Extra ontluchting op vloerverwarming?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RonaldK
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2020, 10:37

Extra ontluchting op vloerverwarming?

Bericht door RonaldK »

Ik ben bezig de badkamer te verbouwen en daar komt nu vloerverwarming in. In de aanbouw die ik een paar jaar geleden bij het huis aangebouwd heb is toen ook vloerverwarming in gekomen en de verdelerer die daar zit is voor 3 groepen waarvan 2 nu in gebruik zijn. Het idee was namelijk dat de badkamer dan ooit op de derde groep kon. Om het geheel te koppelen moet ik met mijn vloerverwarmingsbuizen een stukje onder de vloer door via de kruipruimte om van de badkamer bij de verdeler te komen. Moet ik nou in de badkamer ook een ontluchtingspunt maken om de vloerverwarming daar te kunnen ontluchten aangezien de leidingen dus naar beneden gaan en het lucht dus niet via de verdeler eruit kan?? Of druk ik het lucht er wel uit met vullen...?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Extra ontluchting op vloerverwarming?

Bericht door Ramon »

Als je de 2 andere groepen dicht zet, de vloerverwarmingspomp op de hardste stand zet, en je onluchtingsventiel af en toe open zet, en je luchtbellen langs ziet komen, gaat het lukken.

Ik geef het een hele grote kans dat het lukt, maar ik geef je geen 100% garantie.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Extra ontluchting op vloerverwarming?

Bericht door Ramon »

Ik lees ergens op internet dat kleine luchtbellen met ongeveer 1-2 feet per second risen.

Dat is dus 0,3 tot 0.6 meter per seconde. 1-2 km/h

Moet geen probleem zijn om meer flow te creëren om de luchtbellen te laten zakken.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Extra ontluchting op vloerverwarming?

Bericht door Wouter Gillis »

En als het met de pomp niet zou lukken, dan lukt het wel met de tuinslang.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Extra ontluchting op vloerverwarming?

Bericht door fireblade »

extra ontluchting hoeft niet, voordat je de slangen van de nieuwe groep op de verdeler aansluit deze van te voren vullen door aan de ene kant de vulslang aan te sluiten, en aan de andere kant in een emmer laten lopen tot je een gelijkmatige straal krijgt, dan weet je zeker dat het geheel gevuld is met water. Daarna aansluiten op de vv verdeler. Dit werkt beter dan het vullen dmv het cv systeem door de verdeler.
RonaldK
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2020, 10:37

Re: Extra ontluchting op vloerverwarming?

Bericht door RonaldK »

Bedankt voor alle tips! Ik ga ermee aan de slag volgende week.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Extra ontluchting op vloerverwarming?

Bericht door fireblade »

en, is het gelukt?
Plaats reactie