aansluiting retour cv

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rammstein
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2010, 23:22

aansluiting retour cv

Bericht door rammstein »

Hallo Forumers,

1 van mijn vragen is : kan iemand onderbouwen waar de retour cv op een buffervat moet worden aangesloten?
Is dat onderaan of midden of 1/3 en waarom ?
Bij aansluiting onderaan word de hele buffer gebruikt, maar er vind meer mixing plaats dan een aansluiting halverwege.
Zo heb ik nog een paar feiten die elkaar tegen spreken.
Nu mijn buffervat in de kelder staat, komen de praktische vragen boven drijven.
Frank borgo
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 apr 2020, 20:06

Re: aansluiting retour cv

Bericht door Frank borgo »

Is het een buffervat of een boiler?,die worden nogal eens door elkaar gehaald....buffervat=cv boilervat =warmwater

Boilervat staan de aansluitingen op en die zal je aan moeten houden,een buffervat daarentegen heeft waarschijnlijk 4 aansluitingen?
Inprincipe maakt het niet echt uit hoe je deze aansluit als het maar kruislings is,dat is het beste,ik plaats meestal dan op de andere aansluiting bovenaan een auto ontluchter en aan de onderzijde wat overblijft een aftapper
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: aansluiting retour cv

Bericht door Wouter Gillis »

maar er vind meer mixing plaats dan een aansluiting halverwege.
Waaruit leid je dit af? Het is net omgekeerd, de retour van de CV onderaan in het vat invoeren respecteert de gelaagdheid en dus minder mixing.
groet
Wouter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: aansluiting retour cv

Bericht door Albert van WdJ »

Wanneer je ook op je aanvoer naar de cv-huisinstallatie een mengventiel hebt zitten, dan zal er steeds vrij koud water retour gaan naar je buffers.
Voer dan je koud retourwater zo laag mogelijk terug in de buffer.

Heb je geen mengventiel op je aanvoer naar de cv-huisinstallatie dan zal het retourwater naar de buffer sterk fluctueren in temperatuur zo in de loop van de dag.
Waar je je retour dan ook aansluit op je buffer, het zal altijd op een zeker moment van de dag voor verstoring van de gelaagdheid zorgen.

De tweede situatie zal ervoor zorgen dat je de buffers veel minder efficiënt zal kunnen gebruiken.

En nog een opmerking voor de wat eigengereide "bufferaansluiters" hier op het forum:
Monteer op je buffer op het bovenste aansluitpunt (op de top van de buffer) een T-stuk op z'n kant. De bovenste uitgang van het T-stuk gebruik je voor ontluchting, de zijuitgang van het T-stuk voor je aanvoer naar je cv-huisinstallatie.
Elke plaats op de buffer die je gebruikt voor de aanvoer naar de cv-huisinstallatie, die lager is dan de top van de buffer, geeft verlies van buffercapaciteit.

Het maakt namelijk erg veel uit welke aansluiting je waar voor gebruikt.
Je hebt niet heel veel natuurkundige voorkennis nodig om dit te begrijpen.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: aansluiting retour cv

Bericht door kockie »

Albert van WdJ schreef: 27 apr 2020, 14:51 eigengereide "bufferaansluiters"
Daar schaar ik mezelf onder :)

Ik heb zelfs 2 t-stukken op z'n kant, had geen 4-wegstug, anders had ik dat gedaan.

Aan het onderste t-stuk zit de leiding naar huis toe (waar ik nog steeds een keer een mengventiel op wil aansluiten), op het bovenste t-stuk zit aan de zijkant de ontluchter en op de bovenkant een (door CP gefabriceerde) dompelbuis tot onderin de buffer. Deze dompelbuis zit weer vol ds18b20 sensoren om op verschillende niveaus de temperatuur te kunnen meten.

Ik zou de retour ook onderin de buffer laten binnenkomen. In mijn buffer komt ie op 1/3 binnen, ik zou 'm graag onderin hebben, maar daar zit geen vrije aansluiting :(
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
rammstein
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2010, 23:22

Re: aansluiting retour cv

Bericht door rammstein »

Het is een 800L vat met hygiene tapwater spiraal en een spiraal in de onderste helft van het vat.
Voor de Cv heb ik 2x 4 aansluitingen van boven tot onder, 4 meetpunten, top uitgang en een bodem ingang.
Op de top uitgang komt inderdaad een t-stuk met aanvoer naar cv en een drukmeter/ontluchting/overdruk ventiel combo.
De 4 meetpunten en de DSB2 houtkachel worden op een Arduino aangesloten, waarvan de code 3/4 klaar en getest is met real live pompen en water in een test opstelling. De rest van de code moet een soort foutcode en verwachtingspatroon geven. bv als cvpomp aan gaat, moet de totale som van de temperatuur sensors omlaag gaan anders is A- cvpomp stuk of B- de houtkachel levert warm water dmv verschil in in/af voer van houtkachel pomp
of de toekomstige zonnepanelen warmen de buffer op. Daarvoor heb ik eerst data nodig van een werkend systeem.

Het warmte water van de houtkachel gaat eerst door een platen warmtewisselaar en daarna in serie door de onderste spiraal. De platenWW brengt " water heter dan de top van de buffer" naar de top van het vat en de onderste spiraal is de "economiser" Bij een bijna volle buffer en de platenww stopt met thermosifon en word de onderste helft nog volgepomd met heet water. Andersom met een koude houtkachel zorgt de onderste helft voor een snelle opwarming van de kachel. Kachel staat buiten en buffer staat in verwarmde deel van het huis.Natuurlijk zit er in het thermosifon gedeelte een veerlose terugslagklep om verlies te voorkomen.

Bedankt voor alle antwoorden en heb besloten om de retour zo ver mogelijk onder aan te plaatsen. misschien wel met een t-stuk in de aanvoer van de platenwisselaar . massa danki daarvoor
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: aansluiting retour cv

Bericht door LeaD »

Wat is de bedoeling om een platenwarmtewisselaar aan te sluiten op een spiraal , heb je twee wisselaars na een en dan nog eens met thermosiphon ? Je brandt toch met hout en niet met kernsplijtstof :lol: .
Vergeet niet van elk gesloten circuit van een expansievat te voorzien . Voor de hier aangehaalde opstelling heb je er al drie nodig . Tel er nog eens de sww spiraal bij is al vier .

Mocht je Arduino als sturing gebruiken, neem dan een afzonderlijke Arduino voor de foutdetectie .

Gebruik je ds18b20 sensoren, koop er 10 of 20 ... , zet deze samen op 1 breadboard en sorteer deze op temperatuurwaarde (eenvoudig te programmeren ) , de hoogste en laagste liggen gemakkelijk 3°C uiteen .

Voor een snelle opwarming van je kachelcv heb je een laddomat nodig, of mening ander mengventiel/regelventiel . Warmte onderaan je buffer is hoogstens de vloerverwarmingstemperatuur en niet meer geschikt om een kachel voor te verwarmen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: aansluiting retour cv

Bericht door TLS »

Ikzelf ben ook redelijk wild aan 't gaan met zo'n buffervat (technisch water, 1500l, twee spiralen, warmtepomp, cv-kachel, twee platenwisselaars, en micro-WKK). Mijn retour van de vloerverwarming zit onderaan, omdat vloerverwarming retourtemp <35°C is. Ik heb een drieweg klep waarmee ik m'n afname van het vat kan kiezen: helemaal boven als ik heet water wil voor de platenwisselaars-SWW, of op 2/3 wanneer ik CV water wil. De gelaagdheid probeer ik ook zo weinig mogelijk te verstoren dmv een modulerende CV pomp. Overdag stook ik het vat op dmv m'n warmtepomp die op de overproductie zonnestroom werkt tot zo'n 55°C, daarna kan ik verder met weerstandsverwarming tot 85°C(nog niet geprobeerd).
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie