Double shoe box

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Linda888
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2020, 13:59

Double shoe box

Bericht door Linda888 »

Ik zoek een bouwtekening van een dubbele Shoe box liefst van peter van de berg.
Heb al op het forum en google gezocht.....
iemand??
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Double shoe box

Bericht door peterberg »

Hallo Linda, welkom op het forum.

In de loop van de tijd zijn er wel (links naar) tekeningen op dit forum gepost maar ik zou zelf niet meer weten waar. De links waar ze op het internet zijn kan ik wel geven.
https://pberg0.home.xs4all.nl/pictures/ ... osedv8.skp
https://pberg0.home.xs4all.nl/pictures/ ... rickv8.skp
https://pberg0.home.xs4all.nl/pictures/ ... plitv8.skp
https://pberg0.home.xs4all.nl/pictures/ ... openv8.skp
Allemaal in SketchUp 8 formaat.

De eerste is met een compleet deurstel dat uit den treure is getest. Alle andere zijn open versies die prima resultaten geven als je er een grof spatscherm voor hangt in plaats van een deur, dan moet de front opening van de top box natuurlijk wel dicht zijn. Ik moet er op aan dringen om alle maten letterlijk te volgen, dit ontwerp is nog veel kritischer dan de oorspronkelijke batchrocket al was. Het ding is ook te schalen, alle maten moeten dan met hetzelfde percentage vergroot of verkleind worden, dat kan met Sketchup zelf.
De brandstof moet minimaal 5 cm binnen de firebox zijn, anders komt er geheid rook uit de voorkant. En je hebt een goeie schoorsteen nodig, een meter pijp is te weinig.
Veel plezier, ik ben benieuwd wat je er van vindt als je hem werkend hebt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Linda888
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2020, 13:59

Re: Double shoe box

Bericht door Linda888 »

bedankt voor je reactie. ik zal foto's plaatsen van het bouwen en mijn ervaringen delen!
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Double shoe box

Bericht door peterberg »

Heel graag, er zijn nog maar een handjevol gebouwd waarvan ik feedback heb gekregen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Double shoe box

Bericht door benthuis »

Waar gaan jullie bouwen?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Linda888
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2020, 13:59

Re: Double shoe box

Bericht door Linda888 »

We gaan volgende week van start met de bouw in Dalfsen.
Linda888
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2020, 13:59

Re: Double shoe box

Bericht door Linda888 »

We gaan maandag beginnen met de bouw dus ben ik nu de materialen aan het organiseren.
via sketch up zie ik dat de stenen die gebruikt zijn 216 /108 / 54 mm zijn.
de stenen die ik kan vinden hebben niet dezelfde maat, daardoor is het best lastig om de precieze maatvoering aan te houden.
weet iemand waar ik de vuurvaste stenen het best kan bestellen? maken een paar mm hier of daar veel uit?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Double shoe box

Bericht door peterberg »

De verhoudingen in de firebox zijn breedte/hoogte/diepte 2/3/4. Als je een 15 cm systeem gaat bouwen betekent dat de breedte (van de vuurkamer) twee keer de breedte van de steen is, de hoogte drie keer die maat en de diepte vier keer. Kijk naar de steen die je gaat gebruiken, daar kan je een andere basis maat uit herleiden. Wat zijn de maten van jouw vuurvaste stenen dan?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Linda888
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2020, 13:59

Re: Double shoe box

Bericht door Linda888 »

Het beging is er, de vuur kamer en de box erboven zijn opgebouwd.
Nu vraag ik mij af hoe we de deksteen het best van de gleuf kunnen voorzien.

met de flex kun je het er niet zomaar uit krijgen ( zijn de meningen hier enigszins over verdeelt)
de steen in tweeën zagen en de gleuf eruit halen zijn ook enige beren bij verrezen.
Wie heeft ervaring met het zagen van een gleuf in vuurvaste platen, welke machines of methoden hebben jullie gebruikt??

Foto's volgen als ik ze van mijn telefoon op mijn computer gekregen heb.

Vast bedankt!
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Double shoe box

Bericht door willem »

Linda888 schreef: 12 aug 2020, 11:32
Nu vraag ik mij af hoe we de deksteen het best van de gleuf kunnen voorzien.

met de flex kun je het er niet zomaar uit krijgen ( zijn de meningen hier enigszins over verdeelt)
de steen in tweeën zagen en de gleuf eruit halen zijn ook enige beren bij verrezen.
Wie heeft ervaring met het zagen van een gleuf in vuurvaste platen, welke machines of methoden hebben jullie gebruikt??
Moet toch raar gaan als je daar geen sleuf uit krijg?? Heeft dat met de dikte te maken of model sleuf????
Flex gaat niet zeg je 115/125mm , grote slijptol 180/230mm , zaagtafel met diamantblad huren ,
motorslijper huren (stratenmakers speelgoed) , multizaag met segmentzaagblad lenen of huren ,
reciprozaag met steenblad lenen of huren.
Je ziet ... zagen genoeg.. nu nog de juiste kiezen. Als je een kachel kan bouwen kan je ook een sleuf
in een blad slijpen/zagen, dus hoezo beren, en anders eerst een proefstuk maken met een (grind)tegel
te beginnen met gaatjes boren op de hoeken.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Double shoe box

Bericht door peterberg »

Tot nog toe heb ik de sleuf van de uitgang gemaakt door twee stukken te zagen, een kleine voor en een grote achter de sleuf. Dan nog twee blokjes, eentje links en eentje rechts op de wand eronder om er weer een geheel van te maken en het is klaar. Die deksteen gewoon verzagen is de eenvoudigste oplossing.
Overigens heb ik ook geprobeerd om die twee blokjes weg te laten maar dat ging toch niet goed, kennelijk heeft ook die tweede poort een uniforme diepte nodig.
Zie ook deze SketchUp tekening: https://pberg0.home.xs4all.nl/pictures/ ... osedv8.skp

Edit:
Mogelijk vergeet je iets, met name het struikelblok aan het plafond van de top box. Die zit op de helft van de box gerekend van voor naar achter en de uitgang sleuf op een kwart. Het is het handigste om het struikelblok ook uit een stuk dekplaat te zagen en dan door middel van een paar hoeken er uit over de wand te hangen. Dan heb je dus drie stukken dekplaat nodig: een grote voor het achterste stuk en twee kleinere die ongeveer even groot zijn voor de voorste helft.
Ik heb wat gespit in mijn foto's maar heb niet een kunnen vinden waar dat goed op uit komt. Van de workshop in Vlaanderen afgelopen maand zijn wel een paar foto's van anderen waar het beter uit komt. Daar is het achterste deel niet uit een stuk maar uit twee, zo kwam het met het materiaal uit. Het struikelblok is hier 4 cm dik en hangt 4 cm onder het plafond van de top box uit.

Afbeelding

Foto copyright Marieke Van Coppenolle
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pieterleclercq
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 nov 2020, 17:08
Locatie: Frankrijk

DSR2 koken/oven/bank

Bericht door pieterleclercq »

Beste Forumleden;
Mijn eerste forum-deelname. Ben benieuwd hoe dit werkt.
Doel is zo schoon mogelijk koken en verwarmen. Daarom wil ik de DSR 1 (PvdBerg model (sketch-up) gaan bouwen, maar dan met de DSR2 (als motor) mét oven én bank.

Tekening: (hoop dat de tekening te zien is)
links de DSR2 met het onderste deel vuurvaste steen (geel). Het wit is isolatiesteen (vanaf bodem 2de box). De ‘rook’-uitgang vh kookdeel bevindt zich rechtsachter onder.

De eerste vraag is of dit kan. Het lijkt zo onwaarschijnlijk eenvoudig te bouwen…..

Bijlagen
Schermafbeelding 2020-11-16 om 19.14.09.png
pieterleclercq
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 nov 2020, 17:08
Locatie: Frankrijk

Re: Double shoe box

Bericht door pieterleclercq »

DSR2 komt natuurlijk met drempel/struikelblok. Dat is op deze tekening niet aangegeven.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: DSR2 koken/oven/bank

Bericht door peterberg »

pieterleclercq schreef: 16 nov 2020, 19:34De eerste vraag is of dit kan. Het lijkt zo onwaarschijnlijk eenvoudig te bouwen…..
Het lijkt maar zo, de proporties zijn best wel belangrijk. Aan de andere kant vat ik het op als een compliment, het is altijd mijn bedoeling geweest om een simpel ontwerp te maken.

Maar helaas, dat gaat niet werken. Met wat je hebt bedacht kan er geen bank aan, de kookplaat slorpt al meer dan de helft van de produceerde energie op. Bovendien is het een ongeteste configuratie, er is een kans dat de kookplaat niet heet genoeg wordt. Tenzij je natuurlijk voorop wilt lopen en een nieuwe combinatie bouwt.

En als laatste: hallo Pieter, welkom op het Ecologieforum.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pieterleclercq
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 nov 2020, 17:08
Locatie: Frankrijk

DSR2 koken/oven/bank

Bericht door pieterleclercq »

Allereerst enorm bedankt (Peter) voor de tijd die je neemt om mij te antwoorden.
Het antwoord maakt mij duidelijk dat ik er nog niet zo veel van heb begrepen. Er is nog heel veel te leren en dat is het goede nieuws. Ik heb nog niet de pretentie voorop te willen lopen.
Wat ik graag zou willen is voor minstens 3 verschillende ruimtes kachels te bouwen waarbij: mogelijkheid tot koken/oven, verwarming vd ruimte en een zo schoon mogelijke verbranding.

Ik loop met heel veel vragen en zal me beperken omdat anders de mail te lang wordt.

Mijn zoektocht is in de loop der jaren als volgt gegaan:
Allereerst was het idee om de RMH zoals Lanto Evans en Leslie Jackson/Wisners enz te bouwen. Mijn conclusie was dat het ontwerp voornamelijk er op is gericht te verwarmen; niet echt geschikt om te koken (snap ik niets van).
Daarna zag ik het ontwerp van Lasse Holmes (cookstove with bench) en op basis daarvan Edleson, Walker en Uzume en eigenlijk is dat wat ik wilde totdat ik het DSR1 ontwerp zag ('met bank'). Het leek er op dat er op werd gekookt. Daarbij nog een oven en ik was tevreden.
Toen kwam het commentaar (van jou) op DSR1 en dus wachten op DSR2 in de hoop dat dat is wat ik uiteindelijk moet bouwen…..en nu blijkt dat je vermoed dat dat niet het resultaat geeft wat ik beoog?
Moet ik het hele idee het elegante DSR ontwerp laten varen en aan de slag gaan met Uzume ? (ik woon in Frankrijk), hopende dat de ontwikkeling van de DSR gaat leiden tot wat ik nodig heb?

Overigens wil ik een kooktoestel dat kan dienen als verwarming wanneer ik niet kook (door er een isolerende plaat op te leggen oid) zou dat dan wel gaan? 1 klep voor koken, 1 klep voor bank en een 1 klep voor oven bijvoorbeeld.

Ik veel tijd en wil best dingen proberen maar heb er nog weinig verstand van en bijvoorbeeld geen meetinstrumenten om de uitstoot te meten. Bovendien zou ik niet eens weten waar ik op met letten.
Plaats reactie