Verwarmings-regieme na einde saldering

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door pelletpower »

Nou, nog steeds veel onduidelijkheid qua salderen dus. Gaan we vanzelf zien wat t uiteindelijk wordt.
Powerpeers is ook interessant, bedankt Paul. Tarieven zijn me nog niet helemaal duidelijk, maar zo op t eerste gezicht nodigt het uit om elke m2 van het dak vol te leggen en te verkopen.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Paul Joosten »

Wat is er nog onduidelijk? De regeling is glashelder. De eerste paar jaar mag je tot aan je eigen verbruik nog 100% salderen, daarna bouwt het percentage in een aantal jaar af tot nul. Alles wat je nog mag salderen wordt verrekend tegen je gebruikstarief, voor de rest krijg je een terugleververgoeding die je energiemaatschappij zelf mag vaststellen maar met een bepaald minimum. Vergelijken loont. Of je voor 11ct/kWh rendabel je dak kunt volgooien is wel een leuke uitdaging.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door pelletpower »

Onduidelijkheid of t nu wel of niet incl transport gesaldeerd ( gedeeltelijk) wordt na 2023. Bovenstaand zijn twee tegenstrijdige berichten. Milieucentraal is heel duidelijk, maar dat is niet de overheid. Vlgs Kockie ging t om puur de energie. Die link heb ik nog niet bekeken. Ben er ook niet zo mee bezig. Salderingsregeling is voor mij geen breekpunt. T gaat zoals t gaat.

11 ct per kWh zou een verdienmodel zijn. Dat rendement haal je nergens. Investering 60 ct/ Wp geeft hier ook bijna 1 kWh per jaar. Rendement is dan bijna 20%. No brainer.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Paul Joosten »

Salderen is salderen: het tegen elkaar wegstrepen van verbruik en teruglevering, kWh tegen kWh. Pas daarna wordt het verschil volgens de gangbare tariefopbouw in rekening gebracht.

Stel je jaarafrekening is 3000 verbruik en 4000 teruggeleverd. Dan kan je nu 3000 wegstrepen en krijg je voor je overschot van 1000 de prijs die je met je leverancier hebt afgesproken. Na afloop van de overgangstermijn betaal je de volle mep voor 3000 en krijg je voor 4000 die (lagere) terugleververgoeding. In de tussenliggende jaren mag je nog een deel van je 4000 tegen die 3000 wegstrepen.

Gemiddeld krijg ik bij Powerpeers de laatste jaren ruim 13ct/kWh vergoed met een gemiddeld overschot na salderen dat steevast tussen de 2500 en 3000 kWh/j ligt. Je hoort mij dus echt niet mopperen...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Ramon »

Gemiddeld krijg ik bij Powerpeers de laatste jaren ruim 13ct/kWh vergoed
Maarja, je hoeft geen waarzegger te zijn, om te bedenken wat er in de toekomst met die prijs gaat gebeuren...

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... teitsprijs
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Ingir »

Salderen is niet salderen... Met een draaimeter kun je 100% salderen maar met een slimme meter kan dat naar believen worden gereduceerd tot 0%. Wat het straks gaat worden is nog onzeker maar vast staat dat op termijn het 100% salderen niet meer mogelijk is.

Voor het verwarmen betekent dit dat je zoveel mogelijk moet bufferen, in bouwmassa, SWW-boiler of in een thuisaccu als die goedkoper wordt. En dan loop je vanzelf tegen de beperking aan dat de PV-opbrengst enerzijds en de warmtevraag anderzijds in de winter niet bij elkaar te brengen zijn of je moet een onrendabele hoeveelheid zonnepanelen op het dak gooien... ofwel geheel afhankelijk van de kostprijs van zonnepanelen. Nu kost PV nog zo'n € 1,20 per Wp, pas wanneer die kostprijs drastisch daalt wordt het interessant om een overcapaciteit (5x) aan zonnepanelen te nemen, voor zover je die panelen op eigen terrein kwijt kunt.

Maar steeds blijft de opgave eerst om het stroomverbruik/warmteverlies zoveel mogelijk te beperken. Doe je dat niet dan ben je vooral de verspilling aan het verduurzamen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door pelletpower »

Nu kost PV nog zo'n € 1,20 per Wp
, als je dat gouden randje weglaat is het toch echt de helft.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Paul Joosten »

Ingir heb je de rijks bekendmaking wel echt gelezen? Uit je redenering kan ik dat absoluut niet opmaken. Kijk mijn eerdere berichtjes nog even na of je die wel echt begrepen hebt.

Er wordt niks naar believen wel of niet gesaldeerd. Tot 2023 wordt 100% gesaldeerd. In de overgangsperiode wordt het percentage jaarlijks verminderd. Na afloop wordt er niets meer gesaldeerd. Draaimeters worden verboden.

Wat ik wel hartgrondig met je eens ben is dat we allemaal hard aan de slag moeten om ons verbruik te reduceren en niet (alleen) door daar meer duurzame opwekking tegenover te zetten.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door GTV6 »

Nou Pellet,
60 cent is echt te optimistich, bedragen die ik zzie zijn 1.60 en die zijn zeker te hoog, maar een euro Wp geiinstalleerd is mooi.
Voor .60 kan eigenlijk niet of help mij en anderen aan de adressen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Ramon »

Als je het zelf doet, en genoegen neemt met 2dehands panelen kan het zeer zeker. Ik heb destijds 20 stuks 2dehands zonnepanelen gekocht van 4400 wp met NIEUWE 5000 watt omvormer, voor 2000 euro. Min de btw, koste die set rond de 1650 euro.

Da's 37,5 cent per wattpiek.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Tim »

Hey,

Ik heb eerst gehalveerd in verbruik en toen pv gekocht. Destijds (2012) tegen 1,63/Wp (zelf leggen).

Nu kun je kopen tegen zelfs tegen 93ct per Wp. Niks gegokt, kijk maar op sun solar site.

Wat mij stoort is dat iedereen erover lult. Ik heb mijn panelen er inmiddels uit :mrgreen:. Als ik de opbrengst na saldering bereken over het bedrag zelfs 3% rente gehad. En nu gratis stroom. Opbrengst is iets gezakt (weet niet hoeveel, maar de pieken zijn lager).

De stroom is nu helemaal gratis en ik heb nog 7jr garantie op de omvormer.

Dus nog iets langer er over dubben en praten, dan weet je zeker dat je het iig niet financieel terugverdient.

TIm
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door pelletpower »

Idd Tim, en Sunsolar is de club die indertijd de groepsaankoop hier geregeld heeft. Laatste keer zag ik prijzen van 70 ct incl btw, ex is dat dus onder de 60 ct. Compleet systeem!!!

https://www.sun-solar.nl/index.php/prod ... -sunsolar/

Ik twijfel nu of ik van een set de omvormer vervang voor een driefasen exemplaar en de aansluiting verklein naar 3-25 A. Dat scheelt 1000 euro per jaar. Of elke m2 vol leg met panelen, dat lever met 10 ct/kWh een 1700 euro op per jaar. Terugverdientijd 6 jaar tegen 11 ct/kWh. Op de beurs moet je nu niet zijn. Onroerend goed? Net zo wazig. Crowdfunding? Die projecten worden ook steeds vreemder. Energie? Altijd tekort.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door fireblade »

van die regelingen van de overheid is, dat die zeker voor de lange termijnvisie absoluut niet betrouwbaar zijn. Wie zegt dat de salderingsregeling zo blijft als die nu is? Kan ook zomaar weer veranderen, net als de subsidies, bijtellingen en ga zo maar door.
Ik heb 15 zonnepanelen, het eigen verbruik is met salderen bijna 0, maar op het moment van veel opbrengst krijg ik het niet op, ondanks dat ik probeer om dan zoveel mogelijk grootverbruikers aan te zetten, maar ook dat houdt een keer op. Het zou ook zinvol zijn dat je het accupakket voor je ev in kan zetten als buffer voor de nacht.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door pelletpower »

Mbt ev is Jetlix wel interessant. Jammer dat het nog niet mogelijk is het batt pakket in de avonduren te gebruiken zonder serieus te tweaken en dus garantie om zeep te helpen. Gaat ook komen, allemaal prima ontwikkelingen. We moeten toch een keer van fossiel af.

SDE ligt vast voor een periode, gaat ook niet zomaar veranderen. Om daarvoor in aanmerking te komen moet de aansluiting naar boven de 80 A. Nou dat weer.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door pelletpower »

Sorry, topic gaat weer aardig op drift.
Plaats reactie