik onder de vloer van de trapkast maakte: (druk op thumbnail voor een grotere versie)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Krelis »

cockie ik vraag me steeds meer af wat ecologie nog betekent in het forum. #klusidee Het was ooit een alternatief voor 12ambachten :fff
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

fietser schreef: 03 jun 2020, 08:00
JantjeV8 schreef: 27 mei 2020, 16:08 Heb je je situatie bij die fabrikant voorgelegd en gevraagd hoe hij het aan zou pakken?
Zeker, ik heb een uitgebreide reactie ontvangen van de fabrikant van IsoVlas. Ik moet dit nog rustig doorlezen want ik heb het druk gehad met andere zaken de afgelopen tijd.
Excuus - ik heb nog niet bij de fabrikant (Gutex) geinformeerd hoe dit materiaal te plaatsen in mijn geval. Wel bij de webshop groenebouwmaterialen.nl en hier een duidelijke reactie ontvangen. Ook een duidelijke reactie van IsoVlas ontvangen over hoe je dit het beste kunt plaatsen in mijn geval.
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Geertje »

Wij hebben onze werkplaats gebouwd met een combi van Gutex plaat en vlaswol (Isovlas). Het dak van ons nieuwe huis wordt dat ook.

Werkplaats opbouw:
- houtskelet geplaatst zie o.a. http://www.geertjeshof.nl/index.php/201 ... eiseizoen/
- aan binnenzijde dichtgezet met formaldehydevrij OSB ('verstijfd")
- tussen houtskelet vlaswol geplaatst zie o.a. http://www.geertjeshof.nl/index.php/2018/06/24/vlaswol/
- aan de buitenkant afgewerkt met Gutex multitherm platen zie http://www.geertjeshof.nl/index.php/201 ... -en-vocht/
- daarop regels en potdekselwerk aangebracht zie o.a. http://www.geertjeshof.nl/index.php/2018/07/30/heet/
- aan binnenzijde op OSB Gutex thermoroom 40 mm platen aangebracht zie o.a. http://www.geertjeshof.nl/index.php/201 ... ijk-regen/
- daarop met leem gestuukt http://www.geertjeshof.nl/index.php/2018/09/24/leem/

Vlaswol kwam van Eco-Logisch. Komt met een ommunige hoeveelheid plastic er omheen :-( . Maar als je het apart doorgeeft kan je ook zonder plastic eromheen krijgen (heet 'fabrieksverpakking' of zo)
Gutex kwam van groenebouwmaterialen.nl (Voor ècht grote partijen is te overwegen het in Duitsland te bestellen, hebben wij voor het dak van het huis gedaan. Dat was ondanks de transportkosten toch nog de helft goedkoper.
Gutex multitherm is bedoeld voor buiten, maar je kunt er wel op stuken. Dus wij hebben restjes van buiten nog binnen kunnen gebruiken.
Alle tape om kieren dicht te plakken komt van de Luchtdichtshop.

Het is echt een hele prettige ruimte geworden. Dampopen, tochtdicht, ademend en comfortabel. Wat een verademing toen de werkplaats af was en we opeens een gebouw op het terrein hadden (ipv alleen een verzameling krotten en een stacaravan.)

Ons nieuwe huis:
- Op de sporenkap Gutex ultratherm platen 50 mm zie o.a. http://www.geertjeshof.nl/index.php/201 ... dichten-1/ http://www.geertjeshof.nl/index.php/202 ... dichten-2/ en http://www.geertjeshof.nl/index.php/202 ... dichten-3/ Deze platen werkten wel beter dan Gutex multitherm.
- Tussen de sporen komt nog vlaswol (maar zover zijn we nog niet)
- Wat we precies aan de binnenkant doen weten we nog niet
- muren worden kalkhennep, met potdekselwerk aan de buitenkant

Heb je hier iets aan?
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Hoi Geertje,

hierbij mijn vertraagde reactie, dank voor jouw interessante en uitgebreide bericht! Ik zal binnenkort jouw weblog eens beter doorlezen want dat ziet er erg mooi en interessant uit! Ik heb zeker wat aan jouw informatie - het zal denk ik niet 1 op 1 over te nemen zijn voor onze situatie - wij hebben een bestaand huis met steensmuur, maar het is zeker inspirerend!

Ondertussen is een eco bouwbedrijf bij ons langs geweest. Hij kwam met het idee om de steensmuren met leem te stuccen, max. 1 cm dikke laag, zodat alle gaten in de muur gedicht worden en de muren vlak zijn. Daarna kunnen er 8 - 10 cm Gutex houtwolcementplaten tegenaan bevestigd worden. Daarna afwerken met bijv. houten GG-delen, of iets anders, als het maar damp-open is. Wel waarschuwde hij dat we eerst zeker moeten zijn dat we geen vochtproblemen hebben. Dat laatste zijn we nu grip op proberen te krijgen - we gaan waarschijnlijk een dichtgemaakt oud ventilatierooster weer openmaken.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Gargouille »

fietser schreef: 22 jun 2020, 23:00 Ondertussen is een eco bouwbedrijf bij ons langs geweest. Hij kwam met het idee om de steensmuren met leem te stuccen, max. 1 cm dikke laag, zodat alle gaten in de muur gedicht worden en de muren vlak zijn. Daarna kunnen er 8 - 10 cm Gutex houtwolcementplaten tegenaan bevestigd worden. Daarna afwerken met bijv. houten GG-delen, of iets anders, als het maar damp-open is. Wel waarschuwde hij dat we eerst zeker moeten zijn dat we geen vochtproblemen hebben. Dat laatste zijn we nu grip op proberen te krijgen - we gaan waarschijnlijk een dichtgemaakt oud ventilatierooster weer openmaken.
Het systeem dat Gutex voorstaat voor binnenisolatie is 'intevio', op basis van gutex thermoroomplaten.
Naar mijn idee -voor de binnenkant van volle muren- op het randje van boerenbedrog.

Wat jouw 'eco'bouwbedrijf daarvan maakt: 'houtwolcementplaten' van 8-10 cm is zeker boerenbedrog.
"Wel waarschuwde hij dat we eerst zeker moeten zijn dat we geen vochtproblemen hebben. " en dat is de uitweg achteraf als het misgaat voor het bouwbedrijf.

Een volle muur staat in een bepaald evenwicht met vocht.
Hoofdzakelijk condensatie van binnenlucht(1) en regen/dauw/mist/spatwater/... aan de buitenzijde(2).

1)Condensatie gebeurt op een bepaalde plaats, het condensatiepunt/dauwpunt in de muur.
Dat ligt bij de bestaande muur ver naar buiten door het warmteverlies. De binnenisolatie zal dit dauwpunt naar binnen verplaatsen. Ze zullen dus natter worden.
2) Regen/dauw/... aan de buitenzijde droogt door zon/wind/warmteverlies. Dit zal door voornamelijk nr 1) dieper in de muur geraken.

Bestaande vochtproblemen (westkant/balkkoppen) zullen verergeren met binnenisolatie. Gezonde evenwichten kunnen omslaan in vochtproblemen.

Gutex of enig andere pro-bedrijf zal hier niet aan beginnen zonder grondige analyse van de huidige situatie en een hoop dauwpuntberekeningen. Hier zullen ze de islatiediktes op afstemmen zodat de vochtregulerende eigenschappen van de speciale platen niet overvleugeld wordt door de hoeveelheid (interne) condensatie. Dit kan alleen door de dikte te beperken(want de hoeveelheid condensaat neemt toe met de isolatiedikte). En wat ze u niet zullen zeggen: dat hun beperkte diktes een pak slechter presteren (naar stookkosten)dan ze u voorrekenen. Want er wordt gerekend met lambda-droog terwijl het duidelijk is dat de vochtregulerende binnenisolatie niet droog zal zijn in het stookseizoen. U gaat veel betalen, voor weinig meerwaarde.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door kockie »

Gedeelte over hempcrete afgesplitst naar: viewtopic.php?f=5&t=7481
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Ingir »

Binnenisolatie is altijd tricky vanwege de kans op inwendige condensatie maar onder voorwaarden is het wel mogelijk:
1. zeer goede ventilatie van de binnenruimte (bij voorkeur mechanische ventilatie systeem C of D met overcapaciteit)
2. geen houten balken die door de isolatie op de buitenmuren liggen (dan ga je precies daar condensatie krijgen)
3. wandverwarming op de geïsoleerde binnengevels (hogere temperatuur drukt dauwpunt naar buiten)

De wandopbouw zou ik als volgt kiezen (van buiten naar binnen):
1. steens buitenmuur
2. geventileerde luchtspouw 30mm
3. houten stijl- en regelwerk CLS 38x235 hoh 600mm gevuld met 240mm houtvezelisolatie of vlas/hennep
4. houtwolcementplaat 25mm tbv hechting basisleem en montage wandverwarmingsbuizen (bij voorkeur 2e hands platen)
5. basisleem 20mm met daarin wandverwarmingsbuizen
6. glasvezel wapeningsnet
7. basisleem 20mm
8. leemverf

Deze opbouw geeft een zeer behaaglijk binnenklimaat: geen koudestraling van muren en het leem zorgt voor demping van temperatuur en luchtvochtigheid.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Wouter Gillis »

Ingir,

dan ligt de CLS én de buitenste centimeters van de houtwol toch in het condensatievocht? Na 24 cm isolatie gaat de muurverwarming niets meer bijdragen aan het drooghouden van die plaats.
Ik zou max 6 cm stijve houtwolplaat volvlakkig verlijmen op de muur met kleefleem (eventueel voor de zekerheid borgen met enkel plastieken schotelpluggen), daar de muurverwarming op en dan basisleem.

groet
Wouter
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Ingir »

Wouter Gillis schreef: 25 jun 2020, 15:15 dan ligt de CLS én de buitenste centimeters in de houtwol toch in het condensatievocht? Na 24 cm isolatie gaat de muurverwarming niets meer bijdragen aan het drooghouden van die plaats.
Klopt, maar daarom ook de randvoorwaarden (ventilatie, geen houten balken door isolatie). Bovendien gaat het hier om een dampopen constructie met vochtbufferende eigenschappen (leem en isolatie) zodat tijdelijke pieken in dampstroom opgevangen kan worden om daarna weg geventileerd te worden via geventileerde spouw of via mechanische ventilatie.

Ik heb enkele jaren geleden de verbouwing van een monumentale boerderij vrijwel zo aangepakt (HSB-elementen met TJI-liggers, ingeblazen cellulose) uitgevoerd als passiefhuis met zwaar uitgevoerde WTW-balansventilatie (grotere kanalen en overcapaciteit debieten).

In dit werk was geen ruimtegebrek zodat gemakkelijk forse HSB-elementen met leemwanden toegepast konden worden. Bij kleine woningen is deze minder geschikt.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie