Verwarmings-regieme na einde saldering

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Alex
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jan 2009, 15:56

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Alex »

Pigion schreef: 30 apr 2020, 06:49 In de agrarische wereld wprdt ""Bitterzout" gebruikt, = m.i. Glauberzout.
Biterzout= Formule: MgSO4

Glauberzout= Formule: Na2SO4

Dit zijn dus 2 verschillende stoffen.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Pigion »

Je hebt gelijk Alex. Het was een aanname van mij na een hint van derden en onvoldoende nagetrokken. Desondanks is Glauberzout goed verkrijgbaar.
Pigion
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door LeaD »

Is beton voldoende resistent om dit zout te bevatten, of komt er nog een laag tegenaan ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Pigion »

Bij de zoutbad-heaters die ik ken van de gaslocatie Rossum-Weerselo, waren dat rechthoekige stalen bakken op poten zonder speciale coating. De bodem was licht V-vormig en de wanden stonden ook enkele graden schuin. Glauberzout is corrosief als in vate vorm het kristalwater zich afscheidt. Waarschijnlijk was de bodem daaro mede V-vormig omdat water te verzamelen en te drainen. Ik herinner mij dat we daar wel eens een lekkage hebben gehad. Het zout liet men stollen en ter plaatse van de lekage werd een gat in de stalen wand gesneden. Vervolgens werd een deel van het gestolde zout eruit "gelepeld" en een nieuw stuk stalen plaat in het gat gelast, klaar! De inwerking op beton ken ik niet. Je zou het beton kunnen coaten met "silo lak" (Black Varnish) op bitumenbasis of epoxy koolteer. Dat heb wel zien toegepast worden op kwetsbare plaatsen van grote leidingen van een zoutwater koel-systeem. Wat je bij eenbetonnen put moet voorkomen dat zoutwater via haarscheurtjes de ijzeren wapening bereikt
Pigion
Plaats reactie