batchrocket

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Boshuis
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2019, 22:05

batchrocket

Bericht door Boshuis »

Op welke hoogte in de bell (van metsel stenen) moet ik beginnen met vuurvaste cementplaten(zelf gieten),om te voorkomen dat de metselstenen oververhit raken?
Meeste onderdelen al gegoten.Het wordt de batchrocket met riser 18cm doorsnede.hoogte bell 216 cm.

Vr. groet,Bert.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: batchrocket

Bericht door peterberg »

Hi Bert,
Die is gemakkelijk, het is aan te raden om alles wat zich boven de riser bevindt te voeren met vuurvast materiaal.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Boshuis
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2019, 22:05

Re: batchrocket

Bericht door Boshuis »

Peter bedankt voor je snelle antwoord.
Allereerst mijn complimenten voor jouw geweldige website over de batchrocket.
Heb site al aan veel mensen aangeraden.
Toch heb ik af en toe nog een vraag.Voor de boven afdekking ben ik net begonnen met houten mal en lijmklemmen om platen te gieten van vuurbeton : afmeting 110/ 13,5 en dik 3 cm.Overspanning is dan 90 cm.Vindt je 3 cm. dik genoeg ? Boven riser misschien 4 of 5 cm.
De bouw van ons huis is over zo’ n 6 weken zover ,dat ik met opbouw kachel kan beginnen.Nu dus voorbereiding.
Vraag 2: achterkant bell komt tegen muur van hal. Op filmpje zie ik bell (ook muursteen) tegen bestaande muur aangemetseld wordt.Hierbij lijkt er een beetje contact tezijn.Wat is raadzaam: strak er tegen aan,lucht spouw,danwel superwool of iets dergelijks.
Vraag 3: Plan om zelf deur te maken voor vuurkamer enook een voor oven( komt boven vuurkamer).Beide met glas.Frame van hoekijzer(4cm. en 4mm dik). Deur ook van staal plaat of hoekijzer.Hier ben ik nog niet uit.Heb jij hier ervaring mee?
De vloer channel is mooi gelukt.Zou ik die straks subtiel vast kunnen zetten met leem? Zodat hij eventueel te vervangen is.
Overigens buitenkant bell krijgt overal zo’n 4cm leem.

Vr. groet,Bert.
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: batchrocket

Bericht door maarten martens »

hey Bert,
misschien heb je mijn linkje al gevonden ?
anders bij deze : http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 8&start=15

- deur en oven in 30mm, 3 dik is voldoende, ik heb er wel L ijzer (overschot dat ik liggen had) rondom gezet
- achterzijde Bell tegen muur kan perfekt, tussen vuurkamer en andere onderdelen kan vuurkoord geen kwaad - uitzettingen worden zo mooi opgevangen
- floor channel ligt bij mij los, is net wat makkelijker om proper te houden
- ik heb geen ervaring met vuurbeton, maar 90 cm vrije overspanning overbruggen met 3 cm dikte , lijkt me erg dun ?
kan je nergens onderweg afsteunen en zo de overspanning kleiner maken ?

fotos zeggen meer dan woorden, ben benieuwd naar jouw batch bouw

mvg
Maarten
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: batchrocket

Bericht door peterberg »

Boshuis schreef: 03 mar 2020, 21:09Voor de boven afdekking ben ik net begonnen met houten mal en lijmklemmen om platen te gieten van vuurbeton : afmeting 110/ 13,5 en dik 3 cm.Overspanning is dan 90 cm.Vindt je 3 cm. dik genoeg ? Boven riser misschien 4 of 5 cm.
Hi Bert, een overspanning van 90 cm heb ik nog nooit gemaakt. Zestig centimeter is geloof ik de grootste die ik ooit gemaakt heb en die is al 5 cm dik. In vuurbeton zit geen wapening, dat levert altijd problemen op. En waarom zulke smalle stroken van 135 mm?
Boshuis schreef: 03 mar 2020, 21:09Vraag 2: achterkant bell komt tegen muur van hal. Op filmpje zie ik bell (ook muursteen) tegen bestaande muur aangemetseld wordt.Hierbij lijkt er een beetje contact tezijn.Wat is raadzaam: strak er tegen aan,lucht spouw,danwel superwool of iets dergelijks.
Geen idee welk filmpje je bedoelt, maar een bell kan tegen een muur aangebouwd worden als-tie maar geen vaste verbinding ermee vormt. Wat ik liever doe is een afstand van 5 tot 10 cm houden, dan wordt de muur er achter nog behoorlijk warm door de infrarode straling die 24 uur per dag doorgaat.

Als je die warmte niet in de hal wilt hebben dan is een straling scherm het beste. Ik heb dat zelf achter mijn eigen kachel, gemaakt van verticaal geplaatste Lewis platen. Die platen zijn zelf gemonteerd op een paar dikke horizontale alu strips zodat het hele scherm de muur niet raakt. Als de achterkant van de kachel niet meer aan te pakken is, dan voelt het scherm niet meer dan handwarm.
Boshuis schreef: 03 mar 2020, 21:09Vraag 3: Plan om zelf deur te maken voor vuurkamer en ook een voor oven( komt boven vuurkamer).Beide met glas.Frame van hoekijzer(4cm. en 4mm dik). Deur ook van staal plaat of hoekijzer.Hier ben ik nog niet uit.Heb jij hier ervaring mee?
Er staat een volledig plan voor een deurstel met lucht toevoer via het frame op mijn eigen site. Effe kijke... hier is-tie. Het is voor een 150 mm systeem, dus moet je alles opschalen voor 180 mm. Werkt fabuleus, geen enkel probleem. Ik heb allerlei mogelijkheden geprobeerd, deze werkt tot nog toe het beste.
Boshuis schreef: 03 mar 2020, 21:09De vloer channel is mooi gelukt.Zou ik die straks subtiel vast kunnen zetten met leem? Zodat hij eventueel te vervangen is.
Een floor channel ligt helemaal niet vast in zijn eigen sleuf. Die gaat nergens naartoe, bovendien is het om de twee of drie jaar nodig om het ding er uit te lichten en de bodem van de riser te inspecteren.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie