Installatie houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

de leidingen van de vergasser naar de buffers wilde ik met voorgeïsoleerde buis maken. In principe wil ik dit doen met
25 mm. Afstand is ongeveer 5 meter. Maar mocht ik ooit een lucht water warmtepomp willen dan heb ik daar eigenlijk 32 mm voor nodig.
Wat is slim om te doen?
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door bertocello »

Mijn houtvergasser is 25 kw. En zowel aanvoer als retour zijn uit buis van 1,5 duim.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Mijn houtvergasser is 20 kW. Ik heb 22mm leiding. Circa 3 meter leiding.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Ik heb een expansievat van 200 liter bij mijn buffervaten. Bij de vergasser zelf zou volgens het schema ook een expansievat moeten komen.
Is dit nodig? En zo ja; hoe groot zal ik deze kiezen?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Op de cv leiding niet. Als je daar een expansievat van 200 liter hebt, en hij genoeg is, is het niet nodig.

Vaak/soms staat er wel een expansievat getekend op je koelspiraal leiding. Dat is maar net hoe hij getekend/bedacht is. Als je afsluiter VOOR je ingaande leiding staat getekend, heb je geen expansievat nodig. Als je afsluiter na je uitgaande leiding getekend is, staat er vaak een expansievat bij. Omdat je leidingwater dan uitzet, als je je kachel gaat opwarmen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Screenshot_20200513-125707_Drive.jpg
Screenshot_20200513-125613_Drive.jpg
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Dit volg ik even niet. Het bovenste plaatje staat eigenlijk weer haaks op wat we eerder besproken hebben. Dat we dus een t-stuk plaatsen bij de aanvoer en bij de retour voor het buffervat. Dus bij warmtevraag dat er eerst rechtstreeks warmte wordt ontrokken voordat het water de buffer ingaat. En bij de retour een t-stuk zodat niet al het cv water door de houtvergasser moet.
t-stukken.JPG

Dan over het expansievat; in mijn cv zijdige kant hoeft dus geen extra expansievat. Maar jij hebt het over het koel (tapwater) zijdige kant?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Dit volg ik even niet. Het bovenste plaatje staat eigenlijk weer haaks op wat we eerder besproken hebben. 
Ja ik snap wat je bedoel. Ik snap ook niet waarom het niet mag, ik heb het zo al jaren zitten. Ik denk misschien doordat je hem anders niet goed leeg en vol krijg je buffer. Hij staat namelijk voor het leegtrekken van je cv naar huis (warme) helemaal boven, voor het leegtrekken van je buffervat naar je kachel (kooude) helemaal onder. Je krijg sowieso geen (stromings)problemen. Maar dan blijft er in principe een x aantal liters onbenut.

Het ging mij erom dat je maar 1 expansievat voor 1 systeem nodig hebt.
Dan over het expansievat; in mijn cv zijdige kant hoeft dus geen extra expansievat. Maar jij hebt het over het koel (tapwater) zijdige kant?
Juist. Maar als je m aansluit zoals bovenstaande tekening hoeft het niet. Ik ken sommige kachels die hebben het koelspiraal in de kachel onder druk staan. Dan heb je wel een klein expansivaatje nodig.
Arjan O
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jul 2019, 13:33

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Arjan O »

jgroot schreef: 04 mei 2020, 10:34 de leidingen van de vergasser naar de buffers wilde ik met voorgeïsoleerde buis maken. In principe wil ik dit doen met
25 mm. Afstand is ongeveer 5 meter. Maar mocht ik ooit een lucht water warmtepomp willen dan heb ik daar eigenlijk 32 mm voor nodig.
Wat is slim om te doen?
Kunstof buis is sowieso niet slim voor een houtvergasser

Kunstof buis mag maximaal 70 graden water continu hebben(met pieken tot over de 100 enkele minuten)
De buis zal binnen een jaar gaan blaren met kapot knappen tot gevolg

Beste dunwandig staal (28mm voor 55kw) of koper pakken.

Als je in de toekomst warmtepomp erop wil kunnen aansluiten dan moet je al naar koper 35 als je wilt koelen, alleen verwarmen zal 28mm voldoende zijn(alsnog koper, wat ze overal ook zeggen, warmtepomp en roest water is funest, en betekend korte levensduur)

Ik zou dunwandig staal 28mm pakken, deze isoleren(liefst met armaflex gezien de isolatie waarde daarvan, maar kan ook met simpele isolatie)
Als je een warmtepomp gaat aansluiten vervang je het door koper.


Expansievat is maar 1 nodig in het systeem zolang het water in verbinding blijft(geen 100% afsluiter er tussen zit)
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Expansievat is maar 1 nodig in het systeem zolang het water in verbinding blijft
Klopt.
(geen 100% afsluiter er tussen zit)
Dit ben ik niet eens. Je kan er 100% afsluiters tussen hebben en toch nog een open verbinding hebben...
Arjan O
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jul 2019, 13:33

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Arjan O »

ja, sorry.. had het iets duidelijker moeten omschrijven:P

100% afsluiter bedoelde ik zoals jij zegt, een gedeelte waar geen verbinding mee zal zijn als de afsluiter(driewegklep dan vaak) dicht staat, maar een goed ontworpen systeem heeft dit vrijwel nooit
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Temperaturen i.r.t. kunststof ben ik van op de hoogte. Ik wilde tussen de garage en woonhuis 32 mm thermaflex buis gebruiken.
deze:

https://www.arestho.nl/flexalen-dubbel- ... gLbFfD_BwE

Vanaf het woonhuis dan inderdaad verder met 28 mm tussen de vaten. Mocht het ooit een warmtepomp worden zien we weer verder. Maar dan hoef ik in ieder geval niet mijn stoep weer open te halen.

1 expansievat is duidelijk. 3 wegklep die geheel af kan sluiten heb ik niet. De vergasser en buffervaten zijn besteld. Nu de overige zaken
nog bij elkaar zoeken.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Hebben er nog mede bouwers een advies over het wel of niet toepassen van pompverdelers?
Ik kan natuurlijk na het buffervat terugmengen naar 45 graden. Het scheelt weer 2 extra pompen in mijn vloerverwarmingsverdelers.

Maar mocht het mengventiel dan een keer weigeren heb ik wel een uitdaging omdat
het water dan veel te warm te vloer ingaat. Of hoef ik daar bij een handmatige mengklep niet bang voor te zijn?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Het kan misschien wel, maar dan moet je je verdelers er wel tussenuit schroeven (of andere verdelers) Als je pomp van je vloerverwarming niet aanstaat gaat het water van de warme direct naar de retour, zonder warmte aan je vloer af te geven.

Ik vind het niet zo'n goed idee, maar ik kan misschien nog overgehaald worden?
Om de volgende redenen:

* moeilijk om overal genoeg flow te krijgen, met de kans op 1 of meerdere groepen met weinig of geen doorstroming

* verdelers weghalen voor andere verdelers

* idd als de temp te hoog wordt, niet best voor je vloer.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

rvs-verdelers-voor-vloerverwarming-watts11.jpg
Plaats reactie