Houtkachel vergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Re: Houtkachel vergasser

Bericht door John O »

skippy schreef:Hoi hier de Hongaar,

Alles werkt goed, ik vroeg mij alleen af of het niet simpeler kan.
Met de 3 weg kleppen lijkt mij een goede oplossing maar dan moet ik ze nog kopen en wordt het weer duurder.
Wat voor type kleppen zijn het en waar halen zij de stroom vandaan?
Ik zou daar niet voor gaan in jou geval. Daar zitten nog meer nadelen aan als het niet goed wordt gedaan.
De open verdeler en extra pompen heb ik gekocht bij solarbayer op hun aanraden wat niet goedkoop was.
Ze staan ook in hun origineel tekening wat ik bij voeg. Ik heb mij helemaal door hun laten leiden ivm gebrek aan kennis.
Zoals het op deze tekening staat zou ik het ook aansluiten. Behalve de horizontale verdeler, die heb je niet nodig in jou geval. Pomp 1 komt dan tussen de open verdeler en de radiatoren.

Dat zou ik in de zomer toch veranderen.

In de toekomst zal het misschien nog veranderd worden maar nu even niet. Overdag hier nu - 8 sávonds tot - 20.
15 kw doet het prima ondanks de kou. Verwarm alleen met hout zonder problemen.
Hier nog wel wat belangrijk vragen.
Heeft iemand een idee waarom de ketel stopt als de thermostaat uit staat en de buffer niet op temperatuur is?
Nee, ik denk een regelprobleem, maar dat is een beetje moeilijk te bepalen zo. Het zal niet direct aan de installatie liggen. Die moet zo ook wel werken, alleen zit die open verdeler er nu voor niets in... en die pomp...

Is het raadzaam om de pijpen van en naar de ketel te isoleren. Volgens het boekje mag er geen brandbaar materiaal in de buurt zijn. Kelder wordt zo wel erg warm.
Steenwol brandt niet.

In ieder geval bedankt voor jullie moeite, tekeningen en raad langzaam begin ik het te begrijpen.

Groet uit Hongarije
Rodger
Groeten terug!
Groetjes, John
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Houtkachel vergasser

Bericht door Albert van WdJ »

jd3 schreef:

De Laddomat is in mijn beleving niet meer dan een gestuurde klep die de pomp aan/uit schakelt. Hij meet het inkomende water en het uitgaande en aan de hand daarvan zal hij schakelen. Het lijkt mij een dure oplossing als je zelf een pomp hebt liggen, kun je daar volgens mij ook een klep/thermisch ventiel op aansluiten, met daarnaast een gradenmeter in de retour en aanvoer, zodat je ten alle tijde het proces kunt controleren/beheren.


Zelf heb ik een Oventrop temperatuur regelaar voor mijn hout-cv.
Werkt identiek als de Laddomat. Het is zeker niet een gestuurde klep alleen, maar ook een pomp met thermostaatkraan en voeler. Daarnaast heeft de Laddomat meerder thermostaatkleppen als mogelijke inbouw. Eigenlijk is het een complete regelaar zodat je zelf niet hoeft te knutselen, maar gewoon gelijk aansluiten. Je kunt het ook zelf maken met een thermisch mengventiel en losse pomp, maar dan ben je aan onderdelen bijna net zoveel euro's kwijt plus een hoop knutseltijd.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Houtkachel vergasser

Bericht door Bufferboost »

Jos schreef: Mijn gasketel heeft een nadraaitijd van 48 uur op de circulatiepomp. Als je konstant hout stookt en de gasketel slaat nooit aan dan denkt de gasketel dat het zomer is en schakelt de pomp uit. Dit kun je niet hebben als je de circulatie van deze pomp juist nodig hebt in combinatie met je houtinstallatie.
Ik heb dit opgelost door middels een timertje elke dag de ketel een minuut in te schakelen met de thermostaatkabel. De ketel draait dan 48 uur na, in de praktijk dus konstant.


Jos,
je al regelmatig op dit forum tegengekomen. Mooie reacties en ter zake doende adviezen. Eind januari wordt mijn houtvergasser geleverd en had daar al een keertje eerder over verteld. Ik ben ook voorstander om feitelijk alles zoveel mogelijk mechanisch te regelen. Maar jij laat dus gewoon je CV-pomp doorlopen en dat betekent dan toch dat opgenomen warmte vanuit het buffervat door je CV-ketel stroomt? Heb je daar dan niet te maken met grote warmteverliezen (via warmtewisselaar en trekkende schoorsteen van CV-ketel)? Ik ga een en ander op op deze manier aansluiten maar heb er voor gekozen de CV-pomp feitelijk uit te plaatsen (zie schema).

mvg. Hans
Systeemoverzicht dd.050109.JPG
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Re: Houtkachel vergasser

Bericht door John O »

Hans Danel schreef:J(via warmtewisselaar en trekkende schoorsteen van CV-ketel)? Ik ga een en ander op op deze manier aansluiten maar heb er voor gekozen de CV-pomp feitelijk uit te plaatsen (zie schema).
Wat gebeurt er als de driewegkleppen niet of niet goed werken? En de gasketel toch brandt?

Ik zou liever voor de open verdeler methode kiezen. Om niet alleen bij praten te blijven heb ik even een schema getekend zoals ik het zou (laten :)) aansluiten. Uitgegaan van de buffer/ww combinatie zoals jij die hebt, maar in streeplijnen ook de optie voor directe aansluiting zonder de warmtewisselaar.
Snel getekend principe voor hydraulische aansluiting van 2 ketels met een open verdeler.
Snel getekend principe voor hydraulische aansluiting van 2 ketels met een open verdeler.
Ik sta open voor commentaar op deze tekening trouwens.
Groetjes, John
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Houtkachel vergasser

Bericht door Bufferboost »

John O schreef: Wat gebeurt er als de driewegkleppen niet of niet goed werken? En de gasketel toch brandt?

Ik zou liever voor de open verdeler methode kiezen. Om niet alleen bij praten te blijven heb ik even een schema getekend zoals ik het zou (laten :)) aansluiten. Uitgegaan van de buffer/ww combinatie zoals jij die hebt, maar in streeplijnen ook de optie voor directe aansluiting zonder de warmtewisselaar.
Slim opgemerkt John, dank je.
Je begrijpt dat ik het systeem zo ontworpen heb dat in stroomloze toestand alles via de buffer loopt en de CV kan aanslaan. Echter, bij defect aan de zoneventielen is het inderdaad mogelijk dat ze niet of onvolledig werken. Dan kan het verwarmde CV-water niet weg en hebben we de beroemde bom in huis. Ik begrijp niet helemaal wat je met "open verdeler methode" bedoeld? Misschien kan je met me nog ietsje beter uitleggen? Thanx alvast.

mvg Hans
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Re: Houtkachel vergasser

Bericht door John O »

Hans Danel schreef: Je begrijpt dat ik het systeem zo ontworpen heb dat in stroomloze toestand alles via de buffer loopt en de CV kan aanslaan. Echter, bij defect aan de zoneventielen is het inderdaad mogelijk dat ze niet of onvolledig werken. Dan kan het verwarmde CV-water niet weg en hebben we de
Zorg in elk geval voor een expansievat en een drukbeveiliging in elk circuitdeel met warmtebron dat afgesloten kan worden. Bedoeld of onbedoeld...
beroemde bom in huis. Ik begrijp niet helemaal wat je met "open verdeler methode" bedoeld? Misschien kan je met me nog ietsje beter uitleggen? Thanx alvast.
Op mijn tekeningetje zie je rechts naast de gasketel een vertikale blok. Wacht, ik teken even een (hopelijk) duidelijker ding...
Ter illustratie
Ter illustratie
De stippelijnen zijn stromingen, geen buizen. ... Mijn cad skills zijn wat roestig, al weer een hele tijd geleden...

Het open verdeler blok is niks meer dan een buis, boven en onder dicht, met 4 aansluitingen. Een cv technicus kan de maatvoering (afhankelijk van vermogen) voor je uitrekenen. Ik hoop dat het principe van de vrije stromingen duidelijk is. B totaal en A totaal moeten gelijk zijn. In regelen met afsluiters of de pompen goed kiezen. Bij het stoppen van afname (A1 en A2) en toch nog draaien van de productie B1 en b2 zal er altijd transport mogelijk zijn. En andersom ook natuurlijk. Denk aan nadraaitijden van pompen om restwarmte uit de ketel te halen en dergelijke.
Er zijn verschillende uitvoeringen mogelijk waarvan vertikaal het eenvoudigst is, en het makkelijkst te begrijpen.

Expansie en drukbeveiliging, regelapparatuur en afsluiters zijn niet getekend. Die moeten er uiteraard wel in! Op de verdeler de drukbeveiliging en expansie. Maar ook op elke warmtebron als die afsluitbaar is (ook als het alleen service afsluiters zijn).

Bij het toepassen van deze verdeler dient het systeem hydraulisch wel te kloppen en ingeregeld te zijn. Anders gaat het niet goed werken.
Groetjes, John
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Houtkachel vergasser

Bericht door Bufferboost »

OK John, duidelijk en bedankt! Ga ik toepassen en inplaatsen.
Nadeel vind ik echter wel dat ik nu twee pompen nodig heb. Zit er nu ook aan te denken (naast overdrukbeveiliging) soort van electrische veiligheid (temperatuurgestuurd) in te bouwen waarmee stroom naar CV-ketel wordt afgesloten.

mvg Hans
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Re: Houtkachel vergasser

Bericht door John O »

Hans Danel schreef:OK John, duidelijk en bedankt! Ga ik toepassen en inplaatsen.
Nadeel vind ik echter wel dat ik nu twee pompen nodig heb. Zit er nu ook aan te denken (naast overdrukbeveiliging) soort van electrische veiligheid (temperatuurgestuurd) in te bouwen waarmee stroom naar CV-ketel wordt afgesloten.
Minimaal 3 pompen, 1 per ketel en 1 voor het afnamesysteem, en dan heeft de houtketel waarschijnlijk nog een bufferlaadpomp.

Ik heb ergens anders in dit forum ook al gezegd dat het ook zonder open verdeler kan. Dat is een goede oplossing voor of/of systemen. Dat scheelt de afname pomp, de ketelpompen moeten dan wel ook het afname systeem voorzien, en dus meer opvoerhoogte hebben. Dan wel keerkleppen plaatsen bij de pompen. Die heb ik ook getekend bij de open verdeler maar die zijn daar niet strikt noodzakelijk, een inregelafsluiter doet daar voldoende.
Groetjes, John
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Houtkachel vergasser

Bericht door bonkelaar »

Jos,
je al regelmatig op dit forum tegengekomen. Mooie reacties en ter zake doende adviezen. Eind januari wordt mijn houtvergasser geleverd en had daar al een keertje eerder over verteld. Ik ben ook voorstander om feitelijk alles zoveel mogelijk mechanisch te regelen. Maar jij laat dus gewoon je CV-pomp doorlopen en dat betekent dan toch dat opgenomen warmte vanuit het buffervat door je CV-ketel stroomt? Heb je daar dan niet te maken met grote warmteverliezen (via warmtewisselaar en trekkende schoorsteen van CV-ketel)? Ik ga een en ander op op deze manier aansluiten maar heb er voor gekozen de CV-pomp feitelijk uit te plaatsen (zie schema).


Hallo hans,

Ik heb een gesloten (Nefit Combi 1990) gasketel waarbij de lucht van buiten wordt gehaald middels een ventilator. Het warme water stroomt door de gasketel maar ik heb niet de indruk dat het daar binnen erg trekt of dat de afkoeling daar groot is.

Ik zag dat je de temperatuur van het water dat uit de buffer in het verwarmingssysteem komt gaat regelen op 40 graden. Voor radiatorverwarming lijkt mij dat aan de lage kant, voor vloerverwarming juist een beetje hoog. Vermoedelijk is de regelaar op verschillende temperaturen instelbaar.

John vroeg zich af wat er gebeurt als een driewegkraan het niet doet. In mijn installatie zal de gas CV dan de buffertank op gaan warmen. Niet wenselijk maar ook niet gevaarlijk.

De regeling tussen gas en CV heb ik afhankelijk gemaakt van de temperatuur in de houtbuffer en er gebeuren drie dingen die de gasinstallatie in bedrijf brengen.
1. De thermostaat v.d. driewegkraan konstateert een te lage buffertemperatuur en schakelt het circuit om zodat het water niet meer via de houtbuffer loopt maar via het oorspronkelijke leidingverloop van de gas CV
2. Dezelfde thermostaat bedient een relais dat de thermostaat-draad van de gas CV doorverbindt.
3. De kamerthermostaat of de weersafhankelijke regeling vraagt warmte en verbindt de thermostaatdraden.

Dit betekent dat als het te koud is in huis, maar de buffer is op temperatuur dat je even geduld moet hebben tot het warm wordt in huis. Er kan warmtevraag zijn door de kamerthermostaat maar de bufferthermostaat heeft de warmtevraag naar de gasketel onderbroken op de thermostaatkabel.
Simplisties gezegd heeft de Gas CV een dubbel Ja nodig om aan te kunnen slaan.

Ik heb voor de oplossing met 1 circulatiepomp gekozen omdat 2 pompen in eenzelfde systeem storing kunnen geven op de gasketel als het water bij het opstarten niet
stilstaat. In de Nefit zit een stromingsschakelaar en bij het opstarten van de ketel moet het water stilstaan, de pomp uit.
Loopt er nog een tweede pomp dan gaat de gasketel in storing.

Dit kun je natuurlijk tegengaan door een slimme plaatsing van de driewegkraan zodat de tweede pomp geen invloed kan uitoefenen. Je moet dan ook regelen dat die pomp dan wordt uitgeschakeld.

Blijft gewoon een leuke puzzle, het opzetten van een combinatie gas / hout.

groeten Jos
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Houtkachel vergasser

Bericht door Bufferboost »

Ja Jos,
ik begrijp nu dat je een "moderne" CV-ketel hebt waarbij actief de lucht voor de ketel van buiten gehaald wordt. Jouw regeling ga ik feitelijk ook toepassen. Door de opmerking van John schakel ik alles zo dat bij stroomuitval de CV-ketel voorrang krijgt. Aangezien die het natuurlijk niet doet bij stroomuitval kan ik dan met mechanische instelling de zoneventielen bedienen. Naast overdrukbeveiliging etc. is het zo dat die zoneventielen altijd mechanisch teruglopen bij storing o.i.d.'s

Mijn systeem is (met opzet) een simpele VR CV-gas ketel, alleen voor CV. Zoals ik al een keer had gemeld heb ik voor het tapwater een aparte zonneboiler/gasboiler combinatie.
De lage temperaturen heb ik al vanaf 1995. Overal in huis hangen drie maal overgedmenisoneerde radiatoren en de convectorputten voor het voorhuis zijn heel erg groot. Mijn normale stooklijn is 30 - 40 graden. Met de kou van de afgelopen dagen draai ik 5 graden bij en staan alles op 30 - 35. De huurgroep (ik verhuur nog een woning in de boerderij) heeft dezelfde karakteristieken. Feitelijk dus een laagtemperatuursysteem. Doordat dat zo laag is kan ik vermoedelijk ook lang toe met een opgestookte buffer van 7000 liter. Bij normale weersomstandigheden verwacht ik één keer per 5 dagen het zaakje te moeten opstoken.

Lange aanwarmtijden wanneer we (je) weg bent geweest zijn vervelend en heb ik verholpen doordat ik (en de huugroep) de thermostaten e.d. met telefoon kan bedienen.

mvg. Hans
Plaats reactie