Sww voorverwarmen in de vloer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Erik687
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mei 2020, 15:29

Sww voorverwarmen in de vloer

Bericht door Erik687 »

Goedemiddag,
Ik zit al een paar maanden rond te kijken op dit forum en heb veel informatie opgedaan!
Nu hadt ik iets bedacht en hoor ik graag jullie mening hierover.
Ik ben van plan een huis compleet te verbouwen en zeer goed te isoleren.
Nu heb ik het (gekke)idee om boven op de vloerverwarming nog eens 600 meter vloerverwarming te leggen, die niet als verwarming dient maar om kraanwater voor te verwarmen voordat het naar de warmtepompboiler gaat.
Ook dacht ik dat het misschien ook goed is voor het koud water van de douche.
In die 600 meter zou dan 120 liter water voorverwarmt worden tot+- 20 graden.
En omdat dit regelmatig gebruikt wordt lijkt me de kans op legionella klein tog?
In de wibter kost dit natuurlijk energie maar dit wordt geleverd door de gewone vloerverwarming die gekoppeld is aan de hout cv.
In de zomer zou deze energie gratis zijn,en het huis zelf een heel klein beetje koelen.

Ik hoor graag jullie meningen!
Groetjes erik
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Sww voorverwarmen in de vloer

Bericht door Orbiter »

Welkom hier :D

't Is een idee, maar ik zie niet onmiddellijk hoe je profijt gaat halen.

Zoals je zelf al aangeeft ga je in de winter hiermee geen energie uitsparen, beter een warmtewisselaar monteren op de hout CV en daarmee het water in de warmtepompboiler opwarmen. Meeste warmtepompboilers hebben toch al een spiraal voor de zonneboilers in de betere maanden, indien je een zonneboiler hebt kan je met een eenvoudige 3-weg klep omschakelen op dat moment, manueel of automatisch. Je zal dan ook zien dat het stuk 'warmtepomp' snel overbodige complexiteit gaat meegeven. Met de uitgespaarde centen liever een veel grotere buffer zetten en een paar zonnepanelen extra.

Des zomers is er genoeg zonne-energie zodat extra voorverwarmen niet nodig is. Het waterverbruik zal ook zelden groot genoeg zijn om een verschil te geven in temperatuur in het huis. Wanneer het super warm is geniet ik wel eens van dat koeler water uit de kraan, indien dat ook weer op 25°C is heb je er niks aan.

- Die 600m leiding en aansluitwerk kosten ook centen en moeite om te leggen en onderhouden, ook al doe je het zelf.
- Veel drukverlies want dunne leiding. Erg is het niet als er voldoende druk is natuurlijk, maar is wellicht weer een drukregelaar erbij. Ik weet niet of CV leidingen op lange termijn wel bestand zijn tegen de druk van +/-4bar.

Eventueel kan je een warmte-recuperatie-afloop op de douche plaatsen welke de residuele warmte van het afvoerwater deels recupereert en aan het aangevoerde water weer afgeeft. Zo is er 1 op 1 voorverwarming voor het warm water. En dit is bij zelfbouw op een paar jaar rendabel en met koop en zelf plaatsen na 10 jaar financieel achter de rug.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Sww voorverwarmen in de vloer

Bericht door JantjeV8 »

Als je die bos slangen op het dak gooit warmen ze nog beter op, heb je een zonneboiler.
jn82
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 jan 2016, 23:48

Re: Sww voorverwarmen in de vloer

Bericht door jn82 »

Ik heb zelf al eens het idee gehad om het huis in de zomer eventueel iets af te koelen met leidingwater (met normaal gebruik, dus niet zomaar het riool in laten lopen) en zodoende de watertemperatuur gemeten. Die blijkt begin augustus al boven de 20 graden te zijn. En daarnaast moet je uitkijken met condens wanneer het water meer dan 5 graden koeler is dan de vloertemperatuur.
Erik687
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mei 2020, 15:29

Re: Sww voorverwarmen in de vloer

Bericht door Erik687 »

Bedankt voor jullie reacties!
Misschien is het dan tog verstandiger om met wat meer geld en tijd een zonneboiler te installeren ja
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Re: Sww voorverwarmen in de vloer

Bericht door Oersted »

Erik687 schreef: 11 mei 2020, 13:38 Bedankt voor jullie reacties!
Misschien is het dan tog verstandiger om met wat meer geld en tijd een zonneboiler te installeren ja
En in de zomer de zon buiten te houden met zonneschermen, rolluiken,... dan moet je niet koelen. Dit gaat veel effectiever zijn dan je huis proberen koelen.
Arjan O
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jul 2019, 13:33

Re: Sww voorverwarmen in de vloer

Bericht door Arjan O »

dit is een slecht idee vanwege het feit "legionella"

Je zou zeggen, mijn boiler verwarmt het naar een temperatuur waarbij legionella dood gaat.

Legionella groeit tot 50 graden, van 50-55 graden sterft het langzaam(uren) 55+ sterft het sneller(minuten) vanaf 65 graden is het met een doorstromer veilig genoeg mocht de leiding vol legionella zitten.

Een warmtepomp boiler stel je vaak in op 50-55 graden, dit betekend dus dat het uren duurt voor legionella is afgestorven. Op het moment dat jij water gebruikt, zal de boiler niet direct weer op die 50+ graden zitten, hierdoor heeft legionella de kans om nog steeds te vermenigvuldigen/verspreiden in je leiding, en zal het niet dood zijn voor het je tappunt bereikt.
Erik687
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mei 2020, 15:29

Re: Sww voorverwarmen in de vloer

Bericht door Erik687 »

Weer wat wijzer geworden,dit gaan we dus niet toepassen. Bedankt alle voor het meedenken
Plaats reactie