Stank in huis

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Stank in huis

Bericht door Ramon »

Ja ik zit ook met nog wat vraagtekens.

Net lukken, kan ook: net een scheur erin getrokken hebben, zijn.

Ik ben het verder met willem eens.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Stank in huis

Bericht door Broekhoest »

Willem en anderen, voor zover me ik kan herinneren hebben ze de gemetselde schoorsteen 7 jr geledenen eerst geveegd voordat ze de flexbuis geplaatst hebben. In dat opzicht is het ook vreemd dat er nog creosoot in zat en los kwam. Ook het roet op het kozijn rijmt hier niet mee.
Het is in totaal 8 m lengte rookkanaal zonder bochten. Waarom de leverancier kiest voor flexibele buis is mij ook onduidelijk besef ik me nu. Zal dit prijstechnisch voordeliger zijn dan rechte stukken? Er zal inderdaad weinig ruimte zijn tussen buis en vierkante schoorsteen om af te storten met korrels.
Expliciet heb ik vorige week nog gevraagd of de man zeker wist dat de flexbuis niet lek was. Hij beweerde zeker te weten dat dit niet het geval was, Er was ook een flinke trek waarneembaar toen de kachel ervoor weg was en een A4 papiertje flink werd aangezogen.
Heb ik een goed argument als ik aangeef dat ik de flex buis vervangen wil hebben door rechte stukken incl afstorten met vermiculiet? Of zullen ze me dan de volledige materiaal en installatie kosten gaan rekenen?
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Stank in huis

Bericht door willem »

Broekhoest schreef: 15 jun 2020, 09:43 Er was ook een flinke trek waarneembaar toen de kachel ervoor weg was en een A4 papiertje flink werd aangezogen.
Heb ik een goed argument als ik aangeef dat ik de flex buis vervangen wil hebben door rechte stukken incl afstorten met vermiculiet? Of zullen ze me dan de volledige materiaal en installatie kosten gaan rekenen?
Die flinke trek is natuurlijk goed, daar doet een scheur(tje)/lekkage niet aan mee om dat te minderen,
de lekkage (we gaan daar nog steeds vanuit) zit binnen het systeem. Dat je het heet geworden creosoot rook kan ik inkomen, maar dat je roet aan tref, dat zou niet mogen.
Of je er goed aan doet heb ik je al eerder vertelt, heeft mijn voorkeur ,maar wie ben ik, daarom zou ik persoonlijk eerst een rooktest doen, die rooktest of een andere test is ook nodig lijkt mij om verhaal te halen bij de installateur of de garantie is al om.
Hoe handig ben je zelf - hoeveel tijd heb je - heb je handige zoon(s) vrienden - kennissen - buren, misschien wel een super vrouw, kan het hier vandaan ook niet bekijken.
Het is nu Juni, September kan al een slechte week hebben om even de houtkachel een paar dagen te stoken
en dan wil je wel lek en geur vrij zitten denk ik, het is NU echt klusweer op het dak
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Stank in huis

Bericht door Ramon »

daarom zou ik persoonlijk eerst een rooktest doen, die rooktest of een andere test is ook nodig lijkt mij om verhaal te halen bij de installateur of de garantie is al om.
Ik ook...
Plaats reactie