Hoe luchttoevoer voor trekonderbreker aansluiten?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Hoe luchttoevoer voor trekonderbreker aansluiten?

Bericht door CvP »

Hallo,
Wij hebben een Aquaflame vario Saporo houtkachel met warmtewisselaar waarmee we een 800 liter buffer verwarmen t.b.v. vloerverwarming en warm water.
Het huis is nieuw gebouwd. Behoorlijk luchtdicht en de kachel krijgt z'n verbrandingslucht via een aparte aanvoer.
Het probleem is dat de houtkachel vaak teveel trek heeft en daardoor veel te hard brandt. Om dit op te lossen zit er nu een smoorklep in de schoorsteen maar ik lees in dit forum dat een trekonderbreker beter is.
Nu is mijn vraag hoe ik de luchttoevoer voor de trekonderbreker het beste kan aansluiten. Ik wil de lucht niet uit het huis halen want dan ga ik verwarmde lucht verbranden waar vervolgens weer koude lucht voor in de plaats komt, met het risico op tocht.
Eigenlijk zou ik 'm aan moeten sluiten op de aparte luchtinlaat voor de kachel maar ik voorzie dan dat daar een soort onderdruk ontstaat waardoor de kachel minder goed gaat (na)verbranden.

Wie heeft hier ervaring mee of weet er iets over?
Alvast mijn hartelijke dank!
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Hoe luchttoevoer voor trekonderbreker aansluiten?

Bericht door CvP »

Iemand een suggestie???
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Hoe luchttoevoer voor trekonderbreker aansluiten?

Bericht door RuudBalk »

Hi,

ChickenPower zei ooit dat je beter wat warme lucht uit de kamer kan kwijtraken dan een slecht brandende kachel i.c. een te grote trek.
Daarom heb ik mijn trekonderbreker in de pijp in de kamer, een foto staat ergens op het forum maar die moet je zelf maar opzoeken.

Van trek heb ik geen last.

Overigens kan je de werking van de trekonderbreker wat beperken door een klep in de pijp, een soort voorinstelling.

Voor het instellen van de trekonderbreker gebruik ik een schuine buis manometer, maar zonder kan ook door het vlammenspel goed in de gaten te houden … helder geel en bewegelijk (één van de drie T's).

Groet.
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Hoe luchttoevoer voor trekonderbreker aansluiten?

Bericht door RuudBalk »

Nog een Hi,

T van Twirl … wervelen, dus niet van Turbo.

Groet.
Plaats reactie