Bevers knagen mijn wilgen om

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Bevers knagen mijn wilgen om

Bericht door Oersted »

Ik heb een 3tal jaar geleden hier wilgen geplant aan de waterkant. Deze zijn ondertussen al redelijk hoog. Maar er is hier een bever komen wonen en die knaagt de wilgen om.

Ik heb de wilgen geknot op 0.5m hoogte (om makkelijk te kunnen zagen). Maar dit maakt het nu voor mij moeilijk om de bomen te beschermen met draad.

Gisteren had ik er nog snel wat schapendraad rond gezet, maar die had hij deze nacht blijkbaar omhoog geduwd. Als ik niks doe sneuvelt er vannacht weer een boom, en zijn ze over een aantal weken allemaal kapot.
Ik zal de draad sowieso moeten ingraven, maar zo evident is dat niet aan die waterkant.
De schapendraad die ik liggen heb is ook maar 1m hoog.

Ik zie momenteel niet goed hoe ik die bomen kan beschermen. Iemand een suggestie?
Een andere optie is dat ik de wilgen laat kapotgaan en volgend jaar zwarte els aanplant. Die doen het ook niet slecht aan de waterkant, maar groeien trager. Zwarte els kunnen de bevers niet verteren, maar ze knagen daar ook aan. Een afscherming blijft dus een must.

Pfff, ik word hier wat moedeloos van, al het werk van de voorbije jaren is weer voor niks geweest...
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bevers knagen mijn wilgen om

Bericht door jwardenier »

Ik zou een stroom draadje zetten ,weideklok op accu of mooier nog huisklok ,draadje op 20 cm hoog ,laat eens horen hoe het afgelopen is .
Laatst gewijzigd door jwardenier op 25 apr 2020, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Bevers knagen mijn wilgen om

Bericht door Orbiter »

Oersted schreef:wilgen geknot op 0.5m hoogte (om makkelijk te kunnen zagen).
Dat lijkt me toch heel erg laag, neen?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bevers knagen mijn wilgen om

Bericht door jwardenier »

0,5 m zou je ook gebruikt pvc omheen kunnen zetten ,ik heb om de wilgen gebruikt pvc staan tegen ree schade ,jonge boompjes gebruiken bokken als schuurpaal ,met pvc is de lol er af .
Hiervoor heb ik gebruikte buis via internet opgescharreld 125
Ik heb hiervoor de buis in de lengte van een zaagsnede voorzien ,zodat de boom er uit kan groeien .
Hier heb ik op 1,5 m geknot meer omdat ze aan een paadje staan waar eigen landbouw verkeer langs moet ,ook laat ik de schapen het onder gras wel eens afweiden .
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Re: Bevers knagen mijn wilgen om

Bericht door Oersted »

jwardenier schreef: 25 apr 2020, 21:05 0,5 m zou je ook gebruikt pvc omheen kunnen zetten ,ik heb om de wilgen gebruikt pvc staan tegen ree schade ,jonge boompjes gebruiken bokken als schuurpaal ,met pvc is de lol er af .
Hiervoor heb ik gebruikte buis via internet opgescharreld 125
Ik heb hiervoor de buis in de lengte van een zaagsnede voorzien ,zodat de boom er uit kan groeien .
Hier heb ik op 1,5 m geknot meer omdat ze aan een paadje staan waar eigen landbouw verkeer langs moet ,ook laat ik de schapen het onder gras wel eens afweiden .
Stroom draadje is geen optie. Dit heb ik niet liggen + er staat veel hoog gras, de grond is daar ook totaal niet vlak... en is niet onderhoudsvrij!

De afstand tussen de gracht en de afsluiting van mijn weide is 5m. Ik moet die 5m plaats vrijhouden zodat een graafmachine kan passeren om de gracht uit te scheppen. De graafmachine passeert gelukkig nooit langs mijn kant, maar rijdt altijd aan de overkant. Ik wil dit liefst zo houden.
Het leek mij makkelijker om de wilgen op 0.5m hoogte te knotten, dit is makkelijker zagen. Na een aantal knotbeurten neemt de hoogte van de knot ook toe. De kleine zijtakken verwijder ik, ik laat een 3 tot 5tal takken staan die allen redelijk recht omhoog groeien.

De tip van de pvc-buizen lijkt mij wel interessant. Als ik een buis van 3m doorzaag heb ik 2 stukken van 1.5m. Deze 30cm in de grond, daar de wilgenpoot in en knotten 20cm boven de buis. Ik zal eens uitkijken naar een aantal 2dehands pvc buizen.

Hier vond ik een lijst met boomsoorten die bevers niet of weinig eten:
https://www.zoogdiervereniging.nl/sites ... 018.24.pdf

Tabel 1. Boomsoorten die bevers niet of weinig eten.
Nederlandse naam Latijnse naam
Zwarte els Alnus glutinosa
Esdoorn Acer spec.
Paardenkastanje Aesculus hippocastanum
Tamme kastanje Castanea sativa
Den Pinus spec.
Spar Picea spec.
Vlier Sambucus spec.
Sleedoorn Prunus spinosa
Meidoorn Crataegus spec.
Gelderse roos Viburnum opulus
Roos Rosa spec.
Kornoelje Cornus spec.
Kardinaalsmuts Euonymus europeus

Maar hier zit niet direct iets bij dat graag een natte bodem heeft en goed geschikt is voor knotten/hakhout. Zwarte els staat ook in hun tabel die bevers wel aanwreten, dus dan moet ik toch nog bescherming voorzien.

De beverpopulatie breidt alsmaar uit, iedereen met bomen dicht aan de waterkant zal hier vroeg of laat ook mee geconfronteerd worden...
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Bevers knagen mijn wilgen om

Bericht door remco d »

Zwarte els plus schapen is bij mij in ieder geval geen goede combi. De standaard kunststof boom beschermers die ik gebruikte zitten gaten in. De schapen knagen door deze gaten alsnog aan de bast. Zo hebben ze trouwens ook enkele hoogstam appels kapot gemaakt.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Bevers knagen mijn wilgen om

Bericht door Tim »

Hey,

Ik zou de bever opeten :mrgreen:

Tim
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Bevers knagen mijn wilgen om

Bericht door benthuis »

@Tim, misschien wel een oplossing!? Voor de zekerheid en receptje: https://m.limburger.nl/cnt/dmf20180301_ ... portsausje

Oersted, misschien een foto plaatsen van de situatie?
Wordt zo'n puzzel voor de toe-lezer...

Accu met kippen net (stroom draadjes onderin) werkt ook wel in wat hoger gras. Vanmorgen kopen 2 uur later klaar... Rondje om de boom draadje naar de volgende.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: Bevers knagen mijn wilgen om

Bericht door rijpezweer »

Tim schreef: 26 apr 2020, 09:54 Ik zou de bever opeten :mrgreen:
In Latgale, het zuidoosten van Letland, is bevervlees heel populair. Schijnt heel fijn te smaken. Als vegetariër kan ik het wel niet uit eigen ervaring bevestigen.

In Nederland zou ik het eten van een beschermde diersoort niet aanbevelen...
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Bevers knagen mijn wilgen om

Bericht door Ramon »

In Nederland zou ik het eten van een beschermde diersoort niet aanbevelen...
Waarom niet?

Eend, haas, hert, vos, konijn, gans, enz zijn allemaal beschermd.

Volgens de flora en fauna wet, zijn alleen de rat en huismuis niet beschermd.

Ik heb nog nooit onbeschermde diersoorten gegeten...
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Re: Bevers knagen mijn wilgen om

Bericht door Oersted »

De bever opeten zou ik met plezier doen, maar hij laat zich wellicht niet zomaar pakken...

De laatste 2 dagen heb ik geen extra schade meer gehad. Ik had wel klemmen rond de bomen gelegd, wellicht rook hij onraad...
Maar op lange termijn is dit geen oplossing. Ik ga nieuwe poten in de grond steken, hoger knotten en er gaas rond zetten (1.5m hoog). Ik heb draad met fijne gaas kunnen recupereren van een oude weide.

Die klote beesten komen ook jullie kant uit, bij deze zijn jullie gewaarschuwd...
Save a tree, eat a beaver!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Bevers knagen mijn wilgen om

Bericht door pelletpower »

Hier in Waalwijk zitten ze ook. Knauwen aardig wat weg. Ik zou niet graag gebeten willen worden.
Plaats reactie