Houtkachel vergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

skippy
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 dec 2008, 18:40

Houtkachel vergasser

Bericht door skippy »

Hallo,
Ik heb net zelf een houtvergasser met 1000ltr buffer geplaatst ( heb hier totaal geen ervaring mee) maar vraag mij af waarom ik een open verdeler moest plaatsen. Wat is de nut hiervan en zou ik het ertussen uit kunnen halen. Momenteel stuurt de kamerthermostaat de eerste pomp aan waardoor koelere water door de openverdeler stroomt. Een sensor hierop regestreert een temp. verschil tussen buffer en openverdeler en stuurt dan een 2de pomp aan. Pomp schakelt bij warmte vraag constant aan en uit. Ales werkt maar lijkt mij te omslachtig waarom niet direct vanuit de buffer met 1ste pomp naar radiator. Het is wel gekoppeld aan Gas CV

Groet Rodger
Bijlagen
schema solarbayer.JPG
Laatst gewijzigd door skippy op 07 jan 2009, 19:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Houtkachel vergasser

Bericht door Bufferboost »

He Rodger,

de "verdeler" zoals jij die noemt is feitelijk een thermostatische klep die er voor zorgt dat de houtvergasser bijvoorbeeld tijdens het opstarten snel op temperatuur komt, d.w.z., dat de retourstroom die de ketel ingaat in principe niet onder de 60 graden komt. Wanneer dit echter wel gebeurd loopt het ketelwerk grote schade op, het condenseert, corrosief creosoot wordt aangemaakt en de verbranding van je houtvergasser wordt suboptimaal waardoor hij veel roet uitstoot en geen rendement meer heeft. Als de ketel op bedrijfstemperatuur is (meestal zo'n 70 graden) regelt de thermoreglaar dat er minder verwarmd ketelwater circuleert en dat het warme water aan de boiler kan worden afgegeven. Een temperatuurssprong van ca 15-20 graden is voldoende om de energie aan de boiler over te dragen. De thermoregelaar zal echter nog wel steeds een beetje warm water bijmengen omdat het retourwater vanuit de boiler naar de ketel nog erg koud is. Een goede thermoregelaar is de Laddomat 21, geheel thermostaat gestuurd en mechanisch. Overigens, de pomp bij deze regelaar zorgt tevens voor het rondpompen van je boilerwater.

Met vriendelijke groet,
Hans Danel
skippy
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 dec 2008, 18:40

Re: Houtkachel vergasser

Bericht door skippy »

Hans,

Wat jij zegt klopt en heb ik tussen de kachel en buffer een laddomat 21
Na de buffer komt een pomp dat aangestuurd wordt door een regelkast die een temperatuur verschil meet tussen een open verdeler en bovenkant buffer.
Hopelijk lukt het mij duidelijk te maken hoe ik het heb uitgedacht:
Kamerthermostaat slaat aan en stuurt de eerste pomp aan.
Water circuleert via open verdeler ( Duits is het Hydraulischen Weiche) waardoor de temp zakt.
Regelkast meet een temp. verschil tussen verdeler en buffer en stuurt de tweede pomp aan die dan water uit de buffer pompt.
Als de pomp 10 seconden heeft gedraaid dan is de temp. gelijk in buffer en verdeler en stopt de pomp.
dit blijft zich constant herhalen.
Het is mij aangeraden door solarbayer maar volgens mij kan ik het ook met pomp 1 wel af want ik snap niet de voordeel hiervan. Deze regeling wordt ook bij zon collector gebruikt.
Ik heb geprobeerd een schets die ik in paint gemaakt heb bij te voegen maar wordt niet geaccepteerd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtkachel vergasser

Bericht door kockie »

skippy schreef: Ik heb geprobeerd een schets die ik in paint gemaakt heb bij te voegen maar wordt niet geaccepteerd.
Je probeert waarschijnlijk een BMP bestand te uploaden en die worden inderdaad niet geaccepteerd. Probeer je tekening eens op te slaan als JPG of GIF, waarschijnlijk lukt het dan wel.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Re: Houtkachel vergasser

Bericht door John O »

skippy schreef:Hallo,
mij te omslachtig waarom niet direct vanuit de buffer met 1ste pomp naar radiator. Het is wel gekoppeld aan Gas CV
Ik mis wat expansievaten in je schema, klopt dat?

Allereerst, deze systemen zijn ook bij mij redelijk onbekend.

Ik vind deze configuratie ook wat vreemd.
De hele vergasser/buffer/open-verdeler combinatie is hier opgenomen als 1 cv ketel in cascade met de gasketel, vandaar de terugslagkleppen. Dat stuk klopt hydraulisch wel.

Maar dit betekent wel dat de open verdeler een intern nut moet hebben voor de vergassercombinatie.

Het lijkt erop dat de open verdeler hier fungeert als circulatiemiddel voor de buffertank. Stuurt de regeling soms een circulatie over pomp 2 zonder dat er afname is met pomp1? Ik kan hiervoor geen nut bedenken dus ik zou het wel vreemd vinden. Mss om de vergasser te beveiligen?

Ik heb overigens wel een groot respect voor de duitse warmtetechniek, als zij een open verdeler tekenen ga ik ervan uit dat die er niet zomaar zit, en ik zou hem dus niet zonder overleg met de ontwerper weghalen.

Dus vraag die mannen eens naar dat ding zou ik zeggen.
Groetjes, John
skippy
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 dec 2008, 18:40

Re: Houtkachel vergasser

Bericht door skippy »

Klopt wat betreft de expansievat, ik heb niet alles ingetekend het ging voornamelijk om de werking van de open verdeler.
Nou ik het een week volg lijkt het wel ok. Wel omslachtig vandaar mijn vraag.
Werking is zo:
Kamerthermostaat vraagt warmte en stuurt pomp 1 aan.
Water circuleert door open verdeler waardoor sensor van regelkast afkoelt.
Als de temperatuur verschil tussen buffer en verdeler minimaal 3 graden is start pomp 2 water uit de buffer bij te voegen.
Pompt ook maximaal water van 80 graden anders stopt het en wacht op afkoeling van radiator water.
Koelt buffer zover af dan is de temperatuur verschil gelijk en stopt pomp 2 Hierdoor voorkom je dat koud water gepompt wordt.
Laddomat pomp blijft gewoon draaien zolang er hout in de ketel is en er vraag is via thermostaat.
Dit vind ik ook vreemd want als het huis warm is en thermostaat vraagt niet maar de buffer is niet op max. temperatuur dan blijft de ketel niet door draaien.
Om de buffer op te warmen zet ik nu de radiatorkraan dicht en thermostaat aan.
Ketel slaat dan af op max. keteltemperatuur en dan is ook de buffer dezelfde temperatuur.
Misschien is dit wel een nieuwe vraag en zou ik het opnieuw moeten plaatsen.
Wat betreft de leverancier info. Zij zeggen ga naar een installateur die het plaatst. Zo ging het ook toen ik een schema vroeg die van toepassing was op mijn situatie.
groet Rodger
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Houtkachel vergasser

Bericht door Atlas »

Hallo
Dit vind ik ook vreemd want als het huis warm is en thermostaat vraagt niet maar de buffer is niet op max. temperatuur dan blijft de ketel niet door draaien.
Om de buffer op te warmen zet ik nu de radiatorkraan dicht en thermostaat aan.
Ketel slaat dan af op max. keteltemperatuur en dan is ook de buffer dezelfde temperatuur.
Zo zou het niet moeten werken lijkt mij. Een buffer moet wel gebruikt kunnen worden als buffer; via wat creatieve handelingen kun je alsnog je buffer op temperatuur krijgen; dat is denk ik niet de bedoeling; het branden van de houtvergasser moet van zowel de buffer- als huistemperatuur afhankelijk gemaakt worden.
Eerst maar eens terug naar je installateur om te vragen dit probleempje te tackelen. Kun je tevens ook je eerste vraag voorleggen.
Het is toch zo dat die buffer van jou werkt als warmtewisselaar? Mocht dat zo zijn dan lijkt het mij dat als het water daar afkoelt onder een ingestelde waarde je vergasser op moet gaan warmen. Dit zou in dat geval niets met de kamerthermostaat te maken moeten hebben.

Atlas.
skippy
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 dec 2008, 18:40

Re: Houtkachel vergasser

Bericht door skippy »

Probleem is dat ik in Hongarije woon waar zulke ketels niet geïnstalleerd worden ivm de hoge kosten. 99% stookt hier hout maar met oude technieken.
Installateurs hebben zulke ketels nog niet geplaatst en hebben daardoor geen ervaring.
In totaal 6 monteurs erbij gehaald zonder resultaat.
Taal is ook een groot probleem.
Ben toen zelf gaan puzzelen en heb info gevraagd aan Solarbayer die alleen algemeen info geeft. Zij zeggen dat het te duur en niet te doen is om voor elk individu een aparte aansluit schema te maken en ook met raad en daad bij te staan.
Schema die afgebeeld is, is door mij aangepast maar het gedeelte ketel / buffer is van solarbayer.
Zelf had ik ook gedacht dat de ketel door zou gaan met stoken als er geen warmte gevraagd zou worden in huis.
Ook staat er in de display van de ketel dat de gewenste ketel temp. 90gr. is en de buffer 80 gr.
Hoe? Geen idee Waar wordt het geregeld? ik zie niets op de schema. Ook zijn er geen extra warmte sensoren of iets dergelijks.
Ketel stopt dus bij 90 gr. en dan is de buffer dat ook.
Hopelijk kan iemand mij op een simpele manier uitleggen hoe het te doen en / of hoe het werkt.
Rodger
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Houtkachel vergasser

Bericht door bonkelaar »

hallo Skippy

heb zelf een Atmos vergasser, 1750 liter buffer, 80 liter warmwater, gecombineerd met een gas CV met geintegreerde 35 liter tapboiler.

Je gebruikt twee pompen om je bufferwater in het verwarmingssysteem te krijgen, verder heeft je gas cv nog een pomp en de laddomat heeft er één.

Lijken me een beetje te veel pompen.
In mijn installatie werken er twee, de Laddomat en de gas CV pomp.

Het probleem met meerdere pompen is dat vaak de gas CV in storing gaat als er overgeschakeld moet worden op gas-bedrijf. Dit vanwege stroming in de leidingen.
Dit wordt opgelost met de door Solarbaier geadviseerde 'Hydraulische Weiche'. Dit ding is volgens mij te zien als een warmtewisselaar.
In jouw geval moet pomp 2 warm water leveren aan de warmtewisselaar dat door pomp 1 wordt gecirculeerd. Op zich zou dit kunnen maar dan moet er een bepaalde vertraging zitten op de temperatuurmeting. Dit om het geschetste snelle in en uitschakelen te voorkomen.

Op zich is het niet dom om pomp 1 op kommando van de kamerthermostaat warmte uit de buffer te laten halen. Er moet dan wel voldoende warmte worden aangevoerd door pomp 2. Ik schat dat de regelkast bij pomp 2 de temperatuur begrenst zodat er nooit de maximum buffertemperatuur van soms wel 90 graden in de huisinstallatie kan komen. Ook prima maar dat kan een drieweg thermostaatkraan ook en dan zonder stroomkosten.

Mijn huisinstallatie heeft thermostaatkranen op alle radiatoren. De gewone pomp in de gas CV regelt net als voorheen (toen er nog geen houtinstallatie was) de circulatie door het systeem. Heb gewoon twee aftakkingen gemaakt voor aanvoer en retour van de hout CV met een driewegkraan voor als er niet gestookt wordt. Dan schakelt de driewegkraan gewoon het oude circuit weer terug.

Mijn gasketel heeft een nadraaitijd van 48 uur op de circulatiepomp. Als je konstant hout stookt en de gasketel slaat nooit aan dan denkt de gasketel dat het zomer is en schakelt de pomp uit. Dit kun je niet hebben als je de circulatie van deze pomp juist nodig hebt in combinatie met je houtinstallatie.
Ik heb dit opgelost door middels een timertje elke dag de ketel een minuut in te schakelen met de thermostaatkabel. De ketel draait dan 48 uur na, in de praktijk dus konstant.

De watertemperatuur wordt geregeld door een Heimeier driewegkraan met een Knop en een afstandvoeler met een bereik tussen 40 en 70 graden. Ik gebruik deze ook in plaats van Laddomat om de retourtemperatuur naar de houtketel op 65 graden te houden. Werkt prima, mechanisch, niks elektronisch.

Iedere installatie is anders en iedereen lost een probleem anders op.

Kan alleen een mening geven over jouw installatie en schetsen hoe het bij mij funktioneert. Als het mijn installatie was zou ik het sterk vereenvoudigen.

Heb even snel een principe schets gemaakt van mijn installatie.
Afbeelding
met vriendelijke groet Jos
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Re: Houtkachel vergasser

Bericht door John O »

bonkelaar schreef:Het probleem met meerdere pompen is dat vaak de gas CV in storing gaat als er overgeschakeld moet worden op gas-bedrijf. Dit vanwege stroming in de leidingen.
Dit wordt opgelost met de door Solarbaier geadviseerde 'Hydraulische Weiche'. Dit ding is volgens mij te zien als een warmtewisselaar.
Dat is een open verdeler, die maakt de installatiedelen hydraulisch neutraal ten opzichte van elkaar. Het is geen warmtewisselaar maar een open verticaal geplaatste buis, de lengte en diameter is afhankelijk van het vermogen dat erover heen stroomt.

Die mis ik trouwens in jou installatie :) Zo te zien heb je en andere werkbare oplossing gevonden door met warmtewisselaars te werken. Je heb echt 2 verschillende circuits. Ik mis ook hier expansievaten, de plaatsing ten opzichte van de pompen is erg belangrijk.

(http://de.wikipedia.org/wiki/Hydraulische_Weiche)

Zie je dat het expansievat aan de zuigzijde van de pompen zit? De beste plaats is zo dicht mogelijk erachter, of in het geval van een open verdeler op de retour van deze verdeler.
Groetjes, John
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Re: Houtkachel vergasser

Bericht door John O »

skippy schreef:Probleem is dat ik in Hongarije woon waar zulke ketels niet geïnstalleerd worden ivm de hoge kosten. 99% stookt hier hout maar met oude technieken.
Installateurs hebben zulke ketels nog niet geplaatst en hebben daardoor geen ervaring.
In totaal 6 monteurs erbij gehaald zonder resultaat.
Taal is ook een groot probleem.
Das lekker handig :) Waarom zoek je niet een goede duitse monteur met ervaring en bied je hem een paar weken (werk)vakantie aan in hongarije?
Ben toen zelf gaan puzzelen en heb info gevraagd aan Solarbayer die alleen algemeen info geeft. Zij zeggen dat het te duur en niet te doen is om voor elk individu een aparte aansluit schema te maken en ook met raad en daad bij te staan.
Schema die afgebeeld is, is door mij aangepast maar het gedeelte ketel / buffer is van solarbayer.
http://www.solarbayer.de/php/paths_down ... h_internet

in hun schema handboek vind ik een hoop goede schema's maar die van jou staat er niet in. Kan je hun originele schema eens plaatsen?
Zelf had ik ook gedacht dat de ketel door zou gaan met stoken als er geen warmte gevraagd zou worden in huis.
Totdat de buffer de maximale temperatuur gaat bereiken, dan kan een vergasser terug regelen/smoren.
Ook staat er in de display van de ketel dat de gewenste ketel temp. 90gr. is en de buffer 80 gr.
Hoe? Geen idee Waar wordt het geregeld? ik zie niets op de schema. Ook zijn er geen extra warmte sensoren of iets dergelijks.
Ketel stopt dus bij 90 gr. en dan is de buffer dat ook.
Dat is gebruikelijk. 10 graden verschil tussen bron en doel. 90 gr is de traditionele maximale temperatuur in een cv systeem.

Hopelijk kan iemand mij op een simpele manier uitleggen hoe het te doen en / of hoe het werkt.

Rodger
Nou dat zal nog niet mee gaan vallen zo. Eerst eens even het originele schema van solarbayar graag. En de regeltechniek de je gebruikt. Ik vermoed dat je het op een andere manier had moeten installeren en mss ook nog een regelprobleem.

Uit het schemaboek op pg 8 SPS 3.1 lijkt het meest op wat jij hebt. Alleen staat hier geen open verdeler in, en loopt de warmtestroom door de gas ketel.

Dat zou ik zo niet doen met een gaswandketel, die hebben teveel weerstand om dit te doen. Die zou ik dus op een open verdeler aansluiten, en de grote buffer dus ook. Het lijkt er dus gewoon op dat de open verdeler door de duitsers bedoelt is zoals ik die zou gebruiken.
Maar om dit zeker te stellen wil ik hun geleverde schema even bekijken.
Groetjes, John
ETA
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 dec 2008, 17:28

Re: Houtkachel vergasser

Bericht door ETA »

IK heb zelf vannaf dit jaar een houtvergasser aangeschaft een atmos dc 75 se
met daarbij een buffer met 10000 liter voorraad water
we hebben geen goede beschrijving gekregen om alles goed af te stellen met bv
automix CT we krijgen de buffer temeperatuur niet boven 60 graden
wie kan mij helpen om uit teleggen wat ik moet doen
mijn installateur wil met niet zeggen hoe het ingesteld moet worden
hij wil dit zelf doen maar hij woont 180 km bij ons vandaan
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Houtkachel vergasser

Bericht door bonkelaar »

John O schreef:
bonkelaar schreef:Het probleem met meerdere pompen is dat vaak de gas CV in storing gaat als er overgeschakeld moet worden op gas-bedrijf. Dit vanwege stroming in de leidingen.
Dit wordt opgelost met de door Solarbaier geadviseerde 'Hydraulische Weiche'. Dit ding is volgens mij te zien als een warmtewisselaar.
Dat is een open verdeler, die maakt de installatiedelen hydraulisch neutraal ten opzichte van elkaar. Het is geen warmtewisselaar maar een open verticaal geplaatste buis, de lengte en diameter is afhankelijk van het vermogen dat erover heen stroomt.

Die mis ik trouwens in jou installatie :) Zo te zien heb je en andere werkbare oplossing gevonden door met warmtewisselaars te werken. Je heb echt 2 verschillende circuits. Ik mis ook hier expansievaten, de plaatsing ten opzichte van de pompen is erg belangrijk.

(http://de.wikipedia.org/wiki/Hydraulische_Weiche)

Zie je dat het expansievat aan de zuigzijde van de pompen zit? De beste plaats is zo dicht mogelijk erachter, of in het geval van een open verdeler op de retour van deze verdeler.

Hallo John O

Vanzelfsprekend heeft de installatie expansievaten. Vanwege het overzicht heb ik ze er niet bij in getekend. Ook alle regeltechniek en de meerdere buffers staan er niet in. Voegen niets toe aan het principe.

De werking van mijn installatie is inderdaad middels een warmtewisselaar. De gehele installatie is zelfgebouwd en grotendeels uit gebruikte materialen. Dit om een zo kort mogelijke terugverdientijd te bereiken. Kost tijd om te verzamelen en steeds verder te vervolmaken.
De warmtewisselaar is bijv. een omgekeerd werkende indirect gestookte boiler. De houtketel maakt de boiler warm, de huisinstallatie loopt door de warmtewisselaar spiraal.
Hierbij heb ik de fout begaan dat de WW spiraal onder in de boiler zit terwijl het warme water zich boven in de boiler bevindt. Ik had de boiler op zijn kop moeten plaatsen en van nieuwe poten moeten voorzien.
Mijn meerdere kleinere (750 ltr) buffertanks zullen ook meer verlies geven dan één grote maar ik kan geen grote plaatsen zonder brekerij en daarom accepteer ik een lager rendement van de installatie.
Maar zo lang ik het hout goedkoop en met weinig moeite heb, gooi ik er liever een blokje meer bij dan de haarkloverij om het hoogste rendement.

Zie dat je de schets goed hebt bekeken. Goed kommentaar. Zal de Hydraulische Weiche nog eens nader bestuderen.......

Heb ik intussen gedaan. Als je die Weiche (schets Wikipedia) nu eens heel groot tekent heb je gewoon een buffervat. Zo wordt het volgens mij door half Duitsland gedaan, van de ene zijde de buffer verwarmen met de houtketel, tegelijkertijd het warme water over de huisinstallatie verdelen met een tweede pomp uit dezelfde buffer = hydraulische scheiding? of zie ik het te simplisties?

Moet je alleen nog voorkomen dat de gasketel de houtinstallatie opwarmt. Dit heb ik met een driewegkraan opgelost.


Nu maar zien of de Hongaar verder komt met zijn installatie.

mfg. Jos
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Re: Houtkachel vergasser

Bericht door John O »

bonkelaar schreef: Heb ik intussen gedaan. Als je die Weiche (schets Wikipedia) nu eens heel groot tekent heb je gewoon een buffervat. Zo wordt het volgens mij door half Duitsland gedaan, van de ene zijde de buffer verwarmen met de houtketel, tegelijkertijd het warme water over de huisinstallatie verdelen met een tweede pomp uit dezelfde buffer = hydraulische scheiding? of zie ik het te simplisties?
Nee je ziet het goed. Maar dan werk je met 1 ketel en dat is inderdaad de standaard oplossing in duitsland. Eventueel duwt die 2e pomp het water nog door een olieketel die dan wel of niet brandt als naverwarmer.
Moet je alleen nog voorkomen dat de gasketel de houtinstallatie opwarmt. Dit heb ik met een driewegkraan opgelost.
De 2e ketel kan je natuurlijk dan ook op de buffer aansluiten. En dan is de buffer eigenlijk niet helemaal goed als open verdeler. De tweede ketel zal heel hoog aangesloten moeten worden op de tank om de buffer niet op te warmen. Maar als je de tank zelf maakt kan je hiervoor wel creatieve oplossingen bedenken.

Nu maar zien of de Hongaar verder komt met zijn installatie.

mfg. Jos
Ja, ik ben benieuwd...
Groetjes, John
skippy
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 dec 2008, 18:40

Re: Houtkachel vergasser

Bericht door skippy »

Hoi hier de Hongaar,

Alles werkt goed, ik vroeg mij alleen af of het niet simpeler kan.
Met de 3 weg kleppen lijkt mij een goede oplossing maar dan moet ik ze nog kopen en wordt het weer duurder.
Wat voor type kleppen zijn het en waar halen zij de stroom vandaan?
De open verdeler en extra pompen heb ik gekocht bij solarbayer op hun aanraden wat niet goedkoop was.
Ze staan ook in hun origineel tekening wat ik bij voeg. Ik heb mij helemaal door hun laten leiden ivm gebrek aan kennis.
In de toekomst zal het misschien nog veranderd worden maar nu even niet. Overdag hier nu - 8 sávonds tot - 20.
15 kw doet het prima ondanks de kou. Verwarm alleen met hout zonder problemen.
Hier nog wel wat belangrijk vragen.
Heeft iemand een idee waarom de ketel stopt als de thermostaat uit staat en de buffer niet op temperatuur is?
Is het raadzaam om de pijpen van en naar de ketel te isoleren. Volgens het boekje mag er geen brandbaar materiaal in de buurt zijn. Kelder wordt zo wel erg warm.

In ieder geval bedankt voor jullie moeite, tekeningen en raad langzaam begin ik het te begrijpen.

Groet uit Hongarije
Rodger
Bijlagen
Solar bayer origineel 2.odg
(135.37 KiB) 273 keer gedownload
Solar bayer origineel 2.odg
(135.37 KiB) 156 keer gedownload
Plaats reactie