aluminiumfolie-glaswol contact : welke energiestroom

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
alandalus
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mar 2006, 20:04
Locatie: Gent

aluminiumfolie-glaswol contact : welke energiestroom

Bericht door alandalus »

Hallo,

ik wil een combinatie reflectie/convectie/conductie isolatie uitvoeren van mijn (spouwloze) buitenmuren, door ze aan de binnenzijde te isoleren.

Mijn redenering is : ik kleef een laag aluminiumfolie tegen de muur, breng daar ZONDER LIJM een laag glaswol tegen aan, en sluit af met een gyproc of osb-plaat die met niet-harde verbindingen wordt aangebracht (om ook acoustische isolatie te hebben).

Waarom wil ik het zo doen ? Ik vraag me af of de lijmlaag die op commerciele glaswolrollen tussen de aluminiumfolie geen nefaste invloed heeft op de reflectie ?

Maw hier duikt de vraag op wat er gebeurt tussen een aluminiumoppevlak en los aangebrachte glaswol. De straling valt in, gaat voor het grootste deel door de glaswol (vermits die licht is en veel lucht bevat), valt in op de aluminiumfolie die min of meer glad is dankzij het feit dat er geen lijm werd op aangebracht, op een paar contactpunten met de rakende glasvezels na.

Het gevaarlijke punt is hier dat aluminium oppervlak, ik heb hier en daar gelezen dat, voor een goede reflectie, dat oppervlak mooi glanzend en vlak moet zijn. Wat is de invloed van een laagje lijm (lijm absorbeert goed IR straling, maar misschien kan een dug laagje lijm geen kwaad ...). Wat is de invloed van het raakpunt met de glaswol (misschien wordt 10 percent van het aluminiumoppervlak geraakt door glaswolfilamenten die er tegen aangedrukt worden) ? Is dat oppervlak nog 'vlak en glanzend' genoeg om de straling te kunnen weerkaatsen ?

Mijn idee is dat de laag lijm nogal cruciaal is. Als die kan absorberen, kan die opwarmen, en haar warmte via CONDUCTIE naar buiten afvoeren langs de goed geleidende aluminiumfolie die tegen de goed geleidende muur is gekleefd.

Vele vragen ineens, maar ik denk wel dat ze belangrijk zijn om een goed totaalbeeld te krijgen van de interactie van de drie vormen van warmtegeleiding, die alle drie in rekening gebracht moeten worden, zonder te vervallen in een soort pseudo-religieus geloof dat een van de drie mechanismen veel belangrijker zou zijn dan de andere.

Alvast bedankt voor uw opmerkingen,

groeten,

Gunther, Gent
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

Ha, een stadsgenoot! Welkom hier.

Ik denk dat heel je probleem kan opgelost worden door de alu-folie aan de binnenzijde (kamerzijde) van de glaswol te plaatsen. Zo kan je standaard flensdeken gebruiken met alu bekleed.

Bert
alandalus
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mar 2006, 20:04
Locatie: Gent

folie aan de andere kant ?

Bericht door alandalus »

Dag Bert,

de folie aan de andere kant is idd een optie, maar dan moet het aluminiumoppervlak(aan de binnenzijde) vrij zijn, en geen contact maken met de gyproc plaat (voor zover ik goed ben ingelicht). Naar het schijnt zijn de IR-reflecterende eigenschappen van een folie in hoge mate afhankelijk van de vlakheid en glanzendheid van het oppervlak. Als daar vlak tegen een plaat gyproc tegen aan is gebracht, is dat wellicht niet meer het geval.

Dus dan zou je nog een extra kleine luchtspouw moeten voorzien, wat een ingewikkelder constructie met zich mee brengt.

Dus als ik mag kiezen, kies ik liever de eenvoudiger folie-tegen-de-muur opstelling, maar daar blijft mijn vraag dus open wat een ongelijmd contact met glaswol voor invloed heeft.

In elk geval bedankt voor je reactie,

groeten,

Gunther
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: aluminiumfolie-glaswol contact : welke energiestroom

Bericht door Dirk Bauwens »

alandalus schreef: Maw hier duikt de vraag op wat er gebeurt tussen een aluminiumoppevlak en los aangebrachte glaswol. De straling valt in, gaat voor het grootste deel door de glaswol (vermits die licht is en veel lucht bevat), valt in op de aluminiumfolie die min of meer glad is dankzij het feit dat er geen lijm werd op aangebracht, op een paar contactpunten met de rakende glasvezels na
Gunther,

Warmestraling gedraagt zich in dat opzicht als zichtbare straling. Wanneer men de alufolie niet kan zien doorheen de glaswol, zal deze ook onbereikbaar zijn voor de warmtestraling vanuit de kamer. De glaswol zal de infraroodstraling absorberen en warmer worden. Wanneer de glaswol afgedekt is met een ander materiaal, zal de glaswol alleen de warmtestraling van deze gipsplaat absorberen.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Bij aluminiumfolie is de lage emissiviteit ervan even belangrijk als de hoge reflectiviteit. Een oppervlak dat bijvoorbeeld beplakt is met aluminiumfolie straalt veel minder warmte uit dan een oppervlak zonder deze bekleding.

Dirk
alandalus
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mar 2006, 20:04
Locatie: Gent

Bericht door alandalus »

Dirk,

Okee, de glaswol warmt dus op, en zal in een evenwichtssituatie wellicht ongeveer even warm worden als de kamertemperatuur, die zal dus ook beginnen stralen, zowel naar binnen toe, als naar buiten toe, tegen de folie aan. Wat gebeurt er dan aan de overgang tussen de glaswol en de alu-folie ?
(buitenmuur-tegen muur gekleefde alufolie-los aangebrachte wol-gyproc-binnenkant)

Je opmerking ivm lage emissiviteit zou nut kunnen hebben in een constructie waar de folie niet tegen de muur, maar tegen de gyprocplaat (aan de naar buiten gerichte zijde van de gyproc) wordt gekleefd. In het geval van een luchtspouw is het vrij duidelijk, mooi glad aluminium oppervlak dat een lage emissiviteit heeft. Maar in het geval dat er glaswol tegen aangedrukt is ?
(buitenmuur-los aangebrachte wol-tegen gyproc gekleefde folie-gyproc binnenkant)

Groeten,

Gunther[/quote]
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

alandalus schreef:Okee, de glaswol warmt dus op, en zal in een evenwichtssituatie wellicht ongeveer even warm worden als de kamertemperatuur, die zal dus ook beginnen stralen, zowel naar binnen toe, als naar buiten toe, tegen de folie aan. Wat gebeurt er dan aan de overgang tussen de glaswol en de alu-folie ?
(buitenmuur-tegen muur gekleefde alufolie-los aangebrachte wol-gyproc-binnenkant)


Het gedeelte van het folieoppervlak dat door de glasvezels niet wordt geraakt, zal de straling van de glaswol die het "ziet" reflecteren. Die temperatuur zal echter lager zijn dan de temperatuur van de woonkamer door de isolatieweerstand. Tenminste: als het buiten kouder is dan binnen.
alandalus schreef:Je opmerking ivm lage emissiviteit zou nut kunnen hebben in een constructie waar de folie niet tegen de muur, maar tegen de gyprocplaat (aan de naar buiten gerichte zijde van de gyproc) wordt gekleefd. In het geval van een luchtspouw is het vrij duidelijk, mooi glad aluminium oppervlak dat een lage emissiviteit heeft. Maar in het geval dat er glaswol tegen aangedrukt is ?
(buitenmuur-los aangebrachte wol-tegen gyproc gekleefde folie-gyproc binnenkant)
Het is de beste oplossing om zowel tegen de gyproc plaat alsook tegen de buitenmuur alufolie aan te brengen. Niet slechts voor de extra reflectie: in de zomer zal de bekomen lage emissiviteit van de buitenmuur er dan voor zorgen dat de warmte van buiten trager de woning binnenkomt. Conventionele isolatie los van de folie aanbrengen is altijd het beste. De zijde van de folie, waar lijm tegen komt, heeft geen enkele nut meer omdat dat oppervlak, indien mogelijk, zal stralen en reflecteren met de eigenschappen van de lijmlaag.

Dirk
alandalus
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mar 2006, 20:04
Locatie: Gent

temperatuurgradient in glaswol

Bericht door alandalus »

Deze discussie doet mij aan iets anders denken.

(1) 10 cm glaswwol is niet doorzichtig voor ir licht, maar een dun schijfje (voor het grootste deel) wel. Zegge bij wijze van voorbeeld een schijfje van 3mm.

Buiten 0 graden, binnen 20 graden. Op basis van een conductieredenering is er enkel conductieweerstand, dus er ontstaat een lineaire temperatuursgradient in de glaswol. De temperatuur loopt op, evenredig met de afstand van buiten naar binnen.

Vervolgens bekijken we de invloed van straling. Stel dat 3mm de gemiddelde afstand is die ir straling binnen de glaswol aflegt vooraleer op andere vezels te botsen dan kunnen we de 10 cm opdelen in schijfjes van 3mm, die elk zullen stralen naar het volgende en naar het vorige schijfje glaswol. Vermits er door de conductieweerstand een temperatuurgradient opgebouwd werd, zal er dan toch een netto energiestroom (door straling die korte wegen aflegt in de wol, opwarmt, en weer verder straalt - netto gezien) door de glaswol gaan. Dan is er nog de vraag hoe relatief belangrijk deze bijdrage is.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Gunther,

Die uitleg lijkt me correct. De open struktuur met de daardoor optredende interne stralings- en convectieverliezen, is waarschijnlijk de hoofdreden waarom materialen op basis van vezels een lagere isolatiewaarde hebben dan isolatiematerialen met gesloten cellen. In de praktijk probeert men in deze isolatiematerialen zo klein mogelijke luchtcellen te verkrijgen. De isolatiewaarde stijgt bij steeds kleinere luchtcellen met steeds dunner wordende celwanden. Een extreem voorbeeld daarvan zijn de zogenaamde Aerogels

Dirk
Plaats reactie